Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Egentliga Finlands regionala räddningsnämnd2818.03.20218

757-2021 (00 01 01)

Verksamhetsstadgan för Egentliga Finlands räddningsverk

Sammandrag: -

Efrn § 28

Räddningsdirektör Jari Sainio, räddningschef Mika Kontio, räddningschef Juha Virto och räddningschef Mika Viljanen 9.3.2021:

Enligt lagen om bildande av räddningsområden (1214/2001) ska räddningsväsendet i Finland organisera samarbete mellan kommuner i de områden som statsrådet har fastställt. Syftet med lagen var, och är fortfarande (räddningslagen 379/2011), att effektivisera användningen av räddningsväsendets resurser samt att förbättra tillgången till och kvaliteten på tjänster.

Statsrådet fattade 7.3.2002 beslut om räddningsområden. Landskapet Egentliga Finland bildar ett räddningsområde.

Egentliga Finlands regionala räddningsverk bildades utgående från strukturerna för områdets befintliga räddningsväsenden och huvudsakligen enligt modellen för det gamla samarbetsområdet och det regionala samarbetet. Med arrangemanget tryggades möjligheten att överföra alla tjänsteinnehavare och befattningshavare inom det regionala räddningsverkets delägarkommuner till motsvarande tjänster och befattningar eller på samma nivå inom det nybildade regionala räddningsverket samt bevara brandstationsnätet och tjänsterna i landskapets kommuner. En betydande och i lagen avsedd ändring var dock att utvidga den dagliga verksamheten till att överskrida kommungränserna.

Den regionala räddningsnämnden beslutade 20.8.2003 § 17 om verksamhetsstadgan för det regionala räddningsverket, med vilka räddningsverkets verksamhet indelades i geografiska resultatområden, som motsvarade utförandet av räddningsväsendets uppgifter inom geografiska områden samt i funktionella resultatområden. De funktionella resultatområdena skulle planera och samordna sin verksamhet inom det regionala räddningsverkets hela område. Syftet var att betona ordnandet och utförandet av räddningsväsendets kärnuppgifter (riskhantering och operativ beredskap) samt göra förvaltningen lättare och minska överlappandet inom stödtjänsterna.

 Den regionala räddningsnämnden godkände 18.12.2008 § 118 verksamhetsstadgan för det regionala räddningsväsendet, som hade uppdaterats till att motsvara det ändrade kommunfältet. Bland resultatområdena uppdaterades resultatområdet för den operativa verksamheten genom att ta bort kapitlet gällande den regionala larmcentralens verksamhet samt genom att ändra beteckningen beredskapschef till riskhanteringschef i texten för riskhanteringens resultatområde. Till övriga delar gjordes inga ändringar i resultatområdenas uppgifter.

Den regionala räddningsnämnden godkände 15.6.2011 § 51 gällande verksamhetsstadgan. Beslutet grundades på såväl den uppdaterade strategin 2020 (den regionala räddningsnämnden 16.12.2010 § 105) som på smärtpunkterna i anslutning till funktionsdugligheten inom den dåvarande matrisliknande organisationen, vilka man inte i tillräckligt hög grad skulle ha kunnat påverka positivt med hjälp av arbetsledningsbaserade korrigeringar. Med hjälp av omorganiseringar och ändrade insatsområden i enlighet med den godkända verksamhetsstadgan kunde man under årens lopp åstadkomma ändringar som bland annat har visat sig i form av tydligare ansvar för kundbetjäningen, effektiverad verksamhet i kommunerna inom landskapet och sänkta kostnader eller en långsammare ökning av de allmänna kostnaderna samt tydligare ledningssystem inom räddningsverket.

Egentliga Finlands regionala räddningsnämnd har på sitt möte 11.6.2020 § 43 godkänt räddningsverkets nya strategi, Strategi 2030. Egentliga Finlands regionala räddningsverk är en riksomfattande vägvisare i branschen och producerar olycksförebyggande, räddnings-, säkerhets- och akutvårdstjänster av hög kvalitet. Räddningsverket spelar en betydande roll vid uppbyggandet av ett säkert och risktåligt Egentliga Finland, vilket innebär att man i strategin betonar en riskbaserad verksamhet, räddningsväsendets goda beredskap, samarbete, tjänsternas kvalitet och enhetlighet samt aktiv kommunikation och utveckling. Strategin genomförs via ledningen av räddningsverkets kärn- och stödprocesser. Dessutom utgör en planmässig kommunikation en väsentlig faktor vad gäller att genomföra strategin och är ett viktigt verktyg för ledningen. Räddningsverkets kärnprocesser, förebyggande av olyckor, räddningsverksamheten, tillhandahållandet av akutvårdstjänster, den civila beredskapen, personalen och utvecklingsverksamheten bildar insatsområden.

De strategiska målen utgör hela räddningsverkets gemensamma riktlinjer, med vilka räddningsverkets grundläggande uppgifter förtydligas och betonas. Räddningsverket har en helhetsbild av samhällets risker och det rådande läget baserat på fortlöpande analyser:

·       Räddningsverket har beredskap att möta områdets risker med sitt eget agerande.

·       Räddningsverket är en stark samordnare inom civil beredskap och en pålitlig samarbetspartner.

·       Tjänsterna har organiserats på ett högklassigt, kostnadseffektivt och jämlikt sätt.

·       Var och en är medveten om och bär ansvaret för sin egen, samhällets och omgivningens säkerhet.

·       Vi kommunicerar öppet, professionellt och jämlikt.

·       Räddningsverket utvecklar aktivt sin verksamhet.

·       Vår personal mår bra.

Det är möjligt att uppnå målen i visionen och strategin år 2030 med de nuvarande person- och ekonomiska resurserna, men detta förutsätter att verksamhetsstadgan uppdateras vad gäller räddningsverkets serviceområden och personalens placering inom dessa. Det är fortsättningsvis även viktigt att uppgifterna mellan serviceområdena och deras personal samt deras befogenheter fastställs mer noggrant genom ett separat arbetsarrangemang. Med dessa kan man tillsammans möjliggöra en ”kort väg” inom beslutsfattandet samt smidiga kärn- och stödprocesser.

Från det regionala räddningsverket har personer med centrala tjänster vad gäller den pågående ändringen pensionerats eller kommer att pensioneras inom den närmaste tiden, och pensioneringarna möjliggör en omorganisering av uppgifterna, både vad gäller befattningar, arbetsinnehåll som arbetspunkter. Anställningsförhållandet för den nuvarande personalen förblir oförändrade och endast befattningsbeteckningarna, ansvaren och serviceenheten kan ändras. Ändringarna genomförs i första hand som ett samtyckesförfarande.

Enligt räddningsverkets verksamhetsstadgan (Kf 16.11.2009 § 250) 3 § godkänner nämnden den verksamhetsstadga med hjälp av vilken den godkänner ordnandet av verksamheten inom den underlydande organisationen.

Det regionala räddningsverket har under ledningen av den regionala räddningsnämndens ordförande berett ett förnyande av verksamhetsstadgan under fyra seminarier gällande verksamhetsstadgan på våren.

Utkastet  till verksamhetsstadgan behandlas av det regionala räddningsverkets samarbetsdelegation 17.3.2021.

Bilaga 1Det regionala räddningsverkets verksamhetsstadga från och med 1.1.2022.

Räddningsdirektör Jari Sainio:

FörslagEgentliga Finlands regionala räddningsnämnd godkänner verksamhetsstadgan i bilaga 1 som ny verksamhetsstadga för det regionala räddningsverket från och med 1.1.2022.

BeslutFörslaget godkändes.

Sändlista

förkSuomela Sari


Bilagor:

Efrn § 28
Bilaga 1:Det regionala räddningsverkets verksamhetsstadga från och med 1.1.2022.