Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Egentliga Finlands regionala räddningsnämnd6719.10.20178

10984-2017 (658)

Nybygget av Kakskerta brandstation - godkännande av projektplanen

Sammandrag: -

Efrn § 67

Regionala räddningsnämnden för Egentliga Finland beslutade enhälligt att behandla ärendet på tilläggslistan.

Tillfällig lokalchef Tuomas Koskiniemi 12.10.2017:                                  

Regionala räddningsverket för Egentliga Finland har tillsammans med ansvarsområdet för strategisk lokalstyrning vid Åbo stads koncernförvaltning och Fastighetsaffärsverket förberett projektplanen för nybygget av Kakskerta brandstation. Projektplanen färdigställdes 21.3.2017.

Projektplanen för Åbo Kakskerta brandstation baserar sig på visionen för brandstationsnätverket (Efrn 15.2.2007 § 23, 4.5.2011 § 40, 27.2.2014 § 21 och 30.3.2017 § 29) som har godkänts av Regionala räddningsnämnden för Egentliga Finland.

Projektplanen omfattar bestämmelser för lokaler som behövs för avtalsbrandkåren (539 m2 enligt lokalitetsprogrammet). Projektplanen definierar byggplatsen som tomt 853-438-1-295 på adressen Kakskertavägen 880 i Satava. Nybygget på ifrågavarande plats förutsätter ett avgörande om planeringsbehov.

Enligt projektplanen är projektets etableringskostnader 1 864 000 euro (moms 0 %). Haahtelas prognos för Åbo 1/18 = 90 har använts som index. Kalkylen beaktar bl.a. att fundamenten troligtvis kräver pålning.

Respektive kostnader för både lösöre och maskiner uppskattas till 5 000 euro. Användaren bör beakta kostnaderna för lösöre och maskiner i sin budget.

Genomförandet utsätts för konkurrens av Åbo stad och utifrån de planer som godkänts av regionala räddningsverket.

Hyrestid och -belopp: Regionala räddningsverket ingår ett 20 års hyresavtal med Åbo stad för objektet. Brukskostnaderna delas upp enligt hyresavtalet.

Landskapsreformen som är under beredning medför preliminärt att hyresavtal mellan kommuner och landskap i regel ska använda stadens gällande interna hyressystem ( Förslag till statsrådets förordning om fastställande av hyra mellan kommuner och landskap under en övergångsperiod, utkast 13.3.2017). Åbo stads interna hyressystem fastställer nettohyran som 7 % av byggnadskostnaderna.

Den preliminära uppskattningen av användarens hyreskostnader enligt principerna för Åbo stads interna hyror (sf 28.4.2014 § 48) är 12 397 € per månad, dvs. 148 764 € per år.

Det är möjligt att ansöka om projektmedel för byggandet från brandskyddsfonden. Om bidrag beviljas, betalas det till Fastighetsaffärsverket, som bestämmer en finansieringsrabatt på objektets interna hyra. Bidraget i sin helhet bör beaktas som avdrag då man bestämmer hyran.

Ansvarsområdet för strategisk lokalstyrning skickar projektplanen (bilaga 1) för godkännande till behöriga nämnder. Det bör framgå ur beslutet om nämnden godkänner projektplanen och förbinder sig till de kostnader som uppkommer i samband med projektet.

Då nämnderna har godkänt projektplanen, skickar ansvarsområdet för strategisk lokalstyrning utredningen till Åbo stadsstyrelse för godkännande.

Bilaga 1Projektplan för Kakskerta brandstation

Räddningschef Mika Kontio 18.10.2017:

Egentliga Finlands räddningsverk ansvarar för och sköter räddningsverksamheten i 27 kommuner. Kommunerna i Egentliga Finland ansvarar tillsammans för organiseringen av räddningsväsendet i Egentliga Finlands område. Huvudorganisation är Åbo stad, som har räddningsverket som en självständig enhet i sin budget. Räddningsverkets kostnader delas upp enligt kommunernas invånarantal. Åbo stads andel är cirka 39,5 %.

Enligt 29 § i räddningslagen (379/2011) ska det lokala räddningsväsendet göra upp ett beslut om servicenivå. Det lokala räddningsväsendet beslutar om servicenivån efter att ha hört kommunerna. I beslutet ska redogöras för vilka faror som finns i området, bedömas vilka risker de medför, fastställas verksamhetsmål och tillgängliga resurser samt service och servicenivå. Servicenivåbeslutet ska också innehålla en plan för utveckling av servicenivån.

Egentliga Finlands regionala räddningsnämnd har vid sitt möte 15.2.2007, 23 §, beslutat att nämnden godkänner visionen för 2017 gällande brandstationsnätverket som bas för den fortsatta planeringen, så att varje enskild projektplan alltid godkänns separat i nämnden. Visionen för brandstationsnätverket uppdaterades i den regionala räddningsnämnden 4.5.2011, 40 §, 27.2.2014, 21 §, och 30.x.2017, 29 §. Ett ändamålsenligt brandstationsnätverk är således grunden för räddningsväsendets servicenätverk och stöder för sin del genomförandet av beslutet om servicenivån som fastställts av Egentliga Finlands regionala räddningsverk.

Enligt 3 § 9 punkten i stadgarna för Egentliga Finlands regionala räddningsverk, som trädde i kraft 1.1.2010, godkänner den regionala räddningsnämnden redogörelser över behov av lokalprojekt och projektplaner för hyresprojekt utan hinder av bestämmelserna för projektplaneringsanvisningen, då den hyrda lokalen är belägen inom en annan kommun än Åbo stad. Det finns dock skäl för att be den regionala räddningsnämnden förbinda sig enligt tf. lokalchef Tuomas Koskiniemis begäran till räddningsväsendets projekt inom Åbo stads område.

Projektet Åbo Kakskerta brandstation som nu bereds är förenligt med servicenivåbeslutet och visionen för brandstationsnätverket. Projektet har tjänstemannaberetts i samverkan mellan Åbo stad och Egentliga Finlands räddningsverk. Det planerade nybygget har i projektplanen dimensionerats enligt räddningsverkets behov, och byggnadens dimensioner överensstämmer med motsvarande tidigare byggnadsprojekt (t.ex. Pikis och Tarvasjoki).

Projektets kostnader har framlagts i projektplanen och tf. Lokalchef Tuomas Koskiniemis presentationstext. Byggnadskostnaderna är i detta skede naturligtvis uppskattningar, och projektets slutgiltiga kostnader klargörs först då byggnaden står klar. Det går att söka bidrag från Brandskyddsfonden för räddningsväsendets byggnadsprojekt. Bidraget kan vara högst 40 % av godkända kostnader och totalt högst 220 000 euro.

På samma sätt som för ifrågavarande projekt har man även i räddningsverkets tidigare byggnadsprojekt bestämt noggranna villkor för dimensioner och ekonomi, eftersom målet är att avtalskommunerna och användarna (t.ex. avtalsbrandkårer) behandlas jämlikt. I praktiken betyder detta planering av cirka 500 kvadratmeters brandstationer och enhetliga hyresavtal mellan räddningsverket och avtalskommunerna.

Åbo stad fungerar som värdkommun för Egentliga Finlands räddningsverk. Således har man framställt en beräkning över intern hyra för projektplanen för Åbo Kakskerta brandstation. Beräkningen avviker från andra hyresavtal mellan avtalskommunerna och räddningsverket på så sätt, att nettohyran troligtvis kommer att omfatta bl.a. en andel för reparationsansvar, dvs. ersättning för nedgång i värdet (avskrivning), utöver en finansieringsränta för investeringen. Enligt enhetlighetsprincipen borde man i detta fall inte beakta andelen för reparationsansvar, eftersom den inte har beaktats i hyresavtal för nybyggen som ingåtts med andra avtalskommuner,

Räddningsverken överförs från kommunerna till landskapen i samband med landskapsreformen. Samtidigt kommer befintliga hyresavtal att uppdateras och göras enhetliga (Maakuntien tilalaitos Oy).  I lagförslaget om införande av landskapslagen, lagen om ordnande av social- och hälsovård och lagen om ordnande av räddningsväsendet (regeringens proposition, regeringens proposition omfattar ännu inte att landskapens grundande har flyttats till 2020) står det i 4 kap. 20 § att:

”De lokaler som används inom den primärvård, den specialiserade sjukvård, det socialväsende och det räddningsväsende som kommunen ordnar övergår i landskapets besittning den 1 januari 2019, om inte landskapet och kommunen kommer överens om något annat.

Hyresavtal mellan landskapet och kommunen om besittning av lokaler ingås så att de gäller minst till och med den 31 december 2021. Landskapet har rätt att förlänga giltighetstiden för ett hyresavtal med ett år. Landskapet ska senast 12 månader innan giltighetstiden löper ut meddela kommunen att det utnyttjar denna rätt.

Den avtalade hyran för en lokal i ett hyresavtal som avses i 2 mom. ska täcka de skäliga kapitalkostnaderna och underhållskostnaderna för den lokalen.   

Närmare bestämmelser om hur hyran bestäms får utfärdas genom förordning av statsrådet.”

I den tidigare nämnda lagens motiveringsdel (s. 525) konstateras att:

”Kapitalkostnader är kostnaderna för det kapital som är bundet i en fastighet och som består av räntor och kalkylmässiga avskrivningar. Räntefaktorn består av kravet på avkastning av det bundna kapitalet. Till kapitalkostnaderna hör kostnaderna för anskaffningen och ägandet av fastigheten samt de kostnader som gäller servitut eller lagstadgade förpliktelser. Till kostnaderna för underhåll av fastigheten hör bland annat förvaltning, bruk och drift, skötsel utomhus, städning, uppvärmning, el, vatten och avfallshantering.”

I praktiken uppdateras även hyreskostnader för lokaler då räddningsverket överförs till landskapens organisation. Detta betyder troligtvis att man övergår till en hyresavtalsmodell som huvudsakligen motsvarar de nuvarande principerna för Åbo stads interna hyror. Som helhet är det frågan om en omorganisering av egendom i samband med landskapsreformen för att säkerställa att kommuner behandlas jämlikt.

Före landskapsreformen är det också ändamålsenligt att handla enligt enhetliga principer. Således är det motiverat att föreslå åt Åbo stad, att hyresavtalet för Åbo Kakskerta brandstation görs upp tillsammans med räddningsverket för att motsvara hyresavtalen för nybyggen (brandstationer) som ingåtts med andra avtalskommuner.

Räddningsdirektör Jari Sainio:

FörslagRegionala räddningsnämnden för Egentliga Finland beslutar för sin del att godkänna projektplanen för Kakskerta brandstation och den preliminära kostnadskalkylen 1 874 000 euro. Dessutom beslutar Regionala räddningsnämnden för Egentliga Finland att befullmäktiga räddningsdirektören att förhandla om och skriva under hyresavtalet enligt enhetliga principer för hyresavtal för nybyggen som förhandlats med andra avtalskommuner, då nettohyran kan omfatta en ränta gällande investeringens finansiering, men inte till exempel en andel för reparationsansvar (avskrivning).

BeslutBeslutsförslaget godkändes.

Sändlista

förkKiinteistöliikelaitos
förkKonsernihallinto, strateginen tilojen ohjaus


Bilagor:

Efrn § 67
Bilaga 1:Projektplan för Kakskerta brandstation