Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kasvatus- ja opetuslautakunta | 26 | 12.02.2014 | 6 |
185-2014 (421)
Kasvatus- ja opetuslautakunnan käsiteltäväksi otettu varhaiskasvatus- ja perusopetusjaoston päätös 15.1.2014 § 7 "Linjaukset myönnettäessä lapselle päivähoitopaikka Turun kaupungissa"
Tiivistelmä:
Kasvatus- ja opetuslautakunnan varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto päätti 15.1.2014 § 7 linjauksista myönnettäessä lapselle päivähoitopaikka Turun kaupungissa. Kasvatus- ja opetuslautakunta päätti 22.1.2014 § 16 ottaa päätöksen käsiteltäväkseen. Kasvatus- ja opetuslautakunnalle esitetään, että varhaiskasvatus- ja perusopetusjaoston päätös kumotaan ja että lautakunta vahvistaa linjaukset uuden ehdotuksen mukaisina.
Kasopelk § 26
Toimialajohtaja Timo Jalonen 23.1.2014:
Kasvatus- ja opetuslautakunnan varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto päätti 15.1.2014 § 7 linjauksista myönnettäessä lapselle päivähoitopaikka Turun kaupungissa. Kasvatus- ja opetuslautakunta päätti 22.1.2014 § 16 ottaa päätöksen käsiteltäväkseen. Erityiseksi kohteeksi nousi alla oleva tekstikappale:
”Hoidon tarpeen selvittämisessä kiinnitetään huomiota myös päivittäiseen hoitoaikatarpeeseen. Vuorohoidolle vaihtoehtoiset järjestelyt käydään perheen kanssa läpi, sillä oikeus vuorohoitoon ei ole subjektiivinen. Mikäli lapsi on kokopäivähoidossa ja jompikumpi vanhemmista/huoltajista on kotona, määritellään hoitoaika maksimissaan päivittäin klo 9 – 15.”
Esittelijän ja jaoston puheenjohtajan kertoman mukaan jaoston keskustelussa oli selvästi todettu, että mainitulla kohdalla ei ollut tarkoitus rajata oikeutta subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen vaan kuvata sitä, milloin varhaiskasvatuksessa toteutuvat kasvatukselliset ja opetukselliset ja milloin hoidolliset elementit.
Apulaisoikeusasiamies Maija Saksin on ratkaisut hyvin samanlaisen asian 22.8.2012 Kuopion kaupungin osalta, jossa kaupunki oli yrittänyt rajata oikeutta.
Hyvään hallintoon kuuluu, että asiat ilmaistaan selkeästi ja ymmärrettävästi, jotta tulkintavirheitä ei muodostu. Kuten julkinen keskustelu on osoittanut, voidaan asia tulkita myös kaupungin pyrkimykseksi rajoittaa oikeutta päivähoitoon. Ohjeiden tulee olla täsmällisiä ja ymmärrettäviä jo siitäkin syystä, että huomattava osa turkulaisista ei oman äidinkielensä vuoksi hallitse kaikkia suomen kielen vivahteita.
Totta on, että hallitus on asettanut tavoitteekseen päivähoito-oikeuden rajaamisen, mutta koska asiasta ei ole tehty mitään päätöksiä, ei asiaa ole syytä ryhtyä mitenkään ennakoimaan.
Tulosaluejohtaja Maija-Liisa Rantanen 31.1.2014:
Periaatteet lasten päivähoitopaikkojen järjestämisestä ja myöntämisestä on kirjattu lakiin lasten päivähoidosta sekä asetukseen lasten päivähoidosta. Turussa varhaiskasvatuspalveluita järjestetään päivähoitolain mukaisesti hoitamalla toiminta kunnallisena varhaiskasvatustoimintana, seutusopimuksella, hankkimalla palveluja yksityiseltä palvelujen tuottajalta tai antamalla palvelunkäyttäjälle palveluseteli. Kunnan järjestämän päivähoitopaikan vaihtoehtona lapsen huoltajilla on lapsen muulla tavalla tapahtuvan hoidon järjestämiseksi oikeus lasten kotihoidon- tai yksityisen hoidon tukeen (Laki lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta). Maksuttoman esiopetuksen järjestämisestä säädetään perusopetuslaissa.
Valtakunnallisten säädösten lisäksi Turun kaupungissa on linjattu päivähoitopaikkojen järjestämiseen liittyviä asioita päivähoidon järjestämissuunnitelmassa, joka on hyväksytty kaupunginhallituksessa 7.5.2012 § 234. Kaupunginhallitus päätti, että varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan tulee talousarviossa määriteltyjen resurssien puitteissa kehittää päivähoitoa mm. seuraavien strategisten linjausten mukaisesti:
- varhaiskasvatuspalvelujen kysynnän kasvua ohjataan yksityiseen palvelutuotantoon tavoitteena yksityisen palvelutuotannon osuuden kasvattaminen vuoden 2012 tavoitetasosta (23 %) kahdeksassa vuodessa 30 %:iin
- peruspäivähoitoa kevyempien palvelumuotojen tarjontaa lisätään ja palveluohjausta sekä palveluneuvontaa kehitetään osana palvelun tilaajakokonaisuutta
- yksityistä päivähoitoa rahoitetaan edelleen myös yksityisen hoidon tuella ja sen kuntalisällä
- kaupungin oman ja yksityisen palvelutoiminnan yhteensovittamiseksi kehitetään palvelu- ja neuvontajärjestelmä.
Varhaiskasvatuksen keskitetyn palveluohjaustoiminnan alkamisen myötä on päivähoitolain ja -asetuksen säädösten sekä päivähoidon järjestämissuunnitelman lisäksi varhaiskasvatuksessa syytä linjata ne keskeiset periaatteet, joiden mukaan palveluohjausyksikkö myöntää hakemusten perusteella lasten päivähoitopaikat. Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan suomenkielinen jaosto on päättänyt 22.8.2012 §:ssä 26 vuorohoidon järjestämisestä. Vuorohoidon järjestämisen linjauksiin ei ole tarvetta esittää tässä vaiheessa muutoksia.
Päivähoitopaikkapäätöksiä tehtäessä noudatetaan Turun varhaiskasvatuksessa liitteessä 2 lueteltuja linjauksia ja periaatteita. Linjausten tavoitteena on, että kaikkia turkulaisia perheitä kohdellaan tasapuolisesti päivähoitopaikkoja myönnettäessä. Verrattuna varhaiskasvatus- ja perusopetusjaoston vahvistamiin linjauksiin nyt käsiteltävänä olevista linjauksista on poistettu seuraava lause: ”Mikäli lapsi on kokopäivähoidossa ja jompikumpi vanhemmista / huoltajista on kotona, määritellään hoitoaika maksimissaan päivittäin klo 9 – 15.”
Liite 1 Apulaisoikeusasiamiehen ratkaisu 22.8.2012
Liite 2 Turun varhaiskasvatuksen linjaukset päivähoitopaikkoja myönnettäessä
Oheismateriaali 1 Kasvatus- ja opetuslautakunnan varhaiskasvatus- ja perusopetusjaoston päätös 15.1.2014 § 7
Toimialajohtaja Timo Jalonen:
Päätös Kasvatus- ja opetuslautakunta päättää kumota varhaiskasvatus- ja perusopetusjaoston päätöksen 15.1.2014 § 7.
Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta päättää vahvistaa liitteen 2 mukaiset Turun varhaiskasvatuksen linjaukset päivähoitopaikkoja myönnettäessä noudatettavaksi 1.3.2014 lukien.
PäätösKasvatus- ja opetuslautakunta päätti kumota varhaiskasvatus- ja perusopetusjaoston päätöksen 15.1.2014 § 7 ja palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi.
Päätös kumoamisesta tehtiin yksimielisesti.
Päätös palauttamisesta tehtiin äänestyksen jälkeen äänin 11 - 2. Hartialan Koivusalon kannattamana tekemän palautusehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Liukkonen, Heinonen, Schauman, Laaksonen, Ratilainen, Niinivirta, Rantanen, Rusi ja Raho. Käsittelyn jatkamisen puolesta äänestivät Yrttiaho ja Oksanen.
Ennen palautusehdotusta Yrttiaho teki seuraavan muutosehdotuksen: Poistetaan liitteestä 2 seuraavat kappaleet: "Mikäli lapsen hoitosopimuksessa sovittu 11 tai 16 hoitopäivän tarve ei perustu huoltajien työhön tai opiskeluun, määritellään hoitosopimuksessa ne päivät, jolloin lapsi käyttää palvelua. Sopimus tehdään ennen päivähoitomaksumääritystä vähintään kolmen kuukauden ajaksi." ja "Perheitä pyritään ohjaamaan kokopäivähoitoa kevyempiin avoimiin varhaiskasvatuspalveluihin, mikäli lapsella ei ole varsinaista kokopäivähoidon tarvetta vanhempien/huoltajien työstä tai opiskelusta johtuen." Perustelut: Päivähoitopaikka on lapsen oikeus eikä oikeutta voi rajata sillä perusteella, että toinen tai molemmat vanhemmista eivät ole työssä tai opiskele. Linjaukset loukkaavat lasten yhdenvertaisuutta. (STM 22.12.2010 dnro STM/4163/2010, eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisu 22.8.2012 dnro 1172/4/11)
Asian esitteli palvelujohtaja Vesa Kulmala.
Jakelu
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto
tiedSivistystoimiala
tiedHerjanto Leena
tiedJokinen Pia
tiedKariluoma Virpi
tpvKarlsson Hanna
tpvKjellman Liliane
tiedKorhonen Tuire
tiedKulmala Vesa
tiedLaaksonen Marjo-Kaisa
palRantanen Maija-Liisa
tiedYrttiaho Kirsti
Liitteet:
Kasopelk § 26
Liite 1:Apulaisoikeusasiamiehen ratkaisu
Liite 2:Turun varhaiskasvatuksen linjaukset päivähoitopaikkoja myönnettäessä