Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta15216.11.201612

435-2016 (017)

Ilmoitusasioita

Tiivistelmä: -

Kasopelk § 152

Toimialajohtaja Timo Jalonen 8.11.2016:

 

1. Kaupunginhallitus päätti 24.10.2016 § 422, ettei se ota käsittelyynsä kasvatus- ja opetuslautakunnan 19.10.2016 pöytäkirjaa.

2. Kaupunginhallitus päätti 7.11.2016 § 431, ettei se ota käsittelyynsä varhaiskasvatus- ja perusopetusjaoston 2.11.2016 pöytäkirjaa.

3. Kaupunginvaltuusto käsittelee kaupungin talousarviota 14.11.2016. Talousarvio sivistystoimialan/kasvatus- ja opetuslautakunnan osalta esitellään lautakunnan kokouksessa.

4. Opetus- ja kulttuuriministeriö on sopinut yliopistojen kanssa, että yliopistot luopuvat pitkää valmentautumista vaativista opiskelijavalinnoista vuoteen 2018 mennessä. Ministeriön asettama työryhmä laati nyt esityksen toimenpideohjelmaksi ylioppilastutkinnon paremmaksi hyödyntämiseksi.

Korkeakoulut järjestävät erillisiä valintakokeita opiskelijavalinnoissa runsaasti. Keväällä 2016 järjestettiin yli tuhat pääsy- tai soveltuvuuskoetta. Opetus- ja kulttuuriministeriön asettama työryhmä esittää, että korkeakoulut valitsisivat valtaosan opiskelijoista toisen asteen todistuksien perusteella.

 

Työryhmän mukaan yksilön, yhteiskunnan ja korkeakoulun resurssien käytön kannalta tavoitteen tulisi olla, että yhdellä osaamisen osoittamisen näytöllä tulisi voida hakeutua useampaan korkeakouluun ja koulutukseen. Ylioppilastutkinnon hyödyntäminen antaa tähän erittäin hyvän lähtökohdan. Toissijaisina valintatapoina korkeakoulujen tulisi tarjota riittävästi muita osaamisen näyttömahdollisuuksia, esimerkiksi avoimiin kursseihin perustuen.

 

Ylioppilastutkinnon kokeet ovat jo nykyisellään hyvä perusta korkeakoulujen valinnoille ja ylioppilastutkinnon arvostelun uudistus parantaa arvosanojen vertailukelpoisuutta entisestään. Ylioppilastutkinto tarjoaa korkeakouluille luotettavaa ja vertailukelpoista tietoa tutkinnon suorittaneiden osaamisesta. Tutkinto on järjestetty alueellisesti kattavasti ja arvostelujärjestelmä on yhdenmukainen. Näistä syistä ylioppilastutkinto on tasa-arvon ja korkeakoulutuksen saavutettavuuden näkökulmasta selkeästi paras lähtökohta opiskelijavalinnoille, työryhmä arvioi.

 

Työryhmän esitykset koskevat korkeakoulujen autonomiaan kuuluvia kysymyksiä. Luonnos toimenpideohjelmaksi lähetetään laajalle lausuntokierrokselle ennen jatkotoimien konkretisoimista korkeakoulujen kanssa.

 

Ylioppilastutkinnon lisäksi raportissa käsitellään myös ammatillisen tutkinnon suorittaneiden opiskelijoiden valintaa. Ammatillisen koulutuksen todistusarvosanoja ei hyödynnetä korkeakoulujen valinnoissa tällä hetkellä juuri lainkaan.

 

Ammattikorkeakouluissa aloittavista merkittävä osa (35 %) on kuitenkin suorittanut ammatillisen perustutkinnon, kouluasteen, opistoasteen tai ammatillisen korkea-asteen tutkinnon. Yliopistoissa jopa 95 % paikan vastaanottaneista on ylioppilastutkinnon suorittaneita. Yliopistojen itse järjestämät pääsykokeet tarjoavat ilman ylioppilastutkintoa hakeville tosiasiallisia mahdollisuuksia yliopisto-opintoihin etenemiseen vain harvoin.

 

Ministeri Grahn-Laasonen aikoo jatkotyönä asettaa erillisen työryhmän pohtimaan yliopistojen ja erityisesti ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintoja ammatillisen koulutuksen suorittaneiden kannalta.

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunta merkitsee ilmoitusasiat tiedokseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.