Operatiivinen palvelutuotantosopimus Turun kaupungin sivistystoimialan ruotsinkielisen kasvatuksen ja opetuksen tulosalueen palveluista vuonna 2013


Sisällys

 

Sopimuksen tarkoitus   3

Sopimusosapuolet   3

Toiminnan arvot   3

Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessin ruotsinkielisten palvelujen tuottaminen   6

Asiakkuudet ja palvelujen kysyntä sekä resurssit vuonna 2013   6

Talousarviopäätöksestä johtuvat toiminnan sopeuttamistoimenpiteet   7

Tavoitteet toimintavuodelle   7

Tulosalueiden yhteiset tavoitteet   7

Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen tavoitteet varhaiskasvatuspalveluissa   9

Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen tavoitteet perusopetuspalveluissa   15

Nuorten ja aikuisten koulutuksen pääprosessin ruotsinkielisten palvelujen tuottamisesta vuonna 2013   20

Allekirjoitukset   26


Sopimuksen tarkoitus

Tällä operatiivisella palvelutuotantosopimuksella pääprosesseja edustavat palvelujohtajat ja palvelutuotantoa edustava tulosaluejohtaja sopivat kasvatus- ja opetuslautakunnan ja kaupunginhallituksen välisen strategisen palvelusopimuksen asettamien tavoitteiden mukaisesta palvelutoiminnan laajuudesta ja resursseista sekä toimista palvelutuotannon kehittämiseksi.

Sopimusosapuolet

Tämän sopimuksen osapuolia ovat Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessi, jota edustaa palvelujohtaja Vesa Kulmala ja Nuorten ja aikuisten koulutuksen pääprosessi, jota edustaa palvelujohtaja Mika Helva sekä tulosaluejohtaja Liliane Kjellman. Sopimuksen osapuolena on myös sivistystoimialan hallinto, koska se tuottaa tukipalveluja tulosalueelle. Sopimuksen hyväksyy omalta osaltaan kasvatus- ja opetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto sekä kasvatus- ja opetuslautakunta. Prosessin valvojana toimii toimialajohtaja Timo Jalonen. Nuorten ammatillisen koulutuksen osalta handel och data sisältyy ammatillisen koulutuksen tulosalueen operatiiviseen palvelutuotantosopimukseen.

Toiminnan arvot

Turun kaupungin visio 2015

”Suomen Turku on kansallisesti ja kansainvälisesti vetovoimainen kulttuurin ja osaamisen keskus, jossa on erinomainen elämisen laatu sekä innovatiivinen toimintaympäristö.”

Lähtökohtana on kestävästi kehittyvä ja tasapainoinen Turku ja keskeisiä tavoitelinjauksia ovat:

-Tasapainoinen talous

-Kilpailukykyinen Turku

-Ydinpalveluihin keskittyminen

-Hyvä hallinto

 

 

Kasvatus- ja opetustoimen visio

Turussa kasvatus- ja opetuspalvelut mahdollistavat kaiken ikäisille oppijoille edellytykset kehittyä yksilöinä omien vahvuuksiensa ja tavoitteidensa pohjalta.

Kasvatus- ja opetustoimi on haluttu työpaikka, jossa työskentelee innostunutta, arvostettua ja osaavaa henkilökuntaa.

Turun kasvatus- ja opetuspalvelut ovat maan parhaimmistoa ja toimivat esimerkkinä muille.

 

Kasvatus- ja opetustoimen toiminta-ajatus

Turun kasvatus- ja opetustoimen henkilöstö järjestää laadukkaita ja monipuolisia kasvatus- ja opetuspalveluita yhteiskuntavastuullisesti asiakkaan tarpeista lähtien.

Kasvatus- ja opetustoimi edistää Turun seudun vetovoimaisuutta sekä asukkaiden hyvinvointia, elämänhallintaa ja aktiivisuutta.

 

Kasvatus- ja opetustoimen arvot

Kasvatus- ja opetustoimen arvot noudattavat kaupungin yhteisiä arvoja. Näiden arvojen pohjalta on luotu kasvatus- ja opetustoimeen ohjaavat periaatteet, jotka ovat

Asiakaslähtöisyys

-palvelutarpeiden ennakointi ja joustava reagointi muuttuviin tarpeisiin

-palvelut ovat monipuolisia, sisältävät riittävästi valinnan mahdollisuuksia ja ovat joustavasti ja tasa-arvoisesti asiakkaiden käytettävissä

-asiakkaiden osallisuuden vahvistaminen

Osaaminen ja luovuus

-monialaisen henkilöstön osaamispääomasta huolehtiminen

-muiden osaamisen arvostaminen

-ennakkoluuloton uusien keinojen ja menetelmien käyttäminen toiminnassa

-rohkea vaihtoehtojen etsintä käytäntöjen toimivuuden lisäämiseksi sekä lähi- että verkko- ja etäpalveluiden avulla

Vastuullisuus

-sosiaalinen kestävyys (terveet elämäntavat, oikeudenmukaisuus, hyvät ihmissuhteet)

-kulttuurinen kestävyys (suomalaisen ja turkulaisen kulttuurin ja perinteen välittäminen ja arvostaminen sekä monikulttuurinen oppimisympäristö)

-ekologinen kestävyys (luonnon monimuotoisuuden ja puhtaan luonnon säilyttäminen tuleville sukupolville, säästeliäs raaka-aineiden ja energian käyttö)

-taloudellinen kestävyys (kokonaisvaltainen taloudellisuus, jossa huomioidaan päätöksen vaikutukset tulevaisuudessa myös suhteessa muihin toimijoihin)

Tasa-arvoisuus ja oikeudenmukaisuus

-tasapuolisesti ja oikein kohdennettu tuki kasvulle ja kehittymiselle

-tasa-arvoinen ja oikeudenmukainen toisten ihmisten huomioonottaminen

-yhteistoiminta sidosryhmien kanssa (koti, muut hallintokunnat, luottamusmiehet, muut vertaistoimijat, työelämä) paikallisesti, alueellisesti ja kansainvälisesti

-toimivat työyhteisötaidot

-hyvä johtaminen

Kansainvälisyys

-valmius toimia kulttuurikontekstista riippumatta eri tilanteissa, eri kulttuurien ymmärtäminen, omien arvojen ja kulttuuripohjan tiedostaminen

-kansainväliseen opiskeluun ja työelämään valmentaminen

-liikkuvuuden lisääminen


Ruotsinkielisten palvelujen tuottaminen

 

Asiakkuudet ja palvelujen kysyntä sekä resurssit vuonna 2013

 

2012

2013

2014

2015

2016

Menot

 

14,028

 

 

 

Tulot

 

0,852

 

 

 

Netto

 

- 13,175

+ 2,3 %

+ 2,3 %

+3,0 %

Henkilöstön määrä

(henkilökeskuksen htv:t)

 

86 + 106+17+6

 

 

 

Sairauspoissaolot

 

 

 

 

 

Kaupungin omat pk ja pph yht

 

358

370

380

380

Päiväkoti

 

354

 

 

 

-joista esiopetuksessa

 

89

 

 

 

Perhepäivähoito

 

4

 

 

 

Avoin varhaiskasvatus

 

0

 

 

 

Ostetut pk ja pph yht

 

134

140

150

150

Maksusitoumus

 

31

 

 

 

Palveluseteli

 

102

 

 

 

-ostetuista esiopetuksessa

 

13

 

 

 

Seutusopimus

 

1

 

 

 

vuosiluokat 1-6 oppilasmäärä

 

627

600

613

635

vuosiluokat 7-9 oppilasmäärä

 

335

344

329

326

Katedralskolanin vuosiopiskelijat

257

278

 

266

 

268

 

268

Katedralskolanin kurssit/lukuvuosi

295

293

 

293

 

293

 

293

Arbiksen opiskelijavirtauma

1399

1500

 

1500

 

 

Arbiksen oppitunnit

4497

4000

3900

 

 

Päivähoidon lasten lkm 01/2013 ja oppilasmäärät 20.9.2012 perusopetuksessa

Talousarviopäätöksestä johtuvat toiminnan sopeuttamistoimenpiteet

 

Jotta tulosalue pysyisi päätetyssä talousarviossa vuoden 2013 aikana, on tulosalueen toimintaa sopeutettava. Seuraavilla toimenpiteillä voidaan kustannuskehitystä hillitä. Sopeuttamistoimenpiteitä tulee tehdä yhteistyössä muiden tulosalueiden kanssa ja ne tulee suhteuttaa lapsi ja oppilasmäärien mukaisesti.

 

Varhaiskasvatus

Toimintaa ei laajenneta päivähoidon kysynnän mukaiseksi. Tämä koskee sekä kunnallista että hankittuja palveluja.

oHoito- ja kasvatushenkilöstön vähentäminen

oPalveluseteliä ei myönnetä kaikille hakijoille

Avustajien palkkauslupia vähennetään. Toimenpide voi kohdistua kuitenkin vasta syksyyn 2013, jolloin joudutaan vähentämään useampi henkilötyövuosi kuin jos toimenpide voitaisiin tehdä jo alkuvuodesta.

Esiopetuksen uimaopetuksen lakkauttaminen

Kuljetusten vähentäminen

Toteuttamalla yleiskevennys kohdistuen mm. perhepäivähoitajien kulukorvauksiin

Perusopetus

Jatketaan vuonna 2012 aloitettuja toimenpiteitä

Oppilaskohtainen tuntikehys pidetään samassa kuin vuonna 2012: alakoulut 1,21 ja yläkoulut 1,72

Koulukuljetusten kehittäminen ja tehostaminen

Oppilasmäärien väheneminen vähentää kuluja

Tavoitteet toimintavuodelle

Tulosalueiden yhteiset tavoitteet

Kaupunginvaltuusto on päättänyt käsitellessään vuoden 2013 talousarviota seuraavista sitovista tavoitteista, jotka koskevat kaikkia tulosalueita.

-Varhaiskasvatuksessa monipuolistetaan palvelurakennetta ja palvelua laajennettaessa suunnataan painopiste yksityisiltä tuottajilta hankittuihin palveluihin

oMittari seurantaa varten

Kunnallisen ja hankitun palvelun osuus

-Suunnataan resursseja ennaltaehkäisevään työhön ja lapsen ja oppilaan oikea-aikaiseen kasvun- ja oppimisen tukeen lähikoulu- ja -päiväkotiperiaatteen mukaisesti

oMittari seurantaa varten

Osa-aikaisen erityisopetuksen määrä

-Hyvinvoinnin lisääminen kehittämällä varhaisen puuttumisen ja ennaltaehkäisevän työn menetelmiä osana perustoimintaa ja yhteistyössä muiden tahojen kanssa

oMittari seurantaa varten

Kouluterveyskysely ja varhaiskasvatuksen lapset 4- v. neuvolatarkastuksen piirissä 100 %, Kunta10

Lisäksi kaupunginvaltuusto päätti, että

opetustoimeen erityisesti perusopetuksen ryhmäkokojen kasvun hillitsemiseen, lisäys toimintamenoihin on 2.000.000 euroa vuodelle 2013,

varhaiskasvatuksessa turvataan nykyiset perheiden valinnanmahdollisuudet.

pitää sisällään lasten kulttuuripolun toteuttamiseen tarvittavat määrärahat opetusviraston budjettiin kirjattuna.

 

Valtioneuvosto on valtioneuvoston ohjesäännön nojalla antanut 28.2.2002 periaatepäätöksen varhaiskasvatuksen valtakunnallisista linjauksista. Asiakirjan tavoitteena on edistää varhaiskasvatuksen sisällön ja laadun kehittämistä koko siinä palvelu- ja tukijärjestelmässä, joka on luotu lasten ja perheiden tueksi ennen lasten oppivelvollisuuden alkamista. Siitä huolimatta, että kunnan varhaiskasvatussuunnitelman laatiminen ei ole lakisääteinen, lähes kaikissa Suomen kunnissa on kuntakohtainen varhaiskasvatussuunnitelma, jonka pohjalta on laadittu yksikkökohtaiset suunnitelmat.

Turun kaupungin varhaiskasvatussuunnitelman vuoden 2005 painoksesta valmistuu keväällä 2013 uudistettu painos, jossa on huomioitu uusina sisältöalueina media-, globaali- ja ruokakasvatus. Lisäksi huomiota on kiinnitetty kestävään kehitykseen, kiusaamisen ehkäisyyn sekä lapsen ja perheen osallisuuden lisäämiseen. Turun varhaiskasvatussuunnitelma on varhaiskasvatuksen sisällöllisen kehittämisen ja ohjauksen väline, jota noudattamalla perheiden tasa-arvoisuus lisääntyy huolimatta siitä, missä päivähoitomuodossa tai –yksikössä lapsi on hoidossa. Varhaiskasvatussuunnitelma otetaan käyttöön toimintakauden alussa 1.8.2013, ja syksyn aikana henkilökuntaa perehdytetään uuden suunnitelman käyttöönottoon sekä yksikkötason suunnitelmien laadintaan.


Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen tavoitteet varhaiskasvatuspalveluissa

Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen kasvatus ja opetus

SPS:n strategiset tavoitteet

Perusresurssien turvaaminen

 

Kaikille lapsille ja oppilaille taataan tasa-arvoiset kasvatus- ja opetusmahdollisuudet koko kaupungissa

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurantaan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Tavoitetta tukevat hankkeet

Varhaiskasvatussuunnitelma on toiminnan kehittämisen ja ohjauksen väline

Varhaiskasvatussuunnitelma on käytössä jokaisessa ja perehdytyskoulutusta järjestetään

 

 

 

Palvelupäällikkö

Prosessin eteneminen

Asiakirja on käytössä jokaisessa yksikössä 1.8.2013 ja perehdytys on järjestetty vuoden loppuun mennessä

Henkilöstöresurssin kohdentaminen laadintaprosessiin ja koulutukseen

 

Palveluohjauksella asiakas ohjataan tarvetta vastaavan palvelun piiriin

Asiaakaan ohjauksen kehittäminen osana ASPA-hankeetta ja tilaajakokonaisuutta

 

Palvelupäällikkö

Kehittämishankkeen totuttaminen ja toimintojen muuttaminen tavoitteiden mukaiseksi

Kehittämishanke toteutettu ja toimintamalli on käytössä elokuussa 2013

Resurssien kohdentaminen

Palvelukanavapiltointi -hanke

ASPA-hanke

Asiakas saa monipuolisesti tietoa palvelukokonaisuudesta päätöstensä tueksi

 

Tulosaluejohtaja

Asiakaspalaute: Saamani palvelu on vastannut tarpeitani

Tavoitetaso 4 (asteikolla 1-5)

Ei lisäresurssia

 

Laadunhallintajärjestelmällä varmistetaan tasalaatuinen palvelu

Palautejärjestelmä toimii laadunhallintaprosessin mukaisesti. Laadunhallintaprosessi on sidottu osaksi sopimusohjausta. Kehittämiskohteet nousevat arvioinnin pohjalta.

 

Palvelujohtaja, tulosaluejohtaja ja palvelupäällikkö

CAF-laadunhallintajärjestelmä, varhaiskasvatuksen laatukriteerit (Kuntaliitto 2010).

Prosessi on kuvattu ja käyttöönotto on alkanut,

tavoitetaso 50–70 (CAF-arvioinnissa, pisteet 0-100)

Ei lisäresurssia,

laaturyhmän työaika

 

Avoimet palvelut tuottavat lapselle ja perheelle virikkeitä ja lisäävät hyvinvointia

Avoimia palveluja käynnistetään

 

 

 

 

Tulosaluejohtaja ja palvelupäällikkö

Asiakaspalaute.

Osapäivä ja –viikkoisten lasten määrä

Tavoitetaso 4 (asteikolla 1-5)

Osaviikkoisten lasten määrää vähenee siirryttäessä avoimiin palveluihin

Käynnistettäessä tarvitaan päällekkäistä resurssia, mutta pitkällä aikavälillä kokopäiväpaikkoja vapautuu

 

Osaava henkilöstö mahdollistaan laadukkaan kasvu- ja oppimisympäristön sekä kasvatuksen lapselle

Mentorointitoiminta tukee työntekijää /asiantuntijaa työssään

 

Esimiehet ja koko tulosalueen henkilöstö

Prosessin eteneminen /

Suunnitelman laatimisen edistyminen

Suunnitelma laadittu mentorointitoiminnasta ja henkilöstön perehdyttäminen asiaan on käynnistynyt

Työajan osoittaminen mentorointitoiminnan käynnistämiseen

 

TVT osaamisen lisääminen ja käyttämisen mahdollisuuksien lisääminen

 

Esimiehet ja koko tulosalueen henkilöstö

Laaditaan suunnitelma TVT osaamisen ja käytön lisäämiseksi

Suunnitelma valmis ja vaadittavat resurssit selvitetty

 

Molla -hanke

Perustetaan asiakasraati yhteistyömuodoksi

 

Palvelupäällikkö ja esimiehet

Perustamisprosessin eteneminen

Asiakasraadin toimintaperiaatteet on luotu ja toiminta käynnissä

Ei lisäresurssia

 

 

 

Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia

SPS:n strategiset tavoitteet

Yleisen, tehostetun ja erityisen tuen antamiseen tarvittavat perusresurssit varmistetaan erityisesti oppilaan lähikoulussa ja varhaiskasvatuksessa jatketaan mallin jalkauttamista

 

Varhaisen puuttumisen ja ennaltaehkäisevän työn kehittäminen osana perus-toimintaa ja yhteis-työssä muiden tahojen kanssa

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurantaan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Tavoitetta tukevat hankkeet

Osallistuminen ennaltaehkäisevään työhön muiden toimijoiden kanssa

Hankkeissa kehitettyjen toimintamallien juurruttaminen ja uusiin kehityshankkeisiin osallistuminen. Muuttuneiden asetusten (esim. neuvola-asetus) jalkauttaminen.

 

Tulosalueen henkilöstö

Prosessikuvaus

Prosessikuvauksen mukainen toiminta

Ei resurssitarvetta, toimintatapojen muutos, hankerahoitusten hyödyntäminen

 

Varhaiskasvatuksessa tunnistetaan tuen tarve ja käynnistetään tarvittavat tukitoimet

Perusopetuslain mukainen YTE-malli käytössä myös varhaiskasvatuspalveluissa ja painopiste siirtyy yleiseen tukeen

 

Varhaiserityiskasvatuksesta vastaava

Tehostetun ja erityisen tuen piirissä olevien oppilaiden määrä

Erityisen tuen piirissä olevien oppilaiden määrä vähenee

Olemassa olevien resurssien kohdentaminen

 

Kasvatuskumppanuus tukee lapsen kasvua

Osaamisen lisääminen

 

Varhaiskasvatuksen henkilöstö

Koulutukseen osallistuneiden määrä

noin 15 % henkilökunnasta koulutettu 5 vuoden sisällä

Sijaistarve ryhmiin koulutuksien ajaksi

 

Tasa-arvon ja osallisuuden lisääminen

Tasapuolisten kasvun ja oppimisen mahdollisuuksien varmistaminen – ruotsin kielen vahvistaminen

Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma

Vasun toteutuminen

 

TASE-hanke

Lapsiryhmästä havaitaan ”hiljaiset” lapset ja toteutetaan mahdolliset toimenpiteet

Lapsibarometri

Kaikissa ryhmissä tehdään lapsibarometri

Ei lisäresurssin tarvetta

Sukupuolitietoisen kasvatuskulttuurin tutkiminen varhaiskasvatuksessa (kasvattajat ja lapset)

Erilaiset selvitykset ja kyselyt (tarjotaan opiskelijoiden opinnäytetöiden aiheiksi).

Saadaan selville tukevatko kasvatuskäytännöt sukupuolitietoista kasvatuskulttuuria.

Saadaan selville, ilmeneekö tyttöjen ja poikien viihtymisessä päivähoidossa eroja ja mahdollistuvatko lasten kiinnostuksen mukaiset erilaiset leikit ja toiminnat päivähoidossa.

Ei lisäresurssin tarvetta.

 

 


 

 

Toiminnan tehostaminen/resurssien tasapainoinen ohajus

SPS:n strategiset tavoitteet

Palveluorganisaatio ja toiminnan rakenteet tukevat tehokkaasti lasten kasvatusta ja opetusta

 

Tieto- ja viestintäteknologian käytön lisääminen

 

Toiminta ja resurssit ovat tasapainossa

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Tavoitetta tukevat hankkeet

Henkilöstöresurssit ovat tehokkaassa käytössä

Henkilöstöresurssit on kohdennettu perustehtävän palveluntarpeen (kasvatus- ja opetus) mukaisesti. Henkilökunnan liikkuvuus.

 

Tulosaluejohtaja ja palvelupäällikkö sekä yksiköiden esimiehet

Effican tiedot kirjattu oikein.

Effican hyödyntäminen resurssiseurannassa.

htv seuranta

100 % täyttöaste

Resurssitarve seuraa perustehtävän mukaisesti palvelutarvetta (jatkuva arviointi)

 

Toimitaan tehokkaasti kumppaneina yksityisten palveluntuottajien kanssa

SPS:n mukaisesti osa päivähoitopalveluista tuotetaan yksityisessä palvelutuotannossa ja palvelu.

 

Palvelujohtaja ja tulosaluejohtaja

Palvelusetelin piirissä olevien lasten osuus

Säilytetään nykyinen taso ruotsinkielissä palveluissa

yksityinen tuotanto 28 %

oma tuotanto 72 %

Resurssien kohdentaminen

PSOP -hanke

Kehitetään talouden suunnittelua, toteutusta ja seurantaa

Tuotteet määritellään ja kustannukset kohdennetaan.

 

Tulosaluejohtaja, palvelujohtaja, talouspalvelut

Palvelut on tuotteistettu ja kustannukset ovat selkeästi vertailtavissa

Tuotteistus suoritettu

Ei resurssitarvetta

Suoriteperusteinen budjetointi

Varmistetaan monipuoliset ruotsinkieliset kasvatus- ja opetuspalvelut

Ruotsinkielisten tukipalvelujen arviointi

 

Sivistystoimiala

Arviointiprosessin eteneminen

Arviointi suoritettu ja mahdollinen toimintasuunnitelma laadittu

 

 

 

Kestävä kehitys

SPS:n strategiset tavoitteet

Ilmasto- ja ympäristöohjelman toteuttaminen

 

Vastuullisuuden lisääminen osana perustoimintaa

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Tavoitetta tukevat hankkeet

Kestävän kehityksen toimintakulttuurin luominen

Ekotukihenkilö toimii jokaisessa yksikössä ja tukee/ohjaa henkilöstöä tavoitteen mukaiseen toimintaan

 

Yksikön esimies

Vastuuhenkilöt/yksikkö

 

 

Jokaisessa yksikössä on vastuuhenkilö

 

Perehdyttämiskoulutuksesta tulee kustannuksia

 

Hankinnat toteutetaan kestävästi ja kustannustehokkaasti

Hankinnoissa ja palvelujen ostoissa noudatetaan hankintaohjeistusta ja toimitaan kustannustehokkaasti ta:n puitteissa

 

Hankintoja tekevä henkilöstö

Ta:n toteuma, kestävään hankintaan siirtyminen

Talousarvio toteutuu suunnitellusti, kestävään hankintaan on kiinnitetty huomiota

Olemassa olevat hankintaresurssit

 

 


Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen tavoitteet perusopetuspalveluissa

Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen kasvatus ja opetus

SPS:n strategiset tavoitteet

Perusresurssien turvaaminen

 

Kaikille lapsille ja oppilaille taataan tasa-arvoiset kasvatus- ja opetusmahdollisuudet koko kaupungissa

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurantaan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Tavoitetta tukevat hankkeet

Osaava henkilöstö mahdollistaa laadukkaan opetuksen sekä kasvu- ja oppimisympäristön oppilaalle

Käynnistetään uuden opetussuunnitelman laadintaprosessi

 

Tulosaluejohtaja

Prosessin eteneminen aikataulun mukaisesti

Uusi ops käytössä 2016 syksyllä

 

 

Jatketaan perusopetuksen laatuhanketta.

Rehtorit

Hankkeen eteneminen

Käytössä elokuussa 2013

Hankerahoitus

Laatu-hanke

TVT

Kehotoiminnan kehittäminen

 

Varmistetaan henkilökunnan riittävä täydennyskoulutus

 

Tulosaluejohtaja, suke

Täydennyskoulutussuunnitelman toteuttaminen koulukohtaisesti

Suunnitelma toteutuu ja se vastaa osaamiskartoituksissa esille nousseisiin tarpeisiin

Sijaiskustannukset

 

Oppilaan omien valmiuksien mukainen opetus joustavissa opetusryhmittelyissä

Huomioidaan kaikkien oppilaiden tarpeet, myös niiden oppilaiden, jotka eivät yleensä tarvitse tukea

 

Rehtorit ja opettajat

Perusopetuksen laatukortit

Huomioitu myös ns. hiljaiset oppilaat

 

 

Koulussa erilaisuus on hyväksyttävää ja se on kouluyhteisön luonnollinen voimavara

Eriarvoisuutta poistavia toimintakeinoja on käytössä kaikissa kouluissa

Kollegiaalinen itsearviointi

Kouluyhteisön jäsen ei koe olevansa eriarvoinen

 

 

Poikien äidinkielen oppisisältöjen hallinta on samalla tasolla kuin tytöillä.

 

 

 

 

 

 

 

Perustetaan työryhmä, pohtimaan mm. äidinkielen oppisisältöjä, materiaaleja, opettajien koulutusta, yhteistyötä yliopiston kanssa suhteessa äidinkielen tasa-arvoiseen suoritustasoon

 

vastuu: työryhmä, koulut

yhteistyötaho: Kelpo-hanke

Äidinkielen arvosanakeskiarvot/tytöt/pojat/5. ja 8.lk

keskiarvoeroa ei ole tyttöjen ja poikien välillä

Kelpo-koordinaattori

ops-koordinaattori

 

Sukupuolten välistä äidinkielen arviointitulosten eroa perusopetuksessa kavennetaan tieto- ja viestintätekniikan (tvt) mahdollisuuksia hyödyntämällä.

 

vastuu: alueelliset pilottikoulut

yhteistyötaho: TOP

Äidinkielen arvosanakeskiarvot/tytöt/pojat/5. ja 8.lk

keskiarvoeroa ei ole tyttöjen ja poikien välillä

opettajien koulutus ja laite-/ohjelmistohankinnat

 

 

 

 



Kehitetään e
nnaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia

SPS:n strategiset tavoitteet

Yleisen, tehostetun ja erityisen tuen antamiseen tarvittavat perusresurssit varmistetaan erityisesti oppilaan lähikoulussa ja varhaiskasvatuksessa jatketaan mallin jalkauttamista

 

Varhaisen puuttumisen ja ennaltaehkäisevän työn kehittäminen osana perustoimintaa ja yhteistyössä muiden tahojen kanssa

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurantaan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Tavoitetta tukevat hankkeet

Tuetaan oppilasta oikean tasoisesti ja oikein ajoitetusti yhteistyössä eri toimijatahojen kanssa

Suunnataan resursseja ennaltaehkäisevästi yleiseen ja tehostettuun tukeen: tukiopetus, erityisopetus, oppilashuollon palvelut

 

 

Koko tulosalueen henkilöstö

Tehostetun ja erityisen tuen piirissä olevien oppilaiden määrä

 

 

 

Oppimissuunnitelmien määrä

Varhaisen puuttumisen ansiosta erityisen tuen piirissä olevien oppilaiden määrä vähenee. Suurempi osa erityisen tuen osan oppilaista opiskelee lähikoulussa.

Resurssien kohdentaminen ennaltaehkäisevään toimintaan

 

Jatketaan mallin jalkauttamista

 

 

Rehtorit

KELPO- hankkeen toteuttaminen

Suunnitelman mukainen toteutuminen ja jatkosuunnitelman laadinta

Rahat siirretään vuodelta 2012

KELPO- hanke

Kehitetään perusopetuksen toisen nivelvaiheen toimintamalleja

Tarkennetaan opetussuunnitelmaa siten, että otetaan huomioon oppilaiden yksilölliset tarpeet entistä paremmin

Opetussuunnitelman toteuttaminen

Toteutetaan opetussuunnitelman mukainen opetus

 

 

Selvitetään palveluntarve ruotsinkielisten oppilaidenosalta

Tarveselvitys

Selvitys laadittu ja mahdollinen toimintasuunnitelma laadittu

Ei lisäresurssitarvetta

 

Koulukiusaamiseen puuttuminen

Koulujen suunnitelmien mukaisesti kiusaamiseen puututaan välittömästi

Rehtorit ja opettajat

Koulukiusaamiseen puuttuminen opetussuunnitelman mukaisesti

Kaikkeen kiusaamiseen puututaan välittömästi

Ei lisäresurssia

Kiva-koulu, Friends

Perusopetuksen määrärahojen jaossa huomioidaan erot tukea tarvitsevien oppilaiden määrissä kouluissa

Jatketaan määrärahojen jaon kehittämistä

 

Tulosaluejohtaja

Toimintamallin toimivuuden arviointi kollegiaalisesti

Toimintamalli käytössä ja se koetaan toimivaksi määrärahojenjako perusteena ja se huomio esim. luokkamuotoiseen erityisopetuksen tarpeet

Ei lisäresurssitarvetta

 

 

 

Toiminnan tehostaminen/resurssien tasapainoinen ohjaus

SPS:n strategiset tavoitteet

Palveluorganisaatio ja toiminnan rakenteet tukevat tehokkaasti lasten kasvatusta ja opetusta

 

Tieto- ja viestintäteknologian käytön lisääminen

 

Toiminta ja resurssit ovat tasapainossa

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Tavoitetta tukevat hankkeet

Perusopetuksen kouluverkon arvioinnin pohjalta tehdään päätökset

Päätöksenteon valmistelu

Kasvatus- ja opetusvirasto, Tilakeskus, tulosalueet

Tehdyt päätökset

Päätökset valmiit

Ei lisäresurssitarvetta

 

Varmistetaan monipuoliset ruotsinkieliset kasvatus- ja opetuspalvelut

Kohdennetaan ruotsinkieliseen opetukseen kohdennetut valtionavustukset ko. opetukseen

 

Tulosaluejohtaja ja ruotsinkielisten palveluiden johtaja

Määrärahat

Toteutuu

Ohjataan ko. opetukseen valtiolta tuleva lisärahoitus 100 %

 

Ruotsinkielisten tukipalvelujen arviointi

Arviointiprosessin eteneminen

Arviointi suoritettu ja mahdollinen toimintasuunnitelma laadittu

 

 

 

 



Kestävä kehitys

SPS:n strategiset tavoitteet

Ilmasto- ja ympäristöohjelman toteuttaminen

Vastuullisuuden lisääminen osana perustoimintaa

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Tavoitetta tukevat hankkeet

Hankinnat toteutetaan kestävästi ja kustannustehokkaasti

Hankinnoissa ja palvelujen ostoissa noudatetaan hankintaohjeistusta ja toimitaan kustannustehokkaasti talousarvion puitteissa

 

Hankinnoista vastaava henkilöstö

Talousarvion toteuma

Talousarvio toteutuu suunnitellusti

 

 

Kestävän kehityksen toimintakulttuurin vakiinnuttaminen

Ekotukihenkilö toimii jokaisessa yksikössä ja tukee/ohjaa henkilöstöä tavoitteen mukaiseen toimintaan

 

Yksikön esimies

Vastuuhenkilöt/yksikkö

 

 

Jokaisessa yksikössä on vastuuhenkilö

 

Perehdyttämiskoulutuksesta tulee kustannuksia

 

 


Nuorten ja aikuisten koulutuksen pääprosessin ruotsinkielisten palvelujen tuottamisesta vuonna 2013

 

Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen tavoitteet lukiokoulutuksessa (Katedralskolan)

Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen kasvatus ja opetus

SPS:n strategiset tavoitteet

Toisen asteen koulutuksen vetovoiman ja laadun varmistaminen

Tuotetaan alueen työelämän tarpeita vastaavaa koulutusta

TVT-osaamisen vahvistaminen sekä tieto- ja viestintätekniikan käytön lisääminen

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Tuloksellisen lukiokoulutuksen tarjoaminen

Lukion aloittaneet onnistuvat saamaan päättötodistuksen ja menestyvät ylioppilaskirjoituksissa

rehtori

 

Läpäisyaste päivälukioissa

 

Lukion neljässä vuodessa suorittaneiden osuus

 

Ylioppilaskirjoitusten puoltoäänet pakollisissa aineissa keväällä päivälukioissa

 

95 %

 

4 vuodessa alle 5%

 

 

valtakunnan keskiarvon yläpuolella

 

Tarjotaan laadukasta opetusta

Laatu/ toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto

tulosaluejohtaja

Laatujärjestelmä kokeilussa

1.8.2013

 

Koulutuksen vaikuttavuus

Jatko-opintoihin pääseminen korkea-asteelle

tulosaluejohtaja

Korkea-asteen opinnoissa olevien osuus

valtakunnan keskiarvon yläpuolella

 

Lukioiden ja ammatillisen koulutuksen yhteistyö

Järjestetään yhteisiä kursseja Turun ammatti-instituutin handel och datan kanssa tulosaluejohtaja

Yhteisten kurssien toteuttaminen

On yhteisiä kursseja

 

TVT osaamisen vahvistaminen sekä tieto- ja viestintätekniikan käytön lisääminen

Opettajien tvt-osaamisen vahvistaminen

rehtori

tvt -koulutuksessa käyneiden opettajien määrä

20%/lukuvuosi/lukio koulutuksessa

 

 

 

Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia

SPS:n strategiset tavoitteet

Peruskoulun päättäneiden koulutustakuun toteuttaminen ja opiskelijoiden ohjaaminen oikeaan koulutukseen

Vahvistetaan opiskelijoiden ja henkilökunnan hyvinvointia ja turvataan hyvinvointipalveluja.

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Opiskelijoilla on riittävät tukiresurssit

Opiskelijoilla on käytettävissä riittävästi tukihenkilöitä. tulosaluejohtaja ja lautakunta

Opinto-ohjaajat/ tutkintotavoitteiset opiskelijat Psykologien määrä/ tutkintotavoitteiset opiskelijat

1/250

 

 

 

Henkilöstön osaaminen ajantasaista ja kehittyvää

Opettajia kannustetaan täydennys- ja jatkokoulutuksiin

rehtori

Jatko/täydennyskoulutuksessa olevien opettajien määrä

75 % opettajista

 

Tasa-arvoa koulutuspalveluissa

Parannetaan poikien ja muun kuin suomen- tai ruotsinkielisten mahdollisuutta suorittaa lukio-opinnot

Tyttöjen määrä pitkän matematiikan kursseilla kasvaa

opinto-ohjaajat

Poikien osuus lukiotilastoissa

Muun kuin suomen- tai ruotsinkieltä äidinkielenään puhuvien osuus

Tyttöjen määrä pitkän matematiikan kursseilla

selvitetään

osuus kasvaa

 

Osuus kasvaa

 

Vahvistetaan opiskelijoiden ja henkilökunnan osallisuutta

Opiskelijoiden edustus opettajien kokouksissa

rehtori

Osallistumisprosentti

Opettajien ja oppilaiden välinen yhteistyö kuvattuna.

90%

kuvaus tehtynä

 

 

Toiminnan tehostaminen

SPS:n strategiset tavoitteet

Palveluorganisaatio ja toiminnan rakenteet tukevat tehokkaasti opetusta

Valtionosuuteen oikeuttavat paikat ovat käytössä

Tuotteistetut koulutukset

Tieto- ja viestintä-teknologian käytön lisääminen

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Lukiokohtainen euromääräinen budjetointi

Mallin toimivuutta arvioidaan ja kehitetään tulosaluejohtaja

Mallin toimivuus

Malli toimii

Koulutusta rehtoreille

Valtionosuus kattaa koulutuksen kustannukset

Opetuskustannukset pohjautuu talousarvioon ja toiminta toteutetaan sen mukaisesti tulosaluejohtaja

Valtionosuuden kattavuus kustannuksista

Kattaa käyttökustannukset

 

Katedralskolanin remontin toteuttaminen

Remontti toteutetaan

tulosaluejohtaja

Remontin toteutuminen

Remontti toteutuu aikataulun mukaisesti

 

Seudullinen lukioyhteistyö

Osallistutaan TSO:n lukiojaoston toimintaan sekä yhteistyöhön maakunnan muiden ruotsinkielisten lukioiden kanssa rehtori, tulosaluejohtaja

Säännöllinen osallistuminen

Kaksi yhteistyöseminaaria vuodessa

 

 

Kestävä kehitys

SPS:n strategiset tavoitteet

Ilmasto- ja ympäristöohjelman toteuttaminen

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Energian kulutuksen vähentäminen

Kiinnitetään huomiota valojen ja laitteiden sammuttamiseen ja energian kulutuksen aktiivinen seuranta rehtori

Energian kulutus

Energian kulutus vähenee 2 % (käyttösähkö ja vesi)

 

Kestävä kehitys otetaan huomioon liikkumisessa

Pyritään lisäämään linja-auton käyttöä työmatkoilla ja työssä sepyritään lisäämään lihasvoimin tapahtuvaa liikkumista (kävely ja pyöräily) rehtori

Työsuhdematkalippujen käyttö

 

 

 

Käyttö lisääntyy 2 %

 

 

 

Materiaalit ja kestävä kehitys

Paperin kulutuksen vähentäminen rehtori

 

 

Varmistetaan kierrätysastioiden riittävä määrä eri yksiköissä rehtorit

Seurataan valokopiokoneiden laskureiden avulla lukiokohtaisia kopiomääriä

 

Yksikkökohtaiset kierrätysastiat

Kulutus vähenee seurannan myötä

 

Joka yksikössä

 

Kestävän kehityksen toimintakulttuurin luominen

Laajennetaan ekotukihenkilöverkostoa jokaiseen lukioon rehtori

Vastuuhenkilöt/yksikkö

 

 

Jokaisessa yksikössä on vastuuhenkilö

 

Perehdyttämiskoulutuksesta tulee kustannuksia

 

Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen tavoitteet Vapaan sivistystyön aikuiskoulutuksessa (Arbis)

Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen kasvatus ja opetus

SPS:n strategiset tavoitteet

Koulutuksen vetovoiman ja laadun varmistaminen

TVT-osaamisen vahvistaminen sekä tieto- ja viestintätekniikan käytön lisääminen

 

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Koulutus on laadukasta, asiakkaat haluavat palveluihimme ja ovat niihin tyytyväisiä

Henkilökunnan osaaminen on ajantasaista ja sitä kehitetään systemaattisesti. /tulosaluejohtaja ja rehtori, koko henkilös

Toimintajärjestelmän ja prosessien kuvaaminen, arviointi ja kehittäminen

/tulosaluejohtaja ja rehtori

koulutuspäivät/henkilö

 

 

koulutussuunnitelmat kursseissa

 

dokumentoitu laatujärjestelmä käytössä 2015

 

 

 

 

 

5 koulutuspäivää

 

 

toteutuu

 

 

pääprosessit kuvattu ja kehityskohteet määritelty

sisältyy opettajien muuhun työhön.

 

 

TVT osaamisen vahvistaminen sekä tieto- ja viestintätekniikan käytön lisääminen

 

Moodlen käyttöönotto, TVT kurssitarjonta, virtuaalikoulutuksen lisääminen

/ rehtori, opettajat

TVT-peruskurssin lukuvuonna 2013-2014 tarjoavien oppilaitoksien osuus

toteutuu

kuuluu perustoimintaan

 

 

 

 

 

 

 

 

Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia

SPS:n strategiset tavoitteet

Vahvistetaan opiskelijoiden ja henkilökunnan hyvinvointia ja osallisuutta.

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Nuorisotakuun toteuttaminen

Tarjontaa sellaisille asiakasryhmille, joilla syrjäytymisriskiä tai ovat muun koulutustarjonnan ulkopuolella / tulosaluejohtaja, rehtori/ henkilöstö, kaupungin hallintokunnat

 

ilman ammatillista koulutusta olevien opiskelijoiden määrä

 

alle 30-vuotiaiden opiskelijoiden määrä

määrä selvitetään ja asetetaan tavoitetaso

 

 

määrä selvitetään ja asetetaan tavoitetaso

mahdollinen ohjausresurssin lisäkohdentaminen ja haetut lisärahoitukset

Vahvistetaan opiskelijoiden ja henkilökunnan osallisuutta

Henkilökunta: tiimityö, poikkialaiset työryhmät, YT-toiminta

 

Opiskelijat: työväenopiston opiskelijakunta, opiskelijat mukaan toiminnan ja koulutusten kehittämiseen, opiskelijapalautteiden systemaattinen hyödyntäminen

/tulosaluejohtaja, rehtori, koko henkilöstö

yhteistoiminnan määrä (tiimien kehittämispäivät ja tulosalueen yhteiset tilaisuudet)

 

Aloilla luodaan opiskelijoiden kanssa uusia käytäntöjä

 

 

20 / vuosi

 

 

 

 

1 uusi malli / tiimi

kuuluu perustoimintaan

Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus koulutuspalveluissa

Koulutuspalvelujen kohdentaminen ja ohjauspalveluiden kehittäminen huomioiden erityistarpeet / palvelujohtaja, tulosaluejohtaja, rehtori

Miesten osuus opiskelijavirtaumasta

 

Vieraskielisten osuus opiskelijavirtaumasta

 

30% (2010-11 oli 23-27%)

 

 

10% (2010-11 oli 6-7%)

 

 

kuuluvat perustoimintaan

 

Toiminnan tehostaminen

SPS:n strategiset tavoitteet

Palveluorganisaatio ja toiminnan rakenteet tukevat tehokkaasti opetusta

Valtionosuuteen oikeuttavat paikat ovat käytössä vähintään 100%

Tuotteistetut koulutukset

Tieto- ja viestintäteknologian käytön lisääminen

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Palveluorganisaatio ja toiminnan rakenteet tukevat tehokkaasti opetusta

Selvitetään palvelutarpeet ja etsitään niihin ratkaisuja

/tulosaluejohtaja

Palvelutarve arvioitu

Vastataan palvelutarpeisiin

Tarpeet eivät vielä tiedossa

Tuotteistetut koulutukset

 

koulutusalan tiimin tuntimäärä ja käytettävissä olevat eurot

/ rehtori, tiimit

tulot ja menot kohdennetaan kunkin tiimin tilastolliselle tilaukselle, pohjaselvitys

pohjaselvitys tehty ja vaikuttaa seuraavan vuoden talousarvion valmisteluun

kuuluu perustoimintaan

Valtionosuuteen oikeuttavat paikat ovat käytössä

Reagoidaan nopeasti muutoksiin, seurataan ajantasaisesti tilannetta / palvelujohtaja, tulosaluejohtaja, rehtori

toteutuneet opetustunnit

yli 100 % / vuosi

kuuluu perustoimintaan

 

 

 

Kestävä kehitys

SPS:n strategiset tavoitteet

Ilmasto- ja ympäristöohjelman toteuttaminen

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

 

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Energian kulutuksen vähentäminen

Energian kulutuksen aktiivinen seuranta - konkretiaa? Valot? Ilmastointi?

/ koko henkilöstö

Energian kulutus

Energian kulutus vähenee 2 % (käyttösähkö ja vesi)

kuuluu perustoimintaan

Kestävä kehitys otetaan huomioon liikkumisessa

Pyritään lisäämään lihasvoimin tapahtuvaa liikkumista (kävely ja pyöräily)

/ koko henkilöstö

Työsuhdematkalippujen käyttö

 

Käyttö lisääntyy 2 %

 

 

 

Materiaalit ja kestävä kehitys

Vältetään turhaa kopiointia

/ rehtori

Kopiokoneen käyttö

Kopiointi vähenee

kuuluu perustoimintaan

 

 

Kestävän kehityksen toimintakulttuurin luominen

2013: Osallistutaan kestävän kehityksen kampanjoihin

rehtori

Kampanjat, joissa oltu mukana

1

 


Allekirjoitukset

 

Turussa **.**.2013

 

Lasten kasvatuksen ja opetuksen

pääprosessin puolesta

 

 

Vesa Kulmala

Palvelujohtaja

 

 

Nuorten ja aikuisten koulutuksen

pääprosessin puolesta

 

 

Mika Helva

Palvelujohtaja

 

 

 

Pääprosessien tulosalueen puolesta

 

 

Liliane Kjellman

Tulosaluejohtaja

 

 

 

 

 

 

Timo Jalonen

Toimialajohtaja