Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kasvatus- ja opetuslautakunta | 148 | 04.09.2013 | 4 |
9590-2013 (041)
Talousarvioehdotuksen 2014 laadinnan tilanne
Tiivistelmä:
Kasvatus- ja opetuslautakunnalle esitellään lähetekeskustelua varten talousarvion 2014 laadinnan tilanne 23.8.2013.
Kasopelk § 148
Palvelujohtajat Vesa Kulmala ja Mika Helva sekä tulosaluejohtajat Outi Rinne, Maija-Liisa Rantanen, Liliane Kjellman, Hannu Immonen, Päivi Lehtinen sekä talouspäällikkö Anne Takalo 28.8.2013:
Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt kokouksessaan 17.6.2013 § 127 uudistamisohjelman ja taloussuunnitelmakauden suunnittelulukujen tarkentamisen.
Kasvatus- ja opetuslautakunnan osalta suunnitteluluvut lähtivät vuoden 2013 talousarvioesityksen yhteydessä lautakunnan esittämistä luvuista vuosille 2014 – 2016. Uudistamisohjelman yhteydessä esitetyt toimenpiteet ja niiden eurovaikutukset vähennettiin näistä ja valtuuston hyväksymät suunnitteluluvut vuosille 2014 – 2016 ovat seuraavat:
Lautakuntien alaisten tulosalueiden osalta kehys on jaettu talousarviovuodelle 2014 siten, että huomioidaan uudistamisohjelman toimenpiteet sekä vuoden 2013 ennusteen mukainen kehitys sekä kysynnän aiheuttamat muutokset.
Strateginen sopimus 2014 - 2016
Kaupunginhallituksen ja lautakunnan välille laaditaan strateginen sopimus, jossa määritetään keinot kaupunkistrategian ja siihen kuuluvien ohjelmien tavoitteiden saavuttamiseksi toimialoilla.
Talousarvion laadintaohjeiden mukaisesti kahdesta erillisestä pääprosesseittain laaditusta sopimuksesta on luovuttu. Talousarvion laadintaohjeiden mukaan kaupungin strategiset tavoitteet jalkautetaan sopimusohjauksen avulla, jonka kehittämistä jatketaan hallinnonjärjestämispäätöksen mukaisesti. Samalla kun talousarviokirjan sisältöä ollaan parhaillaan uudistamassa paremmin vastaamaan uutta toimintamallia ja päätöksenteossa tarvittavaa informaatiota, uudistetaan myös sopimusohjausmallin soveltamistapaa sekä siihen liittyvien asiakirjojen sisältöä. Laadintaohjeen mukaan sopimusohjaus koostuu strategisista ja operatiivisista sopimuksista.
Liite 1 Sivistystoimialan strateginen sopimus 2014 - 2016
Strategiseen sopimukseen on sisällytetty myös talousarviokirjaan sisällytettävät asiat:
1. Kirjallisen osuuden sinisellä fontilla korostetut kappaleet.
2. Kaupunginvaltuustoon nähden sidotut toiminnalliset tavoitteet
3. Erikseen valitut tunnusluvut
4. Määrärahaosio kokonaisuudessaan
Sopimuksessa sivistystoimialan tavoitteena on järjestää korkeatasoisia ja laadukkaita kasvatus- ja opetuspalveluja, jotka johtavat aktiivisiksi yhteiskunnan jäseniksi. Henkilöstö on laadukkaan kasvatuksen lähtökohta, joten henkilöstön osaamiseen kohdennetaan resursseja.
Haasteina sivistystoimialan palveluja järjestettäessä ovat kaupunginosien eriarvoistuminen, väestörakenteen muutos sekä taloudellisten resurssien riittävyys ja kohdentaminen.
Kehittämistyön keskiössä on nuorisotakuun toteuttaminen, osallisuus ja koulutuksellinen tasa-arvo, vieraskielisen väestön kielitaidon kehittäminen, hyvinvoinnin lisääminen sekä käyttöenergiansäästö. Kehittämistyössä tehdään tiivistä yhteistyötä niin kaupunkitasolla kuin kansainvälisestikin.
Strategisen sopimuksen tavoitteita on käsitelty kasvatus- ja opetuslautakunnassa 14.8.2013. Sopimusten valmistelussa ovat olleet mukana sivistystoimen johtoryhmä ja tulosalueiden johtoryhmät.
Talousarvioehdotus vuodelle 2014
Yhteiset toiminnot
Tulosalue sisältää kaikkien tulosalueiden yhteiset kuel ja varhe –maksut sekä lomapalkkavelat. Yhteisten toimintojen 2014 budjetoitu nettomäärä on 7,0 milj. euroa, joka on n. 350.000 € pienempi verrattuna vuoden 2013 2. ennusteeseen.
Kasvatus- ja opetusvirasto
Kasvatus- ja opetusviraston toiminnat pitävät sisällään viraston ylimmän johdon, yleishallinnon, suunnittelu- ja kehittämistoiminnan, hanketoiminnan, TOP -keskuksen, kansainvälisen toiminnan, tilapalvelut, talouspalvelut sekä lautakuntien kustannukset. Viraston budjetoitu nettomäärä on 7,0 milj. euroa ja se on vuoden 2013 ennusteen tasolla.
Varhaiskasvatus
Varhaiskasvatuksen tulosalueella nettokasvua ennusteeseen 2013 nähden on 1,3 %. Tässä on huomioitu palveluseteleiden lisääntynyt kysyntä, oman toiminnan lisäyksestä aiheutuneet palkkamenojen kasvut sekä tilapäisen työvoiman palkkauksessa siirtymisestä 10 kk:n palkkauksesta 12 kk:n palkkaukseen. Henkilöstömenoissa kasvua on 4,5 %. Lisäksi ruokapalveluiden hinnoissa on kasvua 5,2 % verrattuna vuoteen 2013. Vastaavasti lasten hoidon tuissa on arvioitu vähennystä.
Perusopetus
Perusopetuksen talousarviossa tulopuolella tuissa ja avustuksissa näkyvät vielä aikaisempien päätösten perusteella saatujen ryhmäkokojen pienentämiseen ja tasa-arvorahaan liittyvät erät keväälle 2014. Uusia valtionavustuksia näiden osalta ei ole budjetoitu.
Kotikuntakorvaustulot ja menot ovat vuoden 2013 tasolla. Uudet arviot summista saadaan VM:stä syyskuun aikana. Henkilöstökuluissa on leikkausta n. 2,4 %. Koulujen ruokapalveluiden menot kasvavat n. 3,7 %. Vuokrien ja kiinteistökustannusten kasvu johtuu lukioilta vapautuneen tilan siirtymisestä perusopetuksen käyttöön.
Ruotsinkielinen kasvatus ja opetus
Ruotsinkielisessä kasvatuksessa ja opetuksessa perusopetuksen ryhmäkokojen pienentämisrahan kevään 2014 osuus näkyy toimintatuotoissa kuten suomenkieliselläkin puolella ja ruokapalveluiden menoissa on huomioitu varhaiskasvatuksen kustannusten nousu päivähoidossa 5,2 % ja kouluissa 3,7 %. Henkilöstömenoissa kasvua on 2,9 % vuoden 2013 ennusteeseen nähden, mutta vuokrissa ja kiinteistökustannuksissa ei ole kasvua.
Lukiokoulutus
Lukiokoulutuksessa henkilöstökustannukset kasvavat noin 2,4 % verrattuna vuoden 2013 ennusteeseen. Syksyllä 2013 tehdyt leikkaukset kurssimääriin vaikuttavat vuonna 2014 koko vuoden osalta. Ruokapalveluissa on kasvua 3,7 %, mutta vuokrat ja kiinteistökustannukset ovat huolimatta uusista tiloista samalla tasolla kuin vuonna 2013 arvioidaan olevan.
Ammatillinen koulutus
Ammatillisen koulutuksen talousarvio perustuu opiskelijamääriin, jotka ovat nuorten ammatillinen peruskoulutus 3.765 opiskelijaa ja oppisopimuskoulutus 1.410 opiskelijaa. Henkilöstökuluissa on varauduttu yhden kuraattorin palkkakuluihin ja se perustuu yhteisvalintajärjestelmän muutoksen aiheuttamiin tarpeisiin. Lisäksi Taitaja 2015 kisoihin on varattu noin 490.000 €, jota kattamaan haetaan harkinnanvaraista valtionosuutta. Logistiikkakoulutuksen kaluston uusiminen lisää kustannuksia vuoden 2014 budjetissa.
Aikuiskoulutus
Aikuiskoulutuksessa myytävän työvoimakoulutuksen vähentyminen sekä työväenopiston kurssitarjonnan pienentäminen valtionosuustasolle vähentää tuloja ja vastaavasti henkilöstö- ym. menoja. Vuokra- ja kiinteistömenot ovat vuoden 2013 tasolla.
Oheismateriaali 1 Ehdotus sivistystoimialan talousarvioksi 2014 tulosalueittain
Oheismateriaali 2 Ehdotus lautakunnan investointihankintasuunnitelmaksi vuosille 2014 – 2016
Oheismateriaali 3 Ehdotus lautakunnan leasing-hankintasuunnitelmaksi vuosille 2014 - 2016
Toimialajohtaja Timo Jalonen:
Ehdotus Kasvatus- ja opetuslautakunta käy lähetekeskustelun strategisesta palvelusopimuksesta sekä talousarvioluonnoksesta vuodelle 2014 ja merkitsee ne tässä vaiheessa tiedokseen.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Liite 2 Talousarvio 2014, tilanne 2.9.2013
Liite 3 Työvoiman käyttöä koskeva suunnitelma 2014
Liite 4 Vakanssimuutokset 2014
Jakelu
tiedHelva Mika
tiedImmonen Hannu
tiedKjellman Liliane
tiedKulmala Vesa
tiedLehtinen Päivi
tiedRantanen Maija-Liisa
tiedRinne Outi
tiedTakalo Anne
Liitteet:
Kasopelk § 148
Liite 1:Sivistystoimialan strateginen sopimus 2014 - 2016
Liite 2:Talousarvio 2014, tilanne 2.9.2013
Liite 3:Työvoiman käyttöä koskeva suunnitelma 2014
Liite 4:Vakanssimuutokset 2014