Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kasvatus- ja opetuslautakunta | 134 | 27.08.2014 | 5 |
8806-2014 (041)
Kasvatus- ja opetuslautakunnan talousarvioehdotuksen 2015 laadinnan tilanne 21.8.2014
Tiivistelmä:
Kasvatus- ja opetuslautakunnalle esitellään lähetekeskustelua varten talousarvion 2015 laadinnan tilanne 21.8.2014.
Kasopelk § 134
Palvelujohtajat Vesa Kulmala ja Mika Helva sekä talouspäällikkö Anne Takalo 21.8.2014:
Kaupunginvaltuuston asettamat suunnitteluluvut ja muut sopeutustarpeet vuodelle 2015
Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt kokouksessaan 23.6.2014 § 111 lauta- ja johtokuntien vuosien 2015 - 2018 taloussuunnitelman suunnitteluluvut ja edellytti lauta- ja johtokuntien jatkavan sopeuttamistarpeen edellyttämien toimenpiteiden suunnittelua kattaakseen liitteessä 3 kohdennettu talouden sopeuttamistarve ja liitteessä 4 kohdennettu henkilötyövuosien sopeuttamistarve.
Kasvatus- ja opetuslautakunnan osalta sopeutustarve 2015 oli arvioitu 5,6 milj. euroon, joka on 25,4 % koko kaupungin sopeutustarpeesta (22. milj. €). Henkilötyövuosien osalta sopeutustavoite on 79, joka on 45,1 % koko kaupungin tavoitteesta (175 htv).
Sivistystoimialan suunnitteluluvut 2015 – 2018:
Strateginen sopimus 2015 - 2018
Kaupunginhallituksen ja lautakunnan välille laaditaan strateginen sopimus, jossa määritetään keinot kaupunkistrategian ja siihen kuuluvien ohjelmien tavoitteiden saavuttamiseksi toimialoilla.
Talousarvion laadintaohjeiden mukaan strategisissa ohjelmissa aikajänne on neljästä kahdeksaan vuotta ja niissä tehdään linjaukset keinoista, joilla kaupunkistrategian päämääriä toteutetaan. Linjaukset puretaan toimialojen strategisissa ja operatiivisissa sopimuksissa tavoitteiksi, mittareiksi ja käytännön toimenpiteiksi, joista osa voidaan toteuttaa kärkihankkeina.
Liite 1 Sivistystoimialan strategisen sopimuksen luonnos 2015 - 2018
Sopimuksessa sivistystoimialan tavoitteena on järjestää korkeatasoisia ja laadukkaita kasvatus- ja opetuspalveluja, jotka johtavat aktiivisiksi yhteiskunnan jäseniksi. Henkilöstö on laadukkaan kasvatuksen lähtökohta, joten henkilöstön osaamiseen kohdennetaan resursseja.
Haasteina sivistystoimialan palveluja järjestettäessä ovat kaupunginosien eriarvoistuminen, väestörakenteen muutos sekä taloudellisten resurssien riittävyys ja kohdentaminen.
Kehittämistyön keskiössä on nuorisotakuun toteuttaminen, osallisuus ja koulutuksellinen tasa-arvo, vieraskielisen väestön kielitaidon kehittäminen, hyvinvoinnin lisääminen sekä käyttöenergiansäästö. Kehittämistyössä tehdään tiivistä yhteistyötä niin kaupunkitasolla kuin kansainvälisestikin.
Sopimusten valmistelussa ovat olleet mukana sivistystoimen johtoryhmä ja tulosalueiden johtoryhmät.
Talousarvion 2015 valmisteluun vaikuttavia tekijöitä
Talousarvion ja taloussuunnitelman aikataulu etenee siten, että toimialojen tulee esittää oma ehdotuksensa konsernihallinnolle 19.9.2014 mennessä. Esitysten pohjalta kaupunginjohtaja laatii oman talousarvioesityksensä, joka julkaistaan 20.10.2014. Valtuusto päättää talousarviosta ja –suunnitelmasta kokouksessaan 17.11.2014, jolloin päätetään myös veroperusteista. Toimielinten määrärahajaot ja käyttösuunnitelmat tulee olla käsiteltyinä lauta- ja johtokunnissa 31.12.2014 mennessä.
Talousarvion laadintaa koskevissa ohjeissa on ohjeistettu kuluttajahintaindeksin nousua 1,6 % vuodelle 2015 ja 2,0 % vuodelle 2016. Oheistuksessa on sanottu, että sisäisten palvelujen hintoja ei saa korottaa vuodelle 2015 lukuun ottamatta sisäisiä vuokria. Sisäiset vuokrat saavat nousta enintään 0,5 %. Vuoden 2015 valmistelussa voidaan varautua palkankorotuksiin, jotka ovat 0,7 % vuoden 2014 tasoon verrattuna. Palkkojen sivukuluissa (työnantajan sosiaalivakuutusmaksut ja eläkekulut) käytettävä prosentti on kaupunkitasolla keskimäärin 22,99 % (22,79 % vuonna 2014).
Kaupungin sisäisesti tuotettavien palvelujen, kuten talous- ja palkkahallinnon menojen, it- ja puhelinpalvelumenojen, tilavuokrien (sisältäen siivouskulut ja kulunvalvonnan kustannukset), hankinta- ja logistiikkatoimintojen kustannukset sekä KuEL – eläkemenoperusteiset ennakkomaksut ja varhaiseläkemenoperusteiset ennakkomaksut syötetään keskitetysti konsernihallinnossa toimialan kustannuspaikalle, josta ne voidaan jakaa edelleen kustannuspaikoille ja tulosalueille, kuten sivistystoimialalla tehdään.
Talousarviopohjiin on syötetty keskitetysti it- ja puhelinpalvelukustannukset sekä hankinta- ja logistiikkatoiminnan palvelukustannukset vuoden 2014 tasoisena. Koska näiden sisäisten erien osalta toimielimen menotaso muuttuu ratkaisevasti ylös- tai alaspäin hinnoitteluperiaatteiden muutosten johdosta vuonna 2015, huomioidaan tämä syksyllä kaupunginjohtajan talousarvioesityksessä. Hinnoittelun muutokset huomioidaan kustannusneutraalisti toimielimen määrärahaa lisäävästi tai vähentävästi.
Päivitetty sisäinen vuokrajärjestelmä otetaan käyttöön vuoden 2015 alusta. Kiinteistötoimialan tilapalvelut määrittävät uudet sisäiset vuokrat, jotka ilmoitetaan käyttäjätoimialoille 30.6.2015 mennessä. Tällöin muutokset ehditään huomioida riittävän ajoissa vuoden 2016 talousarviovalmistelussa ja järjestelmä voidaan ottaa kokonaisuudessaan käyttöön vuoden 2016 alusta lukien. Kaupunginhallitus on päättänyt, että yksinomaan vuokrajärjestelmän muutoksesta toimialoille aiheutuvat vuokrien tarkistukset vuodelle 2016 hyvitetään, veloitetaan ja kompensoidaan siltä osin kuin muutokset ylittävät toimielinkohtaisesti 10.000 euroa.
Turun Seudun Kiinteistöpalvelut Oy:ltä on saatu heille toimitettujen arvioitujen ruokailijamäärien ja toimintapäivien perusteella arviot vuoden 2015 ruokapalvelujen kustannuksista. Koulujen ruokailijamäärien arvioidaan nousevan vuoden 2014 tasosta 57 oppilaalla (0,3 %) ja päiväkotien keväällä 95 (1,4 %), kesällä 31(0,9 %) ja syksyllä 26 (0,4 %) lapsella. Toimintapäivien määrä on ennallaan päiväkodeissa, mutta kalenterivuonna 2015 toimintapäivät kouluissa ovat 8 päivää pienemmät (-4,2 %) kuin vuonna 2014. Hinnankorotukset kustannusten nousuun vedoten ovat 1,0 % vuoden 2014 tasoon.
Talousarvioehdotuksen 2015 menojen ja tulojen valmistelutilanne 21.8.2014
Toimialan talousarvioehdotuksen 2015 menoja ja tuloja on työstetty edellä mainittujen perusteiden pohjalta ja huomioiden ennusteet lapsimääristä varhaiskasvatuksessa ja oppilaiden ja opiskelijoiden määrät kouluissa ja oppilaitoksissa. Lisäksi on huomioitu olemassa olevat päätökset esim. koulu- ja päiväkotiverkon suhteen. Kokonaisuutena saadusta ohjeluvusta tällä perusteella ollaan noin 6,7 milj. euroa (2,4 %) yli. Tämä muodostuu siten, että tuloista jäänee toteutumatta noin 2,5 milj. euroa johtuen pääasiassa siitä, että talousarviopohjaan ei ole lisätty syksylle 2015 arviota valtiolta saatavasta erityisavustuksesta ryhmäkokojen pienentämiseen. Menopuolella ylitystä on 4,2 milj. euroa. Uudistamisohjelma 2:sta ei ole vielä olemassa päätöksiä, mutta tulosalueet pohtivat siltä pohjalta tehtävät toimenpiteet, jotta talousarvion ohjeluku saavutetaan. Sopeuttamistavoitteet on kohdistettu tulosalueille siten, että:
Toimialan yhteinen hallinto | -100.000 |
Varhaiskasvatus | -2.400.000 |
Perusopetus | -2.100.000 |
Ruotsinkielinen kasvatus ja opetus | -430.000 |
Lukiokoulutus | -200.000 |
Ammatillinen koulutus | -1.200.000 |
Aikuiskoulutus | -200.000 |
Toimialajohtaja Timo Jalonen:
Ehdotus Kasvatus- ja opetuslautakunta käy lähetekeskustelun strategisesta palvelusopimusluonnoksesta sekä talousarvion laatimisesta vuodelle 2015 ja merkitsee ne tässä vaiheessa tiedokseen.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Liite 2Talousarvio 2015, tilanne 26.8.2014
Jakelu
tiedHelva Mika
tiedImmonen Hannu
tiedKjellman Liliane
tiedKulmala Vesa
tiedLehtinen Päivi
tiedRantanen Maija-Liisa
tiedRinne Outi
tiedTakalo Anne
Liitteet:
Kasopelk § 134
Liite 1:Sivistystoimialan strategisen sopimuksen luonnos 2015 - 2018
Liite 2:Talousarvio 2015, tilanne 26.8.2014