Sopimus sivistystoimialan ammatillisen koulutuksen koulutuspalvelujen tuottamisesta vuonna 2015 ja taloussuunnitelmakaudella 2016–2017
Tällä operatiivisella sopimuksella pääprosessia edustava toimialajohtaja ja palvelutuotantoa edustava yksikköjohtaja sopivat kasvatus- ja opetuslautakunnan ja kaupunginhallituksen välisen strategisen sopimuksen asettamien tavoitteiden mukaisesta palvelutoiminnan laajuudesta ja resursseista sekä toimista palvelutuotannon kehittämiseksi.
Tämän sopimuksen osapuolia ovat:
Turun kasvatus- ja opetuslautakunta, jolle sen esittelee toimialajohtaja Timo Jalonen sekä ammatillisen koulutuksen koulutuspalvelujen osalta Hannu Immonen
Raportointi ja seurattavat mittarit
Toimialajohtaja huolehtii siitä, että pääprosessi saa käyttöönsä tarvittavat raportit palvelutuotannon tilasta ja kehittämistarpeiden edistymisestä. Lautakunta seuraa sopimuksen toteutumista kaksi kertaa vuodessa.
Toiminta ja resurssit
| TP 2013 (t€) | TA 2014 (t€) | TA enn 2014 (t€) | TA 2015 (t€) | TS 2016 (t€) | TS 2017 (t€) | TS 2018 (t€) |
Menot | 41285 | 42709 | 42 846 | 43 412 |
|
|
|
Tulot | 2.205 | 2472 | 2 475 | 3 308 |
|
|
|
Netto | 39.080 | 40237 | 40 371 | 40 103 |
|
|
|
josta Taitaja2015 |
| 381 | 388 | 405 |
|
|
|
Nuorten ammatillisen koulutuksen menot | 36.631 | 38026 | 38 191 | 38 193 |
|
|
|
Nuorten ammatillisen koulutuksen tulot | 2160 | 2473 | 2 318 | 3 308 |
|
|
|
Nuorten ammatillisen koulutuksen laskennalliset valtionosuudet | 36713 | 37 255 t€ (tark vos väh) 38 119 t€ | 3758 x 9667,27 = 36 328 t€ | 3800 x 9366,60 = 35 593 080 t€ |
|
|
|
Oppisopimuskoulutuksen menot | 4654 | 4683 | 4 655 | 5 219 |
|
|
|
Oppisopimuskoulutuksen tulot | 45 | 150 | 157 | 150 |
|
|
|
Oppisopimuskoulutuksen laskennalliset valtionosuudet | 5971 | 5900 | 5 922 t€ | 5 773 t€ |
|
|
|
Opetustuntien määrä | 28 h / ov | 28 h / ov | 28 h / ov | 28 h / ov |
|
|
|
Vuosiopiskelijat | 3708 | 3800 | 3843 (20.9.2014) k.a. 3758 | k.a. 3800 |
|
|
|
Oppisopimuksen lisäkoulutusopiskelijat | 928 | 850 | 888 | 954 |
|
|
|
Oppisopimuksen perustutkinto-opiskelijat | 419 | 450 | 446 | 450 |
|
|
|
Oppisopimuksen osaamisohjelman lisäkoulutusopiskelijat | 13 | 50 | 49 (elokuun tilanne) | 55 |
|
|
|
Hojks opiskelijoiden määrä | 430 | 430 | 439 (20.9.2014) | 440 |
|
|
|
Henkilöstön määrä (henkilökeskuksen htv:t) | 411 | 411 | 410 (lokakuu) | 411 |
|
|
|
Henkilöstön sairauspoissaolo % | 2,3% | 2,3% | 1,9% (lokakuun tilanne) | 1,9% |
|
|
|
Tavoitteet
Strategisen sopimuksen tavoitteet | Strategisen sopimuksen toimenpiteet |
| |||
Tarjotaan korkeatasoista kasvatusta ja opetusta joka johtaa aktiiviseksi yhteiskunnan jäseneksi. | Toisen asteen koulutuksen läpäisyä parannetaan ja keskeyttämistä vähennetään Pedagogiikan kehittäminen työelämälähtöisemmäksi mm. toteuttamalla oppimisprojekteja työelämän kanssa. |
| |||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve | Toteutuma |
Toisen asteen koulutuksen läpäisyä parannetaan ja keskeyttämistä vähennetään | Uusissa opetussuunnitelmissa mahdollistetaan yksilölliset opintopolut ja kehitetään opiskelijan osaamisen arviointia.
Rehtorit ja koulutuspäälliköt | Keskeyttämisprosentti
Läpäisyprosentti | 6-7%
78% | Tarvitaan lisää opintojen ohjausta ( 3 opinto-ohjaajaa lisää ) |
|
Työelämälähtöisyys | Vahvistetaan työssäoppimisen osuutta tutkinnoissa
Rehtorit, koulutuspäälliköt | Kuinka suuri osa valmistuvista opiskelijoista on suoritanut työssäoppimista yli 20 viikkoa. | 50 % | Opettajien työelämäjaksoja vähintään 20 kpl |
|
Strategisen sopimuksen tavoitteet | Strategisen sopimuksen toimenpiteet |
| |||
2.1.2. Uudistamisohjelma toteutuu päätösten mukaisesti | Uudistamisohjelman mukaisten tilaratkaisujen toteuttaminen |
| |||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve | Toteuma |
Tilankäyttö | Tilankäytön tehostaminen
Tulosaluejohtaja | Tommilan koulutalosta luovutaan ja toiminta siirretään Aninkaisetn koulutaloon. | Siirto toteutunut |
|
|
Strategisen sopimuksen tavoitteet | Strategisen sopimuksen toimenpiteet |
| |||
Kasvatus ja opetuspalvelut ovat korkeatasoisia, vetovoimaisia ja kilpailukykyisiä | Vuosittaiset tulosaluekohtaiset asiakastyytyväisyys-kyselyt ovat käytössä ja tavoitetasot on määritelty operatiivisissa sopimuksissa |
| |||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve | Toteutuma |
|
|
|
|
|
|
Tulosalue arvioi toimintansa laatua kattavasti ja havaittuihin epäkohtiin puututaan ja arviointitiedon perusteella tehdään kehittämistoimia. | Tulosalueen johtoryhmän hyväksymän toiminnan arviointisuunnitelman mukaisesti seurataan asiakastyytyväisyyttä: opiskelijatyytyväisyys, työssäoppimiskysely, tasa-arvokysely, huoltajien mahdollisuus antaa palautetta, ym.
Tulosaluejohtaja, rehtorit, koulutuspäälliköt, Laatukoordinaattori, | Toiminnan arviointisuunnitelman mukaiset kyselyt ja muut toimenpiteet on tehty. Arviointisuunnitelma sisältää mm. seuraata arviointitoimet aikatauluineen: •Sisäiset auditoinnit •Kyselyt (mm. asiakaskyselyt) •Kerättävät tilastotiedot •Navigoinnit •Opiskelijoiden kuulemiset •Kuvataan prosessi, miten arviointien tuloksista tiedotetaan ja miten valitaan lukuvuoden aikana tehtävät kehittämistoimet
Kehittämistoimet arviointitiedon perusteella on käynnistetty / toteutettu. | Jokaisessa koulutusyksikössä on järjestetty opiskelijoiden kuulemistilaisuudet toiminnan arviointisuunnitelman mukaisesti kaksi kertaa lukuvuodessa. Kuulemistilaisuuksissa kuullaa jokaisen ryhmän ryhmänedustajia
Toiminnan arviointisuunnitelman mukaiset kyselyt on tehty.
Arviointien tulokset on käsitelty toiminnanohjausryhmässä ja johtoryhmässä. Tulosten perusteella tehtävät kehittämissuunnitelmat on laadittu ja niihin kirjatut toimenpiteet on toteutettu/käynnistetty. |
|
|
Opiskelijoiden osallistaminen | Opiskelijakuntatatoimintaa kehitetään Opiskelijoiden vaikuttamismahdollisuuksia lisätään
Rehtorit, koulutuspäälliköt | Tehdään käsikirja opiskelijakuntatoiminnasta.
Jokaisessa koulutalossa on nimetty yhdyshenkilö talokohtaiselle opiskelijakunnalle. Ryhmien edustajien kuulemistilaisuudet jokaisella koulutusalalla. | Valmis.
Nimetty
Järjestetty joka koulutusyksikössä |
|
|
Tulosalueen toiminnan laatu on valtakunnallisessa vertailussa hyvällä tasolla | Osallistutaan valtakunnallisiiin arviointeihin: Amisbarometri ja OPH:n laatujärjestelmien arviointi
Rehtorit, laatukoordinaattori | OPH:n suoritaman laatuarvioinnin taso ( asteikko: puuttuva. alkava, kehittyvä, edistynyt) Amisbarometrin lopputulos | Olemme tasolla kehittyvä
Valtakunnallista keskitasoa |
|
|
Strategisen sopimuksen tavoitteet | Strategisen sopimuksen toimenpiteet |
| ||||
Palveluverkko mahdollistaa tehokkaan palvelutuotannon | Palveluverkon jatkuva arviointi suhteessa kysyntään ja tarpeeseen sekä tarvittavien muutosten toteuttaminen Tilankäytön tehostaminen Käytössä olevat tilat |
| ||||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve | Toteutuma | |
Tilojen tehokas käyttö | Luovutaan mahdollisuuksien mukaan tiloista, joita ei välttämättä tarvita
Tulosaluejohtaja, rehtorit | Tilojen käyttöaste ( klo 8-16)
Tarkoituksenmukaiset tilaratkaisut | 80%
Amiraalistonkadulla toimiva logistiikkakoulutus on siirretty toimivimpiin tiloihin |
|
| |
Strategisen sopimuksen tavoitteet | Strategisen sopimuksen toimenpiteet |
| ||||
Lasten ja oppijoiden hyvinvointia lisätään kestävällä tavalla | Tulosalueilla on määritelty tasa-arvotavoitteiden mukaiset toimenpiteet ja ne toteutuvat |
| ||||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve | Toteutuma | |
Opiskelijoita kohdellaan tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti | Tasa-arvokyselyn tulosten perusteella päivitetään tasa-arvosuunnitelma
Koulutuspäälliköt, laatukoordinaattori | Tasa-arvokysely
Tasa-arvosuunnitelma
| Kysely tehty, mahdolliset korjaavat toimenpiteet käynnistetty
Tasa-arvosuunnitelma on päivitetty |
|
| |
Opiskelijoilla on riittävä tuki | Opiskelijoilla on riittävät tukipalvelut
Rehtorit, koulutuspäälliköt | Kuraattorien, psykologien ja terveydenhoitajan palvelut saatavilla kaikissa koulutaloissa | Palvelut ovat saatavilla kaikissa koulutaloissa |
|
|
Strategisen sopimuksen tavoitteet | Strategisen sopimuksen toimenpiteet |
| |||
Henkilöstön osaamista kehitetään | Osallistetaan henkilöstö palvelun ja organisaation kehittämiseen Henkilöstön työhyvinvoinnin tukeminen arjessa Henkilöstöresurssit kohdennetaan ydinprosesseihin |
| |||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve | Toteutuma |
Henkilöstön kokee työhyvinvointinsa hyväksi | Kunta10- kyselyn tulosten perusteella sovitaan kehittämistoimista
Kehityskeskustelut Esimiehet, laatukoordinaattori | Kunta10 – kysely
Kehityskeskusteluihin osallistunut osuus henkilöstöstä | Kyselyn tulokset on käsitelty koulutusyksiköissä ja yhdessä tiimien kanssa on sovittu kehittämistoimista
Kehittämistoimet on määritelty ja käynnistetty/tehty.
70 % |
|
|
Henkilöstö on osaavaa | Yhteistyössä hanketoiminnan kanssa järjestetään henkilöstölle täydennyskoulutusta ja sen lisäksi kannustetaan opetushenkilöstöä osallistumaan pätevöitymiskoulutukseen. Koulutuspäälliköt | Kunta10 – kyselyn perusteella arvioidaan henkilöstön tyytyväisyyttä kouluttautumismahdollisuuksiinsa.
Pätevän opetushenkilöstön osuus | Koulutusmahdollisuudet koetaan hyviksi.
85 %
|
|
|