Åbo stad | § | Sammanträdets datum | Ärende nr | 1 |
Egentliga Finlands regionala räddningsnämnd | 62 | 15.09.2020 | 6 |
9791-2020 (02 02 00)
Förslag till budget för 2021 och till ekonomiplan för 2021-2024 för Egentliga Finlands regionala räddningsverk
Sammandrag: -
Efrn § 62
Ekonomichef Juho Kaituri 4.9.2020
Beredningsprocessen för budgeten 2021 och ekonomiplanen 2021-2024 har nått förslagsfasen. Planeringssiffrorna har diskuterats med organen och strategiska avtal har beretts sedan våren.
Ett strategiskt avtal görs sektorvis mellan stadsstyrelsen och sektorerna. Sektorernas alla betydande ekonomiska och operativa mål ingår i avtalen. Nämnderna som beslutar om sektorernas verksamhet behandlar och godkänner det strategiska avtalet var och en för sin del.
Kommunallagen förutsätter målinriktning och planmässighet i den kommunala verksamheten. Det operativa målet gäller styrning av verksamhetsprocessen och med de ekonomiska målen styrs inkomst- och kapitalfinansieringen samt fördelningen av resurserna. Enligt kommunallagen ska budgeten följas i verksamheten och då ekonomin sköts. Budgeten är juridiskt bindande (bemyndigande och tjänsteansvar).
Höjda pris- och lönenivåer
I finansministeriets ramplan har det förutspåtts att prisnivån 2021 stiger med 2,0 %, liksom också för budgetåren.
Enligt den nya kollektivavtalsperioden för kommunbranschen höjs lönerna med en procent genom en allmän förhöjning 2021. Förutom den allmänna höjningen läggs en lokal justeringspott på 0,8 procent till lönerna.
Övriga faktorer som påverkar budgeten
Räddningsväsendets budgetering styrs, förutom av ovan nämnda riksomfattande löne- och prisnivåer, av räddningsväsendets lagstadgade skyldigheter, det av nämnden fastställda beslutet om servicenivå, statsrådets beslut om att inrätta ett regionalt räddningsverk och avtalet med Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt om produktion av tjänster inom den prehospitala akutsjukvården. Den regionala räddningsnämndens nuvarande beslut om servicenivån gäller 2017–2020. Ett nytt beslut om servicenivå som gäller räddningsväsendet träder i kraft 1.1.2021 och gäller för fyraårsperioden 2021–2024.
Beredning av budgetförslaget (räddningsväsendet)
Med anledning av att prisnivån på tjänster och anskaffningar och lönerna stiger 2021 kommer kommunbetalningsandelarna att stiga med cirka 1,3 %.
Helhetskostnaderna för räddningsverket har hållits på planenlig nivå. Måttliga lönelösningar har bidragit till att budgetplanerna har hållit, men å andra sidan har enligt bokslutsutgifterna prishöjningen tillsammans med ökade anskaffningar och köp av tjänster skapat ett tryck på att höja utgifterna för dessa i budgeten. Även ny- och reparationsbyggen i brandstationsfastigheterna höjer märkbart hyresutgifterna.
Prehospital akutsjukvård
Räddningsverket och Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt (Affärsverket för jour och akutvård) har ett gällande samarbetsavtal.
Utgifterna för den prehospitala akutsjukvården beror helt och hållet på beställarens behov. Utgifterna täcks helt och hållet med utomstående finansiering (FPA och sjukvårdsdistriktet).
Investeringar
I beslutet om servicenivån har räddningsverkets investeringsnivå fastställts. I enlighet med beslutet om servicenivån ska en godtagbar och realistisk avskrivningsålder för tung utrustning vara högst 30 år. För att målet skall uppnås krävs ett tillräckligt investeringsanslag, effektivt omlopp av utrustningen samt en minskning av överlappande utrustning (t.ex. reservutrustning). På grund av att anskaffningspriserna ständigt stiger och på grund av behovet av anskaffning av specialutrustning för servicenivååren 2021–2024 och samtidigt för åren för ekonomiplanen, anses dock en gradvis indexhöjning av investeringsanslagen nödvändig.
Investeringarnas nettoutgift för 2021 föreslås bli 2,1 M €. Genom att höja investeringsnivån strävar man efter att redan i budgeteringsskedet för en förutseende hushållning metodiskt rikta anslagen mot nivån som förverkligas i bokslutet.
Med investeringarnas indexjusterade nettobelopp som motsvarar höjningen i prisnivån är det möjligt att underskrida 30-årsmålet för avskrivningarna och samtidigt klara av gränserna för förnyelse av utrustningen som fastställts i beslutet om servicenivån. Dessutom strävar man genom den ifrågavarande höjningen av investeringsnivån efter att på lång sikt minska kostnaderna för underhåll av materiel på brukssidan. Som tillägg till budgetårens investeringsanslag föreslås 50.000 euro i året och från och med 2023 ett tillägg på 2,2 miljoner euro.
Bilaga 1Strategiskt avtal 2021-2024
Bilaga 2Anskaffningsplan 2021-2024
Räddningsdirektör Jari Sainio:
FörslagRegionala räddningsnämnden för Egentliga Finland beslutar att förelägga Åbo stadsstyrelse förslaget till budget 2021 och till ekonomiplan 2021–2024 för Egentliga Finlands räddningsväsende i den form de presenteras i bilagorna.
BeslutFörslaget godkändes.
Sändlista
förkAuran kunnanhallitus
förkKaarinan kaupunginhallitus
förkKemiönsaaren kunnanhallitus
förkKosken Tl kunnanhallitus
förkKustavin kunnanhallitus
förkLaitilan kaupunginhallitus
förkLiedon kunnanhallitus
förkLoimaan kaupunginhallitus
förkMarttilan kunnanhallitus
förkMaskun kunnanhallitus
förkMynämäen kunnanhallitus
förkNaantalin kaupunki
förkNousiaisten kunnanhallitus
förkOripään kunnanhallitus
förkPaimion kaupunginhallitus
förkParaisten kaupunginhallitus
förkPyhärannan kunnanhallitus
förkPöytyän kunnanhallitus
förkRaision kaupunginhallitus
förkRuskon kunnanhallitus
förkSalon kaupunginhallitus
förkSauvon kunnanhallitus
förkSomeron kaupunginhallitus
förkTaivassalon kunnanhallitus
förkUudenkaupungin kaupunginhallitus
förkVehmaan kunnanhallitus
förkStadsstyrelsen
Bilagor:
Efrn § 62
Bilaga 1:Strategiskt avtal 2021-2024
Bilaga 2:Anskaffningsplan 2021-2024