Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kasvatus- ja opetuslautakunta | 162 | 01.10.2014 | 12 |
4121-2014 (015, 114)
Lasten ja nuorten psykososiaalisia palveluja käsittelevän työryhmän loppuraportti
Tiivistelmä: -
Kasopelk § 162
Toimialajohtaja Timo Jalonen ja palvelujohtaja Sirpa Kuronen 29.9.2014:
Kaupunginjohtaja asetti psykososiaalisten palvelujen kehittämistyöryhmän (kaupunginjohtajan päätös 9.12.2009 § 274, Dno15228-2009 (015). Työryhmän tehtävänä on selkiyttää psykososiaalisten palvelujen kokonaisuus ja valmistella tarpeelliset henkilöstösiirrot niin, että mahdollinen keskitetty toiminta voisi alkaa 1.8.2010.
Työryhmän toimeksiannossa todettiin, että ”sosiaali- ja terveystoimen yhdistämisen yhteydessä psykososiaalisia palveluja tuottavat yksiköt koottiin yhdeksi laajaksi kokonaisuudeksi kuntoutumispalvelujen tulosalueelle. Psykososiaalisen kuntoutuksen tehtävänä on tuottaa sosiaali- ja terveyslainsäädännön alaisia lääketieteellisiä ja psykososiaalisia palveluja turkulaisille.
Psykososiaalisen kuntoutuksen tärkeimmät yhteistyökumppanit ovat olleet terveysasemat, äitiys- ja lastenneuvolat, päivähoito ja erityispäivähoito, opetustoimi, ammatillinen opetus, vammaispalvelut, sosiaalityö, lastensuojelu, lasten ja nuorten psykiatriset poliklinikat, lastenneurologinen yksikkö, aikuispsykiatria, TYKS ja kaupunginsairaala, lasten ja nuorten poliklinikka, työterveyshuolto ja päihdehuolto. Kyse on siis varsin moninaisesta toimintakokonaisuudesta, jonka koordinoimiseksi on ollut välttämätöntä nimetä poikkihallinnollinen kehittämistyöryhmä, johon tulee edustus sosiaali- ja terveystoimen lisäksi myös opetustoimesta ja ammatti-instituutista.” Tehty selvitys ei aiheuttanut jatkotoimia 2011 vaan asia jäi odottamaan mm. oppilashuoltolain valmistumista, joka hyväksyttiin joulukuussa 2013 ja joka tuli voimaan 1.8.2014.
Toimialajohtajat Riitta Liuksa ja Timo Jalonen esittivät maaliskuussa 2014, että asiaa selvitettäisiin nyt uudestaan, koska uusi lainsäädäntö nyt selkeästi määrittelee toiminnan tavoitteet ja toimintaympäristön.
Psykososiaalisia palveluja tuottaa vuonna 2014 hyvinvointitoimialalla kuntoutumispalvelujen tulosalueella psykososiaalisen kuntoutuksen yksikkö, johon on yhdistetty psykologiyksikön ja kasvatus- ja perheneuvolan palvelut. Psykososiaalisen kuntoutuksen tehtävänä on tuottaa sosiaali- ja terveyslainsäädännön mukaisia psykososiaalisia palveluja turkulaisille. Sivistystoimialalla psykososiaalisia palveluja tuottavat perusopetuksessa ja toisella asteella toimivat psykologit ja kuraattorit. Toimintaympäristö on muuttunut myös siksi, että varhaiskasvatus, opetustoimi ja Ammatti-instituutti on yhdistetty sivistystoimialaksi. Myös toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä on merkittävästi uudistettu mm. perusopetuslain osalta ja säädetty kokonaan uusi oppilas- ja opiskelijahuoltolaki.
Kaupunginjohtajan 10.4.2014 tekemän päätöksen mukaan Turun kaupunkiin perustetaan lasten ja nuorten psykososiaalisten palvelujen kehittämistyöryhmä, johon nimetään puheenjohtajaksi sivistystoimialan toimialajohtaja Timo Jalonen ja jäseniksi hyvinvointitoimialan palvelujohtaja Sirpa Kuronen, kuntoutumispalvelujen tulosaluejohtaja Jukka Juvonen, psykososiaalisten palvelujen johtaja Pentti Tuimala, ehkäisevän terveydenhuollon ylilääkäri Hannele Kallio, varhaiskasvatuksen erityispalvelupäällikkö Anne Luoma, perus-opetuksen erityispalvelupäällikkö Tea Kiviluoma ja ammatillisen koulutuksen rehtori Soile Lehto. Lisäksi työryhmä kuuli asiantuntijoina kuraattorien ja psykologien edustajia.
Kaupunginvaltuusto on käsittelyt asiaa uudistamisohjelman käsittelyn yhteydessä 25.8.2014 (asiakohta 48) Mainitun asian osalta todetaan, että ”kaupungin psykologien keskittäminen ja psykososiaalisen työn uudelleen organisointi. Toimivammat palvelukokonaisuudet ja resurssien tarkoituksenmukainen allokointi. Psykologitoiminnan organisointi johtosääntökäsittelyn yhteydessä.” Asia on tarkoitus tuoda kaupunginvaltuuston käsittelyyn lokakuussa 2014. Odotettava kustannussäästö on 100.000 euroa vuodessa, joka vastaa noin kahta henkilötyövuotta.
Edellä mainittu työryhmä kokoontui kaikkiaan seitsemän kertaa. Lisäksi sivistys- ja hyvinvointitoimialat järjestivät kaksi työpaikkakokousta 11.6. 2014 ja 1.9. 2014, jossa asianosaisilla ole mahdollisuus kertoa näkemyksiään asiassa. Sivistystoimiala on käsitellyt asiaa YT-ryhmässään 8.9.2014 ja 29.9.2014. Hyvinvointitoimiala on käsitellyt muutosta omalta osaltaan YT-ryhmissään oman laajemman organisaatiouudistuksen yhteydessä. Lisäksi asiaan oli mahdollisuus vielä kirjallisesti ilmasta mielipiteitään 22.9.2014 asti. Erilaisia kannanottoja saapui yhteensä 10 kappaletta.
Liite 1 Työryhmän raportti
Oheismateriaali 1 Saapuneet lausunnot
Työryhmä esittää, että toteutetaan malli, jossa psykologit siirretään hyvinvointitoimialalle vakansseineen ja määrärahoineen perustettavaan yksikköön ja kuraattorit siirtyvät sivistystoimialalle perustettavaan uuteen yksikköön. Asiaa voidaan perustella seuraavasti:
Palkkakilpailua psykologien kesken ei synny toimialojen välillä ja siten kaupungin sisällä. Ammatillisen kehittymisen mahdollisuudet ovat paremmat muun psykologitoiminnan yhteydessä (kollegiaalinen tuki, ammatillinen työnjohto, yhteiset koulutukset, saatavuuden parantuminen ja työnkiertomahdollisuus). Myös työn kuormittavuutta voidaan helpommin jakaa erityistilanteissa (sairauslomat, vuosilomat sekä työvoiman tehokas käyttö oppilaitosten lomien aikana), jolloin mm. oppilashuoltolain hoitotakuu vaatimus voidaan helpommin toteuttaa.
Lasten ja nuorten tuen ja hoidon prosessi nähdään aiempaa paremmin kokonaisuutena. Siirto ei vaaranna palvelun saantia koululla eikä siirto ei poista psykologia kouluyhteisöstä. Uuden oppilashuoltolain mukaiset tehtävät kohdistuvat jatkossa koulun yhteisöllisen hyvinvoinnin tukemiseen. Tuki- ja hoitoprosessin kokonaisuus saadaan paremmin haltuun ja hyvinvointitoimialan vaativan hoidon ammattilaiset ovat tuomassa menetelmällistä tukea. Nykyisessä mallissa palveluprosessi katkeaa koulun alkaessa niillä lapsilla, joiden psykososiaalisen tuen tarve on havaittu jo neuvola-aikana – psykologien tiedon siirtyminen päättyy. Myös hyvinvointitoimialan organisaatiouudistus luo hyvät mahdollisuudet lasten ja nuorten tuen ja hoidon prosessin kehittämiselle. lasten ja perheiden varhaisen tuen ja ehkäisevät palvelut on keskitetty perhe- ja sosiaalipalvelujen palvelualueelle. Samalla palvelualueella ovat myös lastensuojelun palvelut.
Psykologin tehtävänä on toimia terveydenhuollon ammattihenkilönä (kirjaaminen, potilasrekisteri ja tietojen yhteiskäyttö). Koulupsykologisen työllä on oma erikoisluonteensa, mutta samalla myös muilla psykologian toiminta-alueilla oma erityisluonteensa eikä tämä ole ollut este toimimiselle yhdessä yksikössä. Eri aineenopettajatkin toimivat samassa koulussa ja tekevät hyvää yhteistyötä keskenään. Koulupsykologisen työn erityisluonne voidaan turvata organisaatiosta riippumatta.
Toiminnan tehostamisen yhteydessä kaupunginvaltuusto on asettanut 100.000 euron vuotuisen säästötavoitteen.
Koulukuraattorien siirtämättä jättämistä perustellaan siten, että hyvinvointitoimialalla ei ole sellaista viiteryhmää, jonka kanssa hallinnollisesta yhdistämisestä olisi saatavissa erityisiä synergiaetuja. Koulukuraattorit ovat kouluikäisten ja opiskelijoiden tuen prosessissa merkittävä yhteistyötaho hyvinvointitoimialan lasten ja nuorten toimijoille.
Ehdotus Kasvatus- ja opetuslautakunta esittää, että sivistystoimialan psykologit siirretään hyvinvointitoimialalle vakansseineen ja määrärahoineen perustettavaan yksikköön ja kuraattorit siirtyvät sivistystoimialalle perustettavaan uuteen yksikköön ja että muutos voitaisiin toteuttaa 1.1.2015 lukien.
PäätösAsia pantiin pöydälle Laaksosen Koivusalon kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Ennen asian pöydälle panemista äänestettiin asian palauttamisesta. Palautusehdotus hylättiin äänin 9 – 2. Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä käsittelyn jatkamisen puolesta äänestivät Liukkonen, Koivusalo, Schauman, Laaksonen, Niinivirta, Rantanen, Rusi, Hyyppä ja Hartiala. Oksasen tekemän palautusehdotuksen puolesta äänesti hänen lisäkseen häntä kannattanut Yrttiaho.
Heinonen ja Ratilainen olivat poissa kokouksesta.
Liitteet:
Kasopelk § 162
Liite 1:Työryhmän raportti