Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta3309.03.20163

7490-2015 (001, 032, 022)

Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan asiakasmaksut 1.8.2016 alkaen

Tiivistelmä:

Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan maksuja sekä maksuista vapauttamista ja alentamista koskevaa perusopetuslain 48 f §:ää on muutettu 1.8.2016 alkaen. Kasvatus- ja opetuslautakunnalle esitetään päätettäväksi asiakasmaksut 1.8.2016 alkaen sekä periaatteet, joita noudatetaan asiakasmaksuja alennettaessa tai siitä vapautettaessa. Palauttaessaan asian uudelleen valmisteltavaksi lautakunta edellytti, että samaan aikaan tuodaan käsiteltäväksi tuottajille maksettava toiminta-avustus, asiasta on erillinen päätösasia.

Kasopelk § 33

Palvelualuejohtaja Vesa Kulmala ja toiminnanjohtaja Sari Nummila-Piispanen 29.2.2015:

 

Kasvatus- ja opetuslautakunta on käsitellyt perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan maksuasiaa kokouksessaan 20.1.2016 § 11, asia jäi kokouksessa pöydälle. Lautakunta palautti asian uudelleen valmisteltavaksi 17.2.2016 § 27. Lautakunta edellytti, että samassa yhteydessä tulee käsitellä tuottajille maksettava toiminta-avustus. Kasvatus- ja opetuslautakunta päätti toiminta-avustuksesta lukuvuodeksi 2015 -2016 kokouksessaan 14.10.2015 § 148. Toiminta-avustuksesta on valmisteltu erillinen päätösasia.

 

Lakimuutoksesta

Eduskunta on muuttanut perusopetuslain 48 f §:ää, jossa määrätään perusopetuksen aamu ja iltapäivätoiminnan maksuista. Lainmuutos tulee voimaan 1.8.2016.

 

Lain mukaan aamu- ja iltapäivätoiminnasta voidaan määrätä kuukausimaksu. Kunta päättää aamu- ja iltapäivätoiminnasta perittävien kuukausimaksujen määrästä. Muutoksen jälkeen maksu saa olla 570 tunnin osalta enintään 120 euroa ja 760 tunnin osalta enintään 160 euroa. Tällä hetkellä kyseiset maksut ovat 60 euroa ja 80 euroa kuukaudessa.

 

Maksu voidaan periä jokaiselta sellaiselta kuukaudelta, jona lapsi osallistuu aamu- tai iltapäivätoimintaan. Jos aamu- ja iltapäivätoimintaa annetaan enintään 10 päivänä kuukaudessa, peritään vain puolet maksusta. Maksusta peritään vain puolet myös silloin, kun lapsi ei sairautensa vuoksi voi kalenterikuukauden aikana osallistua aamu- ja iltapäivätoimintaan yli 10 päivänä. Jos sairaudesta aiheutuva poissaolo kestää koko kalenterikuukauden, maksua ei peritä. Jos lapsi ei muusta syystä osallistu toimintaan koko kalenterikuukautena, maksuna peritään puolet kuukausimaksusta. Toimintaan osallistumisesta ei voida periä muita maksuja.

 

Maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava, jos huoltajan elatusvelvollisuus, toimeentuloedellytykset tai huollolliset näkökohdat huomioon ottaen siihen on syytä. Nykyisen lainsäädännön mukaan kunta voi jättää perimättä tai alentaa kuukausimaksua. Turussa maksusta on vapautettu, jos perheellä on toimeentulotuesta päätös.

 

Kuukausimaksuista

Aamu- ja iltapäivätoimintaa koskevat säädökset lisättiin perusopetuslakiin vuonna 2003, ja samassa yhteydessä määrättiin myös maksut. Vuonna 2006 lakia muutettiin siten, että säädettiin erikseen 80 euron suuruinen enimmäismaksu 760 tunnin osalta.

 

Turussa on ollut käytössä kaksi vaihtoehtoa kuukausimaksuissa. Iltapäivätoiminnan maksu on ollut 760 tunnin osalta, kello 11-15, lakisääteinen enimmäismäärä 80 euroa. Kuukausimaksu on ollut vuoden 2015 alusta 95 euroa kello 11-17 toiminnasta. Tällöin toimintaa on järjestetty enemmän kuin 760 tuntia lukuvuodessa ja kunta voi päättää kuukausimaksun suuruuden.

 

Maksuihin ei ole tehty indeksi- tai muita korotuksia. Maksut ovatkin jääneet jälkeen hintakehityksestä, joten kuukausimaksun ajantasaistaminen on tästä näkökulmasta perusteltua. Osaltaan asiakasmaksun korottaminen vähentäisi tarvetta tarkastaa palveluntuottajien avustusta siinä määrin kuin se nykyisillä asiakasmaksuilla olisi tarpeellista.

 

Perusoikeuksien toteutumisen kannalta on olennaista, että maksua ei määrätä niin korkeaksi, että se siirtäisi aamu- ja iltapäivätoiminnan sitä tarvitsevien ulottumattomiin. Yhtenä korotusperusteena voitaisiin pitää kuluttajahintaindeksin mukaista korotusta, jolloin korotusprosentti olisi 21,8. Tällöin nykyinen 80 euron maksu olisi 97 euroa kuukaudessa ja 95 euron maksu olisi 116 euroa kuukaudessa.

 

Asiakasmaksuiksi esitetään 1.8.2016 alkaen:

 

-klo 11 – 15 tarjottava toiminta (enintään 760 tuntia/lukuvuosi): 100 euroa/kk,

-klo 11 – 17 tarjottava toiminta (enemmän kuin 760 tuntia/lukuvuosi): 120 euroa/kk ja

-aamutoiminta: 40 euroa/kk.

 

Korotuksen todellista vaikutusta tulokertymään on vaikea arvioida, koska tulokertymään tulee vaikuttamaan merkittävästi kuukausimaksuista huojentaminen ja vapauttaminen, joita ei ole ollut käytössä esitettävässä laajuudessa. Valtakunnallisesti varhaiskasvatuksen ns. 0-maksuluokassa on noin 16 prosenttia asiakkaista, Turussa kuitenkin noin 30 prosenttia asiakkaista on 0-maksuluokassa. Tämän pohjalta voidaan olettaa, että myös iltapäivätoiminnan maksuista vapautettaisiin yli 20 prosenttia asiakkaista. Vuonna 2015 kaupungin tuottaman toiminnan maksutuotot ovat olleet noin 478 000 euroa. Palveluntuottajat ovat itse laskuttaneet asiakasmaksut. Oletettavaa on, että esitetyt muutokset ovat lähes kustannusneutraaleja.

 

Valtio rahoittaa aamu- ja iltapäivätoimintaa siten kuin opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta säädetään. Rahoitus määräytyy ohjaustuntien määrän ja ohjaustuntia kohden määrätyn yksikköhinnan perusteella.

 

Valtakunnallisesti toiminnan kustannukset vuodessa ovat keskimäärin noin 2 005 euroa/oppilas, Turun kustannukset omassa toiminnassa ovat linjassa valtakunnan tason kustannusten kanssa.

 

Maksuista vapauttaminen tai maksun alentaminen

Aamu- ja iltapäivätoiminnan tarkoituksena on myös tukea kodin kasvatustyötä, edistää lapsen hyvinvointia ja tasa-arvoisuutta yhteiskunnassa sekä ennaltaehkäistä syrjäytymistä ja lisätä osallisuutta. Tavoitteiden puolesta kyseessä on siten sosiaalihuollon palvelujen kaltainen palvelu.

 

Laissa määrätään, että maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava, mikäli huoltajan elatusvelvollisuus, toimeentuloedellytykset tai huollolliset näkökohdat huomioon ottaen siihen on syytä. Sanamuoto on tiukempi kuin tällä hetkellä voimassa olevassa lainsäädännössä. Kunnille asetetaan nykyistä vahvempi velvollisuus tarkistaa maksua, mikäli edellä mainitut edellytykset täyttyvät. Tarkoituksena on, että palvelu olisi edelleen kaikkien saavutettavissa.

 

Lakimuutoksen perusteluissa, jotka koskevat periaatteita maksuista vapauttamiseksi tai alentamiseksi, viitataan lakiin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (734/1992). Lakipykälä kuuluu seuraavasti:

 

11 §

Maksun perimättä jättäminen ja alentaminen

 

Sosiaalihuollon palveluista määrätty maksu ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista.

 

Palvelun tuottava kunta tai kuntayhtymä voi päättää, että:

 

1) muitakin kuin 1 momentissa tarkoitettuja maksuja voidaan jättää perimättä tai alentaa 1 momentissa tarkoitetuilla perusteilla; tai

 

2) maksuja voidaan alentaa tai jättää perimättä, jos siihen on syytä huollolliset näkökohdat huomioon ottaen.

 

Periaatteet olisivat seuraavat:

Turun kaupungin järjestämässä perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnassa asiakasmaksujen osalta noudatetaan 1.8.2016 alkaen periaatetta, jossa asiakasmaksu jätettään perimättä tai asiakasmaksua alennetaan 25 prosentilla.

 

Lähtökohtana asiakasmaksuissa on edelleen se, että maksu määrätään kasvatus- ja opetuslautakunnan päätöksen mukaiseksi ilman selvitystä vanhempien tuloista. Maksun alentaminen tai siitä vapauttaminen tapahtuu huoltajan tekemästä erillisestä anomuksesta. Maksun alentamisesta tai siitä vapauttamisesta päättää kaikkien palvelun piirissä olevien osalta valmistelusta palvelualuejohtaja sivistystoimialan hallinnonjärjestämispäätöksen 5 §:n mukaisesti, olkoon kyseessä kaupungin tuottama palvelu tai avustettu toiminta. Asiakasmaksut ovat jatkossakin yhteneväisiä kaikissa iltapäivätoiminnan toimintapaikoissa.

 

Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan maksuhuojennusrajat perustuvat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain mukaisiin päivähoidon enimmäismaksujen tulorajoihin, joita sovelletaan asiakasmaksujen alentamisen tai perimättä jättämisen bruttokuukausitulorajoiksi. Asiakasmaksun perimättä jättämisen bruttokuukausituloraja noudattaa päivähoitomaksujen vähimmäisbruttokuukausitulorajaa. Tulorajat tarkistetaan opetus- ja kulttuuriministeriön ilmoituksilla joka toinen vuosi, ja Turussa ilmoituksia noudatetaan tulorajojen tarkistuksissa toistaiseksi.

 

Huoltajan tulee hakea lukuvuoden alettua mahdollista maksusta vapauttamista tai alentamista. Mikäli perheen tulot muuttuvat päätöksenteon jälkeen tai perhekoko kasvaa, asiasta on ilmoitettava Turun kaupungin sivistystoimialalle.

 

Päätös asiakasmaksun alentamisesta 25 prosentilla tai perimättä jättämisestä on mahdollista tehdä sen kuukauden alusta alkaen, kun hakemus liitteineen on saapunut Turun kaupungin sivistystoimialalle. Päätös on voimassa enintään kyseessä olevan lukuvuoden loppuun asti. Päätös lähetään huoltajalle.

 

Virheellisten tietojen perusteella myönnetyt asiakasmaksun alentamiset ja perimättä jättämiset voidaan periä asiakkaalta takautuvasti takaisin.

 

Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan maksuhuojennusrajat

 

Perhekoko

Asiakasmaksun alentaminen 25 %:lla bruttorajat euroa/kuukaudessa

Asiakasmaksun perimättä jättämisen bruttotulorajat euroa/kuukaudessa

2

2 806

1 403

3

3 460

1 730

4

4 106

2 053

5

4 382

2 191

6

4 656

2 328

 

Perheen kokona otetaan huomioon yhteistaloudessa avioliitossa tai avioliitonomaisissa olosuhteissa elävät henkilöt sekä heidän kanssaan samassa taloudessa asuvat molempien alaikäiset lapset. Tarvittaessa tiedot tarkastetaan väestörekisteristä.

 

Asiakasmaksua alennettaessa tai maksusta vapautettaessa tuloina otetaan huomioon samassa taloudessa elävän lapsen, vanhemman tai muun huoltajan sekä hänen kanssaan yhteistaloudessa avioliitossa tai avioliitonomaisissa olosuhteissa elävän henkilön veronalaiset ansio- ja pääomatulot sekä verosta vapaat tulot.

 

Tulona ei oteta huomioon lapsilisää, vammaisetuuksista annetun lain (570/2007) mukaista etuutta, kansaneläkelain (568/2007) mukaista lapsikorotusta, asumistukea, tapaturmavakuutuksen perusteella suoritettavia sairaanhoito- ja tutkimuskuluja, sotilasavustusta, rintamalisää, opintorahaa, aikuiskoulutustukea, opintotuen asumislisää, toimeentulotukena maksettavaa toimintarahaa ja matkakorvausta, Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista annetun lain (566/2005) mukaista ylläpitokorvausta, julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain (916/2012) mukaista kulukorvausta, opintojen johdosta suoritettavia apurahoja ja muita vastaavia avustuksia, perhehoidon kustannusten korvauksia eikä lasten kotihoidon tukea.

 

Tulojen vähennyksenä otetaan huomioon suoritetut elatusavut ja tosiasiallisista perhesuhteista johtuvat muut vastaavat kustannukset sekä kiinteistön luovutuksen yhteydessä määräajaksi tai elinkaudeksi pidätetty rahana suoritettava etuus.

 

Mikäli perheessä on useampi lapsi perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan piirissä ja perhe hakee asiakasmaksun alentamisesta tai perimättä jättämistä, tulee sisarukset ja heidän iltapäivätoimintapaikkansa mainita hakemuslomakkeella. Saman perheen lasten asiakasmaksut käsitellään lapsikohtaisesti kokonaisuus huomioiden.

 

Hakemukseen tulee liittää seuraavat asiakirjat:

 

palkkatodistus/-laskelma

yrittäjän viimeisin tuloslaskelma/tase/kirjanpitäjän selvitys tuloista ja luontaiseduista

todistus opiskelusta tai ammattikurssilla olosta

selvitys muista mahdollisista säännöllisistä tuloista

muut mahdolliset päätökset, jotka hakija katsoo tarpeelliseksi, esim. päätös toimeentulotuesta.

 

Edellä olevan kaltaiset asiakasmaksujen alentamiseen ja vapauttamiseen liittyvät toimintakäytännöt ovat käytössä esimerkiksi Espoossa, Helsingissä ja Oulussa.

 

Toimintakäytäntöjen muutokset

Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestäminen on kunnille vapaaehtoista. Turussa toimintaa on järjestetty kaikille ensimmäisen ja toisen vuosiluokan oppilaille ja erityisen tuen oppilaille muidenkin vuosiluokkien osalta. Koska Turussa tarjotaan toimintaa kaikille siihen oikeutetuille oppilaille, erityisiä valintakriteerejä ei ole ollut käytössä. Toimintakäytäntöä ei ole tässä yhteydessä syytä muuttaa.

 

Koska asiakasmaksuista vapauttaminen ja huojentaminen tulee tässä yhteydessä Turun kaupungin sivistystoimialan päätettäväksi, on perusteltua muuttaa laskutusprosessia niin, että Turun kaupunki huolehtii myös palveluntuottajien asiakkaiden laskutuksen. Läsnä olevien lasten mukaisesti kertyneen maksutuoton Turun kaupunki tilittää edelleen palveluntuottajalle.

 

Palvelutuottajien kysely

Palvelutuottajille järjestettiin kyseessä olevasta lakimuutoksesta kysely viikolla 51. Kyselyssä kysyttiin aamutoiminnan tarpeellisuutta. Kahdeksasta vastaajasta 63 % oli sitä mieltä, että aamutoiminnalle ei ole tarvetta. Kysyttäessä iltapäivätoiminnan toiminta-ajoista kaikki vastaajat katsoivat tarpeelliseksi ainoastaan yli 4 tunnin toiminta-ajan eli klo11 – 17.

 

Kysyttäessä asiakasmaksujen suuruudesta enintään 3 tunnin toiminta-ajasta 86 % vastaajista valitsi annetuista vaihtoehdoista 80 euroa/kk. Enintään neljän tunnin toiminnasta 88 % vastaajista valitsi annetuista vaihtoehdoista 100 euroa/kk. Yli neljän tunnin toiminnasta 50 % laskuttaisi asiakasta 110 euroa/kk, 120 euroa/kk laskuttaisi 38 % vastaajista ja yksi vastaaja laskuttaisi 125 euroa/kk.

 

Kaikki vastaajat olivat sitä mieltä, että Turun kaupungin tulisi käsitellä maksujen vapauttamiseen ja alentamiseen liittyvät päätökset.

 

Kyselyn muut huomiot on koottu oheismateriaaliksi.

 

Oheismateriaali 1 Tuottajien näkemyksiä iltapäivätoiminnan maksuista

 

Toimintasuunnitelmaan tehtävät muutokset

Turun kaupungin perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelman päivittämisestä tehtiin päätös kasvatus- ja opetuslautakunnassa 14.10.2015 § 147. Suunnitelmaa on tässä tehtävän päätöksen vuoksi täsmennettävä.

 

Voimassa oleva toimintasuunnitelma:

 

4.2. Toimintamaksu ja vakuutukset

Turun kaupungin kasvatus- ja opetuslautakunta päättää aamu- ja iltapäivätoiminnan asiakasmaksuista perusopetuslain mukaisesti. Toimintaan osallistumisesta laskutetaan huoltajia. Huoltajilla on mahdollisuus hakea maksuvapautusta toimintamaksusta, mikäli maksuvapautusta koskeva toimeentulotukiedellytys täyttyy. Hyvinvointitoimialan tekemä päätös erityishuolto-ohjelman laatimisesta on edellytys aamu ja iltapäivätoiminnan maksuttomuuteen.

 

Esitettävä muutos toimintasuunnitelmaan:

 

4.2. Toimintamaksu ja vakuutukset

Turun kaupungin kasvatus- ja opetuslautakunta päättää aamu- ja iltapäivätoiminnan asiakasmaksuista perusopetuslain mukaisesti. Toimintaan osallistumisesta laskutetaan huoltajia. Huoltajilla on mahdollisuus hakea maksuvapautusta toimintamaksusta, mikäli maksuvapautusta koskevat erikseen päätettävät edellytykset täyttyvät. Hyvinvointitoimialan tekemä päätös erityishuolto-ohjelman laatimisesta on edellytys aamu ja iltapäivätoiminnan maksuttomuuteen.

 

Toimialajohtaja Timo Jalonen:

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunta päättää, että asiakasmaksut perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnassa ovat 1.8.2016 alkaen seuraavat:

 

-klo 11 – 15 tarjottava toiminta (enintään 760 tuntia/lukuvuosi): 100 euroa/kk,

-klo 11 – 17 tarjottava toiminta (enemmän kuin 760 tuntia/lukuvuosi): 120 euroa/kk ja

-aamutoiminta: 40 euroa/kk.

 

Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta päättää, että asiakasmaksuista vapauttamisessa ja alentamisessa sekä laskutuksessa noudatetaan edellä olevassa valmistelutekstissä esitettyjä periaatteita.

 

Edelleen kasvatus- ja opetuslautakunta päättää, että Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelmaan tehdään edellä olevassa valmistelutekstissä esitetty muutos.

PäätösAsia pantiin pöydälle Ratilaisen Hartialan kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.