Vihreä=kv osio

Punainen=kh osio

Musta (valkoinen) = informaatio

STRATEGINEN SOPIMUS 2015 – 2018

 

SIVISTYSTOIMIALA

1.SOPIMUSOSAPUOLET

Tämän sopimuksen osapuolia ovat Turun kaupunginhallitus ja Turun kasvatus- ja opetuslautakunta.

 

2.SOPIMUKSEN TARKOITUS

Tällä sopimuksella kaupunginhallitus ja kasvatus- ja opetuslautakunta sopivat johtosäännössä määriteltyä sivistystoimialaa koskevista toiminnan lähtökohdista, kehittämistavoitteista ja resursseista.

 

3.LYHYT KUVAUS TOIMINNASTA

Sivistystoimialan tavoitteena on järjestää korkeatasoisia ja laadukkaita kasvatus- ja opetuspalveluja, jotka johtavat aktiivisiksi yhteiskunnan jäseniksi. Henkilöstö on laadukkaan kasvatuksen lähtökohta, joten henkilöstön osaamiseen kohdennetaan resursseja.

Varhaiskasvatusta järjestetään kaupungin omissa päiväkodeissa, perhepäivähoidossa ja avoimena varhaiskasvatustoimintana. Kaupungin ohjaamaa ja valvomaa yksityistä varhaiskasvatusta hankitaan pääsääntöisesti palvelusetelillä. Yksityiset palveluntuottajat tuottavat päiväkotihoitoa, ryhmäperhepäivähoitoa, perhepäivähoitoa sekä leikkitoimintaa. Esiopetusta järjestetään päiväkodeissa ja kouluissa. Esiopetusta ostetaan myös yksityisiltä palveluntuottajilta.

Perusopetusta järjestetään perusopetuslain ja opetussuunnitelman mukaisesti oppivelvollisille. Turun kaupungissa on erikoisluokkatoimintaa mm. kielissä, matematiikassa, liikunnassa, musiikissa ja kuvataiteessa. Kaupungin koulujen lisäksi Turussa perusopetusta tarjoavat myös Turun normaalikoulu sekä Turun Steiner-koulu.

Lukiokoulutusta järjestetään lukiolain ja opetussuunnitelman mukaisesti. Lukiokoulutusta annetaan suomenkielisenä Turun kaupungin kuudessa päivälukiossa sekä Turun iltalukiossa, ruotsinkielisenä Katedralskolan i Åbossa ja englanninkielisenä Turun kansainvälisessä koulussa. Kaupungin lukioiden lisäksi Turussa lukiokoulutusta tarjoavat myös Turun normaalikoulun lukio sekä Turun Steiner-koulun lukio. Erityinen koulutustehtävä Turun lukioilla on Kerttulin lukiossa (urheilu- ja ICT-linjat), Puolalanmäen lukiossa (musiikki), Turun klassillisessa lukiossa (ilmaisulinja) ja Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiossa (meri- ja luonnontiedelinjat) sekä lisäksi Turun Normaalikoulussa (IB-linja).

Nuorten ammatillista koulutusta tarjotaan suomeksi ja ruotsiksi ammatillisen koulutuksen lain ja ammatillisten perustutkintojen perusteiden mukaisena tutkintoon johtavana koulutuksena Turun ammatti-instituutissa.. Ammatillisten perustutkintojen lisäksi tarjotaan valmistavaa ja valmentavaa koulutusta.

Oppisopimuskoulutusta tarjotaan Turun oppisopimustoimistossa. Oppisopimuskoulutus toteutetaan henkilökohtaisen opetussuunnitelman perustalta, joka perustuu koulutuskohtaisiin opetussuunnitelmiin.

Ammatillista aikuiskoulutusta tarjotaan ammatillisen aikuiskoulutuslain mukaisena Turun ammatti-instituutissa näyttötutkintoperusteisesti sekä ammatillisesti täydentävää että ammatillisiin perustutkintoihin valmistava koulutusta. Koulutusta toteutetaan valtionosuusperusteisen lisäksi työvoimapoliittisena, oppisopimuskoulutuksena sekä muuna maksullisena koulutuksena.

Turun työväenopistoissa tarjotaan vapaan sivistystyön lain mukaisesti opetusta Turun suomenkielisessä työväenopistossa sekä suomen että muilla kielillä ja Åbo svenska arbetarinstitutissa ruotsinkielellä.

 

4.   TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOSTEKIJÄT

 

Haasteina sivistystoimialan palveluja järjestettäessä ovat kaupunginosien eriarvoistuminen, väestörakenteen muutos sekä taloudellisten resurssien riittävyys ja kohdentaminen.

Merkittävimmät uudisrakennushankkeet ovat sopimuskaudella Syvälahden koulun ja päiväkodin kokonaisuus.

Varhaiskasvatuksen palveluiden kysynnän odotetaan edelleen kasvavan ja siihen vaikuttaa lasten määrän lisääntymisen lisäksi myös palveluun osallistumisaste, jonka on todettu olevan nousussa myös valtakunnallisella tasolla.

Varhaiskasvatuksen järjestämistä ohjaavat lainsäädäntö ja valtakunnallinen ohjeistus sekä kuntien omat ohjausasiakirjat. Päivähoitolain uudistaminen varhaiskasvatuslaiksi on käynnissä. Lainsäädäntöön (ns. budjettilakina) on lisäksi valmisteilla muutoksia, jotka saattava vaikuttaa merkittävästi päivähoidon kysyntään. Subjektiivista päivähoito-oikeutta ollaan rajaamassa. Päivähoidon maksuperusteita muutettaneen hoitoaikaperusteiseksi perustuen ennalta varattuihin tunteihin. Lisäksi kotihoidon tukeen on tulossa muutoksia siten, että kotihoidon tukeen on tullut ns. joustava hoitoraha ja kotihoidon tukea ollaan kohdentamassa molemmille vanhemmille. Lainsäädäntö, kaupungin omat tavoitteet ja palvelujen kysynnän kasvu antavat reunaehdot varhaiskasvatuksen palvelujen järjestämiselle ja kehittämiselle. Turun kaupungin päivitetty varhaiskasvatussuunnitelma on otettu käyttöön syksyllä 2013.

Lukiokoulutuksen, ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön järjestäjäluvat tulevat haettavaksi vuoden 2015 aikana. Kaupungin tulee ratkaista, järjestetäänkö koulutus sivistystoimialan (peruskaupungin) vai jonkun muun mallin (säätiö, OY) kautta.

Esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelma uudistetaan siten, että uusien opetussuunnitelmien on oltava kunnissa käytössä elokuussa 2016.

Perusopetuksessa oppilasmäärien väheneminen on pysähtynyt ja oppilasmäärät ovat kääntymässä kasvuun erityisesti alakouluissa.

Lainsäädäntöön on päätetty muutoksesta koskien opetusta ja oppilas- ja opiskelijahuoltoa. Muutoksilla edistetään koulujen työrauhaa ja lisätään oppilaiden hyvinvointia ja osallistumismahdollisuuksia. Oppilas- ja opiskelijahuollossa siirretään painopiste ennaltaehkäisyyn. Laki edellyttää riittävän tasoisia psykologi- ja kuraattoripalveluja kaikille kouluille, mikä merkitsee tarvetta lisätä ko. henkilöstöä. Oppilaitoksen sijaintikunnan on järjestettävä ko. palvelut.

Nuorisotakuu edellyttää, että jokaiselle alle 25-vuotiaalle nuorelle ja alle 30-vuotiaalle vastavalmistuneelle tarjotaan työ-, harjoittelu- opiskelu-, työpaja- tai kuntoutuspaikka viimeistään kolmen kuukauden kuluessa työttömäksi joutumisesta.

Yhteisvalinnassa perusasteen päättäneet ja lisäopetuksen, valmistavan koulutuksen tai kansanopiston opinnot suorittaneet sekä ilman toisen asteen tutkintoa olevat saavat lisäpisteitä toisen asteen opiskelijavalinnoissa ensi vuoden yhteisvalinnassa ja toisen asteen ammatillisen tutkinnon suorittaneet ohjataan aikuiskoulutukseen.

Lukiokoulutuksessa siirrytään vuodesta 2016 alkaen vaiheittain sähköisiin ylioppilaskirjoituksiin. Lukioiden tuntijaon ja opetussuunnitelman uudistustyö on käynnissä, mutta ei etene tällä hetkellä alkuperäisen aikataulun mukaisesti.

Ammatillisessa koulutuksessa koulutuksenjärjestäjien on otettava käyttöön laadun varmennusjärjestelmä vuoteen 2015 mennessä.

1.8.2015 astuvat voimaan määräykset, joilla ammatillisten koulutuksen tutkintojärjestelmä uudistetaan siirtymällä osaamisperusteisuuteen. Tässä yhteydessä opintoviikot korvataan osaamisperusteisilla osaamispisteillä. Tämä vaikuttaa koulutuksenjärjestäjän opetussuunnitelmaan, hopseihin, opettajan työn suunnitteluun ja sitä kautta opetuksen järjestämiseen. Samassa yhteydessä tulevat voimaan uudet valmistavan koulutuksen perusteet sekä itsenäiseen elämään ja työhön valmentavan koulutuksen perusteet, joiden myötä erilaiset nykyiset valmistavat koulutukset yhdistetään. Nämä uudistukset vaativat koko ammatillisen koulutuksen opetushenkilöstön uudelleen kouluttamista.

Turulle on myönnetty yhdessä muiden varsinaissuomalaisten koulutuksen järjestäjien kanssa Taitaja 2015 kilpailujen järjestämisoikeudet.

Aikuiskoulutuksen osalta merkittävä muutos tulee olemaan kilpailuneutraliteettiin liittyvä muutos, joka kieltää kuntia tai kuntayhtymiä osallistumista maksullisista koulutuksista käytäviin kilpailutuksiin. Muutos tulee voimaan 2015 alusta ja työvoimapoliittisten koulutusten osalta vasta vuonna 2017.

 

 

 

 

4.TOIMINNAN KEHITTÄMISSUUNNITELMA JA STRATEGISET PAINOPISTEET

Kehittämistyön keskiössä on nuorisotakuun toteuttaminen, osallisuus ja koulutuksellinen tasa-arvo, vieraskielisen väestön kielitaidon kehittäminen, hyvinvoinnin lisääminen sekä käyttöenergiansäästö. Kehittämistyössä tehdään tiivistä yhteistyötä kaupunkitasolla, seudullisesti, maakunnallisesti, valtakunnallisesti ja kansainvälisestikin.

Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisema Koulutus ja tutkimus vuosina 2011-2016 Kehittämissuunnitelma linjaa toimialan järjestämien palvelujen kehittämistä valtakunnallisesti. Sopimuksen voimassaoloaikana on laadittu Turun kaupungin paikallinen kehittämissuunnitelma.

Tarkastuslautakunnan vuonna 2013 tekemässä arvioinnissa varhaiskasvatuksesta todetaan: ”Kaupungin eri alueiden välillä on eroa päivähoitopaikan saatavuudessa lähipalveluna. Kaikilta osin subjektiivinen oikeus neljän kuukauden kuluessa saatavaan päivähoitopaikkaan ei Turun kaupungissa toteudu. Tämä aiheuttaa paineita palveluohjaukselle.” Palveluiden riittävyyden ja monipuolisuuden takaaminen tulee nostaa keskeiseksi kehittämisalueeksi varhaiskasvatuksessa.

Kasvatus- ja opetuslautakunta hyväksyi 27.8.2014 koulutuksen järjestäjän paikallisen kehittämissuunnitelman vuosille 2015-2020.

Perusopetuksessa jatketaan yleisen, tehostetun ja erityisen tuen toimintamallin toteuttamista lain mukaisesti lähikouluperiaatteella.

Turku on hakenut vuosiksi 2014 – 2015 perusopetusryhmien pienentämiseen valtionavustusta . Lisäksi Turku sai Opetus- ja kulttuuriministeriöltä erityisavustusta tasa-arvoa edistäviin toimenpiteisiin 2 348 118 euroa vuosiksi 2014 - 2015. Kaksikieliset kunnat saavat valtionosuutta 12 % suomenkielisiä kuntia enemmän ruotsinkielisten koulujen ylläpitoon suomenkielisten rinnalla. Em. syistä ruotsinkielisten koulujen resursointi on jonkin verran suomenkielisten koulujen resursointia korkeampi.

Toisen asteen koulutuksen vetovoimaa ja laatua kehitetään sekä läpäisyastetta pyritään edelleen vahvistamaan puuttumalla keskeyttämisen syihin ja tukemalla valmistumista sekä kehittämällä pedagogiikka.

Opettajien pedagogista osaamista, TVT-valmiuksia, työelämäyhteyksiä ja yrittäjyyskasvatuksellisia valmiuksia vahvistetaan.

Opiskelijoiden osallisuutta ja tasa-arvoisuutta vahvistetaan.

Valtionosuuteen oikeuttavat paikat pidetään käytössä talousarvion sallimissa rajoissa.

Kasvatus- ja opetuslautakunnan talousarvioesityksessä ei ole voitu varautua toimintoihin, joiden osalta puuttuvat valtion päätökset ja joiden rahoittamiseen on saatavissa valtionosuuksia. Tällä sopimuksella kaupunginvaltuuston on sitouduttava seuraaviin talousarviovarauksiin, joiden toteutuminen edellyttää lisätalousarviota ja muulla tavoin huomioon ottamista, jos valtio tekee näiden rahoittamiseksi positiiviset päätökset:

Taitaja2015 kisojen harkinnanvaraisen avustuksen hakeminen ja käyttäminen kisojen rahoitukseen.

Turulle myönnettyjen ammatillisen peruskoulutuksen lisäpaikkojen vastaanottaminen ja niiden rahoittaminen näiden paikkojen tuottamalla valtionosuudella.

Oppisopimuksen talousarvion pohjana olevien paikkojen yli menevien paikkojen osalta sopimusten tekeminen ja niiden rahoittaminen näiden paikkojen tuottamalla valtionosuudella. Oppisopimuksen osalta talousarvion pohjana on 390 perustutkintopaikkaa ja 1020 lisäkoulutuspaikkaa. Perustutkintopaikkoja ei ole kiintiöity ja lisäkoulutukseen tulee mahdollisesti hakuun lisäpaikkoja esimerkiksi nuorten aikuisten osaamisohjelmaan liittyen.

 

 


6.TAVOITTEET

 

Toimielimen strategiset tavoitteet (ml. toimielimet ylittävät strategiset horisontaaliset tavoitteet)

 

 

 

 

”Tulevaisuuden osaamispääoma turvataan järjestämällä jatkossakin korkeatasoista yleissivistävää ja ammatillista koulutusta” Hyvinvointi ja aktiivisuus-ohjelma

 

Lähtötaso
/Vuosi

TOT 2013

 

TAM 2014

 

 

TAE 2015

 

TA 15

TS 16

TS 17

TS 18

 

Mittariin sidottu tavoite:

Yhteisvalinnassa perusasteen jälkeisiin opintoihin siirtyvien osuus (%)


Teema:

2.2.7 Vuonna 2017 nuorisotakuu toteutuu laajan poikkihallinnollisen

yhteistyön tuloksena

89,5

95

97

 

98

100

100

 

Toimenpide:

Tuetaan toiseen asteen koulutukseen siirtymistä riittävällä yksilöllisellä ohjauksella,

nuorisotakuu toteutuu laaja-alaisena yhteistyönä

 

 

 

Mittariin sidottu tavoite:

Kunnallisen ja hankitun palvelun osuudet (%)peruspäivähoidossa (päiväkoti- ja perhepäivähoidossa)


Teema:

2.2.5 Varhaiskasvatuksen palvelujen asiakaslähtöisyyttä kasvatetaan laajentamalla yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa

 

 

 

 

77/23

75/25

73/27

 

72/28

71/29

70/30

Toimenpide:

Varhaiskasvatuspalveluja lisätään monipuolisesti, yksityisen

palvelutuotannon osuutta

kasvatetaan erityisesti peruspäivähoidossa

* tilanne ko. vuoden joulukuussa

 

 

 

Mittariin sidottu tavoite:

 

Keskeyttämisprosentti toisen asteen nuorisokoulutuksessa

lukio

ammatillinen koulutus


Teema:

2.2.7 Vuonna 2017 nuorisotakuu toteutuu laajan poikkihallinnollisen yhteistyön tuloksena

 

Toimenpide:

Toisen asteen koulutuksen läpäisyä parannetaan/keskeyttämistä vähennetään

2/8,8

2/8,5

2/8,0

 

2/8,0

2/7,5

2/7,5

Mittariin sidottu tavoite:

 

Varhaiskasvatuksen kokonaiskustannus suhteessa kaupungin 0-6 vuotiaiden määrään

 

Teema

 

Uudistamisohjelma KV 25.8.2014

 

Toimenpide

Varhaiskasvatuksen kokonaiskustannus lasta kohden alenee

 

 

 

 

 

6955

7157

7000

 

6920

6900

6900

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toimielimen määrärahat ja käyttötalousinvestoinnit 1 000 € kv

 

 

TOT 2013

 

TAM 2014

 

 

TAE 2015

 

TS 2016

TS2017

TS2018

Toimintatulot

28 616

26 225

28 140

27 590

27 314

27 587

Valmistus omaan käyttöön

0

0

0

0

0

0

Toimintamenot

304 190

306 472

306 910

300 596

297 590

300 566

Toimintakate

-275 574

-280 248

 -278 770

-273 006

-270 276

-272 979

Muutos-%

2,2 %

1,7 %

-0,5 %

-2,1 %

-1,0 %

1,0 %

Investointimenot

1 884

1 000

1 475

1 865

2 670

1 000

Rahoitusosuudet

0

0

0

0

0

0

Luovutustuotot

0

0

0

0

0

0

Investointien rahavirta

-1 884

-1 000€

-1 475

-1 865

-2 670

-1 000

Muutos-%

-173,7 %

46,9 %

-47,5 %

-26,4 %

-43,2 %

62,5 %

 

 

Työvoiman käyttö

 

 

Henkilötyövuosien kehitys

 

 

Htv

TOT 2012

 

TOT 2013

 

TAM 2014

 

 

TAE 2015

 

TA 2015

TS 2016

TS2017

TS2018

 

Kasvatus- ja opetuslautakunta

3683,3

3726,4

3756

3688

 

3670

3670

3670

-toimialan yhteinen hallinto

79,4

77,9

75

70

 

 

 

 

-varhaiskasvatus

1458,0

1406,6

1400

1375

 

 

 

 

-perusopetus

 

1344,0

1266,9

1299

1275

 

 

 

 

-lukiokoulutus

253,7

233,8

233

231

 

 

 

 

-ammatillinen koulutus

410,6

411,3

411

407

 

 

 

 

-aikuiskoulutus

137,6

125,9

126

126

 

 

 

 

-ruotsinkielinen kasvatus ja opetus

0

204,0

210

204

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Määrärahojen jakautuminen tulosalueittain

 

Tulosalue 1 000 €

TUOTOT

KULUT

KATE

Tulosalueet yhteensä

28 140

306 910

-278 770

Varhaiskasvatus

7 193

88 908

-81 716

Perusopetus

10 263

112 802

-102 538

Lukiokoulutus

446

22 066

-21 620

Ammatillinen koulutus

3 309

43 433

-40 124

Aikuiskoulutus

3 789

10 473

-6 684

Ruotsinkielinen kasvatus- ja opetus

1 165

14 534

-13 370

Sivistystoimialan yhteinen hallinto

1 976

8 262

-6 286

Sivistystoimialan yhteiset toiminnot

0

6 433

-6 433

 

 

 

Toimielimen investoinnit

Sidotut määrärahat

1 000 €

 

Toteutunut 2013

 

TAM 2014

 

 

TAE 2015

 

TA 2015

TS 2016

TS2017

TS2018

Tilainvestoinnit

 

 

 

 

 

 

 

Koneet ja kalusto

1 884

1 000

1 475

 

1 865

2 670

1 000

Muut investoinnit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Täydentävät strategiset tavoitteet

 

 

Kasvatus ja opetuspalvelut ovat korkeatasoisia, vetovoimaisia ja kilpailukykyisiä

 

Lähtötaso
/Vuosi

TOT 2013

 

TAM 2014

 

 

TAE 2015

 

TA 2015

TS 16

TS17

TS18

Mittariin sidottu tavoite

Palvelua odottavien määrä ei kasva


Teema:

2.2.2 Turun seudulla monipuoliset sivistyspalvelut saadaan esteettömästi kaikkien ulottuville hyödyntämällä uuden teknologian tarjoamia mahdollisuuksia ja alueellista yhteistyötä

 

 

 

116

100

100

 

100

80

80

Toimenpide:

Varhaiskasvatuspalvelun järjestäminen lakisääteisessä ajassa

* joulukuun tilanne; seuraavan 4 kuukauden aikana käsiteltävät hakemukset, ns. lakisääteinen hakuaika

 

 

Mittariin sidottu tavoite

 

Vuosittaiset tulosaluekohtaiset asiakastyytyväisyyskyselyt ovat käytössä ja tavoitetasot on määritelty operatiivisissa sopimuksissa

 


Teema:

 

 

 

ytössä

käytössä

ytössä

%

ytössä

ytössä

ytössä

Toimenpide:

Arvioidaan ja uudistetaan palveluja asiakaslähtöisesti

 

 

 

Mittariin sidottu tavoite

 

Ammatillinen koulutus vastaa työelämän tarpeisiin (Tilastokeskuksen sijoittumistilastoissa työssä tai jatko-opinnoissa)

nuorten ammatillinen

aikuisten ammatillinen

 


Teema:

 

 

 

79,5

86,5

75

88

75

90

%

75

90

75

90

80

90

Toimenpide:

Työelämän tarpeista lähtevä sekä jatko-opintoihin valmentava koulutus

 

 

 

 

 

Palveluverkko mahdollistaa tehokkaan palvelutuotannon

 

Lähtötaso
/Vuosi

TOT 2013

 

TAM 2014

 

 

TAE 2015

 

TA 2015

TS 16

TS 17

TS 18

Mittariin sidottu tavoite

 

Käytössä olevat tilat


Teema:

2.2.6 Kasvatuksen ja opetuksen palveluverkkoa uudistetaan sivistystoimialan ja Ammattikorkeakoulun toimipisteverkkoja tiivistämällä

 

 

333.172

331.907

329.467

%

329.000

328.000

326.000

Toimenpide:

Tilankäytön tehostaminen

 

 

 

 

 

 

 

 

Lasten ja oppijoiden hyvinvointia lisätään kestävällä tavalla

 

Lähtötaso
/Vuosi

TOT 2013

 

TAM 2014

 

 

TAE 2015

 

TA 2015

TS 16

TS17

TS18

Mittariin sidottu tavoite

 

Tulosalueilla on tasa-arvotavoitteiden mukaiset toimenpiteet ja ne toteutuvat operatiivisissa sopimuksessa asetetuin tavoittein


Teema:

2.2.2 Turun seudulla monipuoliset sivistyspalvelut saadaan esteettömästi kaikkien ulottuville hyödyntämällä uuden teknologian tarjoamia mahdollisuuksia ja alueellista yhteistyötä

 

 

tehty

tehty

tehdään

 

tehdään

tehdään

tehdään

Toimenpide:

Lisätään koulutuksellista tasa-arvoa, sivistystoimiala toimii tasa-arvo ja yhdenvertaisuuden pilottikohteena

 

 

 

Mittariin sidottu tavoite

 

Tulosalueilla on määritelty mukaiset toimenpiteet ja ne toteutuvat operatiivisissa sopimuksessa asetetuin tavoittein


Teema:

Hyvinvoinnin ohjausryhmä: Vähennetään lasten ja nuorten lihavuutta

 

 

tehty

tehty

tehdään

 

tehdään

tehdään

tehdään

Toimenpide:

Tulosalueilla edistetään kouluruokailua, liikuntaa sekä lasten ja nuorten hyvinvointia

 

 

Mittariin sidottu tavoite

 

Alle 30-vuotiaiden osuus aikuiskoulutuksessa

ammatillinen

yleissivistävä


Teema:

2.2.7 Vuonna 2017 nuorisotakuu toteutuu laajan poikkihallinnollisen yhteistyön tuloksena

 

 

 

39

12

44

18

45

18

%

46

19

46

20

50

20

Toimenpide:

Kohdennetaan koulutuspalveluja etenkin nuorisotakuun parissa oleville.

 

 

 

 

 

 

Kansainvälinen Turku

 

Lähtötaso
/Vuosi

TOT 2013

 

TAM 2014

 

 

TAE 2015

 

TA 2015

TS 16

TS 17

TS 18

Mittariin sidottu tavoite

Vieraskielisen väestön integrointi

 

2.2.3.: Vieraskielisen väestön suomen ja ruotsin kielen taidon kehittymistä ja suomalaisen yhteiskunnan tuntemusta tuetaan riittävällä koulutustarjonnalla

 

 

TAI 18%

TSTO 13%

osuus kasvaa

%

osuus

kasvaa

osuus kasvaa

osuus kasvaa

Toimenpide: Vieraskielisten opiskelijoiden osuuden kasvattaminen aikuiskoulutuksessa, valmistavien koulutusten uudistaminen ja käynnistäminen esiopetuksessa

 

 

 

Mittariin sidottu tavoite

Toiminnassa säilytetään vuoden 2014 taso

 

Teema:

2.2.4.Kansainvälisyyden edellytykset turvataan tukemalla asukkaiden ja henkilöstön valmiuksia toimia kulttuurien välisessä vuorovaikutuksessa


 

 

20 kieltä, taso määrittyy vuoden 2014 lopussa

2014 taso

 

2014 taso

2014 taso

2014 taso

Toimenpide:

Kielivalikoimaa ei supisteta , tuetaan toimialan kansainvälistä liikkuvuutta ja kehittämistoimintaa

 

 

 

 

Henkilöstön hyvinvointiin ja työelämän laatuun liittyvät tavoitteet (koko toimiala)

Painopistealue

Alatavoite

Turussa jokaisen tulee voida kokea, että työ lisää hyvinvointia

Tehtävänkuvat (sis. perustehtävän määrittelyn) ja vastuualueet ovat selkeät – joka tehtävälle tulee löytyä tehtävänkuvaus

Aktiivinen osaamisen ennakointi

Resurssien sijoittuminen on tarpeita vastaavaa ja joustavaa. Tätä tuetaan yhteisen, kaikki toimialat kattavalla palkkausjärjestelmällä

Turku on vetovoimainen työnantaja

Vastuullinen työyhteisökäyttäytyminen ja motivoiva esimiestyö

 

 

 

Toiminnan kehittämishankkeet

 

 

 

Ohjausasiakirja

Ohjelman teema, uudistamisohjelma 1 ja 2, muu ohjaus

2015

2016

2017

2018

Toimialan merkittävimmät strategiset kehittämishankkeet

UudistamiUuuuuu

 

 

 

 

 

Henkilöstön työhyvinvoinnin tukeminen ja oikea-aikainen resursointi, sijaistyövoiman käytön väheneminen

U1

 

 

 

 

Seudullinen lukiokoulutuksen kustannussopimus

U1

 

 

 

 

Laitoshuoltajien työn mitoituksen tarkistaminen siivouksen ja ruokahuollon osalta ja ilman hoidollista työtä (säästö noin 10 % vakansseista eli 16 htv)

U1

 

 

 

 

Palveluohjauksen kehittäminen ja kysynnän ohjaaminen kevyempien hoitopalveluiden piiriin

U1

toteutunut

 

 

 

Tommilankadun tiloista luopuminen ja luovuttaminen yksityiseen päiväkotikäyttöön

U1

 

 

 

 

Työväenopiston kurssien tuntimäärän pudottaminen valtionosuusrahoituksen tasolle

U1

toteutunut

 

 

 

Lyseon lukion yhdistäminen Luostarivuoren lukioon, Runosmäen koulun siirtyminen Lyseon tiloihin ja Nunnavuoren koulukiinteistöstä luopuminen

U1

 

 

 

 

Opetuksen suunnittelun joustavoittaminen, kouluille ja opettajille toimintavastuu, (säästö n. 3 htv)

U1

 

 

 

 

Vieraskuntalaisten kuljetuskustannusten laskuttaminen toteutuneiden mukaisesti

U1

 

 

 

 

Opetuksen porrastaminen ja koulutilojen tehokkaampi käyttäminen perusopetuksessa, lukiokoulutuksessa ja ammatillisessa koulutuksessa sekä työväenopistoissa

U1

 

 

 

 

Yhteisten kurssien järjestäminen lukio- ja ammatillisessa koulutuksessa esim. harvinaisten kielten osalta, (säästö n. 1 htv)

U1

 

 

 

 

Kuljetuskustannusten väheneminen Syvälahden koulun valmistumisen jälkeen

U1

 

 

 

 

Syvälahden (Hirvensalo II) uudet tilat

U1

 

 

 

 

Tilankäytön tehostaminen

U2

0,5

1,0

1,5

1,5

Kustannustietoisuuden parantaminen ottamalla varhaiskasvatuksessa käyttöön yksikkökohtainen budjetointi

U2

0

0

0

0

Opettajien työpanoksen vähentäminen

U2

2

5

8

8

Palveluverkon uudistaminen

U2

0,3

0,6

1,2

1,2

Varhaiskasvatuksen palvelusetelin käytön laajentaminen

U2

0,5

0,5

0,5

0,5

Toimialan hallinnon organisaatiouudistus

U2

0,4

0,6

0,6

0,7

Opiskelijamäärän lisääminen lukiossa

U2

0

0

0,3

0,6

Palvelutarjonnan vähentäminen

U2

0,8

0,8

0,8

0,8

Ylikunnallisten sopimusten saattaminen kustannusvastaaviksi

U2

0,4

0,8

0,8

0,8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Konsernihallinnon omistamat, koko kaupunkia koskettavat merkittävimmät strategiset kehittämishankkeet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Muiden toimialojen strategiset hankkeet, joihin toimialan pitää varata resursseja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Muut hankkeet ja projektit, joiden kokonaiskustannusarvio ylittää 2.milj euroa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.TOIMIELINKOHTAISET TIEDOKSI ANNETTAVAT TUNNUSLUVUT

Tunnusluku

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Lapsia kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa sekä kotihoidon tuella yhteensä osuus väestössä ja lkm (Kuusikon mukaan)

9105

92,1%

9273

92,7%

9383

92,6%

9522

93 %

9663

93,1%

9783

93%

9902

93,3%

Perusopetus: oppilaiden määrä

12.856

12.793

12.642

12.767

12.796

12.919

13.030

Lukiokoulutus: opiskelijoiden määrä

4.121

4.131

4.218

4.007

4.005

4.010

4.010

Ammatillisen koulutuksen laskennallisten vos-yksiköiden määrä

5.727

5.776,8

5899

5711,8

5724,3

5565,0

5565

Työväenopistojen tuntimäärä

 

 

27516

25974

22373

22373

22373

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.RISKIENHALLINTA

 

Riski

Seuraukset

Toden-näköisyys

Vaikutus

Merkittävyys

Nykyinen
varautuminen

Toimenpiteet

Vastuuhlö/

aikataulutus

Käytettävien tilojen laatu

Henkilöstölle ja lapsille ja nuorille aiheutuvat terveysriskit, kustannukset korvaavien tilojen hankkimiseksi sekä toimintaan aiheutuvat hankaluudet

4

4

16

Pakottavissa tilanteissa korvaavien tilojen etsiminen

Tilojen kunnosta ja laadusta huolehtiminen

Kiinteistöliikelaitos/Jatkuvaa toimintaa

Kriisitilanteet päivähoidossa ja oppilaitoksissa (väkivalta, itsemurhat yms.)

Fyysisen ja psyykkisen terveyden vaarantuminen

3

5

15

Ennakoiva oppilashuoltotoiminta

Ennakoiva oppilashuoltotoiminta

Päiväkotien ja oppilaitosten henkilöstö/Jatkuvaa toimintaa

Varhaiskasvatuspalvelujen tarjonnan turvaaminen

Suuren yksityisen palveluntuottajan toiminnan äkillinen loppuminen edellyttää korvaavan palvelun tarjoamista nopealla aikataululla

3

3

9

Merkitsee lähinnä omana tuotantona olevan palvelun tarjoamista ja tarvittavan henkilöstön ja tilojen olemassaoloa

Riittävä yksityisten palveluntuottajien tarjonta varhaiskasvatuspalveluille

Varhaiskasvatuksen palvelutuotanto/Jatkuvaa toimintaa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9.MUUT KAUPUNKITASON OHJAUSASIAKIRJAT JA RESURSSIEN PITKÄN AIKAVÄLIN OHJAUS (LUETTELO)

 

 

Ohjausasiakirja

Ohjaustieto

Turun koulutuksen paikallinen kehittä-missuunnitelma vuosille 2015 - 2020