Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta11223.06.20143

5312-2014 (5124)

Koulunkäyntiavustajien määrän tarkennus perusopetuksessa

Tiivistelmä:

Perusopetuksen tulosaluejohtaja ja ruotsinkielisten palveluiden johtaja ovat 8.5.2014 § 52 tehneet viranhaltijapäätöksen avustavasta henkilökunnan määrästä. Päätöksestä tehtiin oikaisuvaatimus, jonka perusteella kasvatus- ja opetuslautakunta kumosi päätöksen ja palautti asian uudelleen valmisteltavaksi 11.6.2014 § 100. Samalla lau-takunta edellytti, että asia tuodaan valmistelun jälkeen lautakunnan käsiteltäväksi. Nyt asia on valmisteltu uudelleen. Kasvatus- ja opetuslautakunnalle esitetään, että perusopetusta antaviin kouluihin palkataan lukuvuodeksi 2014 - 2015 avustavaa henkilöstöä alkuperäisen viranhaltijapäätöksen mukaisesti.

Kasopelk § 112

Perusopetuksen tulosaluejohtaja Outi Rinne:

 

Perusopetuslain 31 §:n mukaan vammaisella tai muuta erityistä tukea saavalla oppilaalla on oikeus saada maksutta opetukseen osallistumisen edellyttämät tulkitsemis- ja avustajapalvelut. Avustajien määrää eri oppilasryhmissä ei ole lailla tai asetuksella tarkemmin määritelty.

 

Kaupunginvaltuusto on edellyttänyt 17.6.2013 § 127 (päätöksen kohta 6) uudistamisohjelman hyväksymisen ja taloussuunnitelmakauden suunnittelulukujen tarkentamisen yhteydessä koulunkäyntiavustajien vähentämistä perusopetuksesta. Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta on hyväksynyt 12.2.2014 § 25 sivistystoimialan operatiiviset sopimukset. Perusopetuksen sopimuksessa kohdassa 2.1.2., jossa käsitellään uudistamisohjelman toteutumista, todetaan, että ryhmäkokoja ei kasvateta, vaan perusopetuksen säästöt kohdentuvat sen muuhun toimintaan ja koulunkäyntiavustajiin. Säästöä tuli löytää 0,5 milj. euroa ja sopimukseen oli kirjattu 19 avustajan vähentäminen elokuusta 2014 alkaen.

 

Perusopetuksen tulosaluejohtaja Outi Rinne ja ruotsinkielisten palveluiden johtaja Liliane Kjellman tekivät avustavasta henkilökunnasta viranhaltijapäätöksen 8.5.2014 § 52, jonka mukaan avustavaa henkilöstöä palkataan 263,5 henkilöä, kun määrä edellisenä vuotena oli 283. Vähennys tehtiin suhteessa kunkin koulumuodon avustajamäärään siten, että alakouluista vähennettiin 4, yläkouluista 1, ruotsinkielisestä perusopetuksesta 1 ja keskitetyn palvelun kouluista 14 avustajaa. Tällä toimenpiteellä säästettiin suomenkielisestä perusopetuksesta 10,4 henkilötyövuotta, mikä merkitsee vuodelle 2014 elokuun puolivälistä vuoden loppuun 120 000 euron säästöä. Tämä vastaa syksyn osalta 5,4 opettajan työpanosta. Vuositasolla säästö on 250 000 euroa.

 

Kasvatus- ja opetuslautakunta käsitteli kokouksessaan 11.6.2014 § 100 Luolavuoren koulun rehtoreiden tekemää oikaisuvaatimusta, jossa vaadittiin palautettaviksi koulusta poistetut 7 koulunkäyntiavustajan määräaikaista tehtävää. Lautakunta palautti asian uuteen valmisteluun edellyttäen, että sille tuodaan uusi esitys koulunkäyntiavustajien määrästä.

 

Kesäkuun puolivälissä koulunkäyntiavustajat on jo palkattu kouluille 8.5.2014 päätöksen mukaisesti eikä toisilta kouluilta voida enää ottaa ilman suurempaa kärhämöintiä avustajia pois. Tämän jälkeen on ilmennyt välttämätön tarve kahden osa-aikaisen lisäavustajan palkkaamiseen yleisopetuksen kouluille niihin tulevien uusien oppilaiden huomattavien terveydellisten syiden vuoksi (päätökset 3.6.2014 § 95 ja 6.6.2014 § 98). Viikkotuntimäärät ovat 20 h ja 20 h.

 

Luolavuoren koulussa on ollut 108 henkilöä avustavissa tehtävissä, mikä on 38 % kaikista avustavista henkilöistä. Jos lukuvuonna 2014 – 2015 palkataan 365 henkilöä, on siitä 38 % 101 henkilöä. Vähennys on näin kohdistunut tasapuolisesti Luolavuoren kouluun, jossa lähtötaso on ottanut huomioon oppilaiden tarpeiden laajuuden. Myös muissa kouluissa on vammaisia ja avustajan tukea koulunkäyntiinsä tarvitsevia oppilaita, mutta heillä ei ole suhteessa niin paljoa avustajia eikä niin pientä ryhmäkokoa. Luolavuoren koulussa on 313 erityisen tuen oppilasta, mikä merkitsee että yhtä avustajaa kohti koulussa on 3 oppilasta. Oppilaat ovat 6 tai 8 oppilaan opetusryhmissä. Tämä merkitsee perusopetuslain mukaista luokkakoon mitoitusta ja lähtökohtaisesti runsasta resursointia ko. koululle.

 

Avustajamäärän määrittämiseksi koulut esittävät vuosittain oman tarpeensa. Hakemuksia tehtiin 336 avustajasta. Hakemusten määrästä Luolavuoren koulun osuus oli 34 %. Tämä merkitsee, että muiden anomuksista hylättiin suurempi osuus.

 

Kasvatus- ja opetuslautakunta voi määrittää avustajamäärän mitoituksen. Lautakunnan tulee toimia valtuuston päätöstä noudattaen, mikä merkitsee, että avustajia on vähennettävä. Vaihtoehtoina on

 

1.Avustajamäärässä pysytään operatiivisessa sopimuksessa päätetyssä 19 avustajan vähennyksessä. (Määrää on syytä hieman ylittää, koska on varauduttava siihen, että vuoden mittaan tulee edelleen uusia tarpeita. Aiemmista 2:sta 20 tunnin lisäyksestä jää vielä katettavaa lisäysvarauksen jälkeenkin 6280 euroa.) Budjetissa pysyminen edellyttää päätetyn avustajamäärän vähennystä ja alkuperäinen 8.5. tehty päätös tulisi siksi pysyttää voimassa.

 

2.Vaikeimmin vammaisten oppilaiden avustajamäärää ei vähennetä suhteessa niin paljoa kuin muiden avustajaa koulunkäyntinsä turvaamiseen tarvitsevien. Kaikkien tulee kuitenkin jonkin verran tehostaa toimintaansa ja tinkiä aiemmasta tasostaan. Luolavuoren ja Katariinan koulujen osalta puolitetaan aiemmin päätetty vähennys niin, että Luolavuori saisi palkata 105 avustavaa henkilöä (30 h/vko) ja Katariina 34 (30 h /vko). Tällöin vähennys olisi Luolavuoren osalta 3 ja Katariinan 2 (aiempi vähennys oli 7 ja 4). Tämä merkitsisi näiden koulujen osalta yhteensä 6 avustajan lisäämistä, mikä tulisi maksamaan n. 54 000 euroa vuonna 2014. Tämä summa tulee kattaa perusopetuksen muista menoista. Se merkitsisi vertailun vuoksi noin 2,5 opettajan työpanosta syksyn aikana (opettajat on jo palkattu).

3.Avustajamäärät Luolavuoren ja Katariinan koulujen osalta palautetaan ennalleen (11 henkilön lisäys, yht. 330 h). Hinta lisäykselle on 99 300 euroa. Tämä summa tulisi kattaa perusopetuksen muista menoista. Se merkitsisi suuruudeltaan n. 4 opettajan työpanosta syksyn aikana.

 

Perusopetuksessa on myös opetus- ja kulttuuriministeriön erityisavustuksella palkattuja avustajia sosioekonomisesti vaikeimpien alueiden kouluilla. Avustus on tarkoitettu tasa-arvoa lisääviin toimenpiteisiin. Sitä saa käyttää vain hakemuksessa mainittuihin tarkoituksiin ja se on tarkoitettu lisäämään näiden koulujen oppilaiden tasa-arvoisia mahdollisuuksia selviytyä perusopetuksen tavoitteista, koska heidän edellytyksensä perheiden lähtökohdista johtuen ovat muita heikommat. Tämä avustus käytetään normaalin rahoituksen lisäksi ja katetaan 100-prosenttisesti ko. avustuksesta. Valtionavustus ei korvaa kaupungin omaa rahoitusta opetuksen järjestämiseen.

 

Toimialajohtaja Timo Jalonen 17.6.2014:

 

Avustavan henkilöstön määrä on kasvanut voimakkaasti viime vuosien aikana mm omaksutun uuden toimintatavan vuoksi, jolloin tukipalveluja on suunnattu yleisten linjausten mukaan yhä enemmän lähikouluperiaatteen perusteella myös tavallisille peruskouluille.

 

 

Samaan aikaan kuitenkin perusopetuksen oppilasmäärä on alentunut merkittävästi. Vuonna 2004 peruskoululaisia oli 14.662 ja vuonna 2014 12.998. Oppilasmäärä on alentunut 1664 oppilaalla. Vuonna 2004 oppilaita avustavaa henkilöstöä kohti oli 59,4 ja vuonna 2014 tilanne oli 39,4. Pudotus on ollut hyvin suuri.

 

Lisäksi perusopetusasetuksen opetusryhmäkokoa koskevia säännöksiä esitetään muutettavaksi siten, että koulunkäyntiavustajat voitaisiin lukea osaksi opettaja-oppilassuhdetta. Asetusmuutos koskisi niitä pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevia oppilaita, joiden opetusryhmässä saa nykyisin olla enintään kahdeksan oppilasta. Muilta osin ei esitetä muutoksia opetusryhmien koon säätelyyn. Perusopetusasetuksen 2 §:ään ehdotetaan lisättäväksi uusi 4 momentti, jonka mukaan pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä oleville oppilaille annettavassa opetuksessa voi olla enintään kahdeksan oppilaan sijasta enintään yhdeksän oppilasta, jos ryhmän toimintaan osallistuu säännöllisesti vähintään kaksi avustavaa henkilöä eikä järjestely vaaranna opetusryhmässä opiskelevien oppilaiden opetuksen tavoitteiden saavuttamista. Lisäksi asetusmuutokseen liittyvässä perustelumuistiossa todetaan, että riittävien avustajapalvelujen lisäksi otettaisiin huomioon opetusryhmän toimintaan liittyvä opettajien yhteistyö, samanaikaisopetus sekä tiimi- ja yhteisopettajuus. Asetusmuutoksen on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2015. Toimenpiteen säästövaikutuksen arvioidaan vuodesta 2017 lähtien olevan sekä valtion että kuntien talouteen yhteensä noin 12,96 miljoonaa euroa ja tästä valtion osuuteen noin 3,83 miljoonaa euroa. Tämän mukaan kuntien kustannussäästöt olisivat noin 9,13 milj. euroa. Koulunkäyntiavustajien lukeminen osaksi opettaja-oppilassuhdetta liittyy hallituksen päätökseen rakennepoliittisen ohjelman toimeenpanosta ja se tosiasiassa heikentää palvelutasoa.

 

Lisäksi on todettava, että valtuuston käsittelyyn 23.6.2014 tulevassa uudistamisohjelmassa esitetään toimenpiteenä avustavan henkilöstön määrän vähentämistä edelleen 20 avustajalla. Vielä on todettava, että sivistystoimialan taloudellinen raami on ensi vuonna negatiivinen, joka tarkoittaa ehdottomasti myös sitä, että perusopetuksenkin raami on negatiivinen, tarkoittaa tämä väistämättä palvelutason alentamista myös erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden osalta olivatpa he missä turkulaisessa koulussa hyvänsä. On syytä todeta, että tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevia oppilaita on nykyään kaikissa peruskouluissa.

 

Rinne esittää edellä kolme vaihtoehtoista mallia. Virkavastuulla toimivana esittelijänä en voi esittää muuta kuin aikaisemmassa päätöksessä pysymistä, koska taloudellisen liikkumavaran kavetessa muita mahdollisuuksia ei ole. Perusopetukseen joudutaan joka tapauksessa kaikkiaan kohdistamaan vuonna 2015 noin 2 miljoonan euron säästötoimenpiteet.

 

Oheismateriaali 1               Perusopetuksen tulosaluejohtajan päätös 8.5.2014 § 52

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunta päättää, että perusopetusta antaviin kouluihin palkataan lukuvuodeksi 2014 - 2015 avustavaa henkilöstöä em. perusopetuksen tulosaluejohtajan päätöksen mukaisesti.

 

PäätösKasvatus- ja opetuslautakunta päätti, että Luolavuoren ja Katariinan kouluista vähennetään 3 koulunkäyntiavustajaa koulua kohti. Loput perusopetuksen operatiivisessa sopimuksessa mainituista 19 koulunkäyntiavustajasta vähennetään perusopetuksen tulosaluejohtajan harkinnan mukaan oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus huomioon ottaen.

Päätös asiassa tehtiin kahden äänestyksen jälkeen.

Yrttiaho teki Oksasen kannattamana seuraavan muutosehdotuksen: "Kasvatus- ja opetuslautakunta päättää, että perusopetusta antaviin kouluihin palkataan lukuvuodeksi 2014 - 2015 avustavaa henkilöstöä lukuvuoden 2013 - 2014 tason mukaisesti."

Hartiala teki Schaumanin kannattamana päätökseksi tulleen muutosehdotuksen.

Ensimmäisessä äänestyksessä äänestettiin Yrttiahon Oksasen kannattamana tekemästä muutosehdotuksesta ja Hartialan Schaumanin kannattamana tekemästä muutosehdotuksesta. Päätös asiassa tehtiin äänin 6 – 7. Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä Yrttiahon muutosehdotuksen puolesta äänestivät Yrttiaho, Oksanen, Liukkonen, Heinonen, Koivusalo ja Tarke. Hartialan muutosehdotuksen puolesta äänestivät Lähteenmäki, Laaksonen, Schauman, Raho, Jaakola, Rusi ja Hartiala.

Toisessa äänestyksessä äänestettiin Hartialan Schaumanin kannattamana tekemästä muutosehdotuksesta ja esittelijän ehdotuksesta. Päätös asiassa tehtiin äänin 7 – 0, 6 tyhjää. Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä Hartialan ehdotuksen puolesta äänestivät Lähteenmäki, Laaksonen, Schauman, Raho, Jaakola, Rusi ja Hartiala. Yrttiaho, Oksanen, Liukkonen, Heinonen, Koivusalo ja Tarke äänestivät tyhjää.

Koivusalo, Oksanen ja Yrttiaho ilmoittivat pöytäkirjaan eriävän mielipiteensä.

Jakelu

tpvRinne Outi