Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kasvatus- ja opetuslautakunta | 127 | 06.09.2017 | 6 |
9417-2017 (011, 519)
Varsinais-Suomen Erityishuoltopiirin ky:n ylläpitämän Mylly-Antin koulun mahdollinen siirtäminen Turun kaupungin vastuulle
Tiivistelmä: -
Kasopelk § 127
Toimialajohtaja Timo Jalonen 25.8.2017:
Turun kaupunkia on useaan otteeseen lähestytty Varsinais-Suomen Erityishuoltopiirin kuntayhtymän ylläpitämän Mylly-Antin koulun tulevaisuutta koskevassa asiassa. Koulu on tarkoitettu vaiheasti kehitysvammaisille varsinaissuomalaisille oppivelvollisuusikäisille. Tulevassa sote-uudistuksessa ollaan em. kuntayhtymä lakkauttamassa, jolloin myös koulu jää vaille ylläpitäjää. Todennäköistä on, että maakuntahallinto ei halua ottaa vastuulleen yhtä varsinaissuomalaista peruskoulua. Voimassa olevan lainsäädännön mukaan oppilaat palaavat asuinkuntiensa oppilaaksi, koska kuntien ja kuntayhtymän sopimus purkaantuu.
Turun seudun kunnat ovat selvittäneet mahdollisuutta järjestää yksin tai yhdessä koulun toiminnan jatkoa. Kunnista puuttuu kuitenkin tällä hetkellä sopiva tila- ja henkilöstöresurssi.
Mylly-Antin koulu toimii Turussa, osoitteessa Tiemestarinkatu 3b. Koulussa on 29 oppilasta, joista 4 on sellaista yhdeksäsluokkalaista, joita muutos ei koske. Henkilöstöä koulussa on 12 vakituista ja 19 määräaikaista.
Nykyiset tilat sijaitsevat teollisuusalueella eivätkä ole viralliselta käyttötarkoitukseltaan koulutiloja vaan toimistoja. Koulu on kuitenkin toiminut nykyisissä tiloissa jo useamman vuoden ajan, ja Kiinteistöliikelaitoksen ja ympäristöterveydenhuollon arvion mukaan tilat ovat sellaiset, että niitä voidaan toistaiseksi käyttää. Kiinteistön omistaja on laittanut myös vireille poikkeamislupahakemuksen, jonka hyväksymisen myötä koulun toiminta nykyisessä kiinteistössä voi jatkua.
Vastaavasti turkulaiset vaikeasti kehitysvammaiset ovat pääsääntöisesti Luolavuoren koulun Inkilänkadun yksikössä, joka on kooltaan hieman Mylly-Antin koulua suurempi.
Mikäli Mylly-Antin koulu siirtyisi Turun kaupungin ylläpidettäväksi, olisi pidemmällä aikavälillä tarve käynnistää tarveselvitys uuden yhteisen tilan löytämiseksi, koska sekä ao. yksikkö että Mylly-Antin koulu toimivat tilapäisissä tiloissa. Luonnollista on, että koulusta tulisi tällöin osa Luolavuoren koulua, jossa on muutenkin vahva osaaminen erityistä tukea tarvitsevien lasten opettamisesta ja ohjaamisesta. Mylly-Antin koulun siirtoa Turun kaupungin ylläpitämäksi puoltaisi myös se, että koulu sijaitsee Turussa.
Asiasta on käyty keskustelua kuntayhtymän edustajien kanssa kesäkuussa ja henkilöstöä on kuultu 14.8.2017. Turun seudun kuntia on informoitu myös kesäkuussa ja sivistysjohtajia vielä uudestaan 18.8.2017.
Mikäli siirtoon päädyttäisiin, niin nyt voimassa olevien sopimusten perusteella muut kunnat vastaisivat lakiin perustuvista koulukuljetuskustannuksista ja koulunkäynninohjaajien ottamisesta ja niistä syntyvistä henkilöstömenoista. Muun toiminnan Turku kustantaisi saaduista valtionosuustuloista. Toiminnasta ei synny Turulle taloudellista riskiä.
Mikäli siirtoon päädytään, tulee:
1. hyväksyttää uudet koulusopimukset Turun seudun kunnissa
2. siirtää vakituinen henkilöstö kuntayhtymästä sivistystoimialalle ja perustaa riittävä määrä vakansseja
3. siirtää koulutilasta voimassa oleva vuokrasopimus Turun kaupungille. Tilavuokra on noin 66 000 euroa/vuosi. Vuokrasopimuksen siirto edellyttää, että kiinteistön omistaja on saanut poikkeuslupa-anomukseensa myönteisen päätöksen ja toteuttaa käyttötarkoitusmuutoksen edellyttämät muutostyöt.
Kuitenkin perusopetuslain mukaan kunta on velvollinen järjestämään perusopetusta kunnassa asuvalle oppivelvollisuusikäiselle. Turun kaupunki on velvoitteen toteuttanut omalta osaltaan eikä ole enää juurikaan käyttänyt Mylly-Antin koulun palveluja.
Kunnat järjestävät ko. lapsille ennen oppivelvollisuuden alkamista varhaiserityiskasvatusta ja oppivelvollisuuden jälkeen sosiaalihuoltolain ja vammaispalvelulain mukaisia palveluita. Kunnilla pitäisi olla edellytykset hoitaa palvelunsa itsenäisesti myös perusopetuksen osalta.
Perusopetuslain mukaan tulisi pyrkiä siihen, että oppilaiden koulukuljetusmatkat ovat turvallisia ja lyhyitä. Tämä koskee myös vaikeasti kehitysvammaisia. Oppilaiden kuljettaminen eri puolilta Turun seutua Turkuun ei ole perusopetuslain tavoitteiden mukaista.
Osaavan henkilökunnan ja sopivan tilan löytäminen toimintaan on enemmän kiinni kuntien halusta ja asenteesta kuin todellisesta mahdollisuuksien puutteesta.
Ylipäätään perusopetuksessa tavoitteena on, että oppilaat voisivat käydä lähikoulua eikä heitä irroteta muusta elinympäristöstä perusopetuksen ajaksi. Kun mainitut oppilaat tarvitsevat jatkuvasti myös kuntiensa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja, muodostuu tilanne hankalaksi, jos Turun kaupungin hyvinvointitoimiala joutuisi sopimaan palveluiden järjestämisestä usean kunnan kanssa.
Turun kaupungilla on laajaa osaamista ko. lapsien koulunkäynnin järjestämisestä ja Turun kaupunki tarjoaa konsulttiapua vastaavan toiminnan käynnistämisessä.
Ehdotus Kasvatus- ja opetuslautakunta päättää
-todeta, että turkulaisten oppilaiden palvelujärjestelmä on toimiva eikä siihen ole tarvetta tehdä muutoksia,
-ettei se esitä kaupunginhallitukselle kuntien välisen koulusopimuksen muuttamista siten, että Turun kaupunki vastaisi myös muiden kuin turkulaisten vaikeasti kehitysvammaisten lasten oppivelvollisuuden toteuttamisesta, eikä siten ota ylläpidettäväkseen Mylly-Antin koulun toimintaa.
PäätösAsia pantiin pöydälle Hartialan tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.