Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus6209.02.20151
Kasvatus- ja opetuslautakunta1711.02.20156
Kasvatus- ja opetuslautakunta2918.02.20154

1408-2015 (040, 015)

Sivistystoimialan toimintoanalyysin toimenpiteiden käsittely

Tiivistelmä: -

Kh § 62

Johtaja Tuomas Heikkinen ja konserniohjauksesta vastaava controller Kim Moisiolinna 6.2.2015:

Taustaa

Kaupunginvaltuusto päätti 23.6.2014 uudistamisohjelman hyväksymisestä ja taloussuunnitelmakauden suunnittelulukujen tarkentamisesta. Päätöksen esittelyssä todettiin toimintoanalyysistä mm. seuraavaa:

”Toimintoanalyysin valmistelu aloitettiin hyödyntämällä keväällä 2013 tehtyä työtä, jota syvennettiin tarkemmalle tasolle. Palveluanalyysissä tunnistettiin kaupungin toimintojen säädösperusteisuutta sekä palvelutarpeen luonnetta. Toimintoanalyysi antaa mahdollisuuden tarkastella kaupungin palvelutuotantorakennetta resurssiohjauksen näkökulmasta. Tiivistettynä lopputuloksena pitäisi saada selvitys mistä toiminnoista on mahdollista vapauttaa resursseja.”

”Toimintoanalyysin valmistelua on jatkettava. Tavoitteena tulee olla muutosmahdollisuuksien ja säästöpotentiaalin tunnistaminen, jotka voidaan johtaa kustannuslajeille ja/tai henkilöstösuunnitteluun. Analyysin edistämiseksi voidaan harkita tämän kokonaisuuden projektointia. Työ edellyttää toimialojen ja analyysin valmistelusta vastaavien (esim. projektin) tiivistä yhteistyötä.

Toimintoanalyysillä tulee tunnistaa mahdollisuudet rakenteellisiin muutoksiin, toimintaprosessien kehittämiseen tai asetettujen normien kriittiseen arviointiin, joilla vapauttamaan resursseja kaupungin palvelutuotannon tärkeimpiin toimintoihin. Toimintoanalyysin tulee kattaa kaikki toimialoilla tapahtuva toiminta.”

Toimintoanalyysin syventämistyö käynnistettiin syksyllä 2014, jolloin hankkeen kokoonpano, työryhmät, vetovastuut, aikataulu ja muut yksityiskohdat määriteltiin ja käsiteltiin kaupungin johtoryhmässä. Keskeisenä ideana oli määritellä toimialojen käyttöön yhteinen tiedonkeruupohja, jonne kaupungin kaikki toiminnot kuvataan ja niihin liittyvä analyysi kerätään. Toimintojen määrittely ja kuvaaminen toimi hankkeen ensimmäisenä työvaiheena. Tämän jälkeen toisessa vaiheessa pyrittiin keskittymään toimintojen analyysiin ja siihen, miten toimintoihin tai niiden mitoitukseen kyettäisiin mahdollisesti vaikuttamaan.

Hankkeen tuloksena on konkretisoitunut lukuisia uusia toimenpide-ehdotuksia, joilla pyritään saavuttamaan kaupungin talouden tasapaino keskipitkällä tai pitkällä aikavälillä. Vuoden 2016 talousarvion laadinnassa huomioidaan niiden toimenpiteiden taloudelliset vaikutukset, joilla on suoraa vaikutusta käyttötalouteen ja edelleen kaupungin tulokseen vuonna 2016. Osaa toimenpiteiden taloudellisista vaikutuksista on vaikea arvioida tai niiden vaikutusaika on pitkä. Kaikki talousvaikutukset on kuitenkin arvioitu varovaisuuden periaatteen mukaisesti.

Hanketta on valmisteltu lukuisissa työryhmissä kaupungin eri toimialoilla. Lähtökohtana on ollut, että kaikissa työryhmissä vastuullisina jäseninä ovat toimineet sekä toimialan että konsernihallinnon edustajat. Lisäksi työhön on osallistunut kunkin palvelualueen edustajia.

Työn valmistuttua työryhmissä se on käsitelty kunkin toimialan omassa johtoryhmässä, minkä jälkeen työn lopputulokset on vielä käyty yhdessä läpi toimialan johdon ja ns. koordinaatioryhmän kanssa, johon on kuulunut mm. konsernihallinnon johtoa. Tämän jälkeen työn tulokset on käsitelty kaupungin johtoryhmässä.

Toimintoanalyysin syventämisen tuloksena syntyneet toimenpide-ehdotukset tuodaan kaupunginhallituksen esittelyyn 9.2.2015. Toimenpiteitä ei hyväksytä tässä vaiheessa vaan ne lähetetään toimialojen lautakuntiin lausunnoille ja lähetekeskustelua varten.  Tätä ennen hankkeen toimenpide-ehdotukset tulee olla käsitelty toimialojen omissa YT-ryhmissä. Hyvinvointitoimialalla toimintoanalyysi on laadittu hieman poiketen muista toimialoista johtuen vireillä olevasta organisaatiomuutoksesta. Hyvinvointitoimialan analyysissä on hyödynnetty pääosin uudistamisohjelmien yhteydessä hyväksyttyjä kehittämiskokonaisuuksia. 

Toimenpiteet on laadittu siten, että kunkin toimialan YT-ryhmät ja lautakunnat käsittelevät oman toimialansa liitemateriaalin. Toimenpiteet on luokiteltu sen mukaan, kenen toimivaltaan ne kuuluvat, käynnistetäänkö niiden pohjalta valmistelu, hyväksytäänkö ne talousarvion yhteydessä taikka hyväksyykö kaupunginhallitus toimenpiteen suoraan nyt tehdyn valmistelun pohjalta. Lisäksi toimenpiteiden osalta on tehty arvio siitä, onko ennen täytäntöönpanoa toteutettava vielä jonkin viiteryhmän, asiakkaiden tai asukkaiden kuuleminen.

Lautakuntien ja YT-ryhmien lausunnot ja näkemykset valmistellaan kaupunginhallituksen 23.2.2015 kokoukseen, jossa kaupunginhallituksen toimivaltaan kuuluvat toimenpiteet hyväksytään ja lautakunnille kuuluvat asiat lähetetään niiden hyväksyttäväksi.  Toimenpiteiden seuranta tapahtuu normaalissa toiminnan ja talouden seurannassa ja toimenpiteet otetaan osaksi sopimusohjauskokonaisuutta.

Liite 1Toimintoanalyysin toimenpide-ehdotukset - Kj-toimiala

Liite 2Toimintoanalyysin toimenpide-ehdotukset - Ympäristötoimiala

Liite 3Toimintoanalyysin toimenpide-ehdotukset - Kiinteistötoimiala

Liite 4Toimintoanalyysin toimenpide-ehdotukset - Sivistystoimiala

Liite 5Toimintoanalyysin toimenpide-ehdotukset - Vapaa-aikatoimiala

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää lähettää toimintoanalyysin syventämisen tuloksena laaditut toimenpide-ehdotukset lauta- ja johtokunnille lausunnon antamista ja lähetekeskustelua varten.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kokouksessa asiaa olivat selvittämässä johtaja Jukka Laiho sekä toimialajohtajat Markku Toivonen, Jouko Turto, Timo Jalonen, Minna Sartes ja Riitta Liuksa.

Kasopelk § 17

Toimialajohtaja Timo Jalonen 6.2.2015:

 

Kaupunginhallitus tullee kokouksessaan 9.2.2015 lähettämään toimintoanalyysin syventämisen tuloksena laaditut toimenpide-ehdotukset mm. kasvatus- ja opetuslautakunnalle käsiteltäväksi siten, että asia palautuu kaupunginhallitukselle käsiteltäväksi kokoukseen 23.2.2015. Asiaa koskeva kaupunginhallituksen päätös toimitetaan kasvatus- ja opetuslautakunnalle 10.2.2015.

 

Sivistystoimialan toimintoanalyysi on tehty palvelualuekohtaisesti kuitenkin niin, että ruotsinkielinen palvelutoiminta on ollut kaikissa mukana. Kuntatieto-pilotissa ja toimintoanalyysityössä on pyritty yhtenäiseen käsitykseen. Dokumentoituja toimintoja on yhteensä 91, ja toimenpide-ehdotuksia tehtiin yhteensä 15. Uudistamisohjelmien 1 ja 2 toimenpiteitä ei ole toistettu palvelualuekohtaisissa toimenpide-esityksissä.

 

Toimenpide-ehdotukset käsitellään sivistystoimialan yhteistyöryhmässä 9.2.2015.

 

Liite 1                                  Sivistystoimialan toimenpide-ehdotukset.

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunta merkitsee asian tiedoksi. Lautakunta käy asiasta lähetekeskustelun ja antaa kaupunginhallitukselle lausuntonsa asiaan.

PäätösAsia pantiin pöydälle Hartialan tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kasopelk § 29

Pöydältä Kasopelk 11.2.2015 § 17

PäätösKasvatus- ja opetuslautakunta merkitsi asian tiedoksi. Kasvatus- ja opetuslautakunta päätti vastata kaupunginhallituksen lausuntopyyntöön 9.2.2015 koskien sivistystoimen toimintoanalyysiä seuraavaa:

Turun kaupunginvaltuusto hyväksyi 23.6.2014 Turun kaupunkistrategian ja strategiset toimintalupaukset. Valtuuston päätöksen mukaisesti ”toimintalupauksiin sitoutuminen on meille tärkeää, sillä ne ohjaavat koko kaupungin toimintaa”. Itse toimintalupauksissa mainitaan kaksi kyseessä olevan asian kannalta oleellista periaatetta:

- Kehitämme kaupungin palveluita ammattitaitoisesti yhdessä asukkaittemme, asiakkaittemme ja kumppaniemme kanssa.

- Teemme päätöksiä perustuen parhaaseen käytössä olevaan tietoon ja päätöksentekomme on johdonmukaista ja läpinäkyvää.

Kasvatus- ja opetuslautakunta sai kaupunginhallitukselta lausuntopyynnön 10.2.2015, kun lautakunnan ainoa kokous ennen kaupunginhallituksen antaman määräajan umpeutumista olisi ollut 11.2.2015. Lausunnon antamiseen olisi ollut vuorokausi aikaa. Lautakunta joutui kaupunginhallituksen toiminnasta johtuen pitämään ylimääräisen kokouksen, mikä tässä taloustilanteessa eikä muutoinkaan ole suotavaa. Vastaisuudessa olisi lausuntoja pyydettäessä noudatettava aikataulua, joka mahdollistaa asioihin perehtymisen.

Itse sivistystoimen ”Toimintoanalyysi” käsittää otsikkolehden lisäksi seitsemän power point -kuvaa. Otsikko ”Toimintoanalyysi" on sikäli harhaanjohtava, että kuvissa ei ole minkäänlaista analyysia esitettyjen toimenpiteiden tueksi eikä ehdotuksiin liittyvää taustatietoa eikä sitä ole toimitettu lautakunnalle seuraavankaan kokouksen kokouskutsussa. Lautakunnan saaman tiedon mukaan asian käsittelyä varten ei ollut lupa toimittaa tausta-aineistoa. Tällainen työnjohdollinen ohjeistus on jyrkässä ristiriidassa kaupunginvaltuuston hyväksymän strategian kanssa.

Varhaiskasvatusta koskeva toimenpide-ehdotus koskee n. 200 lasta. Selvitys voidaan laatia ottaen huomioon esim. kielipäiväkodeissa olevien lasten kielenoppimisen jatkumisen, asukkaiden mielipiteet sekä kustannusvaikutukset.

Perusopetuksen ryhmäkokojen kasvattaminen tai erityisoppilaiden integraation lisääminen ilman riittäviä tukitoimia ei ole mahdollista opetuksen laadun heikkenemättä.

Aamu- ja iltapäivätoiminnan sijoittamista koulutilojen yhteyteen sekä aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajien ja koulunkäyntiavustajien tehtävien yhteensovittamista lautakunta kannattaa.

Toisen asteen koulutusta koskevista yhtiöittämis- tai muista järjestämisvaihtoehdoista on laadittava selvitys, josta käy ilmi toimenpiteiden vaikutus koulutuksen laatuun, talouteen ja toimintaan. Selvitystä tehtäessä on otettava huomioon valtakunnalliset linjaukset toisen asteen koulutuksen uudistamisesta ja se, että toisen asteen koulutus Turussa on nykyisellään valtakunnallisessa vertailussa erittäin korkeatasoista. Selvitykset on tuotava lautakunnan käsittelyyn ja annettava asukkaille mahdollisuus ilmaista kantansa.

Kasvatus- ja opetuslautakunta pitää sivistystoimen ensisijaisena tehtävänä kaupunkilaisten palvelemisen tuottamalla korkealaatuisia varhaiskasvatus- ja opetuspalveluita. Kehittämistoimenpiteiden pitäisi ensisijaisesti palvella sivistystoimen perustehtäviä.

"Toimintoanalyysin" käsittelyssä olisi edettävä siten, että esitettyihin toimenpiteisiin liittyvä tausta-aineisto ja mahdolliset analyysit sekä YT-menettelyyn liittyvä informaatio tuotaisiin läpinäkyvyyden periaatetta noudattaen lautakunnan käsiteltäväksi sekä myös julkiseksi, jotta asukkaat voivat siihen tutustua ja ilmaista mielipiteensä.

Päätöksenteko

Tarke teki seuraavan muutosehdotuksen:

”Lause ’Ryhmäkokojen kasvattaminen, mikäli perusopetuksen talousarvio ei muuten toteudu’ muutetaan seuraavaan muotoon: ’Ryhmäkokoihin liittyvät valtionosuudet haetaan täysmääräisinä ja tilitetään sivistystoimen käyttöön. Niin kauan kuin asiaa koskevia valtionosuuksia on saatavana, ryhmäkokoja ei lähdetä kasvattamaan.’

Perustelu: ryhmäkokojen säilyttäminen ennallaan on kirjattu sivistystoimen strategiaan vuoteen 2018 asti, eikä toimintoanalyysin syventämisen toimenpide-ehdotuksissa voida päättää päinvastaista, ja antaa virkamiehille vapaat kädet ryhmäkokojen kasvattamiseen.”

Hartiala teki Koivusalon kannattamana päätökseksi tulleen ehdotuksen kasvatus- ja opetuslautakunnan lausunnoksi.

Yrttiaho teki Oksasen kannattamana seuraavan ehdotuksen kasvatus- ja opetuslautakunnan lausunnoksi:

”Kasvatus- ja opetuslautakunta päättää todeta lausuntonaan seuraavaa:

Toimintoanalyysin toimenpiteet ovat pääosin sellaisia, että ne vaarantavat koulutuksen tasa-arvon ja demokratian toteutumisen.

Perusopetuksen ryhmäkoot tulee pitää ennallaan. Jos erityisopetusta annetaan integroituna yleisopetuksen ryhmissä, tulee opettaja- ja avustajaresursseja lisätä huomattavasti nykyisestä. Muuten tukea tarvitsevien oppilaiden mahdollisuus yhdenvertaiseen perusopetukseen vaarantuu.

Aamu- ja iltapäivätoiminnan resurssien käytön tehostaminen ei saa merkitä palvelun leikkaamista, työvoiman vähentämistä tai työehtojen heikentämistä.

Toisen asteen koulutuksen (lukiokoulutus, ammatillinen koulutus) esitetyt järjestämismallit (yhtiömuoto ja seudulliset rakenteet) heikentävät koulutuspalveluiden hallinnon avoimuutta ja kuntalaisten vaikutusmahdollisuuksia.

Perus- ja toisen asteen koulutuspalveluiden olisi ehdottomasti oltava julkisuuslakien piirissä mm. koulutuksellisen yhdenvertaisuuden takaamiseksi. Yhtiö- ja säätiömuotoiseen toimintaan nykyinen lainsäädäntö viranomaisten toiminnan julkisuudesta ei ulotu. Yhtiömuoto on myös iso askel koulutuksen yksityistämisen suuntaan.

Seudullisissa järjestämismalleissa ongelmana on päätöksenteon etääntyminen vaaleilla valituista päättäjistä ja kuntalaisista. Lisäksi vaarana on, että oppilaitosverkko harvenee entisestään. Oppilaitosverkon harveneminen tuottaa osaltaan koulutuksellista epätasa-arvoa. Siksi näitä malleja ei tule toteuttaa.

Myös aikuiskoulutuksen osalta tulisi säilyttää mahdollisimman suuri avoimuus ja mahdollisimman laaja demokraattinen valvonta eikä toimintoja pitäisi yhtiöittää tai säätiöittää. Turun kaupungin aikuiskoulutuksen siirtäminen Aikuiskoulutuskeskukseen olisi myös ministeriön kannan vastainen toimenpide.”

Päätös Hartialan ja Yrttiahon ehdotusten välillä tehtiin äänin 10 - 2. Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä Hartialan ehdotuksen puolesta äänestivät Liukkonen, Heinonen, Koivusalo, Schauman, Ratilainen, Rantanen, Rusi, Raho ja Hartiala. Yrttiahon ehdotuksen puolesta äänestivät Yrttiaho ja Oksanen Laaksonen oli poissa kokouksesta.

Hartialan ehdotus tuli päätökseksi annettavasta lausunnosta.

Tarkkeen ehdotus raukesi kannattamattomana.

Oheismateriaali 1 Lukiokoulutuksen, ammatillisen peruskoulutuksen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen sekä vapaan sivistystyön rakenne ja rahoitus uudistuvat                     

Oheismateriaali 2Lukiokoulutus Turussa ja Turun seudulla

Jakelu

lausKaupunginhallitus


Liitteet:

Kh § 62
Liite 1:Toimintoanalyysin toimenpide-ehdotukset - Kj-toimiala
Liite 2:Toimintoanalyysin toimenpide-ehdotukset - Ympäristötoimiala
Liite 3:Toimintoanalyysin toimenpide-ehdotukset - Kiinteistötoimiala
Liite 4:Toimintoanalyysin toimenpide-ehdotukset - Sivistystoimiala
Liite 5:Toimintoanalyysin toimenpide-ehdotukset - Vapaa-aikatoimiala

Kasopelk § 17
Liite 1:Sivistystoimialan toimenpide-ehdotukset

Kasopelk § 29
Liite 1:Sivistystoimialan toimenpide-ehdotukset