Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto | 28 | 24.04.2025 | 5 |
3250-2025 (05 10 01)
Kunnallisen suomenkielisen varhaiskasvatuksen asiakaskyselyn 2025 yhteenveto
Tiivistelmä:
Kasvatus- ja opetuslautakunnalle esitetään kunnallisen suomenkielisen varhaiskasvatuksen asiakaskyselyn 2025 yhteenveto.
Kaoplksj § 28
Palvelualuejohtaja Vesa Kulmala ja kehittämiskoordinaattori Riikka Siikavirta 17.4.2025:
Varhaiskasvatuksessa on tehty huoltajille asiakaskysely tammikuussa 2025. Vastaajia oli yhteensä 958. Edelliseen asiakaskyselyyn (vuonna 2023) vastauksia saatiin 897.
Palvelun kokonaisarvio oli kunnallisten suomenkielisen yksiköiden osalta 4,5/ 5. Yli 60 % vastaajista arvioi palvelun vastaavan tarpeisiin. Huoltajat näkivät varhaiskasvatuksen/esiopetuksen edistävän lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Lapsen ja huoltajien osallisuuden osalta tyytyväisimpiä oltiin vuorovaikutuksen avoimuuteen, luottamuksellisuuteen ja siihen, että se tukee lapsen kasvua. Huoltajat arvostavat myös sitä, että varhaiskasvatuksessa/esiopetuksessa lapset saavat leikkiä yhdessä toisten lasten kanssa.
Keskeistä tuloksista
Vertailutietoa aikaisempiin tuloksiin ei kaikkien kysymysten osalta ole saatavissa, sillä vuoden 2025 kyselyä uudistettiin mm. lisäämällä kaikille palvelualueille yhteisiä kysymyksiä ja yhtenäistämällä arviointiasteikkoa.
Vuoteen 2023 verrattuna tuloksissa oli erityisesti parannusta lapsen kasvatusta tukevan vuorovaikutuksen avoimuuden ja luottamuksellisuuden suhteen (ka. muutos 0,2 yksikköä). Arviot varhaiskasvatuksen toteutumisesta sekä fyysisestä ja psyykkisestä ympäristöstä olivat samalla tasolla tai hieman paremmat kuin vuonna 2023. Kaiken kaikkiaan keskiarvot olivat kuitenkin hyvin lähellä toisiaan vertailtavissa olevien vastausten osalta. Kokonaisarvio oli erinomainen (4,5/5).
Aktiivinen toiminta ja lämmin vuorovaikutus sai paljon kiitosta huoltajilta. Useissa avoimissa vastauksissa tuotiin esiin, että lapsi tulee päiväkotiin mielellään, ja tyytyväisiä oltiin myös siihen, että lasten nähtiin oppivan paljon uusia asioita. Huoltajat toivovat mahdollisimman paljon tietoa lapsen päivästä esimerkiksi hakutilanteissa, valokuvien tai viikkokirjeiden muodossa.
Huoltajia askarruttavia asioita olivat henkilöstön vaihtuvuus, ruoan laatu ja (kyselyhetkellä ajankohtainen) pihojen hiekoitus.
Palvelualuejohtaja esittelee tuloksia tarkemmin kokouksessa.
Liite 1 Asiakaskyselyn 2025 yhteenveto tuloksista Turun kunnallisessa suomenkielisessä varhaiskasvatuksessa
Palvelualuejohtaja Vesa Kulmala:
Ehdotus Kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto merkitsee kyselyn tulokset tiedoksi.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Liitteet:
Kaoplksj § 28
Liite 1:Asiakaskyselyn 2025 yhteenveto tuloksista Turun kunnallisessa suomenkielisessä varhaiskasvatuksessa