Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 298 | 24.06.2014 | 1 | |
Kasvatus- ja opetuslautakunta | 120 | 13.08.2014 | 6 |
2682-2013 (000, 041)
Kaupunginvaltuuston uudistamisohjelman hyväksymistä ja taloussuunnitelmakauden suunnittelulukujen tarkentamista koskevan päätöksen täytäntöönpano
Tiivistelmä: -
Kh § 298
Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:
Kaupunginvaltuusto päätti 23.6.2014,
että lauta- ja johtokuntien vuosien 2015-2018 taloussuunnitelman suunnitteluluvut vahvistetaan liitteen 1 mukaisesti,
että liitteessä 2 kirjatut toimenpide-ehdotukset merkitään tässä vaiheessa tiedoksi ja tuodaan valtuuston hyväksyttäviksi perusteltuina elokuun loppuun mennessä ja
että lauta- ja johtokuntien tulee jatkaa sopeuttamistarpeen edellyttämien toimenpiteiden suunnittelua kattaakseen liitteessä 3 kohdennettu talouden sopeuttamistarve ja liitteessä 4 kohdennettu henkilötyövuosien sopeuttamistarve.
Kaupunginvaltuuston hyväksymät lauta- ja johtokuntien suunnitteluluvut lähetetään toimenpiteistä varten lauta- ja johtokunnille sekä toimialoille talousarvion laatimista varten. Lisäksi kaupunginjohtaja tulee antamaan toimialoille tavanomaiseen tapaan talousarvion laadintaa koskevat ohjeet.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjan liitteeseen 2 kirjattujen toimenpide-ehdotusten osalta kaupunginjohtaja käynnistää tarvittavan valmistelun toimenpide-ehdotusten perustelujen avaamiseksi siten, että kaupunginvaltuusto voi päättää toimenpiteistä kokouksessaan 25.8.2014.
Kaupunginhallitus on 3.3.2014 § 90 päättänyt työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa annetun lain 4 §:n mukaisen yhteistoimintaneuvottelun käynnistämisestä. Samalla kaupunginhallitus on valtuuttanut kaupunginjohtajan antamaan tarvittavan yhteistoimintalain mukaisen neuvottelukutsun ja huolehtimaan yhteistoimintaneuvottelujen eteenpäin viemisestä. Kaupunginvaltuuston vahvistettua 23.6.2014 vuosien 2015-2018 taloussuunnitelman suunnitteluluvut ja päätettyä, että lauta- ja johtokuntien tulee jatkaa sopeuttamistarpeen edellyttämien toimenpiteiden suunnittelua kattaakseen liitteessä 3 kohdennettu talouden sopeuttamistarve ja liitteessä 4 kohdennettu henkilötyövuosien sopeuttamistarve, ja kaupunginhallituksen päätettyä em. kaupunginvaltuuston päätöksen täytäntöönpanosta, tulee kaupunginjohtaja antamaan kaupunginhallituksen 3.3.2014 antaman valtuutuksen nojalla pääsopijajärjestöille neuvottelukutsun keskiviikkona 25.6.2014. Määrämuotoiset YT-neuvottelut käynnistyvät 7.8. ja ne kestävät vähintään kuusi viikkoa. Neuvottelut käydään syksyn talousarvion valmisteluprosessin kuluessa.
EhdotusKaupunginhallitus päättää, että kaupunginvaltuuston 23.6.2014 vahvistamat vuosien 2015-2018 taloussuunnitelman suunnitteluluvut lähetetään toimenpiteistä varten lauta- ja johtokunnille ja että toimenpide-ehdotukset perusteluineen tulee tuoda kaupunginhallituksen käsiteltäväksi viimeistään 18.8.2014.
Samalla kaupunginhallitus toteaa, että kaupunginjohtaja tulee kaupunginhallituksen 3.3.2014 § 90 antaman valtuutuksen perusteella antamaan pääsopijajärjestöille yhteistoimintalain mukaisen neuvottelukutsun 25.6.2014.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Kasopelk § 120
Toimialajohtaja Timo Jalonen 4.8.2014:
Uudistamisohjelmassa on 10 suurta toimenpidettä sivistystoimialalle. Tämän lisäksi vuosittain talousarvion valmistelun yhteydessä totutetaan kymmenittäin pienempiä ratkaisuja, joilla on vaikutusta toimialan talousarvioon.
Tilankäytön tehostaminen:
Perusopetuksen tulosaluejohtaja on määrännyt rehtori Jarmo Salon tekemään selvityksen tilankäytön tehostamisesta. Selvitys on luvattu saada valmiiksi syyskuun loppuun mennessä. Lisäksi laaditaan erillinen selvitys Samppalinnan koulurakennuksen tulevasta käytöstä vuoden 2016 jälkeistä aikaa silmällä pitäen. Myös Kiinamyllyn koulun tilakysymys tulee arvioida uudestaan. Tarkoituksena on tehdä yhteistyötä erityisesti esiopetuksen kanssa, jolloin voitaisiin luopua huonokuntoisimmista ja epätarkoituksenmukaisimmista päivähoidon tiloista.
Aikuiskoulutuksen osalta Työväenopistorakennuksen tilankäyttö erityisesti ala-aulan osalta tulee arvioida uudestaan.
Kustannusvaikutus 500.000 euroa.
Kustannustietoisuuden parantaminen:
Koko opetussektorilla on siirrytty määrärahabudjetointiin vuoden 2014 aikana. Perusopetuksen osalta on kysymys ensimmäisestä toimintavuodesta. Varhaiskasvatuksessa muutosta ei ole vielä tehty, mutta se on tarkoitus toteuttaa vuoden 2015 aikana. Uudistuksen tarkoituksena on parantaa kustannustietoisuutta ja talousarvion noudattamista.
Suoraa kustannusvaikutusta ei voida osoittaa, mutta edistää merkittävästi talousarvion noudattamista. Vuoden 2014 talousarvio vaikuttaa olevan tasapainossa.
Opetustuntien vähentäminen
Opetustuntien määrän vähentäminen tarkoittaa tosiasiassa opettajien työpanoksen vähentämistä, joka tulee näkymään ensisijaisesti opetusryhmien määrän vähenemisenä ja ryhmäkokojen kasvamisena perus- ja nuorisoasteella sekä aikuiskoulutuksessa.
Perusopetuksen osalta ryhmäkoon pienentämiseen tarkoitettua erityisavustusta ei voida jatkossa saada. Saadun selvityksen mukaan opetus- ja kulttuuriministeriö on varannut rahaa ensi vuoden talousarvioon, mutta tilanteesta kevään 2015 eduskuntavaalien jälkeen ei ole enää mitään takeita.
Kustannusvaikutus 1.000.000 – 3.000.000 euroa.
Avustajien vähentäminen
Koulunkäyntiavustajien määrää on tarkoitus edelleen vähentää 20:lla.
Kustannusvaikutus 600.000 euroa.
Palveluverkko
Perusopetuksen osalta on tarkoitus luopua Hannunniitun koulun Kohmon yksiköstä ja Vähä-Heikkilän koulun Uittamon yksiköstä sekä Luostarivuoren koulun Kerttulin yksiköstä ja keskittää toiminta pääkouluille. Vapautuvat koulutilat voidaan siirtää esiopetuksen käyttöön. Varhaiskasvatus voi tällöin luopua tilapäisistä ulkoa vuokratuista tiloista.
Kähärin ja Sirkkalabackenin koulujen lakkauttaminen: Kähärin koulun oppilaat siirtyvät Teräsrautelan ja Raunistulan kouluihin. Sirkkalabackenin koulun toiminta yhdistetään hallinnollisesti Sirkkalan kouluun ja Olofsskolaniin.
Asiakokonaisuus valmistellaan erikseen kasvatus- ja opetuslautakunnan 27.8.2014 kokoukseen.
Kustannusvaikutus 325.000 euroa.
Varhaiskasvatuksen palvelusetelin käytön laajentaminen
Vesa Kulmala ja Maija-Liisa Rantanen tekevät yksityiskohtaisen selvityksen siitä, mistä kunnallisista toimipaikoista voidaan luopua. Selvitys kytkeytyy Salon tekemään selvitykseen perusopetuksen palveluverkkoselvitykseen. Työ valmistuu syyskuun loppuun mennessä, jonka jälkeen asia tuodaan lautakunnan päätettäväksi.
Kustannusvaikutus 500.000 euroa.
Hallinnon organisaatio
Hallinnon organisaatiota erityisesti esimiesten osalta ollaan keventämässä seuraavin toimenpitein:
-lukiokoulutuksen tulosaluejohtajasta myös Iltalukon rehtori (Kasoplek 2.4.2014)
-kahdesta varhaiskasvatuksen aluepäälliköstä luopuminen
-yhdestä päiväkodinjohtajasta luopuminen
-suunnittelupäällikön tilalle tila- ja hankintasuunnittelija
-yhdestä ammatillisen koulutuksen koulutuspäälliköstä luopuminen
-lisäksi aiempien kouluverkkopäätösten perustella luovutaan kolmesta rehtorista
Kustannusvaikutus 563.000 euroa.
Opiskelijamäärän lisääminen
Lukion opiskelijamäärän lisäämisestä ei voida päättää ennen kuin tilakysymys Syvälahden koulun ja TSYKin peruskorjauksen osalta on ratkaistu. Rahoitusjärjestelmän muuttuessa Turun kaupungin ei kannata lainkaan ottaa opiskelijaksi sellaisia oppilaita, joiden osalta on olemassa riski siitä, että opinnot eivät tulisi läpäistyä kolmessa vuodessa.
Kustannusvaikutus voidaan arvioida myöhemmin.
Palvelutarjonnan vähentäminen
Toiminnassa on edelleen jonkin verran sellaisia muotoja, jotka eivät ole pakollisia ja joita voidaan karsia tai siirtää toimintaa organisaatiosta toiseen, jolloin muodostuu luontevampia toiminnallisia kokonaisuuksia.
-koulukuljetuskriteerin tarkistaminen esi- ja perusopetuksessa olevien osalta
-liikunnanohjauksen siirto vapaa-aikatoimialalle
-Ulapan toiminnasta luopuminen 1.11.2015
-kuljetuspalveluista luopuminen 1.8.2015.
Kustannusvaikutus 150.000 euroa
Ylikunnallisten sopimusten saattaminen kustannusvastaaviksi
Koulusopimusten osalta tulee erityisesti tarkastella vieraskuntalaisista aiheutuvia koulumatkakustannuksia. Lisäksi kunnille on hyvä korostaa lähikouluperiaatteen merkitystä, joka korostaa, että oppilaat tulee kouluttaa koulussa, joka myös maantieteellisesti täyttää lähikoulun kriteerit. Uudet sopimukset tulee rajata Turun seudun kuntiin. Samaan yhteyteen tulee nostaa kysymys myös lukiokustannusten oikeudenmukaisesta jakautumisesta.
Kustannusvaikutus 800.000 euroa.
Lisäkustannuspaineita toimialalle tuovat oppivelvollisuuden pidentäminen, oppilas- ja opiskelijahuoltolain toimeenpano, ylioppilaskirjoitusten sähköistäminen, uusien opetussuunnitelmien mukanaan tuomat muutokset, uusi varhaiskasvatuslaki, kotihoidontuen muutos, erityislukiokorvauksen puolittuminen sekä muut rahoitusta leikkaavat ratkaisut.
Uudistamisohjelman toimenpiteiden täsmennykset lähetetään kaupunginjohtajalle 11.8.2014.
Ehdotus Kasvatus- ja opetuslautakunta merkitsee tiedokseen kaupunginvaltuuston 23.6.2014 tekemän päätöksen, kaupunginhallituksen 24.6.2014 tekemän toimeenpanopäätöksen ja kaupunginjohtajalle 11.8.2014 lähetettävät toimenpide-ehdotusten täsmennykset.
PäätösKasvatus- ja opetuslautakunta merkitsi tiedokseen kaupunginvaltuuston 23.6.2014 tekemän päätöksen, kaupunginhallituksen 24.6.2014 tekemän toimeenpanopäätöksen ja kaupunginjohtajalle 11.8.2014 lähetetyt toimenpide-ehdotusten täsmennykset.
Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta päätti esittää, että varhaiskasvatuksessa suoritetaan hallinnollinen uudistus siten, että muodostetaan suurempia hallinnollisia yksiköitä, ja että perusopetuksen palveluverkkouudistuksen yksityiskohdista päätetään kaupunginvaltuustossa vasta toimialan valmistelun perusteella lautakuntakäsittelyn jälkeen.
Päätös asiassa tehtiin kahden äänestyksen jälkeen.
Hartiala teki Koivusalon kannattamana päätökseksi tulleen muutosehdotuksen.
Yrttiaho teki Oksasen kannattamana seuraavan muutosehdotuksen:
”Kasvatus- ja opetuslautakunta merkitsee tiedokseen kaupunginvaltuuston 23.6.2014 tekemän päätöksen ja kaupunginhallituksen 24.6.2014 tekemän toimeenpanopäätöksen. Lautakunta toteaa, että toimenpide-ehdotusten täsmennyksiä ei voida toteuttaa opetustuntien ja avustajien vähentämisen, palveluverkon leikkausten, päivähoidon yksityistämisen eikä koulukuljetuskriteereiden tiukentamisen osalta. Lautakunta hylkää esitetyn ehdotuksen näiltä osin.
Toimenpiteet vaarantaisivat opetuksen laadun ja tasa-arvon kasvattaessaan ryhmäkokoja ja vähentäessään avustajien määrää entisestään. Myös erityisvaltionosuuksien saaminen vaarantuisi. Palveluverkkoa ei voida supistaa, sillä oppilasmäärät ovat kääntyneet kasvuun ja aiempien kouluverkkoratkaisujen ja koulurakennusinvestointien toteutuminen on epävarmaa (Hirvensalon koulu). Päivähoidon yksityistäminen entistäkin laajemmin ei ole taloudellisesti eikä palvelun tasa-arvoisen toteutumisen kannalta perusteltua. Koulukuljetuskriteerejä on tiukennettu viime vuosien aikana merkittävästi. Lisätiukennukset ovat vaarassa johtaa kestoltaan kohtuuttoman pitkiin koulumatkoihin.”
Ensimmäisessä äänestyksessä äänestettiin Hartialan Koivusalon kannattamana tekemästä muutosehdotuksesta ja Yrttiahon Oksasen kannattamana tekemästä muutosehdotuksesta. Päätös asiassa tehtiin äänin 10 - 3. Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä Hartialan muutosehdotuksen puolesta äänestivät Liukkonen, Heinonen, Koivusalo, Schauman, Laaksonen, Lähteenmäki, Rantanen, Rusi, Raho ja Hartiala. Yrttiahon ehdotuksen puolesta äänestivät Yrttiaho, Oksanen ja Niinivirta.
Toisessa äänestyksessä äänestettiin Hartialan Koivusalon kannattamana tekemästä muutosehdotuksesta ja esittelijän ehdotuksesta. Päätös asiassa tehtiin äänin 11 – 0, 2 tyhjää. Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä Hartialan ehdotuksen puolesta äänestivät Liukkonen, Heinonen, Koivusalo, Schauman, Laaksonen, Lähteenmäki, Niinivirta, Rantanen, Rusi, Raho ja Hartiala. Yrttiaho ja Oksanen äänestivät tyhjää.
Jakelu
esiKaupunginhallitus
Liitteet:
Kasopelk § 120
Liite 1:Toimielinkohtaiset suunnitteluluvut
Liite 2:Uudistamisohjelman toimenpide-ehdotukset
Liite 3:Sopeuttamistarve toimielimittäin
Liite 4:Vuoden 2015 henkilötyövuosien tavoitetaso ja sopeuttamistarve