Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta16211.09.20134

9590-2013 (041)

Kasvatus- ja opetuslautakunnan talousarvio 2014 ja taloussuunnitelma 2014 - 2016 sekä sivistystoimialan strateginen sopimus 2014 - 2016

Tiivistelmä:

Kasvatus- ja opetuslautakunta kävi vuoden 2014 talousarvioehdotusta ja kaupunginhallituksen kanssa vuosille 2014 - 2016 tehtävää sivistystoimialan strategista sopimusta koskevan lähetekeskustelun kokouksessaan 4.9.2013. Lähetekeskustelun perusteella lautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi ja kaupunginhallitukselle esitettäväksi lautakunnan talousarvioehdotus vuodelle 2014 ja taloussuunnitelma vuosille 2014 - 2016 sekä sivistystoimialan strateginen sopimus 2014 - 2016.

Kasopelk § 162

Palvelujohtajat Vesa Kulmala ja Mika Helva sekä tulosaluejohtajat Outi Rinne, Maija-Liisa Rantanen, Liliane Kjellman, Hannu Immonen, Päivi Lehtinen sekä talouspäällikkö Anne Takalo 28.8.2013:

 

Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt kokouksessaan 17.6.2013 § 127 uudistamisohjelman ja taloussuunnitelmakauden suunnittelulukujen tarkentamisen.

 

Kasvatus- ja opetuslautakunnan osalta suunnitteluluvut lähtivät vuoden 2013 talousarvioesityksen yhteydessä lautakunnan esittämistä luvuista vuosille 2014 – 2016. Uudistamisohjelman yhteydessä esitetyt toimenpiteet ja niiden eurovaikutukset vähennettiin näistä ja valtuuston hyväksymät suunnitteluluvut vuosille 2014 – 2016 ovat seuraavat:

 

 

 

Lautakuntien alaisten tulosalueiden osalta kehys on jaettu talousarviovuodelle 2014 siten, että huomioidaan uudistamisohjelman toimenpiteet sekä vuoden 2013 ennusteen mukainen kehitys sekä kysynnän aiheuttamat muutokset.

 

Strateginen sopimus 2014 - 2016

 

Kaupunginhallituksen ja lautakunnan välille laaditaan strateginen sopimus, jossa määritetään keinot kaupunkistrategian ja siihen kuuluvien ohjelmien tavoitteiden saavuttamiseksi toimialoilla.

 

Talousarvion laadintaohjeiden mukaisesti kahdesta erillisestä pääprosesseittain laaditusta sopimuksesta on luovuttu. Talousarvion laadintaohjeiden mukaan kaupungin strategiset tavoitteet jalkautetaan sopimusohjauksen avulla, jonka kehittämistä jatketaan hallinnonjärjestämispäätöksen mukaisesti. Samalla kun talousarviokirjan sisältöä ollaan parhaillaan uudistamassa paremmin vastaamaan uutta toimintamallia ja päätöksenteossa tarvittavaa informaatiota, uudistetaan myös sopimusohjausmallin soveltamistapaa sekä siihen liittyvien asiakirjojen sisältöä. Laadintaohjeen mukaan sopimusohjaus koostuu strategisista ja operatiivisista sopimuksista.

 

Liite 1   Sivistystoimialan strateginen sopimus 2014 - 2016

 

Strategiseen sopimukseen on sisällytetty myös talousarviokirjaan sisällytettävät asiat:

 

1.   Kirjallisen osuuden sinisellä fontilla korostetut kappaleet.

2.   Kaupunginvaltuustoon nähden sidotut toiminnalliset tavoitteet

3.   Erikseen valitut tunnusluvut

4.   Määrärahaosio kokonaisuudessaan

 

Sopimuksessa sivistystoimialan tavoitteena on järjestää korkeatasoisia ja laadukkaita kasvatus- ja opetuspalveluja, jotka johtavat aktiivisiksi yhteiskunnan jäseniksi. Henkilöstö on laadukkaan kasvatuksen lähtökohta, joten henkilöstön osaamiseen kohdennetaan resursseja.

 

Haasteina sivistystoimialan palveluja järjestettäessä ovat kaupunginosien eriarvoistuminen, väestörakenteen muutos sekä taloudellisten resurssien riittävyys ja kohdentaminen.

 

Kehittämistyön keskiössä on nuorisotakuun toteuttaminen, osallisuus ja koulutuksellinen tasa-arvo, vieraskielisen väestön kielitaidon kehittäminen, hyvinvoinnin lisääminen sekä käyttöenergiansäästö. Kehittämistyössä tehdään tiivistä yhteistyötä niin kaupunkitasolla kuin kansainvälisestikin.

 

Strategisen sopimuksen tavoitteita on käsitelty kasvatus- ja opetuslautakunnassa 14.8.2013. Sopimusten valmistelussa ovat olleet mukana sivistystoimen johtoryhmä ja tulosalueiden johtoryhmät.

 

Talousarvioehdotus vuodelle 2014

 

Yhteiset toiminnot

 

Tulosalue sisältää kaikkien tulosalueiden yhteiset kuel ja varhe –maksut sekä lomapalkkavelat. Yhteisten toimintojen 2014 budjetoitu nettomäärä on 7,0 milj. euroa, joka on n. 350.000 € pienempi verrattuna vuoden 2013 2. ennusteeseen.

 

Kasvatus- ja opetusvirasto

 

Kasvatus- ja opetusviraston toiminnat pitävät sisällään viraston ylimmän johdon, yleishallinnon, suunnittelu- ja kehittämistoiminnan, hanketoiminnan, TOP -keskuksen, kansainvälisen toiminnan, tilapalvelut, talouspalvelut sekä lautakuntien kustannukset. Viraston budjetoitu nettomäärä on 7,0 milj. euroa ja se on vuoden 2013 ennusteen tasolla.

 

Varhaiskasvatus

 

Varhaiskasvatuksen tulosalueella nettokasvua ennusteeseen 2013 nähden on 1,3 %. Tässä on huomioitu palveluseteleiden lisääntynyt kysyntä, oman toiminnan lisäyksestä aiheutuneet palkkamenojen kasvut sekä tilapäisen työvoiman palkkauksessa siirtymisestä 10 kk:n palkkauksesta 12 kk:n palkkaukseen. Henkilöstömenoissa kasvua on 4,5 %. Lisäksi ruokapalveluiden hinnoissa on kasvua 5,2 % verrattuna vuoteen 2013. Vastaavasti lasten hoidon tuissa on arvioitu vähennystä.

 

Perusopetus

 

Perusopetuksen talousarviossa tulopuolella tuissa ja avustuksissa näkyvät vielä aikaisempien päätösten perusteella saatujen ryhmäkokojen pienentämiseen ja tasa-arvorahaan liittyvät erät keväälle 2014. Uusia valtionavustuksia näiden osalta ei ole budjetoitu.

Kotikuntakorvaustulot ja menot ovat vuoden 2013 tasolla. Uudet arviot summista saadaan VM:stä syyskuun aikana. Henkilöstökuluissa on leikkausta n. 2,4 %. Koulujen ruokapalveluiden menot kasvavat n. 3,7 %. Vuokrien ja kiinteistökustannusten kasvu johtuu lukioilta vapautuneen tilan siirtymisestä perusopetuksen käyttöön.

 

Ruotsinkielinen kasvatus ja opetus

 

Ruotsinkielisessä kasvatuksessa ja opetuksessa perusopetuksen ryhmäkokojen pienentämisrahan kevään 2014 osuus näkyy toimintatuotoissa kuten suomenkieliselläkin puolella ja ruokapalveluiden menoissa on huomioitu varhaiskasvatuksen kustannusten nousu päivähoidossa 5,2 % ja kouluissa 3,7 %. Henkilöstömenoissa kasvua on 2,9 % vuoden 2013 ennusteeseen nähden, mutta vuokrissa ja kiinteistökustannuksissa ei ole kasvua.

 

Lukiokoulutus

 

Lukiokoulutuksessa henkilöstökustannukset kasvavat noin 2,4 % verrattuna vuoden 2013 ennusteeseen. Syksyllä 2013 tehdyt leikkaukset kurssimääriin vaikuttavat vuonna 2014 koko vuoden osalta. Ruokapalveluissa on kasvua 3,7 %, mutta vuokrat ja kiinteistökustannukset ovat huolimatta uusista tiloista samalla tasolla kuin vuonna 2013 arvioidaan olevan.

 

Ammatillinen koulutus

 

Ammatillisen koulutuksen talousarvio perustuu opiskelijamääriin, jotka ovat nuorten ammatillinen peruskoulutus 3.765 opiskelijaa ja oppisopimuskoulutus 1.410 opiskelijaa. Henkilöstökuluissa on varauduttu yhden kuraattorin palkkakuluihin ja se perustuu yhteisvalintajärjestelmän muutoksen aiheuttamiin tarpeisiin. Lisäksi Taitaja 2015 kisoihin on varattu noin 490.000 €, jota kattamaan haetaan harkinnanvaraista valtionosuutta. Logistiikkakoulutuksen kaluston uusiminen lisää kustannuksia vuoden 2014 budjetissa.

 

Aikuiskoulutus

 

Aikuiskoulutuksessa myytävän työvoimakoulutuksen vähentyminen sekä työväenopiston kurssitarjonnan pienentäminen valtionosuustasolle vähentää tuloja ja vastaavasti henkilöstö- ym. menoja. Vuokra- ja kiinteistömenot ovat vuoden 2013 tasolla.

Liite 2                                   Ehdotus sivistystoimialan talousarvioksi 2014 tulosalueittain

 

Liite 3                                   Ehdotus lautakunnan investointihankintasuunnitelmaksi vuosille 2014 – 2016

 

Liite 4                                   Ehdotus lautakunnan leasing-hankintasuunnitelmaksi vuosille 2014 - 2016

 

Liite 5                                  Henkilöstösuunnitelma

 

Toimialajohtaja Timo Jalonen:

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunta päättää hyväksyä liitteinä 2–5 olevan talousarvioehdotuksen vuodelle 2014 sekä ehdotuksen taloussuunnitelmaksi vuosille 2014–2016 kaupunginhallitukselle esitettäväksi.

 

Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta päättää hyväksyä osaltaan liitteenä 1 olevan sivistystoimialan strategisen sopimuksen 2014–2016 ja lähettää sen edelleen kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi.

PäätösKasvatus- ja opetuslautakunta päätti hyväksyä osaltaan sivistystoimialan strategisen sopimuksen 2014-2016 liitteen 6 mukaisena ja lähettää sen edelleen kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi.

Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta päätti hyväksyä liitteinä 2-5 olevan talousarvioehdotuksen vuodelle 2014 sekä ehdotuksen taloussuunnitelmaksi vuosille 2014-2016 kaupunginhallitukselle esitettäväksi.

 

Strategista sopimusta koskeva päätöksenteko

Schauman teki Liukkosen kannattamana muutosehdotuksen, että kohdassa ”Lyhyt kuvaus toiminnasta ja tavoitteista” lisätään nuorten ammatillista koulutusta koskevaan kappaleeseen maininta, että opetusta annetaan sekä suomeksi että ruotsiksi. Muutosehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Schauman teki Liukkosen kannattamana muutosehdotuksen, että kohdassa ”Tulosalueiden tarkemmat palvelukuvaukset” lisätään ammatillisen koulutuksen tulosaluetta koskevaan kappaleeseen maininta, että opetusta annetaan kahdessa tutkinnossa suomen ja ruotsin kielellä. Muutosehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Hartiala teki muutosehdotuksen, että kohtaan ”Tärkeimmät muutokset Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessin näkökulmasta” lisätään maininnat valmisteilla olevista lainsäädäntömuutoksista, joita ovat kotihoidontuen kohdentaminen molemmille vanhemmille sekä kotihoidontuen joustava hoitoraha, subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajoittaminen ja tuntiperusteiseen päivähoidon laskutukseen siirtyminen. Muutosehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Hartiala teki muutosehdotuksen, että kohtaan ”Tärkeimmät muutokset Nuorten ja aikuisten koulutuksen pääprosessin näkökulmasta” lisätään maininta oppilashuoltolaista ja mahdollisesta oppivelvollisuusiän laajentamisesta. Muutosehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Yrttiaho teki Koivusalon kannattamana seuraavan muutosehdotuksen: Lautakunta päättää, että yksityisen palvelutuotannon osuutta varhaiskasvatuksessa ei kasvateta, vaan kunnallisen päivähoidon resursseja lisätään palvelujen kysyntää vastaavasti. Ehdotus muuttaisi liitteenä 1 olevaa strategista sopimusta siten, että kohdassa 2.1.1 mainittu toimenpide "Varhaiskasvatuspalveluja lisätään monipuolisesti, yksityisen palvelutuotannon osuutta kasvatetaan erityisesti peruspäivähoidossa" muutettaisiin kuulumaan "Kunnallisen päivähoidon osuutta lisätään kysyntää vastaavasti". Lisäksi mittarin ”Kunnallisen ja hankitun palvelun osuudet peruspäivähoidossa” kohta TAE 2014 muutettaisiin 76/24 %:ksi.

Päätös ehdotuksesta tehtiin äänin 7-6. Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä päätökseksi tulleen esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Schauman, Laaksonen, Ratilainen, Rantanen, Rusi, Raho ja Hartiala. Yrttiahon Koivusalon kannattamana tekemän muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Oksanen, Liukkonen, Heinonen ja Tarke.

Koivusalo teki Oksasen kannattamana muutosehdotuksen, että perusopetuksen luokkakokojen kasvattamisesta luovutaan. Päätös ehdotuksesta tehtiin äänin 6-5, 2 tyhjää. Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä päätökseksi tulleen esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Schauman, Tarke, Rantanen, Rusi, Raho ja Hartiala. Koivusalon Oksasen kannattamana tekemän muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Yrttiaho, Liukkonen ja Heinonen. Laaksonen ja Ratilainen äänestivät tyhjää.

Yrttiaho teki Oksasen kannattamana seuraavan muutosehdotuksen: Lautakunta päättää, että Pohjois-Turun kouluverkkoa kehitetään siten, että Lyseon lukion toiminta jatkuu Runosmäessä. Ehdotus muuttaisi liitteenä 1 olevaa strategista sopimusta siten, että kohdan 2.1.2 uudistamisohjelman mukaisten tilaratkaisujen toteuttamista koskevasta toimenpiteestä ja mittarista poistettaisiin maininnat Lyseon lukion yhdistämisestä Luostarivuoren lukioon ja Nunnavuoren koulukiinteistöstä luopumisesta.

Päätös ehdotuksesta tehtiin äänin 11-2. Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä päätökseksi tulleen esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Liukkonen, Heinonen, Koivusalo, Schauman, Laaksonen, Ratilainen, Tarke, Rantanen, Rusi, Raho ja Hartiala. Yrttiahon ehdotuksen puolesta äänesti Yrttiahon lisäksi Oksanen.

 

Talousarvioehdotusta ja taloussuunnitelmaa koskeva päätöksenteko

Koivusalo teki Oksasen kannattamana muutosehdotuksen, että varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja ruotsinkielisen tulosalueen käyttötalousosan leikkausta kohtuullistetaan -5 %:iin, jolla säästöä kertyy noin 243.000 euroa verrattuna esitettyyn 720.000 euroon. Päätös ehdotuksesta tehtiin äänin 7-6. Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä päätökseksi tulleen esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Laaksonen, Ratilainen, Tarke, Rantanen, Rusi, Raho ja Hartiala. Koivusalon Oksasen kannattamana tekemän muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Yrttiaho, Liukkonen, Heinonen ja Schauman.

Koivusalo teki Oksasen kannattamana seuraavan muutosehdotuksen: Kasvatus- ja opetuslautakunta esittää, että perusopetuksen määrärahaesitystä korotetaan 2 miljoonaa euroa, jolla turvataan ryhmäkokojen pysyminen nykyisellä tasolla ja varmistetaan perusopetuksen ryhmäkokojen pienentämiseen tarkoitettu valtion rahoitus, joka on ensi vuodelle noin 2,5 miljoonaa euroa. Tämä toimenpide voidaan rahoittaa mahdollisesti toteutuvalla kunnallisveron korotuksella.

Päätös ehdotuksesta tehtiin äänin 6-5, 2 tyhjää. Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä päätökseksi tulleen esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Schauman, Tarke, Rantanen, Rusi, Raho ja Hartiala. Koivusalon Oksasen kannattamana tekemän muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Yrttiaho, Liukkonen ja Heinonen. Laaksonen ja Ratilainen äänestivät tyhjää.

Yrttiaho teki Oksasen kannattamana seuraavan muutosehdotuksen: Liitteenä 2 olevan talousarvioehdotuksen varhaiskasvatuksen tulosalueen osuutta muutetaan siten, että palvelusetelin kuluista 1,4 miljoonaa euroa siirretään oman toiminnan kuluihin. Päätös ehdotuksesta tehtiin äänin 8-5. Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä päätökseksi tulleen esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Schauman, Laaksonen, Ratilainen, Tarke, Rantanen, Rusi, Raho ja Hartiala. Yrttiahon Oksasen kannattamana tekemän muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Liukkonen, Heinonen ja Koivusalo.

 

Liite 6 Sivistystoimialan strateginen sopimus 2014-2016 kasvatus- ja opetuslautakunnan muutoksin 11.9.2013

Jakelu

esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Kasopelk § 162
Liite 1:Sivistystoimialan strateginen sopimus 2014 - 2016
Liite 2:Ehdotus sivistystoimialan talousarvioksi 2014 tulosalueittain
Liite 3:Ehdotus lautakunnan investointihankintasuunnitelmaksi vuosille 2014 - 2016
Liite 4:Ehdotus lautakunnan leasing-hankintasuunnitelmaksi 2014 - 2016
Liite 5:Henkilöstösuunnitelma
Liite 6:Sivistystoimialan strateginen sopimus 2014-2016 kasvatus- ja opetuslautakunnan muutoksin 11.9.2013