Operatiivinen palvelutuotantosopimus Turun kaupungin lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessin suomenkielisten varhaiskasvatuspalvelujen tuottamisesta vuonna 2013
Toimintaympäristö ja sen mahdolliset muutokset 5
Asiakkuudet ja palvelujen kysyntä vuonna 2013 5
Toimintatapoja koskevat keskeiset pariaatteet ja niiden muutokset 6
Sopimuksen tarkoittaman toiminnan resursointi 7
Talousarviopäätöksestä johtuvat toiminnan sopeuttamistoimenpiteet 7
Tulosalueiden yhteiset tavoitteet 8
Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen tavoitteet varhaiskasvatuksen tulosalueella 10
Tällä operatiivisella palvelutuotantosopimuksella pääprosessia edustava palvelujohtaja ja palvelutuotantoa edustava tulosaluejohtaja sopivat kasvatus- ja opetuslautakunnan ja kaupunginhallituksen välisen strategisen palvelusopimuksen asettamien tavoitteiden mukaisesta palvelutoiminnan laajuudesta ja resursseista sekä toimista palvelutuotannon kehittämiseksi.
Tämän sopimuksen osapuolia ovat Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessi, jota edustaa palvelujohtaja Vesa Kulmala sekä varhaiskasvatuksen tulosalue, jota edustaa tulosaluejohtaja Maija-Liisa Rantanen. Sopimuksen osapuolena on myös sivistystoimialan hallinto, koska se tuottaa tukipalveluja varhaiskasvatuksen tulosalueelle. Sopimuksen hyväksyy kasvatus- ja opetuslautakunta. Prosessin valvojana toimii toimialajohtaja Timo Jalonen.
Turun kaupungin visio 2015
”Suomen Turku on kansallisesti ja kansainvälisesti vetovoimainen kulttuurin ja osaamisen keskus, jossa on erinomainen elämisen laatu sekä innovatiivinen toimintaympäristö.”
Lähtökohtana on kestävästi kehittyvä ja tasapainoinen Turku ja keskeisiä tavoitelinjauksia ovat:
•Tasapainoinen talous
•Kilpailukykyinen Turku
•Ydinpalveluihin keskittyminen
•Hyvä hallinto
Kasvatus- ja opetustoimen visio
Turussa kasvatus- ja opetuspalvelut mahdollistavat kaiken ikäisille oppijoille edellytykset kehittyä yksilöinä omien vahvuuksiensa ja tavoitteidensa pohjalta.
Kasvatus- ja opetustoimi on haluttu työpaikka, jossa työskentelee innostunutta, arvostettua ja osaavaa henkilökuntaa.
Turun kasvatus- ja opetuspalvelut ovat maan parhaimmistoa ja toimivat esimerkkinä muille.
Kasvatus- ja opetustoimen toiminta-ajatus
Turun kasvatus- ja opetustoimen henkilöstö järjestää laadukkaita ja monipuolisia kasvatus- ja opetuspalveluita yhteiskuntavastuullisesti asiakkaan tarpeista lähtien.
Kasvatus- ja opetustoimi edistää Turun seudun vetovoimaisuutta sekä asukkaiden hyvinvointia, elämänhallintaa ja aktiivisuutta.
Kasvatus- ja opetustoimen arvot
Kasvatus- ja opetustoimen arvot noudattavat kaupungin yhteisiä arvoja. Näiden arvojen pohjalta on luotu kasvatus- ja opetustoimeen ohjaavat periaatteet, jotka ovat
Asiakaslähtöisyys
•palvelutarpeiden ennakointi ja joustava reagointi muuttuviin tarpeisiin
•palvelut ovat monipuolisia, sisältävät riittävästi valinnan mahdollisuuksia ja ovat joustavasti ja tasa-arvoisesti asiakkaiden käytettävissä
•asiakkaiden osallisuuden vahvistaminen
Osaaminen ja luovuus
•monialaisen henkilöstön osaamispääomasta huolehtiminen
•muiden osaamisen arvostaminen
•ennakkoluuloton uusien keinojen ja menetelmien käyttäminen toiminnassa
•rohkea vaihtoehtojen etsintä käytäntöjen toimivuuden lisäämiseksi sekä lähi- että verkko- ja etäpalveluiden avulla
Vastuullisuus
•sosiaalinen kestävyys (terveet elämäntavat, oikeudenmukaisuus, hyvät ihmissuhteet)
•kulttuurinen kestävyys (suomalaisen ja turkulaisen kulttuurin ja perinteen välittäminen ja arvostaminen sekä monikulttuurinen oppimisympäristö)
•ekologinen kestävyys (luonnon monimuotoisuuden ja puhtaan luonnon säilyttäminen tuleville sukupolville, säästeliäs raaka-aineiden ja energian käyttö)
•taloudellinen kestävyys (kokonaisvaltainen taloudellisuus, jossa huomioidaan päätöksen vaikutukset tulevaisuudessa myös suhteessa muihin toimijoihin)
Tasa-arvoisuus ja oikeudenmukaisuus
•tasapuolisesti ja oikein kohdennettu tuki kasvulle ja kehittymiselle
•tasa-arvoinen ja oikeudenmukainen toisten ihmisten huomioonottaminen
•yhteistoiminta sidosryhmien kanssa (koti, muut hallintokunnat, luottamusmiehet, muut vertaistoimijat, työelämä) paikallisesti, alueellisesti ja kansainvälisesti
•toimivat työyhteisötaidot
•hyvä johtaminen
Kansainvälisyys
•valmius toimia kulttuurikontekstista riippumatta eri tilanteissa, eri kulttuurien ymmärtäminen, omien arvojen ja kulttuuripohjan tiedostaminen
•kansainväliseen opiskeluun ja työelämään valmentaminen
•liikkuvuuden lisääminen
Toimintaympäristö ja sen mahdolliset muutokset
Varhaiskasvatuspalvelujen piiriin hakeutuneiden määrä on ollut kasvussa vuodesta 2008. Viralliset ennusteet alle kouluikäisten määrästä ennustavat myös kasvua tulevina vuosina. Samaan aikaan palvelujen piirissä olevien lasten määrän suhteellinen osuus on ollut hitaassa kasvussa. Vieraskielisten lasten määrä omalta osaltaan on kasvussa. Myös erityistä tukea tarvitsevien lasten osuus on ollut kasvussa. Palvelujen kysynnän kasvu asettaa haasteen rekrytointiin, erityisesti lastentarhanopettajien rekrytointiin on panostettava.
Haasteena on perhepäivähoidon säilyminen yhtenä päivähoidon vaihtoehtona. Uusien perhepäivähoitajien rekrytointi työelämästä poistuvien hoitajien tilalle on haasteellista. Perhepäivähoidossa korostuu yksityisen palvelutuotannon osuus. Ryhmäperhepäivähoito tuotetaan ainoastaan yksityisenä tuotantona.
Asiakkuudet ja palvelujen kysyntä vuonna 2013
| 2011/01 | 2012/01 | 2013/01 |
Kaupungin omat yht, ei avoin | 5 560 | 5 674 | 5 681 |
1.Päiväkoti | 5 109 | 5 224 | 5 272 |
1. -joista esiopetuksessa | 1 287 | 1 216 | 1 280 |
2.Perhepäivähoito | 451 | 450 | 409 |
6. Avoin varhaiskasvatus | 472 | 464 | 515 |
Ostetut yht, ei avoin | 799 | 875 | 1 087 |
3.Maksusitoumus (ent. ostop) | 290 | 143 | 75 |
4.Palveluseteli | 425 | 726 | 999 |
-ostetuista esiopetuksessa | 125 | 137 | 157 |
5.Seutusopimus | 3 | 6 | 13 |
Avoin varhaiskasvatus | 50 | 53 | 43 |
Lasten hoidon tuet |
|
|
|
Kotihoidon tuki | 2 082 | 2 103 | 2 121 |
Yksityisen hoidon tuki yht. | 808 | 305 | 636 |
- päiväkoti | 475 | 329 | 286 |
- perhepäivähoito | 290 | 274 | 293 |
- hoito lapsen kotona | 43 | 49 | 57 |
Toimintatapoja koskevat keskeiset pariaatteet ja niiden muutokset
Valtioneuvosto on valtioneuvoston ohjesäännön nojalla antanut 28.2.2002 periaatepäätöksen varhaiskasvatuksen valtakunnallisista linjauksista. Asiakirjan tavoitteena on edistää varhaiskasvatuksen sisällön ja laadun kehittämistä koko siinä palvelu- ja tukijärjestelmässä, joka on luotu lasten ja perheiden tueksi ennen lasten oppivelvollisuuden alkamista. Siitä huolimatta, että kunnan varhaiskasvatussuunnitelman laatiminen ei ole lakisääteinen, lähes kaikissa Suomen kunnissa on kuntakohtainen varhaiskasvatussuunnitelma, jonka pohjalta on laadittu yksikkökohtaiset suunnitelmat.
Turun kaupungin varhaiskasvatussuunnitelman vuoden 2005 painoksesta valmistuu keväällä 2013 uudistettu painos, jossa on huomioitu uusina sisältöalueina media-, globaali- ja ruokakasvatus. Lisäksi huomiota on kiinnitetty kestävään kehitykseen, kiusaamisen ehkäisyyn sekä lapsen ja perheen osallisuuden lisäämiseen. Turun varhaiskasvatussuunnitelma on varhaiskasvatuksen sisällöllisen kehittämisen ja ohjauksen väline, jota noudattamalla perheiden tasa-arvoisuus lisääntyy huolimatta siitä, missä päivähoitomuodossa tai –yksikössä lapsi on hoidossa. Varhaiskasvatussuunnitelma otetaan käyttöön toimintakauden alussa 1.8.2013, ja syksyn aikana henkilökuntaa perehdytetään uuden suunnitelman käyttöönottoon sekä yksikkötason suunnitelmien laadintaan
Turku-sopimuksesta on nostettu tähän asiakirjaan seuraavat sivistystoimialaa erityisesti koskevat näkökulmat.
Sopimuksen perusperiaatteet ovat:
-Terve talous on kaiken toiminnan perusta
-Turvataan peruspalvelut
-Sitoudutaan kestävän kasvun ja kestävän kehityksentavoitteiseen – ilman työpaikkoja ei ole kasvua, eikä työpaikkoja synny ilman yritysystävällistä ilmapiiriä
-Uusi Turku on 2016 vahva ja nykyistä laajempi seutukunnan keskus
Ennaltaehkäisy on avainsana palveluiden järjestämisessä ja siihen panostetaan. Varhaiskasvatuksen kehittämistä jatketaan tarjoamalla perheiden eritarpeista lähteviä, monipuolisia palveluita. Uudistuvan Turun perusopetus on laadukasta ja tarjoaa riittävät tukipalvelut. Kansalaisjärjestöt otetaan tiiviimmin mukaan kehittämään hyvinvoivaa Turkua. Uudistuneessa Turussa myös tasataan hyvinvoinnin eroja kaupungin eri alueiden välillä, lähipalveluista pidetään huolta ja maahanmuuttajien kotouttamistoimintaa kehitetään. Osana uudistusohjelman laadintaa tehdään koko kaupungin toiminnan kattava palveluanalyysi sen arvioimiseksi, tehdäänkö strategisiin tavoitteisiin nähden oikeita asioita ja tehdäänkö niitä oikealla tavalla.
Toimintojen vaikuttavuutta arvioidaan entistä paremmin voimavarojen ohjaamiseksi mahdollisimman tuloksellisesti. Samalla arvioidaan mistä toimintatavoista ja -malleista on perusteltua luopua ja mitä palveluja voidaan korvata vaikuttavuudeltaan paremmilla. Uusien palveluprosessien kehittämisessä ja toimintamallien käyttöönottamisessa panostetaan henkilöstön osaamisen ja ideoiden hyödyntämiseen ja hyvään johtamiseen ja vuorovaikutukseen. Kaupungilla on kaikissa tilanteissa vastuu palveluiden laadusta. Tavoitteena on, että palvelut tuotetaan laadukkaasti ja nykyistä kustannustehokkaammin. Tarkemmat linjaukset tuotantotavoista määritellään kutakin palvelua ohjaavassa strategiassa.
Sopimuksen tarkoittaman toiminnan resursointi
Varhaiskasvatuksen tuotantoon on varattu talousarviossa määrärahoja seuraavasti, .
|
| TP 2012 (EUR) | TA 2013 (EUR) |
Kustannuslaji |
| EUR | EUR |
1000TM | KUSTANNUSLAJIT | 67 479 802,90 | 78 189 517,80 |
10003A | TOIMINTATUOTOT | -7 298 982,09 | -7 790 558,88 |
10004A | TOIMINTAKULUT | 74 717 437,23 | 85 980 076,68 |
10006A | RAHOITUSERÄT | 0,00 |
|
10007A | POISTOT | 61 347,76 |
|
Edellä olevat luvut sisältävät myös seuraavan taulukon määrärahat yksityisten palvelujen hankintaan ja lasten hoidon tukiin.
|
| TP 2012 (EUR) | TA 2013 (EUR) |
Tulosyksikkö |
| EUR | EUR |
1000VAYKPATI | Yksityisten palvelui | 20 822 349,92 | 18 606 511,92 |
31600 | VA/Esiopet.ostopalv. | 616 664,85 | 632 105,04 |
31601 | VA/S.kunt. ostopalv. | 90 691,94 | 39 000,00 |
31602 | VA/Sij.lasten ostopa | 251 737,70 | 249 360,00 |
31603 | VA/Osto-pk ostopalv. | 839 507,61 | 304 466,04 |
31604 | VA/Palveluseteli | 6 086 124,75 | 5 366 618,04 |
31605 | VA/Yksit.palvel.yht. | 247 204,02 | 324 962,76 |
31700 | VA/Lasten hoid. tuet | 12 690 419,05 | 11 690 000,04 |
Määrärahojen käytössä on huomioitava se, että kaikkia määrärahoja ei ole jaettu ruotsinkielisten palvelujen tulosalueelle.
Talousarviopäätöksestä johtuvat toiminnan sopeuttamistoimenpiteet
Jotta tulosalue pysyisi päätetyssä talousarviossa vuoden 2013 aikana, on tulosalueen toimintaa sopeutettava. Seuraavilla toimenpiteillä voidaan kustannuskehitystä hillitä. Sopeuttamistoimenpiteitä tulee tehdä yhteistyössä muiden tulosalueiden kanssa ja ne tulee suhteuttaa lapsi ja oppilasmäärien mukaisesti. Sopeutettava euromäärä perustuu varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan tekemän talousarvioehdotuksen ja kaupunginvaltuuston päättämän talousarvion erotukseen.
Toimintaa, kokopäivähoito ja avoimet palvelut, ei voida laajentaa päivähoidon kysynnän mukaiseksi. Tämä koskee sekä kunnallista että hankittuja palveluja. Palveluseteliin varatusta määrärahasta on vähennetty n. 520 000 euroa.
Avustajien palkkauslupia vähentämällä saavutetaan n. 170 000 euron säästö. Tämä merkitsee sitä, että toimenpide kohdistuu syksyyn 2013, jolloin vähennys henkilötyövuosivähennys on suurempi kuin jos se toteutettaisiin koko vuoden aikana.
Esiopetuksen uimakoulun lakkauttamisella voidaan saavuttaa 22 500 euron säästö mm. hallivuokrista. Varhaisakasvtus- ja perusopetusjaosto esitti 20.3.2013, että uimakoulua ei lakkautettaisi.
Kuljetuksia vähentämällä voidaan toteuttaa 10 500 euron säästö.
Tulosalueiden yhteiset tavoitteet
Kaupunginvaltuusto on päättänyt käsitellessään vuoden 2013 talousarviota seuraavista sitovista tavoitteista:
-Varhaiskasvatuksessa monipuolistetaan palvelurakennetta ja palvelua laajennettaessa suunnataan painopiste yksityisiltä tuottajilta hankittuihin palveluihin
oMittari seurantaa varten
oKunnallisen ja hankitun palvelun osuus
-Suunnataan resursseja ennaltaehkäisevään työhön ja lapsen ja oppilaan oikea-aikaiseen kasvun- ja oppimisen tukeen lähikoulu- ja -päiväkotiperiaatteen mukaisesti
oMittari seurantaa varten
oOsa-aikaisen erityisopetuksen määrä
-Hyvinvoinnin lisääminen kehittämällä varhaisen puuttumisen ja ennaltaehkäisevän työn menetelmiä osana perustoimintaa ja yhteistyössä muiden tahojen kanssa
oMittari seurantaa varten
oKouluterveyskysely ja varhaiskasvatuksen lapset 4- v. neuvolatarkastuksen piirissä 100 %, Kunta10
Lisäksi kaupunginvaltuusto päätti, että
•opetustoimeen erityisesti perusopetuksen ryhmäkokojen kasvun hillitsemiseen, lisäys toimintamenoihin on 2.000.000 euroa vuodelle 2013,
•varhaiskasvatuksessa turvataan nykyiset perheiden valinnanmahdollisuudet.
•pitää sisällään lasten kulttuuripolun toteuttamiseen tarvittavat määrärahat opetusviraston budjettiin kirjattuna.
Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen tavoitteet varhaiskasvatuksen tulosalueella
Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen kasvatus ja opetus | SPS:n strategiset tavoitteet | Perusresurssien turvaaminen
Kaikille lapsille ja oppilaille taataan tasa-arvoiset kasvatus- ja opetusmahdollisuudet koko kaupungissa | |||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi
Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurantaan | Tavoitetaso | Resurssitarve | Tavoitetta tukevat hankkeet |
Varhaiskasvatussuunnitelma on toiminnan kehittämisen ja ohjauksen väline | Varhaiskasvatussuunnitelma on käytössä jokaisessa ja perehdytyskoulutusta järjestetään
Koko henkilöstö | Prosessin eteneminen | Asiakirja on käytössä jokaisessa yksikössä 1.8.2013 ja perehdytys on järjestetty vuoden loppuun mennessä | Henkilöstöresurssin kohdentaminen laadintaprosessiin ja koulutukseen |
|
Palveluohjauksella asiakas ohjataan tarvetta vastaavan palvelun piiriin | Asiaakaan ohjauksen kehittäminen osana ASPA-hankeetta ja tilaajakokonaisuutta
Palvelujohtaja ja tulosaluejohtaja | Kehittämishankkeen totuttaminen ja toimintojen muuttaminen tavoitteiden mukaiseksi | Kehittämishanke toteutettu ja toimintamallin käyttöönotto on käynnistynyt elokuussa 2013 | Resurssien kohdentaminen | Palvelukanavapiltointi -hanke ASPA-hanke |
Asiakas saa monipuolisesti tietoa palvelukokonaisuudesta päätöstensä tueksi
Tulosaluejohtaja | Asiakaspalaute: Saamani palvelu on vastannut tarpeitani | Tavoitetaso 4 (asteikolla 1-5) | Ei lisäresurssia |
| |
Laadunhallintajärjestelmällä varmistetaan tasalaatuinen palvelu | Palautejärjestelmä toimii laadunhallintaprosessin mukaisesti. Laadunhallintaprosessi on sidottu osaksi sopimusohjausta. Kehittämiskohteet nousevat arvioinnin pohjalta.
Tulosaluejohtaja ja ruotsinkielisten palveluiden johtaja | CAF-laadunhallintajärjestelmä, varhaiskasvatuksen laatukriteerit (Kuntaliitto 2010). | Prosessi on kuvattu ja käyttöönotto on alkanut, tavoitetaso 50–70 (CAF-arvioinnissa, pisteet 0-100) | Ei lisäresurssia, laaturyhmän työaika |
|
Avoimet palvelut tuottavat lapselle ja perheelle virikkeitä ja lisäävät hyvinvointia | Avoimia palveluja lisätään jokaisella palvelualueella
Tulosaluejohtaja ja päälliköt | Asiakaspalaute.
Käyttäjien määrä | Tavoitetaso 4 (asteikolla 1-5)
Käyttäjien määrä lisääntyy 7 prosentilla verrattuna edelliseen vuoteen | Käynnistettäessä tarvitaan päällekkäistä resurssia, mutta pitkällä aikavälillä kokopäiväpaikkoja vapautuu
Talousarviossa ei ole huomioitu toiminnan laajentamista |
|
Osaava henkilöstö mahdollistaan laadukkaan kasvu- ja oppimisympäristön sekä kasvatuksen lapselle | Mentorointitoiminta tukee työntekijää /asiantuntijaa työssään
Esimiehet ja koko tulosalueen henkilöstö | Prosessin eteneminen / Suunnitelman laatimisen edistyminen | Suunnitelma laadittu mentorointitoiminnasta ja henkilöstön perehdyttäminen asiaan on käynnistynyt | Työajan osoittaminen mentorointitoiminnan käynnistämiseen |
|
TVT osaamisen lisääminen ja käyttämisen mahdollisuuksien lisääminen
Esimiehet ja koko tulosalueen henkilöstö | Laaditaan suunnitelma TVT osaamisen ja käytön lisäämiseksi | Suunnitelma valmis ja vaadittavat resurssit selvitetty | Vaatii välineistön lisäystä – ei resursseja vuodelle 2013 | Molla -hanke | |
Lisätään perheiden vaikutusmahdollisuuksia palvelun suunnittelussa | Selvitetään painotetun toiminnan tarve
Palvelujohtaja ja tulosaluejohtaja | Kuntalaiskysely ja resurssitarpeen kartoitus | Kyselytoteutettu ja resurssit kartoitettu seuraavan talousarvion laadintaa varten | Selviää kartoituksen myötä |
|
Perustetaan asiakasraati yhteistyömuodoksi
Tulosaluejohtaja | Perustamisprosessin eteneminen | Asiakasraadin toimintaperiaatteet on luotu ja toiminta käynnissä | Ei lisäresurssia |
|
Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia | SPS:n strategiset tavoitteet | Yleisen, tehostetun ja erityisen tuen antamiseen tarvittavat perusresurssit varmistetaan erityisesti oppilaan lähikoulussa ja varhaiskasvatuksessa jatketaan mallin jalkauttamista
Varhaisen puuttumisen ja ennaltaehkäisevän työn kehittäminen osana perus-toimintaa ja yhteis-työssä muiden tahojen kanssa
| |||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi
Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurantaan | Tavoitetaso | Resurssitarve | Tavoitetta tukevat hankkeet |
Osallistuminen ennaltaehkäisevään työhön muiden toimijoiden kanssa | Hankkeissa kehitettyjen toimintamallien juurruttaminen ja uusiin kehityshankkeisiin osallistuminen.
Tulosalueen henkilöstö | Prosessikuvaus | Prosessikuvauksen mukainen toiminta | Ei resurssitarvetta, toimintatapojen muutos, hankerahoitusten hyödyntäminen | Remontti-hankkeen Turun hankkeet, esim. Puhku |
Varhaiskasvatuksessa tunnistetaan tuen tarve ja käynnistetään tarvittavat tukitoimet | Perusopetuslain mukainen YTE-malli käytössä myös varhaiskasvatuspalveluissa ja painopiste siirtyy yleiseen tukeen
Esimiesten perehdyttäminen YTE-malliin
Varhaiserityiskasvatuksesta vastaava | Tehostetun ja erityisen tuen piirissä olevien lasten määrä
Esimiesten osallistuminen YTE-perehdytystilaisuuksiin
| Erityisen tuen piirissä olevien lasten määrä vähenee
Esimiehet pystyvät tukemaan oman yksikkönsä henkilöstöä varhaisen tuen tarpeen havaitsemisessa ja tuen toteuttamisessa
| Olemassa olevien resurssien kohdentaminen
Päivähoidon tarkastajan työpanos perehdytysten suunnittelussa ja toteuttamisessa |
|
Varhaiserityiskasvatuksen osaamisen lisääminen
Tulosaluejohtaja | Toteutuneet vakanssi muutokset ja sen myötä toteutettu uudelleen organisointi | Vakanssi muutokset tehty ja toimintamallin muutos kuvattu |
|
| |
Kasvatuskumppanuus tukee lapsen kasvua | Koulutetaan kasvatuskumppanuuskouluttajia, vuosittain 6 hlö
Koulutusvastaava | Sisäiseen koulutukseen osallistuneiden määrä | Noin 15 % henkilökunnasta koulutettu 5 vuoden sisällä | Sijaistarve ryhmiin koulutuksien ajaksi (6 pv/ hlö) |
|
Tasa-arvon ja osallisuuden lisääminen | Kaikille maahanmuuttajataustaisille lapsille laaditaan kieliohjelma ja henkilökunta on koulutettu ohjelman laatimiseen ja sen toetutukseen | Ohjelman toteuttaminen ja henkilöstökoulutus | Jokaiselle ko. kohderyhmään kuluvalle lapselle on laadittu suunnitelma ja jokaisessa lapsiryhmässä jossa on maahanmuuttajataustaisia lapsi on koulutuksen saanut työntekijä | Koulutus- ja sijaisresurssit | TASE-hanke |
Lapsiryhmästä havaitaan ”hiljaiset” lapset ja toteutetaan mahdolliset toimenpiteet | Lapsibarometri | Kaikissa ryhmissä tehdään lapsibarometri | Ei lisäresurssin tarvetta | ||
Kasvatuskulttuurin tutkiminen varhaiskasvatuksessa poikien ja tyttöjen näkökulmasta | Erilaiset selvitykset ja kyselyt (tarjotaan opiskelijoiden opinnäytetöiden aiheiksi). | Saadaan selville tukevatko kasvatuskäytännöt poikien ja tyttöjen tasapuolista kasvatuskulttuuria. Saadaan selville, ilmeneekö tyttöjen ja poikien viihtymisessä päivähoidossa eroja ja mahdollistuvatko lasten kiinnostuksen mukaiset erilaiset leikit ja toiminnat päivähoidossa. | Ei lisäresurssin tarvetta.
|
Toiminnan tehostaminen/resurssien tasapainoinen ohajus | SPS:n strategiset tavoitteet | Palveluorganisaatio ja toiminnan rakenteet tukevat tehokkaasti lasten kasvatusta ja opetusta
Tieto- ja viestintäteknologian käytön lisääminen
Toiminta ja resurssit ovat tasapainossa | |||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi
Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve | Tavoitetta tukevat hankkeet |
Henkilöstöresurssit ovat tehokkaassa käytössä | Henkilöstöresurssit on kohdennettu perustehtävän palveluntarpeen (kasvatus- ja opetus) mukaisesti. Henkilökunnan liikkuvuus.
Tulosaluejohtaja | Effican tiedot kirjattu oikein. Effican hyödyntäminen resurssiseurannassa. htv seuranta | 100 % täyttöaste | Resurssitarve seuraa perustehtävän mukaisesti palvelutarvetta (jatkuva arviointi) |
|
Toimitaan tehokkaasti kumppaneina yksityisten palveluntuottajien kanssa | SPS:n mukaisesti osa päivähoitopalveluista tuotetaan yksityisessä palvelutuotannossa ja palvelu.
Palvelujohtaja | Palvelusetelin piirissä olevien lasten lukumäärä | yksityinen tuotanto 24 % oma tuotanto 76 % | Resurssien kohdentaminen | PSOP -hanke |
Kehitetään talouden suunnittelua, toteutusta ja seurantaa | Tuotteet määritellään ja kustannukset kohdennetaan.
Tulosaluejohtaja, palvelujohtaja, talouspalvelut | Palvelut on tuotteistettu ja kustannukset ovat selkeästi vertailtavissa | Tuotteistus suoritettu. | Ei resurssitarvetta | Suoriteperusteinen budjetointi |
Kestävä kehitys | SPS:n strategiset tavoitteet | Ilmasto- ja ympäristöohjelman toteuttaminen
Vastuullisuuden lisääminen osana perustoimintaa | |||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi
Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve | Tavoitetta tukevat hankkeet |
Kestävän kehityksen toimintakulttuurin luominen | Ekotukihenkilö toimii jokaisessa yksikössä ja tukee/ohjaa henkilöstöä tavoitteen mukaiseen toimintaan
Yksikön esimies | Vastuuhenkilöt/yksikkö
| Jokaisessa yksikössä on vastuuhenkilö
| Perehdyttämiskoulutuksesta tulee kustannuksia |
|
Hankinnat toteutetaan kestävästi ja kustannustehokkaasti | Hankinnoissa ja palvelujen ostoissa noudatetaan hankintaohjeistusta ja toimitaan kustannustehokkaasti ta:n puitteissa
Hankintoja tekevä henkilöstö | Ta:n toteuma, kestävään hankintaan siirtyminen | Talousarvio toteutuu suunnitellusti, kestävään hankintaan on kiinnitetty huomiota | Olemassa olevat hankintaresurssit |
|
Seuraavaa lomaketta hyödynnetään yksikkötasolla suunniteltaessa ja arvioitaessa toimintaa tämän sopimuksen keskeisten tavoitteiden osalta.
Turussa 1.1.2013
Lasten kasvatuksen ja opetuksen Pääprosessin tulosalueen puolesta
pääprosessin puolesta
Vesa Kulmala Maija-Liisa Rantanen
Palvelujohtaja Tulosaluejohtaja
Varhaiskasvatus
Timo Jalonen
Toimialajohtaja