Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto | 55 | 15.06.2023 | 8 |
4570-2023 (00 01 02)
Tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnittelu varhaiskasvatuksessa 1.6.2023 alkaen
Tiivistelmä:
Tasa-arvolain soveltaminen laajeni varhaiskasvatukseen 1.6.2023. Muutokset koskevat tasa-arvosuunnitteluvelvoitteen laajentamista. Käytännössä tämä tarkoittaa mm., että varhaiskasvatuksen järjestäjillä ja palveluntuottajilla tulee olla tasa-arvolain edellyttämät tasa-arvosuunnitelmat.
Kaoplksj § 55
Palvelualuejohtaja Vesa Kulmala ja päiväkodinjohtaja Liisa Arfman 7.6.2023:
Tasa-arvolain soveltaminen laajenee varhaiskasvatukseen - muutokset voimaan 1.6.2023 lukien
Laki naisten ja miesten tasa-arvosta (1986/609), lyhyemmin tasa-arvolaki, koskee kunnan koko toimintaa. Tasa-arvolakia sovelletaan ja siinä säädetään velvoitteista myös opetuksen ja koulutuksen järjestäjille. Aiemmin tasa-arvolaki on koskenut varhaiskasvatusta vain viranomaisen yleisen tasa-arvon edistämisvelvoitteen kautta.
Lailla naisten ja miesten tasa-arvosta annetun lain muuttamisesta (101/2023) tasa-arvolain soveltaminen on laajentunut varhaiskasvatukseen. Muutokset koskevat tasa-arvosuunnitteluvelvoitteen laajentamista koskemaan myös varhaiskasvatusta. Lisäksi sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun perustuvan syrjinnän ennaltaehkäisyä koskevia säännöksiä sovelletaan jatkossa varhaiskasvatukseen. Samalla tasa-arvovaltuutetun sekä yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan toimivaltuuksia on ulotettu varhaiskasvatukseen.
Muutosten tavoitteena on sukupuolten tasa-arvon edistäminen varhaiskasvatuksessa. Tasa-arvosuunnitelma on työkalu käytännön toiminnan tueksi. Ennen kaikkea kyse on toimintatapojen muutoksista arkitilanteissa sekä sukupuolitietoisista toimintatavoista. Suunnitelman avulla on tarkoitus varmistaa, että tasa-arvotyötä tehdään järjestelmällisesti.
Tasa-arvolain muutokset tulivat voimaan 1.6.2023. Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa, että varhaiskasvatuksen järjestäjillä ja palveluntuottajilla tulee olla tällöin tasa-arvolain edellyttämät tasa-arvosuunnitelmat. Varhaiskasvatuksessa lapsille suunnatussa tasa-arvokasvatuksessa tulee toimia lasten ikäkauden ja kehityksen asettamissa raameissa.
Myös yhdenvertaisuuslakiin (1192/2022) on lisätty säännökset velvollisuudesta edistää yhdenvertaisuutta varhaiskasvatuksessa. Toisin kuin tasa-arvolakiin perustuvat suunnitelmat, yhdenvertaisuuslakiin perustuvat suunnitelmat tulee olla varhaiskasvatuksessa laadittuna vasta 1.6.2025 mennessä.
Toimenpiteet tasa-arvon edistämiseksi varhaiskasvatuksessa
Tasa-arvolakiin on lisätty uusi varhaiskasvatusta koskeva 5 b §, jossa säädetään toimenpiteistä tasa-arvon edistämiseksi varhaiskasvatuksessa. Säännös sisältää tasa-arvosuunnitelman laatimisvelvoitteen varhaiskasvatuksessa.
Varhaiskasvatuksen eri toimintamuodot on otettu huomioon siten, että velvoite laatia toimipaikkakohtainen tasa-arvosuunnitelma koskee päiväkotitoimintaa. Sen sijaan perhepäivähoidon ja kunnallisen avoimen varhaiskasvatuksen osalta kunta laatii yhteistyössä alueensa toimijoiden kanssa toimijoille yhteiset tasa-arvosuunnitelmat.
Tasa-arvolaissa säädetään varhaiskasvatuksen tasa-arvosuunnitelman sisällöstä. Suunnitelman tulee sisältää 1) selvitys varhaiskasvatuksen toimipaikan tasa-arvotilanteesta; 2) tarvittavat toimenpiteet tasa-arvon edistämiseksi; 3) arvio aikaisempaan tasa-arvosuunnitelmaan sisältyneiden toimenpiteiden toteuttamisesta ja tuloksista.
Toimipaikkakohtainen tasa-arvosuunnitelma
Pääsääntöisesti varhaiskasvatuksen tasa-arvosuunnitelma on laadittava toimipaikkakohtaisesti. Varhaiskasvatuksen toimipaikalla tarkoitetaan fyysistä kokonaisuutta, jossa harjoitetaan varhaiskasvatuslain mukaista toimintaa, kuten päiväkotia.
Tasa-arvolain mukaan varhaiskasvatuksen järjestäjä ja palveluntuottaja vastaavat siitä, että varhaiskasvatuksen toimipaikassa laaditaan vuosittain tasa-arvosuunnitelma yhteistyössä henkilöstön kanssa. Myös lapsille on varattava mahdollisuus osallistua suunnitelman laatimiseen lasten ikä ja kehitys huomioon ottaen. Tarkoituksena on mahdollistaa lasten osallistuminen itseään koskeviin asioihin. Kunnan vastuulla on, että kunnan hallinnoimissa varhaiskasvatuksen toimipaikoissa laaditaan toimipaikkakohtaiset tasa-arvosuunnitelmat. Turussa on tarkoitus laatia suunnitelma ryhmätasolla.
Vuosittaisen tarkastelun sijasta suunnitelma voidaan laatia kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Joustomahdollisuus on tarkoitettu tilanteisiin, joissa on laadittu laaja ja seikkaperäinen suunnitelma, jonka pohjalta voidaan toimia useamman vuoden ajan.
Tasa-arvosuunnittelu esiopetuksessa
Esiopetuksesta säädetään perusopetuslaissa. Kunnan päätöksen mukaisesti esiopetusta voidaan järjestää päiväkodissa, koulussa tai muussa soveltuvassa opetuksen järjestämispaikassa.
Tasa-arvosuunnitelman laatimisvelvoitteesta oppilaitoksessa säädetään tasa-arvolain 5 a §:ssä. Lain esitöiden (HE 17/2022 vp) perusteella koulun yhteydessä järjestettyyn esiopetukseen sovelletaan tasa-arvolain 5 a §:ssä tarkoitettua tasa-arvosuunnitteluvelvoitetta. Sen sijaan esimerkiksi päiväkodin yhteydessä järjestetty esiopetus on tasa-arvolain 5 b §:n mukaisen tasa-arvosuunnittelun piirissä. Näin ollen esiopetusta koskevan tasa-arvosuunnitteluvelvoitteen sisältö on jonkin verran erilainen riippuen siitä, missä esiopetusta järjestetään. Turussa esiopetuksen järjestää varhaiskasvatus, vaikka se toimisikin koulun tiloissa.
Liite 1 Tasa-arvosuunnittelu varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
Palvelualuejohtaja Vesa Kulmala:
Ehdotus Kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää hyväksyä liitteenä 1 olevan asiakirjan ”Tasa-arvosuunnittelu varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa, Opas toiminnallisen tasa-arvosuunnitelman laatimiseen” käyttöönotettavaksi 1.8.2023 alkaen ohjaamaan toimipaikkakohtaista tasa-arvosuunnittelutyötä. Turun kaupungissa toiminnallinen tasa-arvosuunnitelma ohjeistetaan tekemään ryhmätasoisesti.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
noudKasvatus ja opetus, varhaiskasvatus
noudSvenskspråkig fostran och undervisning
tpvKulmala Vesa
tpvLamminniemi Maarit
Liitteet:
Kaoplksj § 55
Liite 1:Tasa-arvosuunnittelu varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa