Punainen=kh osio |
Musta (valkoinen) = informaatio |
STRATEGINEN SOPIMUS 2015 – 2018
SIVISTYSTOIMIALA
1.SOPIMUSOSAPUOLET Tämän sopimuksen osapuolia ovat Turun kaupunginhallitus ja Turun kasvatus- ja opetuslautakunta.
2.SOPIMUKSEN TARKOITUS Tällä sopimuksella kaupunginhallitus ja kasvatus- ja opetuslautakunta sopivat johtosäännössä määriteltyä sivistystoimialaa koskevista toiminnan lähtökohdista, kehittämistavoitteista ja resursseista.
3.LYHYT KUVAUS TOIMINNASTA Sivistystoimialan tavoitteena on järjestää korkeatasoisia ja laadukkaita kasvatus- ja opetuspalveluja, jotka johtavat aktiivisiksi yhteiskunnan jäseniksi. Henkilöstö on laadukkaan kasvatuksen lähtökohta, joten henkilöstön osaamiseen kohdennetaan resursseja. Varhaiskasvatusta järjestetään kaupungin omissa päiväkodeissa, perhepäivähoidossa ja avoimena varhaiskasvatustoimintana. Kaupungin ohjaamaa ja valvomaa yksityistä varhaiskasvatusta hankitaan pääsääntöisesti palvelusetelillä. Yksityiset palveluntuottajat tuottavat päiväkotihoitoa, ryhmäperhepäivähoitoa, perhepäivähoitoa sekä leikkitoimintaa. Esiopetusta järjestetään päiväkodeissa ja kouluissa. Esiopetusta ostetaan myös yksityisiltä palveluntuottajilta. Perusopetusta järjestetään perusopetuslain ja opetussuunnitelman mukaisesti oppivelvollisille. Turun kaupungissa on erikoisluokkatoimintaa mm. kielissä, matematiikassa, liikunnassa, musiikissa ja kuvataiteessa. Kaupungin koulujen lisäksi Turussa perusopetusta tarjoavat myös Turun normaalikoulu sekä Turun Steiner-koulu. Lukiokoulutusta järjestetään lukiolain ja opetussuunnitelman mukaisesti. Lukiokoulutusta annetaan suomenkielisenä Turun kaupungin kuudessa päivälukiossa sekä Turun iltalukiossa, ruotsinkielisenä Katedralskolan i Åbossa ja englanninkielisenä Turun kansainvälisessä koulussa. Kaupungin lukioiden lisäksi Turussa lukiokoulutusta tarjoavat myös Turun normaalikoulun lukio sekä Turun Steiner-koulun lukio. Erityinen koulutustehtävä Turun lukioilla on Kerttulin lukiossa (urheilu- ja ICT-linjat), Puolalanmäen lukiossa (musiikki), Turun klassillisessa lukiossa (ilmaisulinja) ja Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiossa (meri- ja luonnontiedelinjat) sekä lisäksi Turun Normaalikoulussa (IB-linja). Nuorten ammatillista koulutusta tarjotaan suomeksi ja ruotsiksi ammatillisen koulutuksen lain ja ammatillisten perustutkintojen perusteiden mukaisena tutkintoon johtavana koulutuksena Turun ammatti-instituutissa.. Ammatillisten perustutkintojen lisäksi tarjotaan valmistavaa ja valmentavaa koulutusta. Oppisopimuskoulutusta tarjotaan Turun oppisopimustoimistossa. Oppisopimuskoulutus toteutetaan henkilökohtaisen opetussuunnitelman perustalta, joka perustuu koulutuskohtaisiin opetussuunnitelmiin. Ammatillista aikuiskoulutusta tarjotaan ammatillisen aikuiskoulutuslain mukaisena Turun ammatti-instituutissa näyttötutkintoperusteisesti sekä ammatillisesti täydentävää että ammatillisiin perustutkintoihin valmistava koulutusta. Koulutusta toteutetaan valtionosuusperusteisen lisäksi työvoimapoliittisena, oppisopimuskoulutuksena sekä muuna maksullisena koulutuksena. Turun työväenopistoissa tarjotaan vapaan sivistystyön lain mukaisesti opetusta Turun suomenkielisessä työväenopistossa sekä suomen että muilla kielillä ja Åbo svenska arbetarinstitutissa ruotsinkielellä.
4. TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOSTEKIJÄT
Haasteina sivistystoimialan palveluja järjestettäessä ovat kaupunginosien eriarvoistuminen, väestörakenteen muutos sekä taloudellisten resurssien riittävyys ja kohdentaminen. Merkittävimmät uudisrakennushankkeet ovat sopimuskaudella Syvälahden koulun ja päiväkodin kokonaisuus. Varhaiskasvatuksen palveluiden kysynnän odotetaan edelleen kasvavan ja siihen vaikuttaa lasten määrän lisääntymisen lisäksi myös palveluun osallistumisaste, jonka on todettu olevan nousussa myös valtakunnallisella tasolla. Varhaiskasvatuksen järjestämistä ohjaavat lainsäädäntö ja valtakunnallinen ohjeistus sekä kuntien omat ohjausasiakirjat. Päivähoitolain uudistaminen varhaiskasvatuslaiksi on käynnissä. Lainsäädäntöön (ns. budjettilakina) on lisäksi valmisteilla muutoksia, jotka saattava vaikuttaa merkittävästi päivähoidon kysyntään. Subjektiivista päivähoito-oikeutta ollaan rajaamassa. Päivähoidon maksuperusteita muutettaneen hoitoaikaperusteiseksi perustuen ennalta varattuihin tunteihin. Lisäksi kotihoidon tukeen on tulossa muutoksia siten, että kotihoidon tukeen on tullut ns. joustava hoitoraha ja kotihoidon tukea ollaan kohdentamassa molemmille vanhemmille. Lainsäädäntö, kaupungin omat tavoitteet ja palvelujen kysynnän kasvu antavat reunaehdot varhaiskasvatuksen palvelujen järjestämiselle ja kehittämiselle. Turun kaupungin päivitetty varhaiskasvatussuunnitelma on otettu käyttöön syksyllä 2013. Lukiokoulutuksen, ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön järjestäjäluvat tulevat haettavaksi vuoden 2015 aikana. Kaupungin tulee ratkaista, järjestetäänkö koulutus sivistystoimialan (peruskaupungin) vai jonkun muun mallin (säätiö, OY) kautta. Esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelma uudistetaan siten, että uusien opetussuunnitelmien on oltava kunnissa käytössä elokuussa 2016. Perusopetuksessa oppilasmäärien väheneminen on pysähtynyt ja oppilasmäärät ovat kääntymässä kasvuun erityisesti alakouluissa. Lainsäädäntöön on päätetty muutoksesta koskien opetusta ja oppilas- ja opiskelijahuoltoa. Muutoksilla edistetään koulujen työrauhaa ja lisätään oppilaiden hyvinvointia ja osallistumismahdollisuuksia. Oppilas- ja opiskelijahuollossa siirretään painopiste ennaltaehkäisyyn. Laki edellyttää riittävän tasoisia psykologi- ja kuraattoripalveluja kaikille kouluille, mikä merkitsee tarvetta lisätä ko. henkilöstöä. Oppilaitoksen sijaintikunnan on järjestettävä ko. palvelut. Nuorisotakuu edellyttää, että jokaiselle alle 25-vuotiaalle nuorelle ja alle 30-vuotiaalle vastavalmistuneelle tarjotaan työ-, harjoittelu- opiskelu-, työpaja- tai kuntoutuspaikka viimeistään kolmen kuukauden kuluessa työttömäksi joutumisesta. Yhteisvalinnassa perusasteen päättäneet ja lisäopetuksen, valmistavan koulutuksen tai kansanopiston opinnot suorittaneet sekä ilman toisen asteen tutkintoa olevat saavat lisäpisteitä toisen asteen opiskelijavalinnoissa ensi vuoden yhteisvalinnassa ja toisen asteen ammatillisen tutkinnon suorittaneet ohjataan aikuiskoulutukseen. Lukiokoulutuksessa siirrytään vuodesta 2016 alkaen vaiheittain sähköisiin ylioppilaskirjoituksiin. Lukioiden tuntijaon ja opetussuunnitelman uudistustyö on käynnissä, mutta ei etene tällä hetkellä alkuperäisen aikataulun mukaisesti. Ammatillisessa koulutuksessa koulutuksenjärjestäjien on otettava käyttöön laadun varmennusjärjestelmä vuoteen 2015 mennessä. 1.8.2015 astuvat voimaan määräykset, joilla ammatillisten koulutuksen tutkintojärjestelmä uudistetaan siirtymällä osaamisperusteisuuteen. Tässä yhteydessä opintoviikot korvataan osaamisperusteisilla osaamispisteillä. Tämä vaikuttaa koulutuksenjärjestäjän opetussuunnitelmaan, hopseihin, opettajan työn suunnitteluun ja sitä kautta opetuksen järjestämiseen. Samassa yhteydessä tulevat voimaan uudet valmistavan koulutuksen perusteet sekä itsenäiseen elämään ja työhön valmentavan koulutuksen perusteet, joiden myötä erilaiset nykyiset valmistavat koulutukset yhdistetään. Nämä uudistukset vaativat koko ammatillisen koulutuksen opetushenkilöstön uudelleen kouluttamista. Turulle on myönnetty yhdessä muiden varsinaissuomalaisten koulutuksen järjestäjien kanssa Taitaja 2015 kilpailujen järjestämisoikeudet. Aikuiskoulutuksen osalta merkittävä muutos tulee olemaan kilpailuneutraliteettiin liittyvä muutos, joka kieltää kuntia tai kuntayhtymiä osallistumista maksullisista koulutuksista käytäviin kilpailutuksiin. Muutos tulee voimaan 2015 alusta ja työvoimapoliittisten koulutusten osalta vasta vuonna 2017.
|
4.TOIMINNAN KEHITTÄMISSUUNNITELMA JA STRATEGISET PAINOPISTEET Kehittämistyön keskiössä on nuorisotakuun toteuttaminen, osallisuus ja koulutuksellinen tasa-arvo, vieraskielisen väestön kielitaidon kehittäminen, hyvinvoinnin lisääminen sekä käyttöenergiansäästö. Kehittämistyössä tehdään tiivistä yhteistyötä kaupunkitasolla, seudullisesti, maakunnallisesti, valtakunnallisesti ja kansainvälisestikin. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisema Koulutus ja tutkimus vuosina 2011-2016 Kehittämissuunnitelma linjaa toimialan järjestämien palvelujen kehittämistä valtakunnallisesti. Sopimuksen voimassaoloaikana on laadittu Turun kaupungin paikallinen kehittämissuunnitelma. Tarkastuslautakunnan vuonna 2013 tekemässä arvioinnissa varhaiskasvatuksesta todetaan: ”Kaupungin eri alueiden välillä on eroa päivähoitopaikan saatavuudessa lähipalveluna. Kaikilta osin subjektiivinen oikeus neljän kuukauden kuluessa saatavaan päivähoitopaikkaan ei Turun kaupungissa toteudu. Tämä aiheuttaa paineita palveluohjaukselle.” Palveluiden riittävyyden ja monipuolisuuden takaaminen tulee nostaa keskeiseksi kehittämisalueeksi varhaiskasvatuksessa. Kasvatus- ja opetuslautakunta hyväksyi 27.8.2014 koulutuksen järjestäjän paikallisen kehittämissuunnitelman vuosille 2015-2020. Perusopetuksessa jatketaan yleisen, tehostetun ja erityisen tuen toimintamallin toteuttamista lain mukaisesti lähikouluperiaatteella. Turku on hakenut vuosiksi 2014 – 2015 perusopetusryhmien pienentämiseen valtionavustusta . Lisäksi Turku sai Opetus- ja kulttuuriministeriöltä erityisavustusta tasa-arvoa edistäviin toimenpiteisiin 2 348 118 euroa vuosiksi 2014 - 2015. Kaksikieliset kunnat saavat valtionosuutta 12 % suomenkielisiä kuntia enemmän ruotsinkielisten koulujen ylläpitoon suomenkielisten rinnalla. Em. syistä ruotsinkielisten koulujen resursointi on jonkin verran suomenkielisten koulujen resursointia korkeampi. Toisen asteen koulutuksen vetovoimaa ja laatua kehitetään sekä läpäisyastetta pyritään edelleen vahvistamaan puuttumalla keskeyttämisen syihin ja tukemalla valmistumista sekä kehittämällä pedagogiikka. Opettajien pedagogista osaamista, TVT-valmiuksia, työelämäyhteyksiä ja yrittäjyyskasvatuksellisia valmiuksia vahvistetaan. Opiskelijoiden osallisuutta ja tasa-arvoisuutta vahvistetaan. Valtionosuuteen oikeuttavat paikat pidetään käytössä talousarvion sallimissa rajoissa. Kasvatus- ja opetuslautakunnan talousarvioesityksessä ei ole voitu varautua toimintoihin, joiden osalta puuttuvat valtion päätökset ja joiden rahoittamiseen on saatavissa valtionosuuksia. Tällä sopimuksella kaupunginvaltuuston on sitouduttava seuraaviin talousarviovarauksiin, joiden toteutuminen edellyttää lisätalousarviota ja muulla tavoin huomioon ottamista, jos valtio tekee näiden rahoittamiseksi positiiviset päätökset: • Taitaja2015 kisojen harkinnanvaraisen avustuksen hakeminen ja käyttäminen kisojen rahoitukseen. • Turulle myönnettyjen ammatillisen peruskoulutuksen lisäpaikkojen vastaanottaminen ja niiden rahoittaminen näiden paikkojen tuottamalla valtionosuudella. • Oppisopimuksen talousarvion pohjana olevien paikkojen yli menevien paikkojen osalta sopimusten tekeminen ja niiden rahoittaminen näiden paikkojen tuottamalla valtionosuudella. Oppisopimuksen osalta talousarvion pohjana on 390 perustutkintopaikkaa ja 1020 lisäkoulutuspaikkaa. Perustutkintopaikkoja ei ole kiintiöity ja lisäkoulutukseen tulee mahdollisesti hakuun lisäpaikkoja esimerkiksi nuorten aikuisten osaamisohjelmaan liittyen. |
6.TAVOITTEET
Toimielimen strategiset tavoitteet (ml. toimielimet ylittävät strategiset horisontaaliset tavoitteet)
|
|
| ||||||||||||
”Tulevaisuuden osaamispääoma turvataan järjestämällä jatkossakin korkeatasoista yleissivistävää ja ammatillista koulutusta” Hyvinvointi ja aktiivisuus-ohjelma |
Lähtötaso | TOT 2013 |
TAM 2014
|
TAE 2015
| TA 15 | TS 16 | TS 17 | TS 18 | ||||||
Mittariin sidottu tavoite: Yhteisvalinnassa perusasteen jälkeisiin opintoihin siirtyvien osuus (%)
2.2.7 Vuonna 2017 nuorisotakuu toteutuu laajan poikkihallinnollisen yhteistyön tuloksena | 89,5 | 95 | 97 |
| 98 | 100 | 100 | |||||||
Toimenpide: Tuetaan toiseen asteen koulutukseen siirtymistä riittävällä yksilöllisellä ohjauksella, nuorisotakuu toteutuu laaja-alaisena yhteistyönä
|
|
| ||||||||||||
Mittariin sidottu tavoite: Kunnallisen ja hankitun palvelun osuudet (%)peruspäivähoidossa (päiväkoti- ja perhepäivähoidossa)
2.2.5 Varhaiskasvatuksen palvelujen asiakaslähtöisyyttä kasvatetaan laajentamalla yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa
|
77/23 | 75/25 | 73/27 |
| 72/28 | 71/29 | 70/30 | |||||||
Toimenpide: Varhaiskasvatuspalveluja lisätään monipuolisesti, yksityisen palvelutuotannon osuutta kasvatetaan erityisesti peruspäivähoidossa * tilanne ko. vuoden joulukuussa |
|
| ||||||||||||
Mittariin sidottu tavoite:
Keskeyttämisprosentti toisen asteen nuorisokoulutuksessa •lukio •ammatillinen koulutus
2.2.7 Vuonna 2017 nuorisotakuu toteutuu laajan poikkihallinnollisen yhteistyön tuloksena
Toimenpide: Toisen asteen koulutuksen läpäisyä parannetaan/keskeyttämistä vähennetään | 2/8,8 | 2/8,5 | 2/8,0 |
| 2/8,0 | 2/7,5 | 2/7,5 | |||||||
Mittariin sidottu tavoite:
Varhaiskasvatuksen kokonaiskustannus suhteessa kaupungin 0-6 vuotiaiden määrään
Teema
Uudistamisohjelma KV 25.8.2014
Toimenpide Varhaiskasvatuksen kokonaiskustannus lasta kohden alenee |
6955 | 7157 | 7000 |
| 6920 | 6900 | 6900 |
Toimielimen määrärahat ja käyttötalousinvestoinnit 1 000 € kv
| TOT 2013 |
TAM 2014
|
TAE 2015
| TS 2016 | TS2017 | TS2018 |
Toimintatulot | 28 616 € | 26 225 € | 28 140 € | 27 590 € | 27 314 € | 27 587 € |
Valmistus omaan käyttöön | 0 € | 0 € | 0 € | 0 € | 0 € | 0 € |
Toimintamenot | 304 190 € | 306 472 € | 306 910 € | 300 596 € | 297 590 € | 300 566 € |
Toimintakate | -275 574 € | -280 248 € | -278 770 € | -273 006 € | -270 276 € | -272 979 € |
Muutos-% | 2,2 % | 1,7 % | -0,5 % | -2,1 % | -1,0 % | 1,0 % |
Investointimenot | 1 884 € | 1 000 € | 1 475 € | 1 865 € | 2 670 € | 1 000 € |
Rahoitusosuudet | 0 € | 0 € | 0 € | 0 € | 0 € | 0 € |
Luovutustuotot | 0 € | 0 € | 0 € | 0 € | 0 € | 0 € |
Investointien rahavirta | -1 884 € | -1 000€ | -1 475 € | -1 865 € | -2 670 € | -1 000 € |
Muutos-% | -173,7 % | 46,9 % | -47,5 % | -26,4 % | -43,2 % | 62,5 % |
Työvoiman käyttö
Henkilötyövuosien kehitys |
|
| ||||||||
Htv | TOT 2012
| TOT 2013 |
TAM 2014
|
TAE 2015
| TA 2015 | TS 2016 | TS2017 | TS2018 | ||
Kasvatus- ja opetuslautakunta | 3683,3 | 3726,4 | 3756 | 3688 |
| 3670 | 3670 | 3670 | ||
-toimialan yhteinen hallinto | 79,4 | 77,9 | 75 | 70 |
|
|
|
| ||
-varhaiskasvatus | 1458,0 | 1406,6 | 1400 | 1375 |
|
|
|
| ||
-perusopetus
| 1344,0 | 1266,9 | 1299 | 1275 |
|
|
|
| ||
-lukiokoulutus | 253,7 | 233,8 | 233 | 231 |
|
|
|
| ||
-ammatillinen koulutus | 410,6 | 411,3 | 411 | 407 |
|
|
|
| ||
-aikuiskoulutus | 137,6 | 125,9 | 126 | 126 |
|
|
|
| ||
-ruotsinkielinen kasvatus ja opetus | 0 | 204,0 | 210 | 204 |
|
|
|
|
Määrärahojen jakautuminen tulosalueittain
Tulosalue 1 000 € | TUOTOT | KULUT | KATE |
Tulosalueet yhteensä | 28 140 | 306 910 | -278 770 |
Varhaiskasvatus | 7 193 | 88 908 | -81 716 |
Perusopetus | 10 263 | 112 802 | -102 538 |
Lukiokoulutus | 446 | 22 066 | -21 620 |
Ammatillinen koulutus | 3 309 | 43 433 | -40 124 |
Aikuiskoulutus | 3 789 | 10 473 | -6 684 |
Ruotsinkielinen kasvatus- ja opetus | 1 165 | 14 534 | -13 370 |
Sivistystoimialan yhteinen hallinto | 1 976 | 8 262 | -6 286 |
Sivistystoimialan yhteiset toiminnot | 0 | 6 433 | -6 433 |
Toimielimen investoinnit
Sidotut määrärahat 1 000 € |
Toteutunut 2013 |
TAM 2014
|
TAE 2015
| TA 2015 | TS 2016 | TS2017 | TS2018 | |
Tilainvestoinnit |
|
|
|
|
|
|
| |
Koneet ja kalusto | 1 884 | 1 000 | 1 475 |
| 1 865 | 2 670 | 1 000 | |
Muut investoinnit |
|
|
|
|
|
|
|
Täydentävät strategiset tavoitteet
|
|
| ||||||
Kasvatus ja opetuspalvelut ovat korkeatasoisia, vetovoimaisia ja kilpailukykyisiä |
Lähtötaso | TOT 2013 |
TAM 2014
|
TAE 2015
| TA 2015 | TS 16 | TS17 | TS18 |
Mittariin sidottu tavoite Palvelua odottavien määrä ei kasva
2.2.2 Turun seudulla monipuoliset sivistyspalvelut saadaan esteettömästi kaikkien ulottuville hyödyntämällä uuden teknologian tarjoamia mahdollisuuksia ja alueellista yhteistyötä
|
| 116 | 100 | 100 |
| 100 | 80 | 80 |
Toimenpide: Varhaiskasvatuspalvelun järjestäminen lakisääteisessä ajassa * joulukuun tilanne; seuraavan 4 kuukauden aikana käsiteltävät hakemukset, ns. lakisääteinen hakuaika |
|
| ||||||
Mittariin sidottu tavoite
Vuosittaiset tulosaluekohtaiset asiakastyytyväisyyskyselyt ovat käytössä ja tavoitetasot on määritelty operatiivisissa sopimuksissa
|
| käytössä | käytössä | käytössä | % | käytössä | käytössä | käytössä |
Toimenpide: Arvioidaan ja uudistetaan palveluja asiakaslähtöisesti
|
|
| ||||||
Mittariin sidottu tavoite
Ammatillinen koulutus vastaa työelämän tarpeisiin (Tilastokeskuksen sijoittumistilastoissa työssä tai jatko-opinnoissa) •nuorten ammatillinen •aikuisten ammatillinen
|
| 79,5 86,5 | 75 88 | 75 90 | % | 75 90 | 75 90 | 80 90 |
Toimenpide: Työelämän tarpeista lähtevä sekä jatko-opintoihin valmentava koulutus |
|
|
|
|
| ||||||
Palveluverkko mahdollistaa tehokkaan palvelutuotannon |
Lähtötaso | TOT 2013 |
TAM 2014
|
TAE 2015
| TA 2015 | TS 16 | TS 17 | TS 18 |
Mittariin sidottu tavoite
Käytössä olevat tilat
2.2.6 Kasvatuksen ja opetuksen palveluverkkoa uudistetaan sivistystoimialan ja Ammattikorkeakoulun toimipisteverkkoja tiivistämällä
|
| 333.172 | 331.907 | 329.467 | % | 329.000 | 328.000 | 326.000 |
Toimenpide: Tilankäytön tehostaminen
|
|
|
|
|
| ||||||
Lasten ja oppijoiden hyvinvointia lisätään kestävällä tavalla |
Lähtötaso | TOT 2013 |
TAM 2014
|
TAE 2015
| TA 2015 | TS 16 | TS17 | TS18 |
Mittariin sidottu tavoite
Tulosalueilla on tasa-arvotavoitteiden mukaiset toimenpiteet ja ne toteutuvat operatiivisissa sopimuksessa asetetuin tavoittein
2.2.2 Turun seudulla monipuoliset sivistyspalvelut saadaan esteettömästi kaikkien ulottuville hyödyntämällä uuden teknologian tarjoamia mahdollisuuksia ja alueellista yhteistyötä
|
| tehty | tehty | tehdään |
| tehdään | tehdään | tehdään |
Toimenpide: Lisätään koulutuksellista tasa-arvoa, sivistystoimiala toimii tasa-arvo ja yhdenvertaisuuden pilottikohteena
|
|
| ||||||
Mittariin sidottu tavoite
Tulosalueilla on määritelty mukaiset toimenpiteet ja ne toteutuvat operatiivisissa sopimuksessa asetetuin tavoittein
Hyvinvoinnin ohjausryhmä: Vähennetään lasten ja nuorten lihavuutta
|
| tehty | tehty | tehdään |
| tehdään | tehdään | tehdään |
Toimenpide: Tulosalueilla edistetään kouluruokailua, liikuntaa sekä lasten ja nuorten hyvinvointia |
|
| ||||||
Mittariin sidottu tavoite
Alle 30-vuotiaiden osuus aikuiskoulutuksessa •ammatillinen •yleissivistävä
2.2.7 Vuonna 2017 nuorisotakuu toteutuu laajan poikkihallinnollisen yhteistyön tuloksena
|
| 39 12 | 44 18 | 45 18 | % | 46 19 | 46 20 | 50 20 |
Toimenpide: Kohdennetaan koulutuspalveluja etenkin nuorisotakuun parissa oleville. |
|
|
|
|
| ||||||
Kansainvälinen Turku |
Lähtötaso | TOT 2013 |
TAM 2014
|
TAE 2015
| TA 2015 | TS 16 | TS 17 | TS 18 |
Mittariin sidottu tavoite Vieraskielisen väestön integrointi
2.2.3.: Vieraskielisen väestön suomen ja ruotsin kielen taidon kehittymistä ja suomalaisen yhteiskunnan tuntemusta tuetaan riittävällä koulutustarjonnalla |
|
| TAI 18% TSTO 13% | osuus kasvaa | % | osuus kasvaa | osuus kasvaa | osuus kasvaa |
Toimenpide: Vieraskielisten opiskelijoiden osuuden kasvattaminen aikuiskoulutuksessa, valmistavien koulutusten uudistaminen ja käynnistäminen esiopetuksessa
|
|
| ||||||
Mittariin sidottu tavoite Toiminnassa säilytetään vuoden 2014 taso
Teema: 2.2.4.Kansainvälisyyden edellytykset turvataan tukemalla asukkaiden ja henkilöstön valmiuksia toimia kulttuurien välisessä vuorovaikutuksessa |
|
| 20 kieltä, taso määrittyy vuoden 2014 lopussa | 2014 taso |
| 2014 taso | 2014 taso | 2014 taso |
Toimenpide: Kielivalikoimaa ei supisteta , tuetaan toimialan kansainvälistä liikkuvuutta ja kehittämistoimintaa |
|
|
Henkilöstön hyvinvointiin ja työelämän laatuun liittyvät tavoitteet (koko toimiala)
Painopistealue | Alatavoite |
Turussa jokaisen tulee voida kokea, että työ lisää hyvinvointia | Tehtävänkuvat (sis. perustehtävän määrittelyn) ja vastuualueet ovat selkeät – joka tehtävälle tulee löytyä tehtävänkuvaus |
Aktiivinen osaamisen ennakointi | Resurssien sijoittuminen on tarpeita vastaavaa ja joustavaa. Tätä tuetaan yhteisen, kaikki toimialat kattavalla palkkausjärjestelmällä |
Turku on vetovoimainen työnantaja | Vastuullinen työyhteisökäyttäytyminen ja motivoiva esimiestyö |
Toiminnan kehittämishankkeet
Ohjausasiakirja | Ohjelman teema, uudistamisohjelma 1 ja 2, muu ohjaus | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Toimialan merkittävimmät strategiset kehittämishankkeet UudistamiUuuuuu |
|
|
|
|
|
Henkilöstön työhyvinvoinnin tukeminen ja oikea-aikainen resursointi, sijaistyövoiman käytön väheneminen | U1 |
|
|
|
|
Seudullinen lukiokoulutuksen kustannussopimus | U1 |
|
|
|
|
Laitoshuoltajien työn mitoituksen tarkistaminen siivouksen ja ruokahuollon osalta ja ilman hoidollista työtä (säästö noin 10 % vakansseista eli 16 htv) | U1 |
|
|
|
|
Palveluohjauksen kehittäminen ja kysynnän ohjaaminen kevyempien hoitopalveluiden piiriin | U1 | toteutunut |
|
|
|
Tommilankadun tiloista luopuminen ja luovuttaminen yksityiseen päiväkotikäyttöön | U1 |
|
|
|
|
Työväenopiston kurssien tuntimäärän pudottaminen valtionosuusrahoituksen tasolle | U1 | toteutunut |
|
|
|
Lyseon lukion yhdistäminen Luostarivuoren lukioon, Runosmäen koulun siirtyminen Lyseon tiloihin ja Nunnavuoren koulukiinteistöstä luopuminen | U1 |
|
|
|
|
Opetuksen suunnittelun joustavoittaminen, kouluille ja opettajille toimintavastuu, (säästö n. 3 htv) | U1 |
|
|
|
|
Vieraskuntalaisten kuljetuskustannusten laskuttaminen toteutuneiden mukaisesti | U1 |
|
|
|
|
Opetuksen porrastaminen ja koulutilojen tehokkaampi käyttäminen perusopetuksessa, lukiokoulutuksessa ja ammatillisessa koulutuksessa sekä työväenopistoissa | U1 |
|
|
|
|
Yhteisten kurssien järjestäminen lukio- ja ammatillisessa koulutuksessa esim. harvinaisten kielten osalta, (säästö n. 1 htv) | U1 |
|
|
|
|
Kuljetuskustannusten väheneminen Syvälahden koulun valmistumisen jälkeen | U1 |
|
|
|
|
Syvälahden (Hirvensalo II) uudet tilat | U1 |
|
|
|
|
Tilankäytön tehostaminen | U2 | 0,5 | 1,0 | 1,5 | 1,5 |
Kustannustietoisuuden parantaminen ottamalla varhaiskasvatuksessa käyttöön yksikkökohtainen budjetointi | U2 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opettajien työpanoksen vähentäminen | U2 | 2 | 5 | 8 | 8 |
Palveluverkon uudistaminen | U2 | 0,3 | 0,6 | 1,2 | 1,2 |
Varhaiskasvatuksen palvelusetelin käytön laajentaminen | U2 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Toimialan hallinnon organisaatiouudistus | U2 | 0,4 | 0,6 | 0,6 | 0,7 |
Opiskelijamäärän lisääminen lukiossa | U2 | 0 | 0 | 0,3 | 0,6 |
Palvelutarjonnan vähentäminen | U2 | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 0,8 |
Ylikunnallisten sopimusten saattaminen kustannusvastaaviksi | U2 | 0,4 | 0,8 | 0,8 | 0,8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Konsernihallinnon omistamat, koko kaupunkia koskettavat merkittävimmät strategiset kehittämishankkeet |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Muiden toimialojen strategiset hankkeet, joihin toimialan pitää varata resursseja
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Muut hankkeet ja projektit, joiden kokonaiskustannusarvio ylittää 2.milj euroa.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7.TOIMIELINKOHTAISET TIEDOKSI ANNETTAVAT TUNNUSLUVUT
Tunnusluku | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Lapsia kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa sekä kotihoidon tuella yhteensä osuus väestössä ja lkm (Kuusikon mukaan) | 9105 92,1% | 9273 92,7% | 9383 92,6% | 9522 93 % | 9663 93,1% | 9783 93% | 9902 93,3% |
Perusopetus: oppilaiden määrä | 12.856 | 12.793 | 12.642 | 12.767 | 12.796 | 12.919 | 13.030 |
Lukiokoulutus: opiskelijoiden määrä | 4.121 | 4.131 | 4.218 | 4.007 | 4.005 | 4.010 | 4.010 |
Ammatillisen koulutuksen laskennallisten vos-yksiköiden määrä | 5.727 | 5.776,8 | 5899 | 5711,8 | 5724,3 | 5565,0 | 5565 |
Työväenopistojen tuntimäärä |
|
| 27516 | 25974 | 22373 | 22373 | 22373 |
8.RISKIENHALLINTA
Riski | Seuraukset | Toden-näköisyys | Vaikutus | Merkittävyys | Nykyinen | Toimenpiteet | Vastuuhlö/ aikataulutus |
Käytettävien tilojen laatu | Henkilöstölle ja lapsille ja nuorille aiheutuvat terveysriskit, kustannukset korvaavien tilojen hankkimiseksi sekä toimintaan aiheutuvat hankaluudet | 4 | 4 | 16 | Pakottavissa tilanteissa korvaavien tilojen etsiminen | Tilojen kunnosta ja laadusta huolehtiminen | Kiinteistöliikelaitos/Jatkuvaa toimintaa |
Kriisitilanteet päivähoidossa ja oppilaitoksissa (väkivalta, itsemurhat yms.) | Fyysisen ja psyykkisen terveyden vaarantuminen | 3 | 5 | 15 | Ennakoiva oppilashuoltotoiminta | Ennakoiva oppilashuoltotoiminta | Päiväkotien ja oppilaitosten henkilöstö/Jatkuvaa toimintaa |
Varhaiskasvatuspalvelujen tarjonnan turvaaminen | Suuren yksityisen palveluntuottajan toiminnan äkillinen loppuminen edellyttää korvaavan palvelun tarjoamista nopealla aikataululla | 3 | 3 | 9 | Merkitsee lähinnä omana tuotantona olevan palvelun tarjoamista ja tarvittavan henkilöstön ja tilojen olemassaoloa | Riittävä yksityisten palveluntuottajien tarjonta varhaiskasvatuspalveluille | Varhaiskasvatuksen palvelutuotanto/Jatkuvaa toimintaa |
|
|
|
|
|
|
|
|
9.MUUT KAUPUNKITASON OHJAUSASIAKIRJAT JA RESURSSIEN PITKÄN AIKAVÄLIN OHJAUS (LUETTELO)
Ohjausasiakirja | Ohjaustieto |
Turun koulutuksen paikallinen kehittä-missuunnitelma vuosille 2015 - 2020 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|