Åbo stad | § | Sammanträdets datum | Ärende nr | 1 |
Egentliga Finlands regionala räddningsnämnd | 46 | 27.05.2021 | 10 |
6312-2021 (00 04 01, 01 02 01)
Representant för räddningsväsendet till välfärdsområdets temporära beredningsorgan
Sammandrag: -
Efrn § 46
Räddningschef Mika Kontio 19.5.2021:
Presentationstexten förberedd utifrån soteuudistus.fi-webbplatsens texter (18.5.2021/MKo)
För att inleda välfärdsområdets verksamhet behövs det temporär förvaltning som sköter om de nödvändiga åtgärder som följer den föreslagna lagen om införande och som ska vidtas efter att lagstiftningen trätt i kraft den 1 juli 2021 men innan regionfullmäktiges mandatperiod inleds den 1 mars 2022.
Det temporära beredningsorganet svarar för organiseringen och ledningen av beredningsarbetet. Nödvändiga åtgärder är till exempel inledandet av välfärdsområdets verksamhet och förvaltning. Besluten kan inte endast fattas av enskilda tjänsteinnehavare. Besluten kan inte heller grunda sig på frivilligt samarbete mellan välfärdsområdets myndigheter. Beredningsorganets detaljerade uppgifter listas i 10 § i den framlagda lagen om införande (RP 241/2020).
Välfärdsområdets kommuner samt primärvårdens och socialvårdens samarbetsområden, sjukvårdsdistrikten, specialomsorgsdistrikten och områdets räddningsväsende avtalar om det temporära beredningsorganets sammansättning och tillsättning. Dessutom kommer de överens om en myndighet som tillsätter beredningsorganet. Denna myndighet svarar även för organets administrativa stöd.
Välfärdsområdets kommuner samt primärvårdens och socialvårdens samarbetsområden, sjukvårdsdistrikten, specialomsorgsdistrikten och områdets räddningsväsende ska fatta samstämmiga beslut om det temporära beredningsorganets sammansättning och myndigheten som tillsätter organet.
Besluten bereds och fattas enligt vad som föreskrivs i kommunallagen och vad som fastställs i förvaltningsstadgan för varje enskild aktör. För varje enskild aktör fastställs i förvaltningsstadgan hur aktören i fråga representeras och använder sin talerätt. Efter detta tillsätts det temporära beredningsorganet av den myndighet som parterna avtalat om.
Medlemmarna av det temporära beredningsorganet ska väljas från tjänsteinnehavarna inom välfärdsområdets kommuner samt primärvårdens och socialvårdens samarbetsområden, sjukvårdsdistrikten, specialomsorgsdistrikten och områdets räddningsväsende. Tjänsteinnehavarna ska ha bra kunskaper om verksamheten och ekonomin inom sin bransch.
Medlemmarna av det temporära beredningsorganet bevarar sina tjänsteförhållanden i sina nuvarande arbetsgivarorganisationer som svarar för medlemmarnas arbetsgivarskyldigheter. Medlemmarna frigörs från sina uppgifter så att de agerar inom beredningsorganet på deltid eller heltid. Om organets medlemmar arbetar på deltid i båda organisationer ska arbetsinsatsens storlek avtalas om mellan den nuvarande arbetsgivaren och det temporära beredningsorganet.
Arbetsgivarorganisationerna för medlemmar av temporära beredningsorgan och välfärdsområdena avtalar om ersättningen för den arbetstid som beredningsorganets medlemmar använt och för eventuella andra kostnader.
Kommunalvalets tidpunkt, tidpunkten för beslutet gällande lagen om införande och den regionala räddningsnämndens mötestider under sommaren orsakar sina egna utmaningar vad gäller behandlingen av ärendet. Ur denna synvinkel har räddningsverket berett ett förslag om räddningsväsendets representant och ersättningen av uppgiften till tjänsteinnehavaren vid sidan av dennes egen tjänst.
I enlighet med 26 § i räddningslagen (379/2011) och Egentliga Finlands räddningsverks instruktion och verksamhetsstadga är räddningsdirektören räddningsverkets högsta räddningsmyndighet och tjänsteinnehavare. Räddningsdirektören har stark expertis på branschens verksamhet och ekonomi. Sålunda är det motiverat att räddningsdirektören representerar områdets räddningsväsende i det temporära beredningsorganet. Eftersom det är ändamålsenligt att sköta medlemskapet/uppgiften i det temporära beredningsorganet vid sidan av den egna tjänsten är det motiverat att justera den uppgiftsrelaterade lönen för den tid som det temporära beredningsorganet är verksamt eftersom arbetets komplexitet ökar. Det föreslås att räddningsdirektörens uppgiftsrelaterade lön höjs med 10 procent i enlighet med utvärderingen i och med att arbetets komplexitet ökar.
Ordförande Seppo Koski:
FörslagDen regionala räddningsnämnden beslutar att när lagen om införande som inleder beredningen av välfärdsområden träder i kraft och den behöriga myndigheten utser det temporära beredningsorganet utses räddningsdirektören som räddningsväsendets representant i det temporära beredningsorganet i Egentliga Finland. Vidare beslutar nämnden att räddningsdirektörens uppgiftsrelaterade lön höjs med 10 procent i enlighet med utvärderingen av arbetets komplexitet för det temporära beredningsorganets verksamhetsperiod.
BeslutFörslaget godkändes.
Sändlista
förkJokinen Kaija
förkKoskinen Tiina
partSainio Jari