Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Egentliga Finlands regionala räddningsnämnd5812.09.20174

9578-2017 (041)

Förslag till budget för 2018 och till ekonomiplan för 2018-2021 för Egentliga Fin-lands regionala räddningsverk

Sammandrag: -

Efrn § 58

Ekonomichef Juho Kaituri 4.9.2017:

Beredningsprocessen för budgeten 2018 och ekonomiplanen 2018–2021 startade under årets andra kvartal. Planeringssiffrorna har diskuterats med organen och strategiska avtal har beretts under våren.

Kommunallagen förutsätter målinriktning och planmässighet i den kommunala verksamheten. Fullmäktige och de övriga kommunala organen ska i sin budget och i sin ekonomiplan samt i de dispositionsplaner och specialbudgeter som baserar sig på dessa godkänna de mål som gäller verksamheten och ekonomin.

Målet för verksamheten gäller styrning av verksamhetsprocessen och med de ekonomiska målen styrs kommunens inkomst- och kapitalfinansiering samt fördelningen av resurserna. Organen beslutar i samband med fastställandet av den dispositionsplan som baserar sig på budgeten om i vilken grad den är bindande inom organen.

Höjda pris- och lönenivåer

I finansministeriets prognoser antas det att prisnivån 2018 ändras med 1,8 %, lika mycket som vad som förutspåtts för innevarande år. I ekonomiplanen har man uppskattat att prisnivån kommer att ändra cirka 2 % per år.

Arbetsmarknadsorganisationernas diskussioner om de nya tjänste- och kollektivavtalen inleds först hösten 2017. Därför kan man i beredningen av budgeten för 2018 försiktigt bereda sig på lönehöjningar på årsnivå, vars kostnadseffekt är högst 0,5 % jämfört med nivån i år.

Övriga faktorer som påverkar budgeten

Räddningsväsendets budgetering styrs, förutom av ovan nämnda riksomfattande stigande löne- och prisnivåer, av räddningsväsendets lagstadgade skyldigheter, det av nämnden fastställda beslutet om servicenivå, statsrådets beslut om att inrätta ett regionalt räddningsverk och avtalet med Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt om produktion av tjänster inom den prehospitala akutsjukvården. Den regionala räddningsnämndens nuvarande beslut om servicenivån gäller 2017–2020.

 

Beredning av budgetförslaget (räddningsväsendet) 

Med anledning av att prisnivån på tjänster och anskaffningar och lönerna stiger litet 2018 kommer kommunbetalningsandelarna bara stiga med cirka 0,8 %. Räddningsverkets totala utgifter har hållits i schack på senare år trots att kostnaderna för bl.a. underhåll på materielen har stigit. Konkurrenskraftsavtalet minskade i och med nedskärningarna i semesterpenningen personalkostnaderna för innevarande budgetår.  Dessutom har sänkningen av personalkostnaderna i utfallet för de senaste åren påverkats av naturliga avgångar och skärpta utvärderingskriterier vid tillsättandet av platser.

Prehospital akutsjukvård

Ansvaret för ordnande av den prehospitala akutsjukvården överfördes från kommunerna till sjukvårdsdistrikten i början av 2013. Räddningsverket och Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt (Affärsverket för jour och akutvård) har ett gällande samarbetsavtal.

Utgifterna för den prehospitala akutsjukvården beror helt och hållet på beställarens behov. Utgifterna täcks helt och hållet med utomstående finansiering (FPA och sjukvårdsdistriktet).

Investeringar

Hållbarhetsunderskottet hos investeringsanslagen var i flera år ett problem som ökade kostnaderna på driftssidan. Investeringsanslagen höjdes inför innevarande budgetperiod och tillsvidare betraktas denna nivå, 2 miljoner euro, tillräcklig för att täcka måttfulla ökningar i priserna på materiel. På samma gång hålls materielens omloppstid på en tillfredsställande nivå. I praktiken gjordes denna överföring av anslag som en minskning av tilläggsanslagen för investeringar från anslagen för driftsidan. På det sättet uppkom inga tilläggskostnader och kommunbetalningsandelarna ökade inte heller.

I beslutet om servicenivån har räddningsverkets investeringsnivå fastställts. I enlighet med beslutet om servicenivån ska en godtagbar och realistisk avskrivningsålder för tung materiel vara högst 30 år. För att målet skall uppnås krävs ett tillräckligt investeringsanslag på nuvarande nivå, effektivt omlopp av materielen samt en minskning av överlappande materiel (t.ex. reservmateriel).

Nettoutgiften för investeringar 2018 föreslås således fortfarande vara 2,0 miljoner euro. Med detta nettobelopp är det möjligt att uppnå eller till och med underskrida målet om en avskrivningstid på 30 år på samma gång hålla materielen inom gränserna för förnyande som fastställts i servicenivåavtalet. Med denna investeringsnivå är det på samma gång möjligt att på lång sikt minska kostnaderna för underhållet på materielen. I praktiken har investeringsprojekt på 2 miljoner euro redan i flera år förverkligats i samband med bokslutet om de totala besparingarna på driftsidan har medgett detta.

Bilaga 1Strategiskt avtal 2018-2021

Bilaga 2Anskaffningsplan 2018-2021

Räddningsdirektör Jari Sainio:

FörslagRegionala räddningsnämnden för Egentliga Finland beslutar att förelägga Åbo stadsstyrelse förslaget till budget 2018 och till ekonomiplan 2018–2021 för Egentliga Finlands räddningsväsende i den form de presenteras i bilagorna.

BeslutBeslutsförslaget godkändes.

Sändlista

förkAuran kunnanhallitus
förkKaarinan kaupunginhallitus
förkKemiönsaaren kunnanhallitus
förkKosken Tl kunnanhallitus
förkKustavin kunnanhallitus
förkLaitilan kaupunginhallitus
förkLiedon kunnanhallitus
förkLoimaan kaupunginhallitus
förkMarttilan kunnanhallitus
förkMaskun kunnanhallitus
förkMynämäen kunnanhallitus
förkNaantalin kaupunki
förkNousiaisten kunnanhallitus
förkOripään kunnanhallitus
förkPaimion kaupunginhallitus
förkParaisten kaupunginhallitus
förkPyhärannan kunnanhallitus
förkPöytyän kunnanhallitus
förkRaision kaupunginhallitus
förkRuskon kunnanhallitus
förkSalon kaupunginhallitus
förkSauvon kunnanhallitus
förkSomeron kaupunginhallitus
förkTaivassalon kunnanhallitus
förkUudenkaupungin kaupunginhallitus
förkVehmaan kunnanhallitus
förkStadsstyrelsen


Bilagor:

Efrn § 58
Bilaga 1:Strategiskt avtal 2018-2021
Bilaga 2:Anskaffningsplan 2018-2021