Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta13414.08.20131

9582-2012 (041)

Lisätoimenpiteet toimintasuunnitelmaan nettomenojen alentamisesta talousarviopoikkeaman kaventamiseksi

Tiivistelmä:

Kasvatus- ja opetuslautakunta esitti 12.6.2013 § 117 kaupunginhallitukselle toiminta-suunnitelman nettomenojen alentamisesta talousarviopoikkeaman kaventamiseksi. Kaupunginhallitus käsitteli kasvatus- ja opetuslautakunnan ehdotuksen 24.6.2013 § 323 ja päätti, että kasvatus- ja opetuslautakunnan tulee esittää 30.8.2013 mennessä lisätoimenpiteet kaupunginvaltuuston hyväksymässä talousarviossa pysymiseksi. Lisätoimenpiteiksi kasvatus- ja opetuslautakunnalle ehdotetaan lautakunnan 12.6.2013 tekemien säästöpäätösten jatkamista ja tulosalueiden velvoittamista teke-mään lisäsäästöjä talousarviossa pysymiseksi siten, että mikäli säästöt muuttavat operatiivisia sopimuksia, tulee nämä saattaa viipymättä lautakunnan käsittelyyn.

Kasopelk § 134

Toimialajohtaja Timo Jalonen 13.8.2013:

 

Kaupunginhallitus esitti 21.5.2013 § 247 kaupunginvaltuustolle ja valtuusto hyväksyi esityksen 27.5.2013 § 112, että kasvatus- ja opetuslautakunta laatii toimintasuunnitelman nettomenojen alentamisesta talousarviopoikkeaman kaventamiseksi kaupunginhallitukselle 13.6.2013 mennessä.

 

Kasvatus- ja opetuslautakunnan käsittely

 

Kasvatus- ja opetuslautakunnan käsittelyssä tulosalueet esittivät toimenpiteikseen seuraavaa:

 

Varhaiskasvatuksen tulosaluejohtaja Maija-Liisa Rantanen:

 

Varhaiskasvatuksessa pyritään tasapainottamaan taloutta tarkastelemalla laitoshuoltajien töiden kokonaisuutta. Päiväkotien laitoshuoltajien työt mitoitetaan ja mahdollinen työkokonaisuuteen sisältyvä hoitotyö poistetaan tehtäväkokonaisuudesta. Työtilanteet vaihtelevat erittäin paljon eri yksiköiden välillä, ja laitoshuoltajia tarvitaan päiväkodeissa siivouksen lisäksi myös vaatehuolto- ja ruokapalvelutehtäviin sekä ruuan kuljettamistehtäviin riippuen päiväkotien rakenteesta ja töiden organisointitavoista. Varhaiskasvatuksesta mahdollisesti poistuvan työajan hyödyntämistä Arkean palveluiden kanssa tutkitaan. Säästöä saadaan syntymään, kun tällä hetkellä avoinna olevien tai avoimiksi tulevien vakanssien työpanosta jaetaan uuden mitoituksen mukaisesti päiväkotien siivoustehtäviin.

 

Perusopetuksen tulosaluejohtaja Outi Rinne:

 

Perusopetuksen kouluissa on kevään aikana suunniteltu ja toteutettu 1 %:n säästötavoitteet koulun kehysrahoista ja tätä säästötavoitetta jatketaan edelleen syksyllä 1 % tuntikehystä vastaavalla summalla. Lisäksi säästöjä tavoitellaan sopeuttamalla koululiikunnan, koulukuljetuksen ja henkilöstön koulutuksen kustannuksista. Tavoitteena on noin 300.000 euron ylijäämä vuoden 2013 talousarviosta.

 

Ruotsinkielisen tulosalueen johtaja Liliane Kjellman:

 

Ruotsinkielinen tulosalue on uusi tulosalue, jonka vuoksi vertailu viime vuoden kustannuksiin on vaikeaa. Tulosalueella näyttävät varhaiskasvatuksen, lukiokoulutuksen ja työväenopiston menot pysyvän talousarviossa. Ylityspaine näyttää tällä hetkellä olevan noin 150 000 euroa, joka koostuu perusopetuksen henkilöstömenoista. Viime vuoden toteuma oli 4,58 milj. euroa ja tämä vuoden toteuma näyttää olevan samansuuruinen. Ruotsinkieliselle tulosalueelle siirrettiin 4,3 milj. kattamaan peruskoulun henkilöstömenoja. Tämä selittää ruotsinkielisen tulosalueen ylityspaineen. Oppilasmäärä kasvaa ruotsinkielisissä peruskouluissa syksyllä, mikä aiheuttaa lisää henkilöstökustannuksia. Jo toteutuneet säästötoimet näkyvät kuitenkin kuljetuskustannuksissa, sijaiskustannuksissa ja koulutuskustannuksissa. Nämä säästötoimenpiteet jatkuvat syksyllä. Ensi vuoden tuntikehyksestä säästetään 1% palkkamenoista tai vastaavan eurosumman koulun omasta käyttöbudjetista.

 

Lukiokoulutuksen tulosaluejohtaja Esko Heikkonen:

 

Lukion rehtorit tekevät 12.6. klo 12.00 mennessä selvityksen, miten heidän alaisensa lukio säästää kuluvan vuoden aikana heille määrätyn säästöosuuden. Säästöt tulevat kohdistumaan sijaiskorvauksiin, koulutuksiin, käyttömäärärahoihin ja mahdollisesti myös opetukseen. Opetuksesta säästäminen on hankalaa, koska se kohdistuu vain viidelle kuukaudelle ja opettajille maksettava palkka jakautuu koko lukuvuodelle. Tavoitteena on noin 50.000 euron ylijäämä vuoden 2013 talousarviosta.

 

Ammatillisen koulutuksen tulosaluejohtaja Hannu Immonen:

 

Ammatillisen koulutuksen säästötoimenpiteet kohdistuvat oppisopimuskoulutuksen leikkaamiseen. Pääsääntöisesti ainoastaan rekrytoivia (syntyy uusi työsuhde) voidaan tehdä edelleen. Lisäksi muusta koulutuksesta vähennetään kahden uuden ryhmän sisäänottoa ja koulutusaloilla yhdistetään edelleen pieniä ryhmiä. Henkilöstön koulutuksesta ja opettajille suunnatuista työelämäjaksoista vähennetään menoja. Työnohjaajien määrää vähennetään ja investointien ja opetuksen työaineiden ja –välineiden hankintaa karsitaan. Lisäksi Koneteknologiakeskus Oy:n palveluiden käyttöä vähennetään. Näiden säästösuunnitelmien vaikutus on yhteensä noin 540.000 euroa.

 

Aikuiskoulutuksen tulosaluejohtaja Päivi Lehtinen:

 

Suomenkielisen työväenopiston syksyn kurssitarjontaa vähennetään vastaamaan valtionosuutena saatavia tuntimääriä. Arvioitu säästö on noin 50.000 euroa.

 

Hallinnon ja yhteisten toimintojen tulosalueet:

 

Yhteisten toimintojen osalta eläkemenoperusteisista maksuissa arvioidaan ylityksen olevan noin 320.000 euroa. Kasvatus- ja opetusviraston menoissa tätä menoylitysennustetta pyritään kattamaan mahdollisuuksien mukaan.

 

Kasvatus- ja opetuslautakunta päätti 12.6.2013 § 117 esittää kaupunginhallitukselle edellä ehdotetun toimintasuunnitelman seuraavin muutoksin:

 

- varhaiskasvatuksen tulosalueen, ruotsinkielisen tulosalueen, lukiokoulutuksen tulosalueen, aikuiskoulutuksen tulosalueen sekä hallinnon ja yhteisten toimintojen tulosalueiden osalta ehdotus hyväksytään,

 

- perusopetuksen tulosalueen osalta ehdotuksen mukaisia säästötoimenpiteitä ei toteuteta ja

 

- ammatillisen koulutuksen tulosalueen osalta ehdotuksesta poistetaan seuraavat kohdat: "Ammatillisen koulutuksen säästötoimenpiteet kohdistuvat oppisopimuskoulutuksen leikkaamiseen. Pääsääntöisesti ainoastaan rekrytoivia (syntyy uusi työsuhde) voidaan tehdä edelleen. Lisäksi muusta koulutuksesta vähennetään kahden uuden ryhmän sisäänottoa ja" ja "Näiden säästösuunnitelmien vaikutus on yhteensä noin 540.000."

 

Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta päätti edellyttää, että sen 27.3.2013 § 45 tekemä esitys määrärahojen korottamisesta käsitellään kaupunginhallituksessa.

 

Kasvatus- ja opetuslautakunta perusteli päätöstään seuraavasti:

 

”Oppisopimuskoulutus on valtionosuusrahoitteista. Lisäksi, jos Turku nyt lopettaisi oppisopimusten solmimisen, olisi vaarana, että tulevaisuudessa valtio myöntäisi kaupungille vähemmän oppisopimuspaikkoja.

 

Ammatillisessa koulutuksessa ei voida vähentää kahta ryhmää. Mikäli vuotuinen järjestämislupa (4.235 vos-paikkaa) ei täyty, niin maksettava rahoitus kaupungille pienenee 9.901 € / opiskelija."

 

Oheismateriaali 1               Kasvatus- ja opetuslautakunnan päätös 12.6.2013 § 117

 

Kaupunginhallituksen käsittely

 

Kaupunginhallitus käsitteli kasvatus- ja opetuslautakunnan ehdotuksen 24.6.2013 § 323 ja päätti, että kasvatus- ja opetuslautakunnan tulee esittää 30.8.2013 mennessä lisätoimenpiteet kaupunginvaltuuston hyväksymässä talousarviossa pysymiseksi.

 

Oheismateriaali 2               Kaupunginhallituksen päätös 24.6.2013 § 323

 

Lisätoimenpiteet

 

Sivistystoimialan heinäkuun lopun toteutuma ja ennuste loppuvuodeksi 2013 on valmistunut.

 

Koko toimialan ylitysennuste on 4,045 miljoonaa euroa. Ylitys jakautuu seuraavasti:

 

yhteiset toiminnot 269.000 €

toimialan yhteinen hallinto säästö 37.000 €

varhaiskasvatus 2.847.000 €

perusopetus 148.000 €

ruotsinkielinen kasvatus ja opetus 0 €

lukiokoulutus 11.000 €

ammatillinen koulutus 663.000 €

aikuiskoulutus 141.000 €

investointiosa 0 €

 

Oheismateriaali 3               Taulukot talouden toteutumisesta ja ennuste

 

Useimmilla yllä olevilla tulosalueilla tai toiminnallisilla kokonaisuuksilla on mahdollisuus ponnistella siten, että toiminta tulee pysymään talousarviossa. Toimialan hallinnossa, perusopetuksessa, ruotsinkielisessä kasvatuksessa ja opetuksessa, lukiokoulutuksessa, aikuiskoulutuksessa ja investointiosan toteuttamisessa voidaan tehdä sellaisia vähäisinä pidettäviä ratkaisuja, jotka eivät aiheuta muutoksia esimerkiksi operatiivisiin sopimuksiin. Mainittujen tulosalueiden tai toiminnallisten kokonaisuuksien vastuuhenkilöiden tulee sitoutua valtuuston päättämän ja lautakunnan jakaman talousarvion noudattamiseen eikä siitä ole syytä poiketa.

 

Ongelmat kiteytyvät edelleen kahteen kokonaisuuteen samalla tavoin kuin keväällä: varhaiskasvatukseen ja ammatilliseen koulutukseen. Yksin varhaiskasvatuksen ylitys on toimialan kokonaisylityksestä yli 70 %. Kahden ongelmallisemman tulosalueen osuus on 87 % koko toimialan ylityspaineesta.

 

Varhaiskasvatuksen tilannetta kuvaa vuoden 2012 kuusikkokaupunkien vertailuraportti, (jota tarkemmin esitellään lautakunnan seuraavassa kokouksessa). Sen mukaan Turku käytti rahaa vuonna 2012 8284 euroa päivähoitoikäistä kohti maksimin ollessa 9071 euroa (Helsinki) ja minimin 7098 euroa (Oulu). Pääkaupunkiseudun suuret kaupungit käyttivät rahaa enemmän kuin Turku ja Tampere ja Oulu Turkua vähemmän. Turku sijoittuu siis hyvin paitsi kunnallisen päiväkotihoidon osalta, jossa Turun kustannukset ovat 300 euroa/lapsi kuusikkokaupunkeja korkeammat. Päiväkotihoidon osalta tämä tarkoittaa noin 5000 lapsen osalta 1,5 miljoonan euron säästöpotentiaalia. Edellä oleva perustuu toki siihen, että tilanne on vuoden 2013 aikana ollut lähtökohdiltaan muuttumaton.

 

Varhaiskasvatuksessa on olemassa erilaisia tehostamissuunnitelmia, jotka ovat toteuttamista vaille valmiita. Palvelujohtajan ja tulosaluejohtajan olisi syytä muistaa, että valtuuston, kaupunginhallituksen ja lautakunnan päättämät asiat tulee panna täytäntöön. Varhaiskasvatuksessa tulee etsiä lisäsäästöjä ja mikäli säästökohteet ovat sellaisia, että ne edellyttävät operatiivisen sopimuksen muuttamista, tulee asia saattaa lautakunnan päätettäväksi.

 

Ammatillisen koulutuksen osalta tilanne on lähtökohdiltaan parempi. Suurin osa ylityspaineesta johtuu siitä, että oppisopimuskoulutusta on annettu suunniteltua enemmän. Ammatillisen koulutuksen rahoitusmalli on suoriteperusteinen. Ennakoitua suurempi koulutusmäärä tuo valtionosuusrahoitusta Turulle mutta ei sivistystoimialalle. Myös ammatillisen koulutuksen osalta tulosaluejohtajan on syytä huomata, että opetus- ja kulttuuriministeriön toimenpiteet kauttaaltaan leikkaavat koko maassa ammatillisen koulutuksen rahoitusta hyvin voimakkaasti, joten myös Turussa, jossa muutokset onneksi ovat muuta maata lievempiä, vaaditaan supistavia toimenpiteitä.

 

Palvelujohtajan ja tulosaluejohtajan olisi syytä muistaa, että valtuuston, kaupunginhallituksen ja lautakunnan päättämät asiat tulee panna täytäntöön. Ammatillisessa koulutuksessa tulee etsiä lisäsäästöjä ja mikäli säästökohteet ovat sellaisia, että ne edellyttävät operatiivisen sopimuksen muuttamista, tulee asia saattaa lautakunnan päätettäväksi.

 

Määrärahojen siirtäminen yleissivistävästä koulutuksesta (perusopetus, lukiokoulutus) muualle on varsin haastavaa. Tulosalueilla on jo toteutettu vuonna 2013 kaksi säästöohjelmaa, jotta pysyminen talousarviossa olisi mahdollista. Yleissivistävän koulutuksen kustannukset ovat selvästi kuusikkokaupunkien keskiarvon alapuolella. Lisäksi perusopetukseen toteutetaan 3 miljoonan euron säästöt vuonna 2014 kaupunginvaltuuston kesäkuussa päättämällä tavalla.

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle lisätoimenpiteiksi kaupunginvaltuuston hyväksymässä talousarviossa pysymiseksi, että

 

-kasvatus- ja opetuslautakunnan 12.6.2013 tekemiä säästöpäätöksiä jatketaan, ja

-tulosalueita velvoitetaan tekemään lisäsäästöjä talousarviossa pysymiseksi ja mikäli säästöt muuttavat operatiivisia sopimuksia, tulee nämä saattaa viipymättä lautakunnan käsittelyyn.

 

PäätösKasvatus- ja opetuslautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle lisätoimenpiteiksi kaupunginvaltuuston hyväksymässä talousarviossa pysymiseksi, että

- kasvatus- ja opetuslautakunnan 12.6.2013 tekemiä säästöpäätöksiä jatketaan, ja

- tulosalueita velvoitetaan tekemään lisäsäästöjä talousarviossa pysymiseksi ja mikäli säästöt muuttavat strategisia ja operatiivisia sopimuksia, tulee nämä saattaa viipymättä lautakunnan käsittelyyn.

Päätös tehtiin esittelijän kokouksessa muuttamasta päätösehdotuksesta äänin 11-2.

Yrttiaho teki Oksasen kannattamana seuraavan muutosehdotuksen: "Kasvatus- ja opetuslautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että mahdolliset talousarvioylitykset käsitellään tilinpäätöksen hyväksymisen yhteydessä. Lautakunta ei ryhdy uusiin säästötoimenpiteisiin. Lautakunta huomauttaa, että kaupunginhallitus on 12.8. kokouksessaan todennut alkuvuoden verotilitysten toteutuneen ennakoitua paremmin."

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä esittelijän päätökseksi tulleen muutetun ehdotuksen puolesta äänestivät Liukkonen, Heinonen, Koivusalo, Schauman, Laaksonen, Ratilainen, Niinivirta, Rantanen, Rusi, Raho ja Hartiala. Yrttiahon ehdotuksen puolesta äänesti Yrttiahon lisäksi häntä kannattanut Oksanen.

Jakelu

esiKaupunginhallitus