Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta9520.09.20235

6091-2023 (00 04 01, 00 01 02)

Lausunto koskien Varsinais-Suomen hyvinvointialue Varhan luonnosta alueelliseksi hyvinvointisuunnitelmaksi 2023-2025

Tiivistelmä: -

Hyteedla § 95

Integraatiojohtaja Minna Sartes, erityisasiantuntija Minna Lainio-Peltola 12.9.2023:​

Varsinais-Suomen hyvinvointialue Varha on 24.8.2023 lähettänyt Turun kaupungille lausuntopyynnön luonnoksesta alueelliseksi hyvinvointisuunnitelmaksi 2023–2025.​

Turun kaupungin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta toimii sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021) 6 §:n mukaisena monijäsenisenä toimielimenä. Sen tehtäväksi on annettu kaupungin uuden hallintosäännön (KV 17.4.2023 § 73) mukaan mm. antaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen liittyvät lausunnot ja selvitykset.​

Varsinais-Suomen hyvinvointialue Varhan lausuntopyynnössä todetaan, että hyvinvointialue laatii hyvinvointikertomuksen ja -suunnitelman yhteistyössä alueensa kuntien kanssa. Tästä säädetään Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) 7 §: Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen hyvinvointialueella. Varhan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen yksikkö on yhteistyössä alueen kuntien ja 113 sote-järjestöjen neuvottelukunnan kanssa laatinut luonnoksen alueellisesta hyvinvointisuunnitelmasta 2023–2025. Samanaikaisesti alueellisen hyvinvointisuunnitelman kanssa laaditaan lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma sekä suunnitelma ikääntyneen väestön tukemiseksi. Ne ovat osa alueellista hyvinvointisuunnitelmaa. Nämä ikäkauden mukaiset suunnitelmat eivät sisälly tähän lausuntopyyntöön.​

Määrämuotoisessa lausuntopyyntöpohjassa kuntia on pyydetty ottamaan kantaa, onko luonnoksessa alueelliseksi hyvinvointisuunnitelmaksi tavoitteet ja toimenpiteet valittu oikein, pääosin oikein tai ei ollenkaan. Lisäksi kysytään muutostoiveita tai mahdollisia puuttuvia tavoitteita tai toimenpiteitä sekä annetaan mahdollisuus vapaaseen kommentointiin. Lausuntoaikaa on annettu 1.9.-27.9.2023.​

Alueellisen hyvinvointisuunnitelman avulla johdetaan, ohjataan ja kehitetään varsinaissuomalaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi tehtävää työtä, varmistetaan toiminnan suunnitelmallisuus, tavoitteellisuus ja pitkäjänteisyys sekä yhteistyö eri toimijoiden välillä. Alueellisen suunnitelman lähtökohtana ovat Varhan strategia sekä tilasto- ja tutkimustietoon perustuva tieto varsinaissuomalaisten hyvinvoinnista ja terveydestä sekä arjen turvallisuudesta​

Varsinais-Suomen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen painopisteiksi 2023–2025 on esitetty: mielen hyvinvointi, osallisuus, fyysinen kunto, terveelliset elintavat sekä arjen ja lähisuhteiden turvallisuus. Suuntaamalla resursseja ja toteuttamalla toimenpiteitä yhdessä valittuihin painopisteisiin hyvinvointialue ja kunnat voivat saada aikaan muutoksia asukkaiden hyvinvoinnissa, terveydessä ja arjen turvallisuudessa.​

Alueellisessa hyvinvointisuunnitelmassa tavoitteet ja toimenpiteet kohdennetaan kaikille ikäryhmille ja erityisesti työikäisille. Lasten ja nuorten sekä ikääntyneen väestön hyte-tavoitteet ja toimenpiteet kuvataan tarkemmin Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmassa sekä suunnitelmassa ikääntyneen väestön tukemiseksi. Vaikuttavuutta arvioidaan suunnitelmallisesti, jotta voimavaroja ja toimenpiteitä voidaan tarvittaessa suunnata uudelleen haluttujen tavoitteiden saavuttamiseksi.​

Ehdotus Turun kaupungin lausunnoksi:​

Turun näkökulmasta valitut painopisteet (mielen hyvinvointi, osallisuus, fyysinen kunto, terveelliset elintavat sekä arjen ja lähisuhteiden turvallisuus), tavoitteet ja toimenpiteet ovat sellaisia, että niiden avulla tartutaan myös turkulaisten terveyden ja hyvinvoinnin kannalta keskeisiin haasteisiin. Niiden perusteluksi esitetyt hyvinvoinnin tilan mittarit ovat pääpiirteissään juuri samoja, joita Turun omassakin hyvinvointikertomuksessa on tarkasteltu väestön hyvinvoinnin kannalta.

”Vähimmäistietosisältö”-tietopaketissa on hyvin vertailtu hyvinvointialueen tilanteen muutosta, samoin kun on tehty vertailua muihin hyvinvointialueisiin. Kuntien kannalta olisi kuitenkin hyödyllistä, jos koko alueen 27 kunnan keskihajonta olisi myös näkyvillä kaikkien tilastojen osalla. Siten kuntien olisi helpompi vertailla omaa tilannettaan suhteessa myös muihin saman seudun kuntiin ja esitettyihin keskiarvoihin. Turun suuralueet ovat myös väestömäärältään verrattavissa joihinkin Varsinais-Suomen alueen keskisuuriin kuntiin ja kun Turun eri suuralueiden hyvinvointierot ovat merkittäviä, olisi ainakin keskeisistä indikaattoreista hyvä olla myös suuraluetiedot saatavilla. Kerättyjen hyvinvointitietojen käytettävyyden lisäämiseksi tulisi myös selvittää kuntien ja hyvinvointialueen yhteisen ”tietoalustan” rakentamista.

Osallisuussuunnitelman valmistelussa Turun näkökulmasta on tärkeää huomioida, että eri vaikuttajaryhmien tehtäviä ja tavoitteita on hyvä edelleen selkeyttää. Lisäksi osallisuutta kehitettäessä tulisi tavoitella samojen menetelmien ja järjestelmien käyttöä. Näin viranomaisosallistaminen näyttäytyisi maakunnan asukkaille mahdollisimman selkeänä ja yhdenmukaisena.

Suunnitelmassa on elintapaohjaus ansiokkaasti huomioitu, sillä elintavoilla terveyteen vaikuttaminen on keskeistä ja sen avulla voidaan tutkitusti siirtää palveluiden painopistettä ennaltaehkäisevään suuntaan. Myös tämän koko elintapaohjauksen ja siihen liittyvän asiakas- ja palveluohjauksen onnistumiseksi on tärkeää, että käytetään yhteisiä ohjelmia ja sovelluksia, joiden käytöstä on yhdessä sovittu. Näin kuntien kuin järjestöjen palvelut voidaan saada osaksi asukkaiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä.​

Turun näkemyksen mukaan tavoitteiden ja toimenpiteiden tarkempaa suunnittelua tehdessä tulee erityisesti huomioida Turun väestössä korostuvat maahanmuuttajataustaisten sekä ruotsinkielisten erityistarpeet.

Lisäksi hyvinvointitiedon keräämisessä tulee huomioida, että jos hyvinvointialue tekee joitain maakuntatasoisia kyselyitä tai selvityksiä, olisi toivottavaa, että niihin kunnat pääsisivät aina mukaan omilla lisäotoksilla ja tarpeen mukaan jollain lisäkysymyksillä. Näin käytettävissä olevat resurssit tulisivat mahdollisimman hyvin hyödynnettyä.​

Oheismateriaali 1​Lausuntopyyntö alueellisesta hyvinvointisuunnitelmasta 2023-2025

Oheismateriaali 2​Vähimmäistietosisältö hyvinvoinnin tilasta Varsinais-Suomessa

Oheismateriaali 3​Luonnos alueelliseksi hyvinvointisuunnitelmaksi 2023–2025

Integraatiojohtaja Minna Sartes:

Ehdotus​Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päättää antaa Varsinais-Suomen hyvinvointialue Varhan luonnoksesta alueelliseksi hyvinvointisuunnitelmaksi 2023–2025 edellä olevan ehdotuksen mukaisen lausunnon.​

PäätösHyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päättää antaa Varsinais-Suomen hyvinvointialue Varhan luonnoksesta alueelliseksi hyvinvointisuunnitelmaksi 2023–2025 edellä olevan ehdotuksen mukaisen lausunnon.​

Lisäksi lautakunta päätti yksimielisesti todeta lausunnossaan, että huomioidaan myös yksinasuvien erityistarpeet.

Jakelu

lausVarsinais-Suomen hyvinvointialue
tpvXXXXX