Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto2525.04.20243

327-2024 (12 00 00, 12 00 01)

Oikaisuvaatimus Vasaramäen koulun liikuntalinjan lakkauttamista koskevasta päätöksestä

Tiivistelmä:

Kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto on päättänyt Vasaramäen koulun vuosiluokkien 3-6 liikuntalinjatoiminnan lopettamisesta. Vasaramäen koulun vanhempainyhdistys on tehnyt asiasta oikaisuvaatimuksen. Jaostolle esitetään oikaisuvaatimuksen hylkäämistä.

Kaoplksj § 25

Palvelualuejohtaja Tommi Tuominen 16.4.2024:

 

Kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti 29.2.2024 § 19, että Vasaramäen koulun liikuntalinjatoiminta vuosiluokilla 3-6 lopetetaan 1.8.2025 lukien eikä oppilashakua avata enää tammikuussa 2025. Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti, että 7. luokalta alkavaa Urheilijan polkua vahvistetaan ja Rieskalähteen koulu ottaa tämän vaihtoehdon opetustarjontaansa 1.8.2025 lukien.

 

Vaskun vanhemmat, Vasaramäen koulun vanhempainyhdistys ry on vaatinut kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielistä jaostoa oikaisemaan päätöksensä Vasaramäen koulun alaluokkien liikuntalinjan lakkauttamiseen liittyen.

 

Vastauksia Vasaramäen koulun vanhempainyhdistys Vaskun oikaisuvaatimuksessa esitettyihin näkemyksiin

 

”Olympiakomitea tukee lausunnoissaan yleisesti liikunnan lisäämistä, ei vähentämistä”

 

Liikuntalinjatoiminnan lakkauttaminen ei ole este kehittää lasten mahdollisuutta liikuntaan koulupäivien aikana tai koulupäivien yhteydessä. Yläkouluikäisten liikuntamahdollisuuksiin ei ole puututtu ja kerhotoiminnassa Turku on erittäin aktiivinen. Turku on myös palkittu valtakunnallisesti Liikkuva koulu -toiminnastaan.

 

”Liikuntalinjan lopettaminen ei lisää oppilaiden liikkumista. Liikuntalinjan liikuntamäärää ei pystytä korvaamaan valinnaisella liikunnalla.”

 

Liikuntalinjan lopettaminen ei vaikuta tarjottavaan liikuntatuntimäärään 3. luokalla. Opetustuntien osalta 4.-6. -luokkalaisten opetustunneista poistuu ylimääräinen opetus (2 vvt) eli niin sanottu lajiaamu.

 

Ylimääräisen opetuksen loppuessa harrastetoiminnalle voitaneen jatkossakin tarvittaessa varata tilaa lukujärjestyksessä niin, että oppilaiden on mahdollista osallistua seuraharjoituksiin perjantaisin klo 8-10. Koulun järjestämään opetukseen ovat osallistuneet ne oppilaat, joiden harrasteseura ei tarjoa toimintaa. Ylimääräiseen liikunnan opetukseen käytetyt oppitunnit on rahoitettu koulun budjetista ilman erillisrahoitusta.

 

Oikaisuvaatimuksessa esitetään virheellisesti, että liikuntalinjapaikkoja olisi pystytty tarjoamaan nimenomaisesti Vasaramäen koululaisille. Liikuntalinjapaikat ovat perustuneet pääsykoemenestykseen, ja linjatoimintaan on otettu oppilaita siinä määrin, miten koulun opetusryhmissä on ollut tilaa. Paikkoja ei ole aina pystytty tarjoamaan kaikille liikunnasta kiinnostuneille Vasaramäen koulun oppilaille. Esimerkiksi keväällä 2024 3. luokalta alkavan linjatoiminnan käynnistäminen olisi vaatinut uusien oppilaiden sisäänottoa enemmän kuin koulussa oli tilaa. Näin ollen toimintaa ei voitu käynnistää myöskään oman koulun oppilaille, joiden pääsykoemenestys oli muualta pyrkineitä heikompi. Täydennyshakujen osalta tilanne on aina ollut ennakoimaton riippuen ensisijaisesti muuttoliikkeestä.

 

Oikaisuvaatimuksessa esitetään virheellisesti, että kerhotoiminta olisi yhteydessä liikuntalinjatoimintaan. Liikuntalinjalla ei ole vaikutusta kerhotoiminnan toteuttamiseen.

 

”Liikuntalinjan toiminnassa käytetään lähiliikuntapaikkoja hyväksi samalla tavalla kuin normaalissakin koululiikunnassa. Näin 3.-4.luokkalaisten liikkuminen lähiliikuntapaikoille ei ole sen ihmeellisempää kuin normaaleillakaan liikuntatunneilla.”

 

Kuten oikaisuvaatimuksessa todetaan, liikkuminen liikuntalinjatuntien lähiliikuntapaikoille ei juuri poikkea muun liikunnanopetuksen liikkumisesta. Ylimääräisten liikuntatuntien osalta (ns. lajiaamu perjantaisin klo 8-10) on kuitenkin jouduttu rajoittamaan liikuntatuntien toteutuspaikkojen määrää, koska esim. siirtymien valvontaan on ollut mahdotonta osoittaa riittävästi henkilöstöä.

 

”Asian esittelyyn kasvatus- ja opetuslautakunnalle pyydettiin vain liikuntalinjan tuomia haasteita. Asiasta ei pyydetty esille tuomaan hyviä käytänteitä eikä kehitysehdotuksia.”

 

Vasaramäen koulun rehtori Grönroos ja apulaisrehtori Orell ovat esitelleet liikuntalinjan toimintaa virkavastuulla, eikä esitykseen ole kohdistunut oikaisuvaatimuksessa mainittuja pyyntöjä haasteisiin taikka hyötyihin keskittymisestä. Liikuntalinjatoimintaa on esitelty tietoperusteisesti, ja esitys on pidetty myös vanhempainyhdistykselle. Kuten esityksestä on välittynyt, toiminnan järjestämisessä tulee huomioida lukuisia haasteita. Koulu on pyrkinyt toteuttamaan toimintaa laadukkaasti haastetekijät huomioiden, ja nämä ansiot on tuotu esiin pidetyissä esittelyissä.

 

”Liikuntalinja ei perustu urheiluun. Liikuntalinjalle hakiessa ei tarvita lajitaustaa eikä seurasidonnaisuutta. Pääsykokeissa testataan kyllä lajitaitoja, mutta huomiota kiinnitetään erityisesti motivaatioon ja innostukseen.”

 

Oikaisuvaatimuksessa esitetään virheellisesti, että pääsykokeissa arvioitaisiin hakijoiden motivaatiota ja innostusta. Pääsykokeen tulokset perustuvat hakijan liikunnallisista suorituksista annettuihin osa-aluepisteisiin. Osa-alueita ovat ketteryys, rytmiikka, pallon käsittely, kestävyys, hyppytesti ja koordinaatio.

 

”Liikuntalinja ei ole este muiden oppilaiden liikuntaedellysten kehittämiseen ja lisäämiseen Turussa. Liikuntalinja ei estä liikunnan lisäämistä kaikissa Turun kouluissa valinnaisuusaineiden kautta. Liikuntamyönteisissä kouluissa pieniäkin tekoja saadaan aikaiseksi jo välituntijärjestelyillä ja koulun tarjoamilla liikuntakerhoilla, jos vain halutaan.”

 

Liikuntalinjatoimintaa on pyritty järjestämään mahdollisimman vähäisin segregoivin ratkaisuin. Liikuntatilojen rajallisuuden vuoksi toimintaa ei kuitenkaan voida järjestää niin, että vain liikuntatunnit olisivat painotetun opetuksen mukaisissa ryhmissä. Esimerkiksi ylimääräiseen liikunnan opetukseen ei ole koululla tiloja taikka erillisrahoitusta. Vastaavaa ylimääräistä opetusta ei ole mahdollista tarjota muille oppilaille.

 

”Vasaramäen liikuntalinjan lopettamisesta ei ole kuultu kuin rehtoreilta liikuntalinjan haasteista. Lausuntoja asiasta on pyydetty vasta kasvatus- ja opetuslautakunnan 16.1.2024 kokouksen jälkeen.”

 

Koulutasolla on mahdollistettu opettajien osallistuminen kaupungin erikoisluokkaselvityksen laadintaan. Koulun liikuntalinjan koordinaattoriopettajaa on kuultu linjatoimintaan liittyen.

 

Kasvatus- ja opetuslautakunta on päättänyt kokouksessaan, että kannanotto kehittämissuunnitelmaan liittyen mahdollistetaan laajasti. Kaikki asiaan liittyvät kannanotot ovat myös olleet sellaisenaan päätöksenteossa esityslistan liitteinä ja päättäjien tarkasteltavissa.

 

Taloudellisista vaikutuksista

 

Muutoksen nettovaikutuksia kokonaisuutena tarkasteltaessa on huomioitava, että hyväksyttyyn suunnitelmaan on myös kirjattu kaupunkitason tavoite ja tarve lisätä kaksi valinnaisainetuntia alakouluihin. Tämän kustannusvaikutus on noin 400.000 euroa vuodessa. Valinnaisaineet lisäävät useammille koulunkäynnin mielekkyyttä, parantavat lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksia ja edistävät ajattelua, jossa koulurakennusten hyötykäyttöaika voisi lisääntyä.

 

Opetustarjonnasta ja vaikutuksista lapsiin

 

Kaupungin tavoitteena on joka tapauksessa edistää oppilaiden liikkumista sekä lisätä lasten ja nuorten hyvinvointia sekä harrastusmahdollisuuksia ja kasvattaa vieraiden kielten osaamista. Valinnaisainetarjontaa arvioidaan uudestaan, ja tarkoituksena on nimenomaan tarjota enemmän koulujen välillä yhdenmukaista tarjontaa ja kaupungin linjauksia tukevaa toimintaa kuten liikunnallisia kursseja tai vieraiden kielten opiskelua vaikkapa kurkistuskursseina.

 

Opetuksen painottaminen toteutetaan valinnaisaineiden tuntien kautta. Jokaisen neljän painotuspolun teeman alle rakennetaan kaksi tai kolme kahden vuosiviikkotunnin mittaista pitkää valinnaisainetta sekä useampia yhden vuosiviikkotunnin mittaisia lyhyitä valinnaisaineita. Näiden valinnaisten aineiden avulla varmistetaan oppilaalle monipuolinen ja valitun teeman mukainen painotuspolku. Tämä mahdollistaa, että kaikkiin turkulaisiin kouluihin voidaan saada aikaan painotetun oppimisen polku oppijalähtöisesti toteutettuna.

 

Oppilaalle jatkossa tarjottavien painotuspolkujen teemat ovat:

 

1. Taiteet ja luovuus,

2. Liikunta ja hyvinvointi,

3. Kielet ja vaikuttaminen ja

4. Tieteet ja teknologia.

 

Liite 1                                  Vaskun vanhemmat, Vasaramäen koulun vanhempainyhdistys ry:n oikaisuvaatimus

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää hylätä liitteenä 1 olevan oikaisuvaatimuksen edellä esitetyillä perusteilla.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoVaskun vanhemmat, Vasaramäen koulun vanhempainyhdistys ry
tiedKasvatus ja opetus, perusopetus


Liitteet:

Kaoplksj § 25
Liite 1:Vaskun vanhemmat, Vasaramäen koulun vanhempainyhdistys ry:n oikaisuvaatimus