Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta5701.04.20159

2772-2015 (5113, 111)

Selvityspyyntö oppilas- ja opiskeluhuoltolain toteutumisesta Turussa

Tiivistelmä:

Kasvatus- ja opetuslautakunnan jäsenet Mari-Elina Koivusalo ym. ovat jättäneet selvityspyynnön oppilas- ja opiskelijahuoltolain toteutumisesta Turussa. Kasvatus- ja opetuslautakunnalle esitetään selvitys kuraattoripalveluiden toteutumisesta. Selvitys psykologipalvelujen toteutumisesta esitetään myöhemmin.

Kasopelk § 57

Erityispalvelupäällikkö Tea Kiviluoma 20.3.2015:

 

Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki astui voimaan 1.8.2014. Lain tarkoituksena on turvata varhainen tuki sitä tarvitseville sekä turvata opiskelijoiden tarvitsemien opiskeluhuoltopalvelujen yhdenvertainen saatavuus ja laatu. Lain mukaan opiskeluhuoltoa toteutetaan ensisijaisesti ennaltaehkäisevänä koko kouluyhteisöä tukevana yhteisöllisenä opiskeluhuoltona. Lisäksi opiskelijoilla on oikeus yksilökohtaiseen opiskeluhuoltoon.

 

Laissa psykologi- ja kuraattoripalveluilla tarkoitetaan opiskeluhuollon psykologin ja kuraattorin antamaa opiskelun ja koulunkäynnin tukea ja ohjausta. Laissa kuraattorin kelpoisuusvaatimukseksi on määritetty vähintään sosiaalihuollon ammatillisista kelpoisuusvaatimuksista annetun lain (272/2005) 6 §:n mukainen kelpoisuus. Jokaisen oppilaitoksen käytettävissä on oltava sellaisen opiskeluhuollon vastaavan kuraattorin palveluja, joilla on mainitun lain 3 §:n mukainen kelpoisuus.

 

Oppilaitoksen sijaintikunta vastaa opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalvelujen järjestämisestä alueellaan sijaitsevien esi- ja perusopetusta, lukiokoulutusta ja ammatillista peruskoulutusta antavien oppilaitosten opiskelijoille heidän kotipaikastaan riippumatta. Oppilaitoksen sijaintikunnalla on velvollisuus järjestää psykologi- ja kuraattoripalvelut opiskelijoille myös silloin, kun koulutuksen järjestäjä on yksityinen tai valtio, jollei koulutuksen järjestäjä päätä järjestää näitä palveluja osittain tai kokonaan omana toimintanaan ja omalla kustannuksellaan. Oppilaitoksen sijaintikunta voi tukea koulutuksen järjestäjää psykologi- ja kuraattoripalvelujen järjestämisessä.

 

Oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa todetaan, että opiskelijalle on järjestettävä mahdollisuus keskustella henkilökohtaisesti opiskeluhuollon psykologin tai kuraattorin kanssa viimeistään seitsemäntenä oppilaitoksen työpäivänä sen jälkeen, kun opiskelija on tätä pyytänyt. Kiireellisessä tapauksessa mahdollisuus keskusteluun on järjestettävä samana tai seuraavana työpäivänä.

 

Selvitys oppilas- ja opiskelijahuoltolain toteutumisesta Turussa keskittyy jatkossa vain kuraattoripalveluihin, koska hyvinvointitoimiala on vastannut 1.1.2015 alkaen psykologipalveluista.

 

Sivistystoimialan kuraattorien kelpoisuusvaatimukset muutettiin kesällä 2014 oppilas- ja opiskelijahuoltolain mukaisiksi. Nämä uudet vaatimukset otettiin huomioon jo kesäaikana tehdyissä rekrytoinneissa.

 

Laissa ei määritellä vastaavan kuraattorin toimenkuvaa. Vastaava kuraattori -nimikettä voivat käyttää ne työntekijät, joilla on sosiaalityöntekijän pätevyys. Tällaisia työntekijöitä on tällä hetkellä neljä.

 

Sivistystoimialalle perustettiin 1.1.2015 alkaen kuraattoripalvelut-yksikkö. Yksikköön siirrettiin kuraattorien toimet perusopetuksen (12 toimea, 2 määräaikaista), lukiokoulutuksen (1 toimi) ja ammatillisen koulutuksen (3 toimea) tulosalueilta. Muutosvaiheessa ei ole tehty muutoksia työntekijöiden työalueisiin.

 

Jo aikaisemmin syksyllä 2014 lain muutoksen myötä ammatillisen koulutuksen kuraattoreille on tehty muutokset siten, että jokaiselle työntekijälle on tullut hoidettavaksi myös muun opetuksen järjestäjän koulutalo (Turun ammattiopisto, Bovallius-ammattiopisto, Turun konservatorio, Paasikiviopisto). Yhdellä työntekijällä koulutaloja on 2 - 4 ja oppilasmäärä vaihtelee n. 600 - 1500.

 

Lukiokoulutuksen kuraattori toimii kaikissa viidessä lukiossa. Oppilasmäärä hänellä on n. 3500.

 

Perusopetuksen kuraattoreilla koulutaloja tai -yksikköjä on 3 - 4 ja oppilasmäärä vaihtelee n. 700 - 1100. Perusopetuksessa on toiminut lv. 2013 - 2014 ja lv. 2014 - 2015 kaksi määräaikaista kuraattoria ns. tasa-arvorahoilla palkattuna. Heidän työpanoksensa on suunnattu ns. ”tasa-arvokouluille”. Näitä määrärahoja ei ole enää lv. 2015 - 2016 käytettävissä kuraattorien palkkaukseen.

 

Esiopetuksessa kuraattoripalveluja ei ole. Yhteisölliseen oppilashuoltotyöhön on kehitetty kevään 2015 aikana mallia yhdessä varhaiskasvatuksen ja terveydenhuollon kanssa. Mallia on tarkoitus kokeilla vielä kevään aikana.

 

Turun normaalikoulu on ilmoittanut järjestävänsä kuraattoripalvelut itse sekä perusopetukseen että lukiokoulutukseen omassa koulutalossaan.

 

Yksittäisen kuraattorin oppilas- tai kouluyksiköiden määrää ei ole aiheellista kasvattaa, koska se vaarantaa varhaisen puuttumisen. Se ei myöskään tue ennaltaehkäisevää koko kouluyhteisöä tukevaa yhteisöllistä opiskeluhuoltoa. On tärkeää, että kuraattori toimii koulussa ja on osa kouluyhteisöä.

Toimialajohtaja Timo Jalonen 25.3.2015:

 

Sen lisäksi, mitä edellä on todettu, on kaupunkiin perustettu lain tarkoittama monialainen oppilashuoltotyöryhmä ja oppilaitosten toimintatapoja on muutenkin uudistettu lain mukaiseksi. Toimintaa on toki oppilaitoksissa ollut jo pitkään, mutta asiasta ei ole ollut erityislainsäädäntöä.

 

Uuden oppilas- ja opiskelijahuoltolain voimaan tullessa sivistystoimiala sai uusia vakansseja oppilashuoltotyöhön, mutta vakansseja jäi saamatta 2 kuraattoritoimintaan ja 1 psykologitoimintaan.

 

Erityisiä tarpeita on edelleen esiopetuksessa, ja myös lukiokoulutuksessa resurssimäärä on ilmeisen riittämätön. Laki lähtee liikkeelle siitä, että oppilaita olisi 780 kuraattoria kohti. Luku ei kuitenkaan ole kirjattuna lakiin, joten se ei ole sitova. Tarve ainakin kahden uuden kuraattorin saamiseksi on kuitenkin olemassa, mutta samaan aikaan on olemassa talousarviopaineet, jotka tähtäävät henkilöstön määrän vähentämiseen ja palvelutason alentamiseen.

 

Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki mahdollistaa myös vieraskuntalaisten käyttämien yksilöllisten palveluiden laskuttamisen. Laskutus voidaan käynnistää 1.1.2015 lukien. Tämä tulee lisäämään toimialan tuloja, koska turkulaisia on muiden koulutuksen järjestäjien oppilaitoksissa huomattavasti vähemmän kuin mitä muiden kuntien oppilaita on turkulaisissa oppilaitoksissa. Saatavilla maksuilla voitaneen rahoittaa 1 - 2 henkilön palkkausmenot.

 

Hyvinvointitoimiala on luvannut toimittaa vastaavan selvityksen psykologitoiminnan osalta.

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunta merkitsee selvityksen tiedokseen.

PäätösAsia palautettiin uudelleen valmisteltavaksi Oksasen tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Jakelu

palJalonen Timo