Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Egentliga Finlands regionala räddningsnämnd6312.09.201810

10141-2018 (02 02 00)

Förslag till budget för 2019 och till ekonomiplan för 2019-2022 för Egentliga Finlands regionala räddningsverk

Sammandrag: -

Efrn § 63

Ekonomichef Juho Kaituri 6.9.2018

Beredningsprocessen för budgeten 2019 och ekonomiplanen 2019–2022 startade under årets andra kvartal. Planeringssiffrorna har diskuterats med organen och strategiska avtal har beretts under våren.

Kommunallagen förutsätter målinriktning och planmässighet i den kommunala verksamheten. Fullmäktige och de övriga kommunala organen ska i sin budget och i sin ekonomiplan samt i de dispositionsplaner och specialbudgeter som baserar sig på dessa godkänna de mål som gäller verksamheten och ekonomin.

Målet för verksamheten gäller som man se utifrån namnet styrning av verksamhetsprocessen och med de ekonomiska målen styrs inkomst- och kapitalfinansieringen samt fördelningen av resurserna. Enligt kommunallagen ska budgeten följas i verksamheten och då ekonomin sköts. Budgeten är juridiskt bindande (bemyndigande och tjänsteansvar).

Höjda pris- och lönenivåer

I finansministeriets ramar förutspås att prisnivån kommer att ändras 2,0 % år 2019, medan motsvarande uppskattning för innevarande år är 1,8 %. I ekonomiplanen har man uppskattat att prisnivån kommer att ändras cirka 2 % per år.

Kommunarbetsgivarna har kalkylerat ändringen av årsgenomsnittet av den verkliga kostnadsändringen i lönerna som år 2019 är i genomsnitt 2,36 %. Dessutom kommer en resultatbaserad engångspost att inverka på kostnaderna med uppskattningsvis i genomsnitt 0,7 % men till skillnad från tidigare uppgifter kommer den att genomföras redan år 2018.

Övriga faktorer som påverkar budgeten

Räddningsväsendets budgetering styrs, förutom av ovan nämnda riksomfattande stigande löne- och prisnivåer, av räddningsväsendets lagstadgade skyldigheter, det av nämnden fastställda beslutet om servicenivå, statsrådets beslut om att inrätta ett regionalt räddningsverk och avtalet med Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt om produktion av tjänster inom den prehospitala akutsjukvården. Den regionala räddningsnämndens nuvarande beslut om servicenivån gäller 2017-2020.

 

Beredning av budgetförslaget (räddningsväsendet) 

Med anledning av att prisnivån på tjänster och anskaffningar och lönerna stiger 2019 kommer kommunbetalningsandelarna att i stiga med i genomsnitt 1,8 %. Räddningsverkets totala utgifter har hållits på en stabil nivå i flera år i och med måttliga lönelösningar, men samtidigt har trycket på att höja lönerna ökat. Lönepåslagen på knappa 2,5 procent är den största utgiftsposten i budgeten för år 2019. Minskningsinverkan på grund av konkurrenskraftsavtalet hänförs till åren 2017–2019. Nedskärningen av semesterpenningen i anslutning till detta kommer att kompenseras med en resultatpost vars personalkostnad verkställs redan år 2018.

Prehospital akutsjukvård

Ansvaret för ordnande av den prehospitala akutsjukvården överfördes från kommunerna till sjukvårdsdistrikten i början av 2013. Räddningsverket och Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt (Affärsverket för jour och akutvård) har ett gällande samarbetsavtal.

Utgifterna för den prehospitala akutsjukvården beror helt och hållet på beställarens behov. Utgifterna täcks helt och hållet med utomstående finansiering (FPA och sjukvårdsdistriktet).

Investeringar

I beslutet om servicenivån har räddningsverkets investeringsnivå fastställts. I enlighet med beslutet om servicenivån ska en godtagbar och realistisk avskrivningsålder för tung utrustning vara högst 30 år. För att målet skall uppnås krävs ett tillräckligt investeringsanslag på nuvarande nivå, effektivt omlopp av materielen samt en minskning av överlappande materiel (t.ex. reservmateriel). Dessutom leder ständig höjning av anskaffningspriserna på investeringar och behovet av specialutrustning till att långsiktig förhandsplanering av verkställandet av dessa är nödvändigt med beaktande av utfallet i driftsekonomin.

Investeringarnas nettoutgift för 2019 föreslås bli 2,0 M €. Med detta nettobelopp är det möjligt att uppnå eller till och med underskrida målet om en avskrivningstid på 30 år på samma gång hålla materielen inom gränserna för förnyande som fastställts i servicenivåavtalet. Med denna investeringsnivå är det på samma gång möjligt att på lång sikt minska kostnaderna för underhållet på materielen. I praktiken har investeringsanskaffningarna på drygt 2 miljoner euro genomförts på ett flexibelt sätt i samband med bokslutet då driftsekonomin gett möjlighet till detta.

Bilaga 1Strategiskt avtal 2019-2022

Bilaga 2Anskaffningsplan 2019-2022

Räddningsdirektör Jari Sainio:

FörslagRegionala räddningsnämnden för Egentliga Finland beslutar att förelägga Åbo stadsstyrelse förslaget till budget 2019 och till ekonomiplan 2019-2022 för Egentliga Finlands räddningsväsende i den form de presenteras i bilagorna.

BeslutFörslaget godkändes.

Sändlista

förkAuran kunnanhallitus
förkKaarinan kaupunginhallitus
förkKemiönsaaren kunnanhallitus
förkKosken Tl kunnanhallitus
förkKustavin kunnanhallitus
förkLaitilan kaupunginhallitus
förkLiedon kunnanhallitus
förkLoimaan kaupunginhallitus
förkMarttilan kunnanhallitus
förkMaskun kunnanhallitus
förkMynämäen kunnanhallitus
förkNaantalin kaupunki
förkNousiaisten kunnanhallitus
förkOripään kunnanhallitus
förkPaimion kaupunginhallitus
förkParaisten kaupunginhallitus
förkPyhärannan kunnanhallitus
förkPöytyän kunnanhallitus
förkRaision kaupunginhallitus
förkRuskon kunnanhallitus
förkSalon kaupunginhallitus
förkSauvon kunnanhallitus
förkSomeron kaupunginhallitus
förkTaivassalon kunnanhallitus
förkUudenkaupungin kaupunginhallitus
förkVehmaan kunnanhallitus
förkStadsstyrelsen


Bilagor:

Efrn § 63
Bilaga 1:Strategiskt avtal 2019-2022
Bilaga 2:Anskaffningsplan 2019-2022