Operatiivinen sopimus Turun kaupungin suomenkielisten varhaiskasvatuspalvelujen tuottamisesta vuonna 2015

 

 


Sisällys

Sopimuksen osapuolet ja tarkoitus   3

Toimintaympäristö ja sen mahdolliset muutokset   3

Asiakkuudet ja palvelujen kysyntä vuonna 2015   3

Toimintatapoja koskevat keskeiset pariaatteet ja niiden muutokset   5

Sopimuksen tarkoittaman toiminnan resursointi   6

Tavoitteet toimintavuodelle   8

Operatiivisen sopimuksen tavoitteet varhaiskasvatuksen palvelualueilla   8


Sopimuksen osapuolet ja tarkoitus

Tällä operatiivisella sopimuksella palvelutuotantoa edustavat palvelualuejohtajat sopivat kasvatus- ja opetuslautakunnan ja kaupunginhallituksen välisen strategisen sopimuksen asettamien tavoitteiden mukaisesta palvelutoiminnan laajuudesta ja resursseista sekä toimista palvelutuotannon kehittämiseksi. Operatiivinen sopimus sisältää palvelualueiden keskeiset toiminnalliset tavoitteet, tavoitteiden toteutumista kuvaavat mittarit, työvoiman käytön ja laatutavoitteet mittareineen.

 

Toimintaympäristö ja sen mahdolliset muutokset

 

Varhaiskasvatuksen hallinnon siirryttyä Sosiaali- ja terveysministeriöstä Opetus- ja kulttuuriministeriöön vuoden 2013 tehtiin päivähoitolakiin vain keskeisimmät muutokset. Lasten hoidon tukien osalta vastuu säilyi Sosiaali- ja terveysministeriössä. Pienten lasten hoitojärjestelmään liittyvä lainsäädännön uudistaminen etenee vähitellen. Eduskunta on 19 päivänä syyskuuta 2014 lähettänyt sivistysvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen eduskunnalle laiksi perusopetuslain 26 a ja 35 §:n muuttamisesta (HE 135/2014 vp) (esiopetuksen velvoittavuus). Lain on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2015 ja koskea 1.8.2015 alkavaa toimintakautta. Hallituksen esitys kotihoidon tuen muuttamisesta annetaan budjettilakina vielä vuoden 2014 aikana. Lainsäädäntö tulee voimaan 1.8.2015.

Keskeiset edelleen valmistelussa olevat lainsäädäntömuutokset ovat: Päivähoidon maksuperusteiden muutos sekä mahdollinen subjektiivisen oikeuden rajoittaminen tietyin ehdoin kuten myös koko päivähoitolain uudistaminen varhaiskasvatuslaiksi.

 

Varhaiskasvatuspalvelujen piiriin hakeutuneiden määrä on ollut kasvussa vuodesta 2008. Viralliset ennusteet alle kouluikäisten määrästä ennustavat myös kasvua tulevina vuosina. Heikentynyt työmarkkinatilanne on vaikuttanut päivähoitopaikkojen kysyntään; palvelujen piirissä olevien lasten määrän suhteellinen osuus on kuitenkin ollut hitaassa kasvussa. Vieraskielisten lasten määrä omalta osaltaan on kasvussa. Myös erityistä tukea tarvitsevien lasten osuus on ollut kasvussa. Tehostetun ja erityisen tuen arviointia on uudistettu vuonna 2014 ja siihen tullaan kiinnittämään edelleen erityistä huomiota vuoden 2015 aikana. Tuen tarpeen määrittelyn edellytyksenä on yleisen tuen kriteerien toteutuminen.

Haasteena on perhepäivähoidon säilyminen yhtenä päivähoidon vaihtoehtona. Uusien perhepäivähoitajien rekrytointi työelämästä poistuvien hoitajien tilalle on haasteellista. Ryhmäperhepäivähoito tuotetaan Turussa ainoastaan yksityisenä tuotantona.

 

Asiakkuudet ja palvelujen kysyntä vuonna 2015

Seuraavassa taulukossa on esitetty palvelun piirissä olevien lasten lukumäärät 2010-2013 ja viime vuoden operatiiviseen suunnitelmaan laadittu ennuste vuodelle 2014. Lasten hoidon tukien osalta tarkkaa tilastotietoa ei ole käytettävissä kieliryhmittäin. Koska hankittujen palvelujen ja lasten hoidon tukien hallinnointi on keskistetty yksityisten palvelujen tilaajayksikköön, ko. palvelujen piirissä olevat lapset ja määrärahat ovat osa tätä sopimusta.

 

2010

2011

2012

2013

Toteuma 2014

Ennuste 2015

Kaupungin omat päiväkoti ja perhepäiväh yht

5 439

5 532

5 609

5 638

5 233

 

Päiväkoti

4 973

5 085

5 193

5 270

4 926

 

joista esiopetuksessa

1 167

1 239

1 233

1 265

1 186

1 400

Perhepäivähoito

466

447

416

368

308

280

Avoin varhaiskasvatus

469

482

523

527

548

600

Hankitut, maksusit, palveluseteli yht

581

774

949

1 129

1 361

 

Maksusitoumus (ent. ostop)

425

216

108

48

0

0

Palveluseteli

156

551

832

1 072

1 172

 

joista esiopetuksessa

110

131

157

178

168

200

Seutusopimus

0

7

9

9

3

5

Avoin varhaiskasvatus

0

17

38

41

18

30

Lasten hoidon tuet

2 960

2 970

2 783

2 680

2 602

2 610

Kotihoidon tuki

2 096

2 234

2 154

2 090

2 081

2 100

Yksityisen hoidon tuki yht.

864

736

629

590

521

510

päiväkoti

544

406

262

199

133

80

perhepäivähoito

272

269

276

288

283

300

hoito lapsen kotona

48

51

60

62

52

50

ryhmäperhepäivähoito

0

10

31

41

53

80

 

Vuoden 2015 osalta ennusteen laatiminen kaupungin oman päiväkotitoiminnan ja hankittavien palvelusetelien kohdalla vastaavasti on hankalaa, johtuen esitetyistä päiväkotiverkkomuutoksista, jotka päätetään kaupunginvaltuustossa 15.12.2014. Mahdollisista lakkautettavista yksiköistä poistuu noin 332 hoitopaikkaa, mikäli kaikki listalla olevat yksiköt lakkautetaan. Se, miten nämä lapset sijoittuvat korvaaviin hoitopaikkoihin, riippuu vanhempien valinnoista. Omassa tuotannossa on mahdollista tehostaa hoitopaikkojen täyttöä ja käyttöä siten, että olemassa olevilla resursseilla voitaisiin hoitaa n. 300 lapsen päivähoito. Tällöin palvelusetelille siirtyisi n. 100 lasta. On myös mahdollista, että kaikki lapset siirtyvät palvelusetelille. Lisäksi on huomioitava, että vuodelle 2015 arvioidaan palvelun kysynnän kasvuksi n. 130 lasta vuodessa. Tämä kasvu vaikuttaa joko oman toiminnan lapsimäärään tai palvelusetelien määrään. Kasvu on huomioitava kustannuksia lisäävästi varhaiskasvatuksen kokonaisbudjetissa. Lasten kotihoidon tuen ennustetaan pysyvän vuoden 2014 keskimääräisellä tasolla. Yksityisen hoidon tuen ja kuntalisän käyttö on vähentynyt vuoden 2014 aikana, vuoden 2015 käytön ennustetaan pysyvän edellisen vuoden tasolla. Kunnallisessa perhepäivähoidossa ennustetaan lapsimäärän edelleen hieman alenevan. Avoimen varhaiskasvatuksen kerhot ja leikkipuistot jatkavat olemassa olevilla resursseilla, joten kävijämäärien ennustetaan pysyvän vuoden 2014 keskimääräisellä tasolla (550).

 

 

Toimintatapoja koskevat keskeiset pariaatteet ja niiden muutokset

 

Esiopetussuunnitelmia täydennettiin keväällä ja kesällä 2014 uuden oppilas- ja opiskelijahuoltolain kirjausten mukaisesti. Oppilashuollon käytäntöjen suunnittelu ja kehittäminen uuden lain mukaiseksi jatkuu vuonna 2015. Esiopetuksen osalta on käynnistynyt uuden opetussuunnitelman laadintaprosessi OPS2016. Uusien kunta- ja yksikkökohtaisten esiopetussuunnitelmien tulee olla käytössä elokuussa 2016.

 

 

11-päiväisten lasten määrän tarkastelu

 

Varhaiskasvatuksen eri yksiköissä on hoitosuhteessa lapsia, joille on varattu maksimissaan 11 päivää kalenterikuukaudessa. Mainitusta säännöllisestä poissaolosta sovitaan hoitosopimuksessa lapsen vanhempien ja hoitopaikan esimiehen kesken. Sopimus tulee tehdä ennen maksumääritystä vähintään kolmen kuukauden ajaksi. Mikäli palvelun tarve muuttuu alle kolmen kuukauden aikana työ- tai opiskelupaikan saannin vuoksi, hoitosopimus päivitetään muutoksen ajankohdasta alkaen. Päivähoitoyksikköjen johtajat ja palvelualueiden päälliköt tarkastelevat ryhmiä, joissa on sijoitettuna 11-päiväisiä lapsia. Tavoitteena on tehostaa hoitopaikkojen täyttöä lisäämällä lapsia ko. ryhmiin. 11 hoitopäivää kuukaudessa käyttävien lasten painokertoimet kirjataan Effica-järjestelmän palvelun tarpeeseen. Painokertoimien tallettaminen järjestelmään tuottaa raportoinnin täyttö- ja käyttöasteisiin todellisen täytön ja käytön mukaisia prosentteja.

 

19.11.2014 tulostetun tilaston mukaisesti eri varhaiskasvatuksen yksiköissä on 11 päivän hoitosuhteissa eri-ikäisiä lapsia seuraavasti:

 

 

Syntymävuosi

2008

2009

2010

2011

2012

2013

yht.

lkm

47

59

65

59

67

19

316

 

 

 

Tehostetun ja erityisen tuen tarpeiden määrittely ja tarkastelu

 

Tehostetun tai erityisen tuen ehtojen toteutumisen edellytyksenä on, että kaikki yleiseen tukeen kuvatut tuen osa-alueet toteutuvat. Tuen tarpeita tarkastellaan säännöllisesti, jolloin tarpeita voidaan muuttaa joustavasti lapsen kasvun ja kehityksen tarpeiden mukaisesti. Ryhmäkoon arvioinnin ja avustajaresurssien lisäksi merkittävänä tukena toimivat erilaiset aktiivisessa käytössä olevat pedagogiset menetelmät. Varhaiskasvatuksen erityisopettajien työpanosta suunnataan edelleen suoraan lapsiryhmien toimintaan sekä niiden työtapojen mallittamiseen ja konsultointiin.

 

 

 

Varhaiskasvatuksen palvelualueen siirtyminen kahden palvelualueen malliin

 

Varhaiskasvatuksen hallintoa tehostetaan siirtymällä neljän maantieteellisen palvelualueen mallista kahden maantieteellisen varhaiskasvatusalueen malliin. Tulevat maantieteelliset alueet ovat pohjoinen varhaiskasvatusalue ja eteläinen varhaiskasvatusalue. Varhaiskasvatusalueiden aluepäälliköiden tehtävät ja työnkuvat määritellään uudestaan.

 

Sopimuksen tarkoittaman toiminnan resursointi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TA

2014

TA

muutokset

TA 2014

muutoksineen

TAE 2015

10.12.2014

 

 

 

 

 

 

 

VARHAISKASVATUS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TOIMINTATUOTOT

 

 

 

 

 

TOIMINTATULOT YHTEENSÄ

7 518 657

0

7 518 657

7 182 515

 

TOIMINTAMENOT

 

 

 

 

 

TOIMINTAMENOT YHTEENSÄ

67 113 545

-1 352 432

65 761 113

62 313 084

 

 

 

 

 

 

TOIMINTAKATE

-59 594 888

1 352 432

-58 242 456

-55 130 569

 


Tavoitteet toimintavuodelle

Operatiivisen sopimuksen tavoitteet varhaiskasvatuksen palvelualueilla

Strategisen sopimuksen kaupunginvaltuustoon nähden sitova tavoite

Palvelualueen keskeiset strategisen sopimuksen toimenpiteet

 

”Tulevaisuuden osaamispääoma turvataan järjestämällä jatkossakin korkeatasoista yleissivistävää ja ammatillista koulutusta”

 

Varhaiskasvatuspalveluja lisätään monipuolisesti, yksityisen palvelutuotannon osuutta kasvatetaan erityisesti peruspäivähoidossa.

 

Varhaiskasvatuksen kokonaiskustannus lasta kohden alenee.

Tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurantaan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Tavoitetta tukevat hankkeet

Lapsen osallisuutta lisätään.

Syksyisin lapsille suunnattu laatuprosessiin liittyvä kysely vakiintuu.

 

Ph-yksiköiden johtajat. Kasvatus- ja ohjaushenkilöstö

Kysely toteutetaan kaikissa päiväkotiryhmissä lapsen ikä- ja kehitystaso huomioiden.

Toteutuu 100% .

Ei lisäresurssitarvetta.

Laatuprosessi.

Ulkopäiväkotiryhmien määrän lisääminen

Etsitään sopivia yksiköitä ja alueita, joilla toiminta voitaisiin käynnistää.

 

Ph-yksiköiden johtajat, aluepäälliköt.

Varhaiskasvatussuunnitelma toteutuu myös ulkopäiväkotien toiminnassa.

Määrä lisääntyy nykyisestä yhdestä ryhmästä.

 

Hyödynnetään olemassa olevaa resurssia. Kotien perustamis- ja hankintainvestoinnit.

 

Avoimien varhaiskasvatuspalveluiden lisääminen ja kehittäminen

Uusien toimintojen käynnistäminen, mikäli henkilöstöresurssit sallivat.

 

Hyödynnetään asiakaspalautteesta saatu tieto toiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä.

 

Ph-yksiköiden johtajat, aluepäälliköt.

Uusien toimintojen määrä.

 

Asiakaspalautekoonti.

Uusia toimintoja on saatu lisää.

 

Saatu asiakaspalaute on hyödynnetty kehittämisessä.

Hyödynnetään olemassa olevaa resurssia.

 

Hoitopaikan hinta päiväkotihoidossa alenee.

YTE-mallin mukainen arviointi tarkentuu.

 

Hoitopaikkojen täyttö tehostuu.

 

Palvelualuejohtaja, erityispalvelupäällikkö, keltot, ph-yksikköjen johtajat, koko henkilöstö.

Kuukausiraportointi.

Lähestytään Kuusikkokuntien keskiarvoa.

Ei lisäresurrsitarvetta.

 

Asiakastyytyväisyys pysyy entisellä tasolla.

Suoritetaan asiakastyytyväisyyskysely

 

Palvelupäällikkö, koko henkilöstö.

Kyselyn tulostaen keskiarvo.

Asiakastyytyväisyyskyselyn ka. on 4,3.

 

Saadaan vastaajamäärä kasvamaan

Ei lisäresurssitarvetta.

 

 


Strategisen sopimuksen kaupunginhallitukseen nähden sitova tavoite

Palvelualueen keskeiset strategisen sopimuksen toimenpiteet

 

Kasvatus- ja opetuspalvelut ovat korkeatasoisia, vetovoimaisia ja kilpailukykyisiä

Varhaiskasvatuspalvelun järjestäminen lakisääteisessä ajassa

 

 

Tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurantaan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Tavoitetta tukevat hankkeet

Yli määräajan jonottaneiden hakemukset vähenevät

Hoitopaikkojen tehokas täyttö ja käyttö.

 

Palveluohjaus, yksikköesimiehet, aluepäälliköt

Yli määräajan jonottavien määrä.

Määrä vähenee.

Tehostetaan olemassa olevien resurssien käyttöä.

 

 

Strategisen sopimuksen kaupunginhallitukseen nähden sitova tavoite

Palvelualueen keskeiset strategisen sopimuksen toimenpiteet

Palveluverkko mahdollistaa tehokkaan palvelutuotannon

Palveluverkon jatkuva arviointi suhteessa kysyntään ja tarpeeseen sekä tarvittavien muutosten toteuttaminen

 

Tilankäytön tehostaminen

 

Tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurantaan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Tavoitetta tukevat hankkeet

Sivistystoimiala tekee tiivistä yhteistyötä kiinteistöliikelaitoksen ja palvelujen tuottajien kanssa

Palveluverkon ja sen tuottamien eri palvelumuotojen jatkuva arviointi ja kehittäminen varhaiskasvatuksessa, sivistystoimialalla ja yhteistyössä muiden kaupungin toimijoiden kanssa

Tilojen tehokas täyttö

Tuotettujen palvelujen tarkoituksenmukaisuus

Ei resurssitarvetta

 

Huonokuntoisista ym. yksiköistä ja toimipisteistä luopuminen.

Toimipisteistä luovutaan kaupunginvaltuuston päätösten mukaisesti. Poistuvien hoitopaikkojen tilalle järjestetään uudet hoitopaikat. Henkilöstöä siirretään varhaiskasvatuksessa tarpeiden mukaan. Varhaiskasvatuksen yksikkökokonaisuuksia ja johtajuusjärjestelyjä rakennetaan uudelleen.

 

Palvelualuejohtaja, aluepäälliköt, palveluohjaus

Varhaiskasvatuksen vuokrakustannukset ovat alentuneet.

Luovutaan päätettyjen toimipisteiden toiminnasta.

Varhaiskasvatuksen hallinnon resurssi toimintojen uudelleen organisointiin ja lasten sijoitteluun. Yksikköesimiesten resurssi uusien yksikköjen käynnistämiseen ja työyhteisöjen rakentamiseen.

 

Päivähoitopaikkojen täytössä hyödynnetään olemassa olevien resurssien tuomat mahdollisuudet

Tiedot vapaista hoitopaikoista ovat ajantasaisesti palveluohjauksen käytettävissä.

Olemassa olevien hoitopaikkojen täyttöaste.

Olemassa olevissa hoitopaikoissa ei ole vajaakäyttöä.

Ei lisäresurssitarvetta.

 

 


Strategisen sopimuksen kaupunginhallitukseen nähden sitova tavoite

Palvelualueen keskeiset strategisen sopimuksen toimenpiteet

 

Lasten ja oppijoiden hyvinvointia lisätään kestävällä tavalla

 

Lisätään (koulutuksellista) tasa-arvoa, sivistystoimiala toimii tasa-arvo ja yhdenvertaisuuden pilottikohteena

 

 

Tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurantaan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Tavoitetta tukevat hankkeet

Oppilashuoltoryhmien toiminnan ja

toimintakulttuurien vakiinnuttaminen.

Kehitetään toimintaa opetussuunnitelmiin kirjatulla tavalla.

 

Päivähoitoyksiköiden johtajat

Opetussuunnitelmiin kirjattujen toimintatapojen toteutuminen: oppilashuoltoryhmät ja nivelvaiheyhteistyö.

Uuden lain mukaiset rakenteet ja ryhmät ovat toiminnassa.

Ei resurssitarvetta.

 

Varhaiskasvatuksen toiminnan ja sisältöjen kehittäminen havaittujen tarpeiden perusteella.

Havainnoinnin ja tulosten analyysin pohjalta yksiköt määrittelevät kehittämistarpeensa.

 

Päivähoitoyksiköiden johtajat, hoito- ja kasvatushenkilöstö

Hankkeiden määrä.

Jokaisessa päiväkotiyksikössä on määritelty oma kehittämishanke.

 

Oppimisympäristöjä tarkastellaan ja kehitetään hankkeen tulosten näkökulmasta.

Havainnointien ajaksi tarvittava sijaistarve (varahenkilö).

Orientaatiohanke

Otetaan käyttöön alle kouluikäisten lasten hyvinvoinnin ja liikkumisen ohjelma.

Liikunnan merkityksen ylläpitäminen varhaiskasvatuksen toiminnoissa.

 

Yhteistyö huoltajien kanssa.

 

Päivähoitoyksiköiden johtajat, hoito- ja kasvatushenkilöstö.

Jokaisessa yksikössä on käytössä varhaiskasvattajan ja johtajan työkirja.

Vähintään 2 h liikuntaa / päivä toteutuu lapsen arjessa.

Ei lisäresurssia.

Valtakunnallinen hyvinvoinnin ja liikkumisen hanke (Valo r.y.)

Pienryhmätoiminta päiväkodeissa

Säännölliset koulutukset.

 

Erityispalvelupäällikkö, päivähoitoykisköiden johtajat, kasvatus- ja ohjaushenkilöstö

Toteuman seuranta lomakkeessa: Esimiehen tueksi.

Pienryhmätoiminta on vakiintunut toimintamalli kaikissa päiväkotiyksiköissä

Sisäiseen koulutukseen käytetty aika.

 

Kasvatuskumppanuuskoulutuksia jatketaan suunnitelman mukaisesti.

Täydennyskoulutuksesta vastaava palvelupäällikkö organisoi koulutukset.

Koulutukseen osallistuminen.

36 henkilöä / vuosi koulutettu.

Uusia sisäisiä kouluttajia koulutetaan 6.

Sijaistarve.

Koulutusmääräraha sisäisten kouluttajien kouluttamiseen.

 

Esiopetussuunnitelman valmistuminen.

Prosessi toteutuu hankesuunnitelman mukaisesti.

 

Palvelupäällikkö, yksikköjohtajat, lastentarhanopettajat

Opetussuunnitelma on valmis.

Kuntatason esiopetussuunnitelma hyväksytään lokakuun jaostossa.

4 htv + koulutuksen ja koulutuksiin varattu määräraha. Toteutetaan työajan puitteissa.

 

 

Strategisen sopimuksen kaupunginhallitukseen nähden sitova tavoite

Palvelualueen keskeiset strategisen sopimuksen toimenpiteet

 

Kansainvälinen Turku

 

Vieraskielisen väestön integrointi

 

Tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurantaan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Tavoitetta tukevat hankkeet

Valmistavaan opetukseen osallistuvien lasten suomen kielen oppimisen, sosiaalisten suhteiden ja kotoutumisen edistäminen sekä esiopetuksen sisältöjen omaksumisen edistäminen.

Valmistavan opetuksen käynnistäminen esiopetuksessa

 

Aluepäällikkö, Valmo-työryhmä

Valmistavassa opetuksessa olevien lasten määrä.

Valmistava opetus on käynnistynyt ja lapsen opinto-ohjelma on käytössä.

Kevätlukukaudella 3 resurssilastentarhanopettajaa. Toiminnan laajentuessa elokuusta 2015 alkaen 6 resurssilastentarhanopettajaa.

 

Varhaiskasvatus tarjoaa monikulttuurista toimintaa.

Palveluohjaus omalta osaltaan tiedottaa olemassa olevista vaihtoehdoista.

Tuotetut palvelut

Palvelujen määrä lisääntyy.

Aktiivinen tiedottaminen lisää kysyntää, mikä lisää tarjontaa.

Ei tarvetta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Strategisen sopimuksen kaupunginhallitukseen nähden sitova tavoite

Palvelualueen keskeiset strategisen sopimuksen toimenpiteet

 

Henkilöstön hyvinvointiin ja työelämän laatuun liittyvät tavoitteet

 

Tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurantaan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Tavoitetta tukevat hankkeet

Esimiehet saavat tarvittavan tuen pedagogisen johtamisen kehittämiseen.

Yksiköiden hankkeiden pohjalta kootaan pedagogisia mentorointiryhmiä.

 

Ph-yksikköjen johtajat ja palvelupäällikkö ja aluepäälliköt

Hankesuunnitelman toteutuminen ja kokoontumisten määrä.

 

Nykytilan analyysit ja uudet innovaatiot

Mentorointiryhmät ovat aloittaneet kokoontumiset.

 

Varhaiskasvatuksen johtamisen nykytilan analyysi ja uusien ideoiden innovointi suoritettu.

Palvelupäällikön työpanos orientaatiohankkeessa.

 

 

n. 10 000 € 2015-2016 + esimiesten työaika

Orientaatiohanke

 

 

 

Kestävä johtajuushanke.

Organisaatiomuutoksen hallittu johtaminen.

Oikea-aikainen tiedottaminen.

Henkilöstön osallistaminen muutoksen toteuttamiseen.

 

Palvelualuejohtaja, johtotiimi

Perustehtävään liittyvät kyselyt henkilökunnalle.

 

Työtyytyväisyyskysely.

 

Muutoksen perustelut ja tavoitteet ovat koko henkilöstön tiedossa.

 

Ei lisäresurssia.