Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 435 | 10.11.2014 | 2 | |
Kasvatus- ja opetuslautakunta | 186 | 12.11.2014 | 4 | |
Kasvatus- ja opetuslautakunta | 196 | 26.11.2014 | 3 |
11102-2014 (011)
Sivistystoimialan palveluverkko 2015 - 2020
Tiivistelmä:
Kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle esitetään hyväksyttäväksi päivitykset perusopetuksen kouluverkkoon sekä päivähoidon palveluverkkoon päiväkotien osalta 2015 - 2020. Kasvatus- ja opetuslautakunnalle esitetään, että se antaisi asiaa koskevan lausunnon kaupunginhallitukselle.
Kh § 435
Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen 7.11.2014:
Valmistelun tausta
Kaupunginvaltuusto on uudistamisohjelma 2:sta hyväksyessään 25.8.2014 linjannut, että kouluverkosta päätetään kokonaisuutena erillisestä valmistelusta marraskuun 2014 loppuun mennessä siten, että lähipalvelulupaus pienimmille koululaisille huomioidaan.
Kaupunginvaltuusto linjasi samassa yhteydessä selvitettäväksi toimenpiteeksi varhaiskasvatuksen palvelusetelin käytön laajentamisen. Toimenpiteen tarkemmassa kuvauksessa ohjeistettiin tehtäväksi selvitys koskien sitä, mistä yksittäisistä kunnallisista toimipaikoista voidaan luopua. Tavoitteena tuli olla noin 500 hoitopaikan siirtäminen kunnallisesta palvelutuotannosta palvelusetelin piiriin (toimenpide nro 24). Toimenpiteen taloudelliseksi tavoitteeksi asetettiin 500.000 euron vuosittainen säästö.
Lisäksi 25.8.2014 päätettiin kaupunginvaltuustossa perusopetuksen tilankäytön selvityksen laatimisen käynnistämisestä, Samppalinnan koulun tulevan käytön suunnittelusta ja Kiinanmyllyn koulun tilakysymyksen uudelleenarvioinnista.
Uudistamisohjelmaan liittyvien valmistelupäätösten lisäksi talousarvion valmistelun linjaukset edellyttävät kustannuksia alentavien toimenpiteiden käynnistämistä. Merkittävät valtionosuuksien leikkaukset tuovat edelleen haasteita kaupungin taloudelliseen tilanteeseen. Kaupunginvaltuuston 23.6.2014 hyväksymät suunnitteluluvut pakottavat sivistystoimialan tehostamaan tilojensa käyttöä ja uudistamaan perusopetuksen hallintoa sekä suomenkielisten että ruotsinkielisten koulujen osalta. Sivistystoimiala esittääkin taloutensa sopeuttamiseksi eräiden päiväkotien ja koulujen lakkauttamista, niiden hallintojen yhdistämistä tai kouluyksiköiden lakkauttamista.
Sivistystoimialan palveluverkkoratkaisun 2015 – 2020 valmistelusta on vastannut työryhmä apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtasen johdolla. Työryhmään ovat kuuluneet nimettyinä tilajohtaja Tuomas Koskiniemi, sivistystoimialan toimialajohtaja Timo Jalonen, kiinteistötoimialan toimialajohtaja Jouko Turto, kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen, ympäristötoimialan toimialajohtaja Markku Toivonen ja tilacontroller Minna Juselius. Palveluverkkokokonaisuuden valmisteluun on lisäksi osallistunut asiantuntijoita sivistystoimialalta ja kiinteistöliikelaitokselta.
Turun kaupunginvaltuusto ei ole aiempien kouluverkkopäätöstensä yhteydessä yksiselitteisesti määritellyt lähipalvelulupauksen sisältöä. Työryhmä on työssään linjannut, että lähikouluperiaate toteutuu, kun kunnalle ei synny koulukuljetusvelvoitetta. Tämä tarkoittaa alle 5 kilometrin etäisyyttä kodin ja koulun välillä. Perusopetuslain 6 §:n mukaan kunta osoittaa oppivelvolliselle lähikoulun ottaen huomioon mm. sen, että oppilaiden matkat ovat asutuksen, koulujen ja muiden opetuksen järjestämispaikkojen sijainti sekä liikenneyhteydet huomioon ottaen mahdollisimman turvallisia ja lyhyitä. Pääsääntöisesti oppilas aloittaa koulunkäynnin oman oppilasalueensa koulussa.
Aiemmat sivistystoimialaa koskevat verkkopäätökset
Kouluverkko 2009 – 2013 hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa 15.6.2009 § 134. Kyseisen verkkoratkaisun mukaiset toimenpiteet ovat kaikki toteutuneet.
Sivistystoimialan perus- ja lukio-opetuksen palveluverkko 2014 – 2020
hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa 23.9.2013 § 179 siten, että hyväksytyksi tulivat seuraavat toimenpiteet;
1.Syvälahden koulu perustetaan 1.8.2016 lukien.
2.Turun lyseon lukio lakkautetaan ja se yhdistetään Luostarivuoren lukioon 1.8.2016 lukien.
3.Runosmäen koulu lakkautetaan ja sen toiminnat yhdistetään Turun Lyseon kouluun 1.8.2016 lukien.
4.Yli-Maarian koulu perustetaan 1.8.2017 lukien.
5.Samppalinnan koulu lakkautetaan ja se yhdistetään hallinnollisesti Luostarivuoren kouluun 1.8.2016 lukien.
Kaikki edellä mainitut toimenpiteet tulevat toteutumaan, mutta niiden aikatauluihin esitetään osittain muutoksia.
Syvälahden koulu- ja päiväkotihankkeen hankintaprosessi on keskeytetty urakkatarjouskilpailun perusteella muodostuneiden liian korkeiden kustannusten vuoksi kaupunginhallituksessa 16.6.2014. Tämän seurauksena siirrytään hankkeessa allianssimalliin, jonka myötä uudisrakennuksen valmistuminen siirtyisi arviolta syksyyn 2017.
Lyseon lukion siirto Luostarivuoren lukioon ja täten myös Runosmäen koulun siirto Lyseon koulukiinteistöön ovat riippuvaisia Syvälahden koulu- ja päiväkotihankkeesta, joten myös niiden aikataulu viivästyy noin vuodella. Runosmäen koulu on huonokuntoinen ja siitä luopumista esitetään aikaistettavaksi vuoden 2015 alkuun.
Sivistystoimialan varhaiskasvatuksen palveluverkko 2014 – 2018 hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa 10.2.2014 § 20. Hyväksytyssä verkkopäätöksessä linjattiin mm. seuraavaa:
”Kaupungin talouden tasapainottamisen näkökulmasta tulee varsinkin ohjelmoituihin uudisrakennusten investointihankkeisiin suhtautua hyvin kriittisesti tulevalla taloussuunnittelukaudella 2014 – 2017. Uusien päiväkotien investointien toteuttamisen painopiste pyritään siirtämään yksityisille palvelutuottajille tai kaupungin konserniyhtiöille.
Palveluverkkopäätöksen ensimmäisinä vuosina kattavuustavoitteeksi asetetaan 72 % ja nostetaan tarjontaa työryhmän esittämällä tavalla 75 %:iin, kun kysyntätrendi ja lainsäädännön vaikutukset ovat konkreettisemmin nähtävissä.
Koko kaupungin tasolla yksityisen palvelutuotannon osuutta kasvatetaan vuoden 2018 loppuun mennessä noin 26 prosenttiin ja se on linjassa kaupunginhallituksen aiemman päätöksen kanssa (yksityisen palvelun osuus vuoteen 2020 mennessä 30 %).
Varhaiskasvatuksen järjestämiseen liittyvät lainsäädännön muutokset alkavat vaikuttaa konkreettisella tasolla päivähoidon kustannuksiin arviolta vasta vuodesta 2015 lukien. Koska tässä vaiheessa hyväksytään varhaiskasvatuksen palveluverkkolinjaukset vuosille 2014 – 2018, on voimakkaasti muuttuvan toimintaympäristön vuoksi perusteltua arvioida päätöstä uudelleen tarkastelujakson puolessa välissä vuonna 2015.”
Vuoden 2014 lopussa ei edelleenkään kyetä arvioimaan lainsäädännön muutosten mukanaan tuomia toimintaympäristön muutosten vaikutuksia. Palveluverkkoa onkin siten perusteltua tarkastella uudestaan lakimuutosten tultua voimaan siitä näkökulmasta, vastaako nykyinen verkkoratkaisu muuttuneeseen toimintaympäristöön.
Ehdotettavat päivitykset perusopetuksen kouluverkkoon sekä päivähoidon palveluverkkoon päiväkotien osalta 2015 – 2020
Alakoulut (luokat 1 – 6)
1.Hannunniitun koulu, Kohmon yksikkö, Ritavuorenkuja 6
Hannunniitun koulun Kohmon yksiköstä siirretään kaksi luokkaa (vuosiluokat 1 ja 2) Hannunniitun pääkouluun. Vapautuva tila osoitetaan varhaiskasvatuksen käyttöön. Järjestelyt tulisi toteuttaa 1.8.2015 lukien. Järjestelyn myötä voidaan luopua Lanatien päiväkodin vuokratiloista, kuitenkin aikaisintaan 1.8.2016.
2.Ilpoisten koulu, Lauklähteenkatu 13
Koulusta osoitetaan kaksi tilaa varhaiskasvatuksen käyttöön tilojen käyttöä tehostamalla.
3.Vähä-Heikkilän koulu, Uittamon yksikkö, Jalustinkatu 8
Uittamon kouluyksiköstä siirretään vuosiluokat 3 ja 4 pääkouluun Myllymäentielle. Vapautuva tila osoitetaan varhaiskasvatuksen käyttöön (kolme luokkatilaa). Varhaiskasvatus luopuu samassa yhteydessä Rätiälänkatu 20:ssa olevasta yksiköstä. Järjestelyt tulisi toteuttaa 1.8.2015 lukien.
4.Luostarivuoren koulu, Hopeasepänkuja 2
Luostarivuoren koulun Martin yksikköön sijoitetaan Luostarivuoren koulun Kerttulin yksikön koululaiset (vuosiluokat 1 ja 2). Järjestelyt tulisi toteuttaa 1.8.2015 lukien, mutta ne ovat riippuvaisia Luolavuoren koulun oppilaiden sijoittamisesta, joten aikataulu on vielä avoin. Järjestelyn myötä varhaiskasvatus voi luopua Inspehtorinkadun yksiköstä.
5.Runosmäen koulu
Runosmäen koulu osoitteessa Piiparinpolku 19 – 21 tyhjennetään koulukäytöstä kaupunginvaltuuston päätöksen 23.9.2013 mukaisesti, ja oppilaat sijoitetaan Lyseon koulutaloon osoitteeseen Varusmestarintie 19 Lyseon lukion muuttaessa Luostarivuoren koulutaloon. Tämä järjestely toteutuu, kun Syvälahteen suunniteltu koulu- ja päiväkotihanke valmistuu. Tämän hetken arvion mukaan uusi koulurakennus on valmis syksyllä 2017.
Runosmäen koulun huonosta kunnosta johtuen esitetään kuitenkin muutosta aiempaan siten, että oppilaat ja henkilökunta siirretään väistötiloihin Pallivahan kouluun ja Lyseon kouluun vuoden 2015 alkuun mennessä.
6.Kähärin koulu, Pietari Valdinkatu 14
Kähärin koulu esitetään lakkautettavaksi. Koulurakennuksesta voidaan luopua ja oppilaat sijoittaa Teräsrautelan ja Raunistulan kouluihin. Kähärin koulunrakennuksen tyhjentämisen ajankohta tulee yhdistää Puolalan koulun Kauppiaskadun koulutalon peruskorjaukseen, sillä rakennus voi aluksi toimia Puolalan koulun peruskorjauksen ajan väistötilana. Väistötilakäytön jälkeen kohdetta suunnitellaan kehitettäväksi laajempana kokonaisuutena kaavoituskumppanuuden avulla.
7.Kärsämäen koulu, Pallivahan yksikkö
Kärsämäen koulun Pallivahan yksikköä osoitteessa Paltankatu 4 voidaan käyttää osittaisena väistötilana Runosmäen koululle ennen sen muuttoa Lyseon kiinteistöön Varusmestarintielle.
8.Jäkärlän, Moision ja Paattisten koulut
Tällä hetkellä oppilasmäärä on epätasaisesti jakautunut Jäkärlän, Moision ja Paattisten kouluihin. Oppilasmäärän tasaaminen olisi suositeltava toimenpide. Tässä vaiheessa esitetään käynnistettäväksi selvitys kulkuyhteyden parantamiseksi Paattisten ja Jäkärlän välillä.
9.Yli-Maarian koulu
Yli-Maarian koulu ja päiväkotihanke on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 18.4.2011 ja koulun perustamisen ajankohdaksi on 23.9.2013 kouluverkkopäätöksen yhteydessä hyväksytty 1.8.2017. Alueen väestönkasvu suhteessa uuden koulun rakentamistarpeeseen ei ole toteutunut ennustetulla tavalla, joten on tarkoituksenmukaista siirtää koulu- ja päiväkotihankkeen toteuttamista ja asettaa uudeksi perustamistavoitteeksi 1.8.2020.
10.Raunistulan koulu, Raunistulan yksikkö, Oikotie 1
Koulun tilankäyttöä voidaan tehostaa. Mikäli Kähärin koulu lakkautetaan, siirretään osa Kähärin oppilaista Raunistulan koulun Raunistulan yksikköön.
11.Teräsrautelan koulu, Suikkilan yksikkö
Koulun tilankäyttöä voidaan tehostaa. Mikäli Kähärin koulu lakkautetaan, siirretään osa Kähärin oppilaista Teräsrautelan koulun yksikköihin.
12.Vähä-Heikkilän koulu, Vähä-Heikkilän yksikkö, Myllymäentie 42
Vähä-Heikkilän Myllymäentien tiloihin esitetään siirrettäväksi Uittamon yksikön 3. ja 4. luokan oppilaat. Tämä on mahdollista tilojen käytön muutoksilla ja tehostamisella.
13.Hannunniitun koulu, Hannunniitun yksikkö, Virmuntie 3
Hannunniitun koulu ja C.O.Malmin koulu toimivat toistensa välittömässä läheisyydessä. Koulut tulisi hallinnollisesti yhdistää. Tämä mahdollistaa henkilökunnan ja tilojen tehokkaamman käytön.
Yläkoulut (luokat 7 – 9)
14.Puropellon, Luostarivuoren ja Pallivahan koulut
Puropellon, Luostarivuoren ja Pallivahan koulut pysyvät koulukäytössä ja odottavat teknistä peruskorjausta. Kaikista kohteista on laadittu hankekuvaukset, jotka saatetaan kaupunginhallituksen käsiteltäväksi vielä vuoden 2014 aikana.
Yhtenäiskoulut (luokat 1 – 9)
15.Puolalan koulu, Kauppiaskadun yksikkö, Kauppiaskatu 14
Puolalan koulun peruskorjauksen hankesuunnitelma on laadinnassa ja valmistuu vuoden 2014 loppuun mennessä. Hanke on tarkoitus rahoittaa kaupungin investointiohjelmassa siten, että korjaustyöt alkaisivat vuonna 2017.
16.Topeliuksen koulu, Pakkarinkatu 10 ja Hansakatu 2
Katedralskolan käyttää Topeliuksen koulun tiloja oman koulutalonsa peruskorjauksen aikaisina väistötiloina. Katedralskolan vapauttaa Topeliuksen koulun tilat todennäköisesti keväällä 2016. Tämän jälkeen koulu palvelee ainakin Puolalan koulun peruskorjauksen aikaisena väistötilana vuodesta 2017 alkaen noin 1,5 vuoden ajan.
Topeliuksen koulun Hansakadun tilat (ent. Juhana Herttuan lukio) tulee peruskorjata uutta käyttäjää varten. Tuleva käyttö on tarkoituksenmukaista selvittää tarkemmin linjattavaksi seuraavan sivistystoimialan palveluverkon päivityksen yhteydessä.
17.Vasaramäen koulu, Syreenikuja 1
Vasaramäen koulun luokat 7 – 9 sijaitsevat tällä hetkellä Kupittaalla Syreenikujan koulukiinteistössä. Oppilaiden sijoittamista Skanssin tulevaan kouluun on pidetty edellisessä verkkosuunnitelmassa potentiaalisena ratkaisuna, mutta Skanssin koulun toteutumisen aikajänne on kuitenkin varsin pitkä, jolloin vaihtoehtona voi olla Syreenikujan oppilaiden siirto Ruiskadulle vuonna 2018 – 2019. Tuleva käyttö on tarkoituksenmukaista selvittää tarkemmin seuraavan sivistystoimialan palveluverkon päivityksen yhteydessä.
Keskitetyn palvelun koulut
18.Kiinamyllyn koulu
Kiinamyllynkoulun yksiköiden keskittämiseen pyrkivä tilaratkaisu tulisi tehdä mahdollisimman nopeasti tarveselvitys- ja hankesuunnitelmaprosessissa. Tästä johtuen käynnistetään viipymättä selvitys, jossa haetaan paras mahdollinen ratkaisu toiminnan järjestämisen ja toimintaa tukevien tilojen osalta. Asia pyritään valmistelemaan linjattavaksi seuraavan sivistystoimialan palveluverkon päivityksen yhteydessä.
19.Luolavuoren koulu
Luolavuoren koulu on keskitetyn palvelun koulu, joka toimii viidessä eri yksikössä. Hajasijoittelun minimoimiseksi ja toiminnallisesti tarkoituksenmukaisempien sekä terveellisten ja turvallisten tilojen hankkimiseksi tulisi Luolavuoren koulun tilaratkaisu tehdä tarveselvitys- ja hankesuunnitelmaprosessissa. Käynnistetään viipymättä selvitys, jossa haetaan paras mahdollinen ratkaisu toiminnan järjestämisen ja toimintaa tukevien tilojen osalta. Asia valmistellaan linjattavaksi seuraavan sivistystoimialan palveluverkon päivityksen yhteydessä.
20.Mikaelin koulu
Mikaelin koulu on keskitetyn palvelun koulu, jossa annetaan erityisopetusta oppilaille, jotka eivät sopeudu suuressa opetusryhmässä toimimiseen. Mikaelin koulu sijaitsee neljässä eri toimipisteessä. Hajanaisen toimipisteverkon yhdistämiseksi esitetään selvityksen laatimista toimintojen kokoamiseksi keskitetympiin tiloihin. Asia valmistellaan linjattavaksi seuraavan sivistystoimialan palveluverkon päivityksen yhteydessä.
21.Samppalinnan koulu, Itäinen Pitkäkatu 45
Samppalinnan koulu lakkautetaan ja yhdistetään hallinnollisesti Luostarivuoren kouluun kaupunginvaltuuston päätöksen mukaisesti 1.8.2016 lukien. Kohteen jatkokäyttö tulee ratkaista erityiskoulujen tilatarvesuunnittelun yhteydessä. Koulun nykyiset oppilaat on sijoitettavissa heidän omiin lähikouluihinsa.
Edellä mainituista koulujen lakkauttamisesta päättää kaupunginvaltuusto.
Kaupungin oman toiminnan osalta lakkautettavat päiväkotitilat 2015 – 2020
Kaupunki luopuu seuraavista vuokrakohteissa toimivista varhaiskasvatustiloista:
-Betaniankatu (2015)
-Honkaistentien parakit (2017)
-Jagellonicankatu (2015)
-Ahvenanmaankatu (2015)
-Rehtorinpellonkatu (2015)
-Lanatie (2016)
-Koukkarinkatu 6, esiopetustila (2015)
-Kotkankatu (2015)
-Ritzinkuja (2015)
-Emmauksenkatu (2017)
-Inspehtorinkatu (2016)
-Paavinkatu (2017)
Kaupunki luopuu seuraavista omistamissaan tiloissa toimivista varhaiskasvatustiloista:
-Lautturinkadun päiväkoti (2015)
-Paltankadun päiväkoti (2016)
-Rätiälänkadun päiväkoti (2015)
Luopumisten myötä omasta tuotannosta poistuu 655 hoitopaikkaa. Vastaavasti omaa varhaiskasvatustuotantoa tulee lisää 271 paikkaa seuraavasti:
-Esiopetuksen tilat kouluista, 91 paikkaa
-Syvälahden päiväkoti, 77 uutta paikkaa
-Rauninaukion korvaava päiväkoti, 52 uutta paikkaa
-Sofiankadun korvaava päiväkoti, 51 uutta paikkaa
Todellinen oman tuotannon hoitopaikkojen vähennys olisi korvaavat tilat huomioiden 384 paikkaa, mikä pyritään kattamaan yksityisellä palveluntarjonnalla.
Palveluverkkoratkaisun taloudelliset vaikutukset
Palveluverkon uudelleenjärjestelyt alentavat sivistystoimialan käyttötalousmenoja vuositasolla pysyvästi noin 1,5 miljoonaa euroa, mitä ei ole huomioitu tällä hetkellä taloussuunnitelmassa.
Pysyvä kustannussäästö ei muodostu vielä tarkastelukauden ensimmäiselle vuodelle vaan jakautuu toimenpiteiden vaiheittaisen toteutuksen seurauksena koko tarkastelujaksolle siten, että vuonna 2015 säästyvä summa on vuositasolla noin 400.000 euroa, vuonna 2016 noin 1,1 miljoonaa euroa ja vuodesta 2017 lukien noin 1,5 miljoonaa euroa.
Lisäksi Runosmäen koulusta luopuminen suunniteltua aikaisemmin muodostaa yhteensä noin 675.000 euron budjetoimattoman säästön jakautuen siten, että vuodelle 2015 säästyvä summa on noin 440.000 euroa ja vuodelle 2016 noin 235.000 euroa.
Sivistystoimialan vuosien 2015 – 2018 taloussuunnitelmakauden kumulatiivinen käyttötalouden alenema järjestelyjen seurauksena on kokonaisuutena noin 5,2 miljoonaa euroa.
Vastaavasti kiinteistötoimialan osalta kohteista luopuminen alentaa ylläpito-, kunnossapito- ja korjausmenoja tarkastelukaudella yhteensä noin 2,3 miljoonaa euroa. Ylläpitoon käytettävät menot jäävät tarkastelukauden jälkeen vuositasolla pysyvästi noin 180.000 euroa nykyistä alemmalle tasolle.
Lisäksi luovuttavista kohteista on mahdollista saada myyntituottoa noin 1,9 miljoonaa euroa ilman merkittäviä kiinteistönjalostustoimia Kähärin koulun kentän kaavoitusta lukuun ottamatta (0,3 M€). Vapautuvien kiinteistöjen alueita voidaan kuitenkin edelleen jalostaa kaavoitustoimenpitein laajempina kokonaisuuksina, jolloin myyntituotot tulevat ylittämään yksin verkkoratkaisun seurauksena luovutettavien rakennusten ja nykymuotoisten tonttien arvon.
Kiinteistötoimialan taloussuunnitelmakauden kokonaisvaikutus käyttötalouden aleneman ja myyntituottojen kasvun seurauksena on noin 4,2 miljoonaa euroa. Kaikkiaan järjestelyjen positiivinen kokonaisvaikutus kaupungin talouteen seuraavalla taloussuunnittelukaudella on noin 9.400.000 euroa.
Kasvatus- ja opetustoimi laati yhdessä tilakeskuksen kanssa vuonna 2012 selvityksen, jonka keskeisenä tavoitteena oli päivähoitopaikkojen turvaaminen varhaiskasvatuksen piiriin kuuluville lapsille vuosina 2012–2017 optimoimalla tilankäytön tehokkuutta ja palveluverkon eheyttä. Selvitystä käsiteltiin kaupunginvaltuustossa 10.2.2014 § 20. Kaupunginjohtaja on käsittelyn pohjalta 12.9.2014 § 125 asettanut kuntatieto- ohjelman sivistystoimialan tiedonhallinnan kehittämisen pilottiprojektin. Projekti on 8.10.2014 jättänyt väliraportin, jonka varhaiskasvatusta koskeva osa on oheismateriaali 5. Väliraportissa kuvattu varhaiskasvatuksen käsitemalli sisältää palvelutuotteistuksen sekä tuotantotaloudellisesti rakennetut resurssi- ja kustannuslaskelmat.
Tiivistelmä esitettävistä muutoksesta
Sivistystoimialan palveluverkkoratkaisu sisältää yhteenvetona seuraavat toimenpiteet vuosille 2014 – 2018:
- Hannunniitun koulun Kohmon yksikkö lakkautetaan 1.8.2015 alkaen ja oppilaat siirretään Hannunniitun koulun Hannunniitun yksikköön. Vapautuva tila osoitetaan varhaiskasvatuksen käyttöön.
- Vähä-Heikkilän koulun Uittamon yksiköstä siirretään 3. - 4. luokkien oppilaat 1.8.2015 alkaen Vähä-Heikkilän koulun Myllymäentien yksikköön. Vapautuva tila osoitetaan varhaiskasvatuksen käyttöön.
- Luostarivuoren koulun Kerttulin yksikkö lakkautetaan ja oppilaat siirretään Luostarivuoren koulun Martin yksikköön. Vapautuva tila osoitetaan varhaiskasvatuksen käyttöön. Järjestely toteutetaan, kun Luolavuoren koulun yksikölle löydetään uudet tilat ja voidaan siirtää pois Martin Hopeasepänkujalta.
- Kähärin koulu lakkautetaan 1.8.2015 ja oppilaat siirretään Teräsrautelan koulun Suikkilan ja Teräsrautelan yksiköihin sekä Raunistulan koulun Raunistulan yksikköön 1.1.2017 alkaen.
- Kähärin koulukiinteistö myydään mahdollisesti kumppanuusperusteisesti, mutta rakennus toimii koulun lakkauttamisen jälkeen väistötilana Puolalan koulun peruskorjauksen ajan.
- Kähärin koulun tontti ympäristöineen kehitetään ja myydään kumppanuuskohteena vuoteen 2018 mennessä.
- Yli-Maarian koulu- ja päiväkotihankkeen toteuttamista siirretään siten, että kohde on valmis 2020.
- Hannunniitun koulu ja C.O. Malmin koulu yhdistetään hallinnollisesti 1.8.2015 alkaen.
- Erityiskoulujen osalta käynnistetään selvitykset, joilla pyritään toimintojen keskittämiseen harvempiin ja parempikuntoisiin yksiköihin.
- Varhaiskasvatuksen 7 käytössä olevaa vuokratilaa irtisanotaan 1.7.2015 alkaen.
- Varhaiskasvatuksen 2 käytössä olevaa vuokratilaa irtisanotaan 1.8.2016 alkaen.
- Varhaiskasvatuksen 3 käytössä olevaa vuokratilaa irtisanotaan 1.8.2017 alkaen.
- Paltankadun päiväkodista luovutaan ja vanha rakennus puretaan. Tontille kilpailutetaan yksityinen päiväkotipalvelujen tuottaja.
- Rätiälänkadun päiväkodin hallintaan oikeuttavat osakkeet myydään vuoden 2015 aikana.
- Lautturinkadun päiväkodin tontit myydään vuoden 2015 aikana.
- Runosmäen koulu suljetaan vuoden 2014 loppuun mennessä ja oppilaat sijoitetaan Pallivahan ja Lyseon kouluihin, kunnes koko alakoulun toiminnan käynnistäminen Lyseon kiinteistössä on mahdollista.
Kaikki edellä esitetyt lisäselvitykset laaditaan vuoden 2015 aikana siten, että ne ovat käytettävissä vuoden 2016 talousarviovalmistelun yhteydessä ja huomioidaan seuraavassa palveluverkon päivityksessä.
Nyt esitettävät järjestelyt eivät ole sidoksissa ammatillisen koulutuksen verkkoratkaisuun, josta laaditaan erillinen selvitys vuoden 2014 loppuun mennessä käsiteltäväksi Turun ammattikorkeakoulun Kampuksen hankesuunnitelman yhteydessä.
Lukioiden osalta toimitaan aiempien päätösten mukaisesti; Lyseo ja Luostarivuori tullaan yhdistämään Syvälahden koulun valmistuttua. Lukioverkkoon ei esitetä tässä vaiheessa muita muutoksia. Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukion peruskorjauksen hankesuunnitelma laaditaan vuoden 2014 loppuun mennessä. Hankesuunnitelman yhteydessä arvioidaan myös peruskorjauksen sijasta käytettävissä olevat mahdolliset muut toimintavaihtoehdot. Mikäli kaupunginvaltuustolle päädytään esittämään Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukion peruskorjausvaihtoehtoa, rakennustyöt tulisivat ajoittumaan vuosille 2017 – 2018.
Liite 1Sivistystoimialan palveluverkko 2015 – 2020
Oheismateriaali 1Turun kaupungin koulut 2013 (kartta)
Oheismateriaali 2Turun kaupungin kouluverkkomuutokset
Oheismateriaali 3Turun kaupungin päiväkodit (kartta)
Oheismateriaali 4Luovuttavat päivähoitotilat
Oheismateriaali 5Pilottiprojektin väliraportti 8.10.2014 (varhaiskasvatus)
Oheismateriaali 6Ennuste oppilasmäärän kehityksestä 2014 - 2020
Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:
EhdotusKaupunginhallitus päättää lähettää sivistystoimialan palveluverkkoa 2015 -2020 koskevan esityksen kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan sekä kasvatus- ja opetuslautakunnankunnan käsiteltäväksi siten, että asia palautuu 20.11.2014 mennessä kaupunginhallitukselle edelleen kaupunginvaltuustolle esitettäväksi.
Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että kaupunki avaa ajalle 10. - 19.11.2014 kuntalaisille ja muille asianosaisille avoimen sähköisen palautekanavan koskien valmistelussa olevaa sivistystoimialan palveluverkkoa 2015 – 2020 siten, että kannanotot on mahdollista huomioida kaupunginhallituksen käsittelyn yhteydessä 24.11.2014.
PäätösKaupunginhallitus päätti lähettää sivistystoimialan palveluverkkoa 2015 - 2020 koskevan esityksen kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan, kasvatus- ja opetuslautakunnan sekä kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan käsiteltäväksi siten, että asia palautuu 26.11.2014 mennessä kaupunginhallitukselle edelleen kaupunginvaltuustolle 15.12.2014 esitettäväksi.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että kaupunki avaa ajalle 10. - 19.11.2014 kuntalaisille ja muille asianosaisille avoimen sähköisen palautekanavan koskien valmistelussa olevaa sivistystoimialan palveluverkkoa 2015 – 2020 siten, että kannanotot on mahdollista huomioida kaupunginhallituksen käsittelyn yhteydessä 1.12.2014.
Päätös tehtiin esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta yksimielisesti.
Rinteen ehdotus, että kouluverkkoselvityksestä tehdään lapsiarviointi, raukesi kannatuksen puuttuessa.
Kasopelk § 186
Toimialajohtaja Timo Jalonen 7.11.2014:
Kaupunginhallitus tullee kokouksessaan 10.11.2014 lähettämään sivistystoimialan palveluverkkoa 2015 – 2020 koskevan esityksen mm. kasvatus- ja opetuslautakunnan käsiteltäväksi siten, että asia palautuu 20.11.2014 mennessä kaupunginhallitukselle edelleen kaupunginvaltuustolle esitettäväksi. Asiaa koskeva kaupunginhallituksen päätös toimitetaan kasvatus- ja opetuslautakunnalle 11.11.2014.
Kaupunginvaltuuston tulisi tehdä päätös liitteenä 1 olevassa sivistystoimialan palveluverkkoa 2015 – 2020 koskevassa selvityksessä mainittujen koulujen lakkauttamisesta. Lisäksi kaupunginvaltuuston tulisi hyväksyä muut selvityksessä esitetyt päivitykset perusopetuksen kouluverkkoon sekä päivähoidon palveluverkkoon päiväkotien osalta ohjeellisena noudatettavaksi.
Liite 1 Sivistystoimialan palveluverkko 2015 – 2020
Oheismateriaali 1 Turun kaupungin koulut 2013 (kartta)
Oheismateriaali 2 Turun kaupungin kouluverkkomuutokset
Oheismateriaali 3 Turun kaupungin päiväkodit (kartta)
Oheismateriaali 4 Luovuttavat päivähoitotilat
Oheismateriaali 5 Pilottiprojektin väliraportti 8.10.2014 (varhaiskasvatus)
EhdotusKasvatus- ja opetuslautakunta päättää antaa kaupunginhallitukselle yllä olevan lausunnon.
PäätösAsia pantiin pöydälle Koivusalon ehdotuksesta yksimielisesti.
Ennen asian pöydälle panemista Yrttiaho teki Oksasen kannattamana seuraavan palautusehdotuksen:
"Lautakunta päättää palauttaa lausuntoluonnoksen valmisteluun siten, että laaditaan lausunto, jossa kaupunginhallitukselle esitetään asian lähettämistä uudelleen valmisteltavaksi kasvatus- ja opetuslautakunnalle alue- ja lapsivaikutusten sekä muutoksista aiheutuvien kustannusten arvioimiseksi ja asianosaisten kuulemisten järjestämiseksi. Hallintosäännön mukaan lautakunta päättää alaisestaan palveluverkosta.
Lautakunnalle esiteltävästä lausunnosta tulee ilmetä myös ainakin seuraavat seikat:
- miten päivähoitopaikkojen lakkauttaminen ja yksityistäminen ja osa-aikaisten päivähoitopaikkojen yhdistely vaikuttaa subjektiivisen päivähoito-oikeuden toteutumiseen, mm. Itä-Turussa.
- miten kouluyksikköjen lakkauttaminen vaikuttaa koulumatkaturvallisuuteen ja liikennemääriin
- selvitetään tilojen käyttötarkoituksen muuttamisesta aiheutuvat korjauskustannukset sekä hallinnolliset, kuljetus- ym. kustannukset
- selvitetään asuinalueiden rakentumisen vaikutus lapsimääriin ja koulutilatarpeisiin (mm. Kähäri, Kohmo)"
Asian palauttamisesta äänestettiin. Palautusehdotus hylättiin äänin 9 – 3. Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä käsittelyn jatkamisen puolesta äänestivät Liukkonen, Kuusisto, Schauman, Mickelsson, Ratilainen, Rantanen, Rusi, Raho ja Koivusalo. Käsittelyn jatkamisen puolesta äänestivät Yrttiaho, Oksanen ja Niinivirta. Hartiala oli poissa kokouksesta.
Kasopelk § 196
Pöydältä 12.11.2014 § 186
Kaupunginsihteeri Merja Jokela 21.11.2014:
Kuntalaisille ja muille asianosaisille on 10. – 19.11.2014 ollut avoimena sähköinen palautekanava. Palautteita tuli 861, ja ne on liitetty esityslistaan.
Palautteista on poistettu yksityisten henkilöiden nimet, asiattomat tekstit ja salassa pidettävät tiedot. Palautteet on ryhmitelty koulu- ja päiväkotikohtaisesti, mikäli palautteessa on ollut yksittäistä koulua tai päiväkotia koskeva kannanotto. Mikäli palautteessa on ollut useampaa koulua tai päiväkotia koskeva kannanotto, palaute on joko jaettu useampaan osaan tai laitettu kokonaisuudessaan kaikille palautteen tarkoittamille kohteille.
Yhtä kohdetta koskevat palautteet voivat sisältää muutakin kuin ko. kohdetta koskevaa palautetta.
Palautteisiin tehdyt ***-merkinnät tarkoittavat poistettua kohtaa.
Palautteista puuttuu pdf-tiedostoina annettu palaute. Ne toimitetaan kasvatus- ja opetuslautakunnalle mahdollisimman pian.
Liite 2Yleinen palaute
Liite 3Hannunniitun koulua koskeva palaute
Liite 4Vähä-Heikkilän koulua ja päiväkotia sekä Rätiälänkadun ja Jagellonicankadun päiväkoteja koskeva palaute
Liite 5Luostarivuoren koulua koskeva palaute
Liite 6Runosmäen koulua, Kärsämäen koulua ja Turun Lyseon lukiota koskeva palaute
Liite 7Kähärin koulua koskeva palaute
Liite 8Jäkärlän, Moision ja Paattisten kouluja koskeva palaute
Liite 9Yli-Maarian koulua koskeva palaute
Liite 10Raunistulan koulua koskeva palaute
Liite 11Lautturinkadun päiväkotia koskeva palaute
Liite 12Betaniankadun päiväkotia koskeva palaute
Liite 13Ahvenanmaankadun päiväkotia koskeva palaute
Liite 14Rehtorinpellonkadun päiväkotia koskeva palaute
Liite 15Paltankadun päiväkotia koskeva palaute
Liite 16Kotkankadun päiväkotia koskeva palaute
Liite 17Ritzinkujan, Emmauksenkadun, Inspehtorinkadun ja Paavinkadun päiväkoteja koskeva palaute
Liite 18Muita kouluja koskeva palaute
Toimialajohtaja Timo Jalonen:
EhdotusKasvatus- ja opetuslautakunta päättää antaa kaupunginhallitukselle yllä olevan lausunnon.
PäätösKasvatus- ja opetuslautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Kaupungin hallintosäännössä määritellään lautakunnan tehtävistä: "päättää tehtäväalueen palveluverkosta ja siihen tehtävistä muutoksista kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen hyväksymisen periaatteiden mukaisesti".
Kaupunginhallituksen johtosäännössä määritellään: "Apulaiskaupunginjohtajan tehtävänä on vastata --- palveluverkon omistajuudesta ja kaupunkitasoisten palveluverkkoratkaisujen ohjaamisesta".
Turun kaupunginvaltuuston päätettyä U2-ohjelmasta 25.8.2014 päätti kaupunginhallitus 1.9.2014 päätöksen toimeenpanosta. Sivistystoimen palveluverkkosuunnitelman ovat laatineet apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen, tilajohtaja Tuomas Koskiniemi, sivistystoimialan toimialajohtaja Timo Jalonen, kiinteistötoimialan toimialajohtaja Jouko Turto, kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen, ympäristötoimialan toimialajohtaja Markku Toivonen ja tilacontroller Minna Juselius. Näistä Jalonen on ainoa, jolla on koulutuksensa ja työtehtäviensä puolesta osaamista ja johtamisvastuuta lasten hyvinvoinnista, varhaiskasvatuksesta ja opetuksesta. Työryhmän asettamispäätöstä ja toimeksiantoa ei lautakunta ole saanut tiedokseen, eikä se käy ilmi kaupunginhallituksen päätöksestä eikä myöskään itse sivistystoimen palveluverkkoesityksestä.
On epätarkoituksenmukaista, että kaupunginvaltuusto päättäisi näin yksityiskohtaisesti päiväkotien ja koulujen rakennuskannan käyttäjistä. Tärkeintä valtuuston kannalta on kouluissa ja päiväkodeissa annettava kasvatus ja opetus sekä perheiden kannalta palveluiden saatavuus, valinnan mahdollisuudet ja palveluiden sijainti. Kaupunginvaltuuston pitäisi antaa suuntaviivat ja varsinaiset palveluverkkoa koskevat päätökset tulisi hallintosäännön mukaisesti tehdä lautakuntatasolla.
Kaupunginvaltuusto on kesäkuussa 2014 strategiapäätöksen yhteydessä tehnyt päätöksen palvelulupauksista. Seuraavassa kolme oleellista lupausta, joita olisi ollut noudatettava sivistystoimen palveluverkon valmisteluprosessissa.
"Kehitämme kaupungin palveluita ammattitaitoisesti yhdessä asukkaittemme, asiakkaittemme ja kumppaniemme kanssa."
"Teemme päätöksiä perustuen parhaaseen käytössä olevaan tietoon ja päätöksentekomme on johdonmukaista ja läpinäkyvää."
"Yhteistyömme perustuu arvostukseen, avoimuuteen ja luottamukseen."
Nyt käsiteltävänä olevan palveluverkkosuunnitelman valmistelusta oli suljettu pois sekä kaupunkilaiset että kasvatus- ja opetuslautakunta.
Nyt tehty palveluverkkoselvitys on vahingoittanut Turun kaupungin imagoa ja vaikeuttanut kaupungin tavoitetta näyttäytyä lapsiperheystävällisenä ja vetovoimaisena kaupunkina.
Kun kaavoituspuolella on esimerkillistä osaamista lakisääteisen osallisuuden toteuttamisessa, Turku olisi voinut tässä perheiden elämään oleellisesti liittyvän asian valmistelussa olla edelläkävijä ja suorittaa valmistelun asukkaiden ja toimijoiden kanssa siten, että asian olisi substanssitasolla ensin käsitellyt kasvatus- ja opetuslautakunta. Valmistelussa olisi ollut hyvä ottaa huomioon lähipalveluiden organisointi alueilla - ei ainoastaan sivistystoimen käytössä olevien tilojen kesken vaan ottaen huomioon kaikki kaupungin omistuksessa olevat käyttökelpoiset kiinteistöt.
Kaupunginhallituksen annettua jälkikäteen asukkaille mahdollisuuden kommentoida jo tehtyä suunnitelmaa saatiin arvokasta käytännön tietoa palveluverkon suunnittelun tueksi.
Palveluverkkoesitys on monelta osin Turun strategian vastainen. Pienimpien lasten lähikouluperiaatteen vuoksi esityksen alaluokkien siirtoa ja lopettamista koskevat kohdat olisi hylättävä.
Palveluverkkoesityksessä taloudellisten vaikutusten laskelma on erittäin hypoteettinen - todellisuudessa kasvatus- ja opetustoimelle tuleva säästö vuokramenoissa olisi 327.000 €/v perusopetuksessa ja 100.000 €/v päivähoidossa. Tässä ei kuitenkaan ole otettu huomioon ulkopuolelta vuokrattavien liikuntatilojen, remonttien tai uudelleenkalustamisten hintoja.
Valmisteluun sisältyy myös sellainen ongelmallinen sisäinen menojen siirto, että päivähoidolle siirtyisi kalliita vuokratiloja, mm. Kohmon tilat (vuokra 27 €/m2/kk), ja toiminnan kannalta kaikkein edullisimmista tiloista luovuttaisiin (Lautturi 10,30 €/m2/kk). Toisaalta suunnitelma ei sisällä mitään ratkaisua, jolla varhaiskasvatus voisi luopua esim. Moision kalliista parakista (33 €/m2/kk), joka ei ole kaupungin omaa tilaa. Näin kaupungin oman varhaiskasvatuksen yksikköhinta nousisi entisestään.
Kaupungin päivähoitoverkossa yksityisten päiväkotien tuleminen on helpottanut pulaa monilla alueilla ja ratkaisuja saadaan nopealla aikataululla. Tällä hetkellä kuitenkin vain noin puolet yksityisistä tuottaa palvelua perheille samalla hinnalla kuin kaupunki. Kaupungin päivähoitoverkossa tulee säilyä jatkossakin riittävästi kysyntään nähden päivähoitopaikkoja, joista kunnallisten päivähoitopaikkojen tulee olla alueellisesti kattavasti perheiden saatavilla ja yksityisen päivähoidon täydentää kaupungin omaa tuotantoa.
Peruskoulujen tilankäyttöä voitaisiin merkittävästi tehostaa mm. järjestämällä iltapäiväkerhojen toimintaa luokkatiloissa sekä tuomalla esikoululaiset jo esikouluvaiheessa omaan tulevaan kouluunsa.
Palveluverkon valmistelun puutteellisuudesta johtuen kasvatus- ja opetuslautakunta ei voi hyväksyä nyt esitettyjä toimenpiteitä. Palveluverkko on palautettava kokonaan uuteen asiantuntijavalmisteluun, jossa mukana ovat perheiden hyvinvoinnin asiantuntijat ja varhaiskasvatuksen ja opetuksen laajempi asiantuntemus ja jossa otetaan huomioon valmistelun jälkeen kaupunkilaisilta tullut runsas palaute. Kaupungin kiinteistöjen tehokkaampi käyttö ja kokonaistarkastelu nykyisestä vuokraajasta riippumatta olisi hyvä lähtökohta tilankäytön tehokkuuteen pyrittäessä. Asukkaiden kuuleminen on ensiarvoista palveluita suunniteltaessa. Kaupunginvaltuustolle on tuotava ratkaistavaksi vain hallintosäännössä mainitut palveluverkkoa koskevat periaatteelliset ratkaisut.
Päätöksenteko
Käsittelyn aluksi esittelijä muutti ehdotustaan siltä osin, että Hannunniitun koulu ja C.O. Malmin koulu yhdistettäisiin hallinnollisesti 1.1.2016 lukien.
Hartiala teki Koivusalon kannattaman päätökseksi tulleen muutosehdotuksen.
Yrttiaho teki Oksasen kannattamana seuraavan muutosehdotuksen:
”Lautakunta esittää kantanaan kaupunginhallitukselle, että kouluja ei lakkauteta eikä päiväkotiyksiköitä yksityistetä tai lakkauteta. Esitykset ovat perusteettomia. Kouluille ja päiväkodeille tulisi nyt antaa työrauha ja prosessi keskeyttää.
Asian valmistelu on ollut puutteellista mm. seuraavat seikat on jätetty huomioimatta:
- oppilasmäärät kasvavat ja päivähoitoon on jonoa ao. koulu- ja päiväkotiyksikköjen alueilla
- päivähoitopaikkojen lakkauttaminen ja yksityistäminen sekä osa-aikaisten päivähoitopaikkojen yhdistely vaarantaa subjektiivisen päivähoito-oikeuden toteutumisen
- vaikutus lähipalveluiden alueellisesti tasa-arvoiseen jakautumiseen
- lapsivaikutusten arviointi
- asianosaisten kuuleminen (lapset, vanhemmat, henkilökunta)
- Turun kaupungin hallintosääntö, jonka mukaan lautakunta päättää alaisestaan palveluverkosta (selvityksen on tehnyt kaupunginjohtajan asettama virkamiestyöryhmä)
- kouluyksikköjen lakkauttaminen vaikuttaa negatiivisesti koulumatkaturvallisuuteen ja liikennemääriin, sama koskee päiväkotiyksikköjen lakkauttamista
- lakkautuksista ei aiheudu merkittäviä taloudellisia säästöjä; tilojen käyttötarkoituksen muuttamisesta aiheutuvat korjauskustannukset sekä muutoksista aiheutuvat hallinnolliset, kuljetus- ym. kustannukset on jätetty arvioimatta
- lakkautettavaksi esitetyistä päiväkodeista seitsemän toimii Turun kaupungin konserniyhteisöiltä vuokratuissa tiloissa (TVT Asunnot ja Ylioppilaskyläsäätiö) ja vuokrat ovat huomattavan edullisia
- sisäilmaongelmaisten koulujen (mm. Kastu) väistötilatarpeet on jätetty huomioimatta.”
Päätös asiassa tehtiin äänestyksen jälkeen. Äänestyksessä äänestettiin Hartialan Koivusalon kannattamana tekemästä muutosehdotuksesta ja Yrttiahon Oksasen kannattamana tekemästä muutosehdotuksesta. Hartialan ehdotus voitti Yrttiahon ehdotuksen äänin 11 – 2. Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä Hartialan ehdotuksen puolesta äänestivät Liukkonen, Heinonen, Koivusalo, Schauman, Mickelsson, Ratilainen, Niinivirta, Rantanen, Rusi, Raho ja Hartiala. Yrttiahon ehdotuksen puolesta äänestivät Yrttiaho ja Oksanen.
Äänestyksen voittanut Hartialan ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Jakelu
lausKaupunginhallitus
Liitteet:
Kh § 435
Liite 1:Sivistystoimialan palveluverkko 2015 - 2020
Kasopelk § 186
Liite 1:Sivistystoimialan palveluverkko 2015 - 2020
Kasopelk § 196
Liite 1:Sivistystoimialan palveluverkko 2015 - 2020
Liite 2:Yleinen palaute
Liite 3:Hannunniitun koulua koskeva palaute
Liite 4:Vähä-Heikkilän koulua ja päiväkotia sekä Rätiälänkadun ja Jagellonicankadun päiväkotia koskeva palaute
Liite 5:Luostarivuoren koulua koskeva palaute
Liite 6:Runosmäen koulua, Kärsämäen koulua ja Turun Lyseon lukiota koskeva palaute
Liite 7:Kähärin koulua koskeva palaute
Liite 8:Jäkärlän, Moision ja Paattisten kouluja koskeva palaute
Liite 9:Yli-Maarian koulua koskeva palaute
Liite 10:Raunistulan koulua koskeva palaute
Liite 11:Lautturinkadun päiväkotia koskeva palaute
Liite 12:Betaniankadun päiväkotia koskeva palaute
Liite 13:Ahvenanmaankadun päiväkotia koskeva palaute
Liite 14:Rehtorinpellonkadun päiväkotia koskeva palaute
Liite 15:Paltankadun päiväkotia koskeva palaute
Liite 16:Kotkankadun päiväkotia koskeva palaute
Liite 17:Ritzinkujan, Emmauksenkadun, Inspehtorinkadun ja Paavinkadun päiväkoteja koskeva palaute
Liite 18:Muita kouluja koskeva palaute