Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Joukkoliikennelautakunta | 56 | 30.03.2010 | 10 |
14947-2009 (633)
Jäsen Miikkolan ym. aloite Turun joukkoliikenteen reitistöjen selkeyttämisen II-vaiheesta
Tiivistelmä: -
Jlk § 56
Mikael Miikkola, Riitta Kanerva, Maarit Rostedt, Pasi Heikkilä, Kaija Raninen ja Pekka Artukka 27.11.2009:
Aloite
Turun joukkoliikenteen reitistöjen selkeyttämisen II- vaihe
Turun kaupungin joukkoliikennereitistö on Kauppatori-keskeinen; lähes poikkeuksetta linjat kulkevat sen kautta. Samanlainen, mutta vielä selkeämpi malli on liki Turun kokoisella Maltan saarella - Vallettassa. Se on jo vuosikymmeniä toiminut miljoonille turisteillekin esimerkillisesti. Maltan joukkoliikenne on brändi!
I-vaiheessa Turun joukkoliikennetoimisto on ohjeistanut keskustaan suuntautuvien linjojen kuljettajien merkitsemään bussiensa elektroniseen "otsakilpeen" Kauppatori, vaikka linja sieltä jatkuukin. Myös aikataulukirjoissa linjat ovat pätkityt selkeiksi "Päätepysäkki - Kauppatori" ja "Kauppatori - Päätepysäkki" sivuiksi. Tästä huolimatta on Turkua kehnosti tuntevan ja turistin mahdollista, ainakin Kauppatorilla, nousta "väärään" suuntaan menevään bussiin.
Esitetään, että Turun joukkoliikennetoimisto ryhtyy entistäkin selkeämmin numeroimaan linjat Kauppatori-keskeisiksi; jotkut linjat joudutaan siten "puolikkaaltaan" – Kauppatorilta lähtien uudelleen numeroimaan ja merkitsemään se pysäkki-informaatioon. Esimerkiksi Kauppatori – Satama – Kauppatori olisi edelleenkin No 1, mutta Kauppatori – Lentokenttä – Kauppatori (vaikkapa) No 2 jne... Teknisesti muutos ei liene haastava, sillä linjamerkinnät pysyvät enintään kaksinumeroisina sekä tarrakiinnitteisinä; kuljettajat joutuisivat elektroniseen kilvenvaihtoon näppäilemään Kauppatorilla Päätepysäkin lisäksi uuden linjanumeron. Joukkoliikenteen ostopalvelusopimuksiin sillä ei ole merkitystä. II-vaiheen toteutusta ei tarvitse myöskään toteuttaa kertarysäyksenä. Kulttuuripääkaupunkivaiheeseen tultaessa saattaa kuitenkin olla edistyksellistä, jos turismin kannalta käytetyimmät linjat ovat yksiselitteisen selkeitä merkinnöiltään?
Suunnittelupäällikkö Pekka Kirjavainen 9.3.2010:
Joukkoliikennelautakunnan jäsen Mikael Miikkola on tehnyt aloitteen Turun joukkoliikenteen reitistöjen selkeyttämisestä. Aloitteen ovat allekirjoittaneet myös lautakunnan jäsenet Riitta Kanerva, Maarit Rostedt, Pasi Heikkilä, Kaija Raninen ja Pekka Artukka.
Aloitteessa esitetään, että linjat numeroidaan Kauppatorikeskeiseksi siten, että nykyisistä heilurilinjoista muodostetaan yhden linjanumeron sijasta kaksi linjanumeroa. Tämä tarkoittaa sitä, että päätteiltä Kauppatorille ja takaisin on aina oma linjanumero.
Perinteisesti Turussa on ns. heilurilinjat merkitty samalla linjanumerolla. Esimerkiksi linja Satama –Kauppatori - Lentoasema on merkitty linjanumerolla 1. Suurin osa linjoista on ns. heilurilinjoja, mikä tarkoittaa, että linjat kulkevat kaupunginosasta kaupungin keskustan (Turussa Kauppatori) kautta toiseen kaupungin osaan. Bussin linjakilpiin merkitään linjan numero sekä etukilpeen pääteasema mihin ollaan menossa. Esim. Satama – Kauppatori – Lentoasema -linjanumeron 1 lisäksi pääteasematekstit ovat suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi (vaihtuva teksti) ja sataman suuntaan mennessä on laivasymboli sekä lentoasemalle mennessä lentokonesymboli. Mikäli satamasta ajettaessa ajo päättyy Kauppatorille, niin tällöin pääteasemana on Kauppatori ja pääteasematekstinä ”Kauppatori” suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi.
Yleisöaikataulut on laadittu pääteasema – Kauppatori ja Kauppatori – pääteasema. Jos kyseessä on heilurilinja, pääteasema – Kauppatori -aikatauluun on merkitty ne vuorot, jotka ajetaan vain Kauppatorille asti. Tämä syystä, että matkustajat voivat valita etukäteen vuoron, jos jatkavat Kauppatorin ohi. Esimerkiksi linjalla 1 Veistämöntorilta Kärsämäkeen. Tämä on erittäin tärkeä tieto matkustajalle.
Mikäli linjanumeroita vaihdetaan Kauppatorilla, se tulee aiheuttamaan paljon haittaa matkustajapalveluun, eikä välttämättä selkeytä matkustamista asiakkaan näkökulmasta aloitteen tarkoittamalla tavalla, joten en suosittele ehdotettua ratkaisua millekään heilurilinjalle.
Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 12.3.2010:
EhdotusJoukkoliikennelautakunta päättää pitää linjanumerointiperiaatteen entisenä ja toteaa samalla Miikkolan ym. aloitteen käsitellyksi.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Tämän asiakohdan käsittelyn aikana valittiin jäsen Raninen pöytäkirjan tarkastajaksi jäsen Kavénin poistuttua.
Jakelu
aoMiikkola Mikael