Åbo stad | § | Sammanträdets datum | Ärende nr | 1 |
Egentliga Finlands regionala räddningsnämnd | 71 | 19.09.2019 | 7 |
10751-2019 (02 02 00)
Förslag till budget för 2020 och till ekonomiplan för 2020-2023 för Egentliga Finlands regionala räddningsverk
Sammandrag: -
Efrn § 71
Ekonomichef Juho Kaituri den 11 september 2019
Beredningsprocessen för budgeten 2020 och ekonomiplanen 2020–2023 har nått förslagsfasen. Planeringssiffrorna har diskuterats med organen och strategiska avtal har beretts efter sommaren.
Kommunallagen förutsätter målinriktning och planmässighet i den kommunala verksamheten. Fullmäktige och de övriga kommunala organen ska i sin budget och i sin ekonomiplan samt i de dispositionsplaner och specialbudgeter som baserar sig på dessa godkänna de mål som gäller verksamheten och ekonomin.
Målet för verksamheten gäller som framgår av namnet styrning av verksamhetsprocessen och med de ekonomiska målen styrs inkomst- och kapitalfinansieringen samt fördelningen av resurserna. Enligt kommunallagen ska budgeten följas i verksamheten och då ekonomin sköts. Budgeten är juridiskt bindande (bemyndigande och tjänsteansvar).
Höjda pris- och lönenivåer
I finansministeriets budgetram förutspås att prisnivån år 2020 kommer att stiga med två procent. Likaså förutspås att kostnaderna under åren för ekonomiplanen ökar.
Enligt kommunförbundet kommer löneändringen under 2020, det sista året i kollektivavtalsperioden, att vara måttlig. I budgeten för år 2020 finns beredskap för kostnadseffekterna av att semesterpenningen återställs. Beloppet är av samma storlek som nedskärningen år 2017, ungefär tre procent.
Övriga faktorer som påverkar budgeten
Räddningsväsendets budgetering styrs, förutom av ovan nämnda riksomfattande stigande löne- och prisnivåer, av räddningsväsendets lagstadgade skyldigheter, det av nämnden fastställda beslutet om servicenivå, statsrådets beslut om att inrätta ett regionalt räddningsverk och avtalet med Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt om produktion av tjänster inom den prehospitala akutsjukvården. Den regionala räddningsnämndens nuvarande beslut om servicenivån gäller 2017-2020.
Beredning av budgetförslaget (räddningsväsendet)
Kommunernas betalningsandelar kommer att i stiga med i genomsnitt två procent med anledning av att prisnivån 2020 stiger på tjänster, anskaffningar och löner (pga. att semesterpenningen återställs). Räddningsverkets sammanlagda utgifter har hållits på stabil nivå i flera år tack vare måttlig lönesättning, men för innevarande år, avtalsperiodens sista fulla år, gäller en allmän höjning på drygt två procent.
Nästa år kommer de allmänna löneförhöjningarna med all sannolikhet att vara mycket marginella, under en procent. Minskningen till följd av konkurrenskraftsavtalet hänförs till åren 2017–2019. Kostnadsposten i anslutning till detta är den så kallade återställningen av semesterpenningen, som det finns beredskap för i budgetåret 2020 som nu ska beredas.
Prehospital akutsjukvård
Räddningsverket och Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt (Affärsverket för jour och akutvård) har ett gällande samarbetsavtal.
Utgifterna för den prehospitala akutsjukvården beror helt och hållet på beställarens behov. Utgifterna täcks helt och hållet med utomstående finansiering (FPA och sjukvårdsdistriktet).
Investeringar
I beslutet om servicenivån har räddningsverkets investeringsnivå fastställts. I enlighet med beslutet om servicenivån ska en godtagbar och realistisk avskrivningsålder för tung utrustning vara högst 30 år. För att målet skall uppnås krävs ett tillräckligt investeringsanslag, effektivt omlopp av utrustningen samt en minskning av överlappande utrustning (t.ex. reservutrustning). På grund av att anskaffningspriserna ständigt stiger och på grund av behovet av anskaffning av specialutrustning för servicenivååren 2021–2024 och samtidigt för åren för ekonomiplanen, anses dock en gradvis indexhöjning av investeringsanslagen nödvändig.
Nettoutgiften för investeringar 2020 föreslås ännu vara 2 miljoner euro. Det faktiska nettobeloppet för investeringsanskaffningarna har redan i många års tid varit högre. I praktiken har investeringsanskaffningarna på drygt 2 miljoner euro realiserats flexibelt i samband med bokslutet i och med att bruksekonomin gett måttfulla möjligheter till det, men med tanke på en förutseende skötsel och planering av ekonomin skulle en indexhöjning av anslagen i samband med budgeteringen i riktning mot den faktiska nivån i bokslutet vara förnuftigare.
Med investeringarnas nuvarande nettobelopp på två miljoner euro är det också svårt att nå upp till eller underskrida 30-årsmålet för avskrivningarna och samtidigt klara av gränserna för förnyelse av utrustningen som fastställts i beslutet om servicenivån. Med en höjning av investeringsnivån är det dessutom möjligt att för åren som budgeten planeras på lång sikt minska kostnaderna för underhållet av utrustningen.
Bilaga 1Strategiskt avtal 2020-2023
Bilaga 2Anskaffningsplan 2020-2023
Räddningsdirektör Jari Sainio:
FörslagRegionala räddningsnämnden för Egentliga Finland beslutar att förelägga Åbo stadsstyrelse förslaget till budget 2020 och till ekonomiplan 2020-2023 för Egentliga Finlands räddningsväsende i den form de presenteras i bilagorna.
BeslutFörslaget godkändes.
Sändlista
förkAuran kunnanhallitus
förkKaarinan kaupunginhallitus
förkKemiönsaaren kunnanhallitus
förkKosken Tl kunnanhallitus
förkKustavin kunnanhallitus
förkLaitilan kaupunginhallitus
förkLiedon kunnanhallitus
förkLoimaan kaupunginhallitus
förkMarttilan kunnanhallitus
förkMaskun kunnanhallitus
förkMynämäen kunnanhallitus
förkNaantalin kaupunki
förkNousiaisten kunnanhallitus
förkOripään kunnanhallitus
förkPaimion kaupunginhallitus
förkParaisten kaupunginhallitus
förkPyhärannan kunnanhallitus
förkPöytyän kunnanhallitus
förkRaision kaupunginhallitus
förkRuskon kunnanhallitus
förkSalon kaupunginhallitus
förkSauvon kunnanhallitus
förkSomeron kaupunginhallitus
förkTaivassalon kunnanhallitus
förkUudenkaupungin kaupunginhallitus
förkVehmaan kunnanhallitus
förkStadsstyrelsen
Bilagor:
Efrn § 71
Bilaga 1:Strategiskt avtal 2020-2023
Bilaga 2:Anskaffningsplan 2020-2023