Toimielimen vuoden 2013 talousarvion ja vuosien 2013 – 2016 taloussuunnitelmakauden toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet
Tilivelvollinen viranhaltija: | Sivistystoimialan johtaja Timo Jalonen |
Toiminta-ajatus: | Turun kasvatus- ja opetustoimen henkilöstö järjestää laadukkaita ja monipuolisia kasvatus- ja opetuspalveluita yhteiskuntavastuullisesti asiakkaan tarpeista lähtien. Kasvatus- ja opetustoimi edistää Turun seudun vetovoimaisuutta sekä asukkaiden hyvinvointia, elämänhallintaa ja aktiivisuutta. |
Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessi:
Toimintaympäristön muutostekijät: | Varhaiskasvatuspalvelujen piirissä olevien lasten määrä on ollut kasvussa vuodesta 2008, kasvun ennustetaan jatkuvan 150 lapsella vuodessa keskimäärin. Tämä on jonkin verran alempi kuin kaupungin väestöennusteessa. Vuonna 2003 alkanut perusopetuksen oppilasmäärien väheneminen on myös pysähtynyt. Perusopetuksen oppilasmäärä tulee alakouluissa kasvamaan suunnittelukaudella, tähän kasvuun on varauduttava. |
Yleisperustelut | Lakisääteisten palveluiden turvaaminen lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessissa sekä määrällisesti että laadullisesti.
HYVINVOINNIN PARANTAMINEN. Tähän päästään 1) laatutyötä tekemällä, osallisuutta kehittämällä, 3) oppilaan tuen uudistusta jatkamalla ja 4) yhteiskuntatakuuta toteuttamalla.
Painopisteenämme on hyvinvoinnin edistäminen – johon pyrimme kasvatuksen, opetuksen ja toiminnan laatua kehittämällä samalla panostamme lapsen ja oppilaan oikea-aikaiseen ja –muotoisen tuen antamiseen ja osallisuuden lisäämiseen. |
Nuorten ja aikuisten koulutuksen pääprosessi:
Toimintaympäristön muutostekijät: | Ammatilliseen perustutkintoon on saatu 40 lisäpaikkaa yhteiskuntatakuun koulutustakuun toteuttamiseksi. Oppisopimuksen lisäkoulutukseen sitä vastoin tullee paikkaleikkauksia. Syksyllä 2013 Kerttulin lukio aloittaa yhteisessä tilassa sekä Klassikon lukio ja Juhana Herttuan lukio yhdistyvät Turun Klassilliseksi lukioksi. Lukioissa on siirrytty nettobudjetointiin. Nuorten 15-19 –vuotiaiden ikäryhmä pienenee vuosittain noin kolmella sadalla. |
Yleisperustelut | Elinkeinoelämän osaamisen vahvistaminen. Opiskelijoiden työllistymisen tai jatko-opintokelpoisuuden varmistaminen. Kansalaisten aktivointi. Yhteiskuntatakuun mukaan tulisi järjestää koulutus kaikille alle 25-vuotiaille nuorille ja alle 30-vuotiaille valmistuneille tarjotaan työ-, harjoittelu-, opiskelu-, työpaja- tai kuntoutuspaikka kolmen kuukauden kuluessa työttömäksi joutumisesta sekä jokaiselle peruskoulun päättäneelle taataan jatkomahdollisuus lukioissa, ammatillisessa koulutuksessa, oppisopimuskoulutuksessa, työpajassa, kuntoutuksessa tai muulla tavoin. |
KAUPUNGINVALTUUSTON SITOVIKSI VAHVISTAMAT TAVOITTEET JA MITTARIT |
Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessi:
Ohjelmista johdetut toimielimen sitovat tavoitteet/kehittämistoimenpiteet | ||||
Tulostavoitteet/kehittämistoimenpiteet | ||||
| Tavoite 2013 | Toteutunut |
| |
1 | Varhaiskasvatuksessa monipuolistetaan palvelurakennetta ja palvelua |
|
|
|
| Mittari seurantaa varten: |
|
|
|
| -Kunnallisen ja hankitun palvelun osuus | 76 / 24 | 77/23 |
|
| ||||
| ||||
2 | Mahdollistetaan monipuolinen ja laadukas perusopetus |
|
|
|
| Mittari seurantaa varten: |
|
|
|
| -Oppilaskohtainen tuntikehys yleisopetuksessa, ei sisällä
(Yksi oppilas tuo tuonteja koululle ko. luvun verran, oppilasmäärän | Alakoulu 1,21 Yläkoulu 1,72 |
Alakoulu1,22 Yläkoulu 1,75 |
|
| ||||
| ||||
3 | Suunnataan resursseja ennaltaehkäisevään työhön ja lapsen ja |
|
|
|
| Mittari seurantaa varten: |
|
|
|
| -Osa-aikaisen erityisopetuksen määrä | 0,085 | 0,076 |
|
| ||||
| ||||
4 | Hyvinvoinnin lisääminen kehittämällä varhaisen puuttumisen ja |
| Kolmiportainen tuki, yhteisopettajuus ja joustavat järjestelyt käytössä. |
|
| Mittari seurantaa varten: |
|
|
|
| -Kouluterveyskysely ja varhaiskasvatuksen lapset 4- v. | Koettu hyvinvointi lisääntyy | Yhteistyötä kehitetään myös yhteistyöhankkeella Hyvivoiva lapsi ja nuori |
|
| ||||
| ||||
5 | Tuetaan toisen asteen koulutukseen siirtymistä riittävällä yksilöllisellä ohjauksella |
|
|
|
| Mittari seurantaa varten: |
|
|
|
| -Perusasteen jälkeisiin opintoihin siirtyvien osuus | 100 % | 99,2 % |
|
| ||||
| ||||
|
Nuorten ja aikuisten koulutuksen pääprosessi:
|
| Tavoite 2013 | Toteutunut |
|
1 | Valtionosuudet ja muut tulot kattavat toisen asteen koulutuksen |
|
|
|
| Koulutuskohtaiset valtionosuudet/kustannukset | 100 % | 100 % |
|
| ||||
| ||||
2 | Laadun/toiminnanohjausjärjestelmää kehitetään kaikilla tulosalueilla |
|
|
|
| Kehittämistyön eteneminen | Kehittämistyö | Kehittämistyö käynnissä |
|
| ||||
| ||||
|
Sap-taulukko tähän
Tilivelvollisen viranhaltijan arvio toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta |
Toiminnalliset tavoitteet ovat toteutuneet hyvin ja taloudelliset tyydyttävästi. Lautakunta haluaa erityisesti korostaa, että talousarvion ylitystä (2,9 M€) selittää osaksi yhteiskuntatakuun toteuttamiseksi järjestetty ylimääräinen koulutus, johon on saatu tukea valtiolta, mutta jota ei otettu huomioon vuoden 2013 talousarviota hyväksyttäessä. Kokonaismäärältään valtionosuudet ovat 2.1 miljoonaa euroa. Osaltaan ylitystä selittää myös se, että toimialalla palvelujen kysyntä on kasvanut kaikkien tulosalueiden osalta.
Kasvatus- ja opetuslautakunnan arvio toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta (Kasopelk 17.2.2014 § 38):
Toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet ovat toteutuneet hyvin. Lautakunta haluaa erityisesti korostaa, että merkittävän osan talousarvion ylityksestä muodostaa mm. nuorisotakuun toteuttamiseksi järjestetty ylimääräinen koulutus, johon opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt rahoituksen Turun kaupungille, mutta jota rahoitusta ei ole kasvatus- ja opetuslautakunnan anomuksista huolimatta siirretty toimialalle koulutuksen järjestämisessä käytettäväksi. Toimiala on tästä johtuen joutunut tekemään sisäisiä talouden sopeuttamistoimia sekä ylittämään talousarvionsa selviytyäkseen näitä erityisiä valtionosuuksia opetus- ja kulttuuriministeriöltä haettaessa luvatuista koulutuksista. Lautakunta on pitänyt erityisen tärkeänä sitä, että Suomen valtioneuvoston käynnistämän nuorisotakuun mukaista toimintaa toteutetaan myös Turussa huolimatta siitä, että siihen tarkoitettua rahoitusta ei toimialalle ole siirretty. Lisäksi on toimialalle jäänyt siirtämättä myös Turun seudun urheiluakatemialle myönnetty koordinaatio- ja asiantuntijapalveluavustus, 90.000 €, sekä ammatillisen koulutuksen tuloksellisuusraha 600.353 €. Yhteensä toimialalle on jäänyt siirtämättä 2,1 M€ myönnettyä rahoitusta.
Osaltaan ylitystä selittää myös se, että toimialalla palveluiden kysyntä on kasvanut kaikilla tulosalueilla.
|
KAUPUNGINVALTUUSTOLLE TIEDOKSI ANNETTAVA OSUUS |
Lasten kasvatuksen ja opetuksen sekä toimialan hallinnon pääprosessi:
Toimintaa kuvaavia tunnuslukuja ja perusmittareita | ||||||
| TP | TP | TP | Tavoite | Toteutunut 31.12.2013 | |
1 | Päivähoidon kysynnän määrä |
|
|
|
|
|
| Mittari seurantaa varten: |
|
|
|
|
|
| Päiväkotihoidossa olevien lasten osuus (%) kunnan | 71,4 | 72,2 | 71,8 | 73,5 | vertailu tieto valmistuu 06/2014 |
2 | Varhaiskasvatuksen kustannuskehitys |
|
|
|
|
|
| Mittari seurantaa varten: |
|
|
|
|
|
| Pienten lasten hoitojärjestelmän vuosittaiset kustannukset | 7 938 | 8 215 8 2493 | 8 660 | 8 631 | vertailu tieto valmistuu 06/2014 |
3 | Perusopetuksen kysyntä |
|
|
|
|
|
| Mittari seurantaa varten: |
|
|
|
|
|
| Oppilasmäärät 1-9 vuosiluokat² | 12 862 | 12 793 | 12 642 | 12 610 | 12 726 |
4 | Perusopetuksen kustannuskehitys |
|
|
|
|
|
| Mittari seurantaa varten: |
|
|
|
|
|
| Opetustunnin keskimääräinen hinta perusopetuksessa, | 58 | 60 | 61 | 62 | tietoa ei vielä saatavissa |
1.Vertailussa ei huomioida tuloja
2.Oppilasmäärät sisältävät perusopetuksen esiopetuksen mutta ei sairaalakoulua (vuoden 2012 ta tavoite 13 130 laskettu eri perustein)
3.Tieto korjattu vuoden 2012 raportiin 8 249 euroa
Työvoima | |||||
| TP | TP 2011 | TP | Tavoite | Toteutunut 31.12.2013 |
Työvoiman käyttö (henkilötyövuosina ilman työllistettyjä ja harjoittelijoita) |
|
|
|
|
|
Varhaiskasvatus |
| 1406 | 1458,9 | 1475 | sk 1406,6 |
Perusopetus |
| 1341 | 1344,5 | 1350 | sk 1266,9 |
Kasvatus- ja opetusvirasto |
| 79,2 | 79,8 | 83 | 77,9 |
Ruotsinkielinen varhaiskasvatus, perusopetus ja hallinto |
|
|
|
| 181 |
Eläkkeellelähtöennuste |
|
|
|
|
|
Varhaiskasvatus |
|
|
| 43 | 48 |
Perusopetus |
|
|
| 39 | 35 |
Kasvatus- ja opetusvirasto |
|
|
| 1 | 4 |
Palkkamenojen kehitys (tiliryhmä 400) Milj. € | 114,3 | 122,1 | 126,3 | 130,8 | 131,9 |
Sairauspoissaolojen määrä, sairauspoissaolo % |
|
|
|
|
|
Varhaiskasvatus |
| 5,5 | 5,3 | 5,3 | sk 5,0 |
Perusopetus |
| 3,2 | 3,0 | 3,0 | sk 2,9 |
Kasvatus- ja opetusvirasto |
| 1,9 | 1,5 | 1,5 | 2,9 |
Ruotsinkielinen kasvatus ja opetus, koko tulosalue |
|
|
|
| 3,7 |
Kestävä kehitys hallintokunnan toiminnassa (koko toimiala yhteensä) | ||||
| TP | Tavoite | Toteutunut | |
1 | Kasvihuonepäästöjen vähentäminen |
|
|
|
| Kasvihuonepäästövähennyssuunnitelma |
|
|
|
| -Lähtötilannekartoitus tehty |
| 80 | 72 |
| -Suunnitelma valmistunut tai päivitetty |
| x | 21 |
| -Suunnitelman toimenpiteet toteutettu tai käynnistetty |
| x |
|
2 | Ekotukihenkilöiden määrä |
|
|
|
| -Uudet koulutetut ekotukihenkilöt |
| 20 | 50 |
| -Ekotukihenkilöiden määrä yhteensä |
| 115 | 125 |
3 | Lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäiseminen |
|
|
|
| Toimenpide: Koulutuspaikan tarjoaminen peruskoulun päättäneille |
|
|
|
| Mittari seurantaa varten: |
| 1,7 | 0,3 % |
4 | Käyttösähkön ja veden säästäminen |
|
|
|
| Toimenpide: Ekotukihenkilötoiminta |
|
|
|
| Mittari seurantaa varten: Energiansäästöprosentti |
| 2 % | 0,02% |
Nuorten ja aikuisten koulutuksen pääprosessi:
Toimintaa kuvaavia tunnuslukuja ja perusmittareita | ||||||
| TP | TP | TP | Tavoite | Toteutunut | |
1 | Opiskelijamäärät |
|
|
|
|
|
| päivälukiot |
| 3430 | 3358 | 3375 | 3176+275 |
iltalukio |
| 1486 | 1490 | 1490 | 310+727 | |
nuorten ammatillinen |
| 3745 | 3756 | 3800 | 3811 | |
oppisopimus |
| 1530 | 1565 | 1350 | 1362 | |
aikuisten ammatillinen koulutus |
| 6155 |
| 5.500 | 5.893 | |
suomenkielinen työväenopisto |
| 17820 |
| 17.800 | 17.016 | |
ruotsinkielinen työväenopisto |
| 1413 |
| 1.500 | 1618 | |
2 | Ensisijaiset hakijat/aloituspaikka |
|
|
|
|
|
| lukiot | 1,15 | 1,13 | 1,11 | 1,10 | 1,18/1,21* |
ammatillinen pt | 1,64 | 1,82 | - | 1,70 | 1,63 |
* pelkät suomenkieliset lukiot 1,21 ja kaikki (myös Kattan) 1,18
Työvoima | ||||
| TP | TP | Tavoite | Toteutunut 31.12.2013 |
Työvoiman käyttö (henkilötyövuosina ilman työllistettyjä ja harjoittelijoita) |
|
|
|
|
•aikuis | 141,1 | 137,8 | 150 | sk 125,9 rk 6 |
•ammatillinen | 408,8 | 410,4 | 418 | 411,3 |
•lukio | 255,8 | 253,7 | 253 | sk 233,8 rk 17 |
Eläkkeellelähtöennuste |
|
|
|
|
•aikuis | 8 | - | 3 | 0 |
•ammatillinen | 15 | - | 10 | 8 |
•lukio | 7 | - | 5 | 6 |
Palkkamenojen kehitys (tiliryhmä 400) 1 000 € |
|
|
|
|
•aikuis | 6 921 | 6831 | sk 6 546 rk 285 | sk 6 783 rk 275 |
•ammatillinen | 20 655 | 21 536 | 23 078 | 21 883 |
•lukio | 15 260 | 16 010 | sk 14 861 rk 1 153 | sk 14 984 rk 1 161 |
Sairauspoissaolojen määrä, sairauspoissaolo % |
|
|
|
|
•aikuis | 2,8 | 2,4 | 3,2 | sk 2,5 |
•ammatillinen | 2,9 | 2,5 | 2,7 | 2,1 |
•lukio | 1,5 | 1,7 | 1,1 | sk 1,1 |
Työtapaturmat, tapaturmapoissaolo %, koko toimiala |
| 0,11 |
| 0,13 |
Kestävä kehitys hallintokunnan toiminnassa (edellisessä taulukossa on koko toimiala yhteensä!) | ||||
| TP | Tavoite | Toteutunut | |
1 | Kasvihuonepäästöjen vähentäminen |
|
|
|
| Kasvihuonepäästövähennyssuunnitelma |
|
|
|
| -Lähtötilannekartoitus tehty 2011 |
|
|
|
| -Suunnitelma valmistunut tai päivitetty |
|
|
|
| -Suunnitelman toimenpiteet toteutettu tai käynnistetty |
|
|
|
2 | Ekotukihenkilöiden määrä |
|
|
|
| -Uudet koulutetut ekotukihenkilöt |
|
|
|
| -Ekotukihenkilöiden määrä yhteensä |
|
|
|
3 | Lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäiseminen |
|
|
|
| Koulutuspaikan tarjoaminen peruskoulun päättäneille |
|
|
|
| Peruskoulun jälkeen ilman koulutuspaikkaa jääneiden määrä |
|
|
|
4 | Käyttöenergian säästäminen |
|
|
|
| Ekotukihenkilötoiminta |
|
|
|
| Energiansäästöprosentti |
|
|
|