Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto3522.05.20253

385-2025 (07 02 01)

Matematiikan ja lukemisen perustaitojen hallinnan arvioinnin raportti Turun kaupungin perusopetuksessa

Tiivistelmä:

Turun kaupungin perusopetuksessa toteutettiin syksyllä 2024 laaja digitaalinen kartoitus oppilaiden matemaattisista taidoista (FUNA) ja lukutaidosta (MUREA) 3. ja 6. vuosiluokilla. Tavoitteena oli saada ajankohtaista, tutkimusperustaista tietoa oppimisen nykytilasta ja mahdollisista oppimisvaikeuksista. Kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkieliselle jaostolle esitellään arvioinnin tulokset.

Kaoplksj § 35

Perusopetuksen palvelupäällikkö Krista Lahtinen 13.5.2025:

 

Turun kaupunki solmi vuonna 2024 kahdeksan vuoden mittaisen yhteistyösopimuksen Turun yliopiston Oppimisanalytiikan tutkimusinstituutin (TRILA) kanssa. Sopimuksen keskeisenä tavoitteena on vahvistaa tutkimusperustaisen tiedon käyttöä opetuksen kehittämisessä sekä tukea oppilaiden hyvinvointia, kasvua ja oppimista Turun peruskouluissa.

 

Oppimisanalytiikan tutkimusinstituutti valikoitui kumppaniksi erityisesti seuraavista syistä:

 

-

Tutkimuspohjainen kehitystyö: FUNA:n kehitys perustuu laajaan kansalliseen ja kansainväliseen tutkimusyhteistyöhön. Mukana ovat muun muassa Turun yliopisto, Helsingin yliopisto ja Åbo Akademi, mikä takaa ajankohtaisen ja laadukkaan sisällön.

 

 

 

-

Toimiva tekninen toteutus: Tutkimuksissa hyödynnetty ViLLE-oppimisympäristö on jo laajasti käytössä Turun kouluissa. Se on opettajille ja oppilaille tuttu selainpohjainen järjestelmä, joka ei vaadi erillisiä asennuksia ja toimii niin tietokoneilla kuin tableteilla.

 

 

 

-

Kokonaisvaltainen arviointi: FUNA ja MUREA sisältävät tehtäviä ja kyselyitä, jotka mittaavat matemaattisten ja lukutaitojen lisäksi myös oppilaiden kognitiivisia kykyjä sekä tunteita ja asenteita oppimista kohtaan. Tämä tukee yksilöllisten oppimistarpeiden tunnistamista.

 

 

 

-

Välitön hyöty opetukselle: Opettajat saavat nopeasti kattavan kuvan luokkansa oppilaiden osaamisesta sekä mahdollisista oppimisvaikeuksista, mikä helpottaa kohdennetun tuen suunnittelua.

 

 

 

Tutkimuksen toteutus ja tulokset

 

Kartoitus toteutettiin lokakuussa 2024 kaikissa Turun kaupungin peruskouluissa 3. ja 6. luokkien oppilaille. Yhteensä yli 3 000 oppilasta osallistui tutkimukseen. Tuloksia tarkasteltiin alueittain (pohjoinen, eteläinen, itäinen), sukupuolittain sekä äidinkielen/kotikielen mukaan. Lisäksi mukana oli oppilaan itsearvio omaan oppimiseensa liittyen.

 

Keskeiset havainnot:

 

-

Kokonaisuutena oppimistulokset olivat vahvoja. Turkulaisten oppilaiden keskimääräiset tulokset olivat sekä matematiikassa että lukutaidossa korkeammat kuin kansallisessa vertailuaineistossa molemmissa ikäryhmissä.

 

 

 

-

Sukupuolten välillä havaittiin odotettuja eroja: Pojat menestyivät paremmin matematiikassa ja tytöt lukutaidossa.

 

-

Huolestuttavia alueellisia eroja havaittiin. Itäisellä yhteistyöalueella oppimistulokset olivat merkittävästi heikommat sekä matematiikassa että lukemisessa verrattuna muihin alueisiin.

 

 

-

Monikielisillä oppilailla esiintyi erityisesti lukemiseen liittyviä vaikeuksia.

-

Tulokset vahvistavat käsitystä siitä, että oppimisen haasteet voivat kasautua. Jos oppimisen vaikeuksiin ei puututa riittävän varhaisessa vaiheessa, ne voivat syventyä ja vaikeuttaa myöhempää oppimista. Uusi tieto rakentuu usein aiemmin opitun varaan, minkä vuoksi varhainen tuki on ensiarvoisen tärkeää.

 

 

 

 

 

Liite 1                                  Raportti matematiikan ja lukemisen perustaitojen hallinnan arvioinnista Turun kaupungin perusopetuksessa

 

Palvelualuejohtaja Tommi Tuominen:

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto merkitsee asian tiedokseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Palvelupäällikkö Krista Lahtinen oli kokouksessa selostamassa asiaa.


Liitteet:

Kaoplksj § 35
Liite 1:Raportti matematiikan ja lukemisen perustaitojen hallinnan arvioinnista Turun kaupungin perusopetuksessa