Åbo stad | § | Sammanträdets datum | Ärende nr | 1 |
Egentliga Finlands regionala räddningsnämnd | 49 | 26.05.2016 | 9 |
5662-2016 (121)
Resultatpremie för år 2016 vid Egentliga Finlands räddningsverk (serviceenhe-terna för tillsyn, beredskap, räddningsverksamhet, akutvård, utbildning och kommunikation, förvaltning och teknik)
Sammandrag: -
Efrn § 49
Räddningschef Mika Kontio och förvaltnings- och personalchef Pertti Soininvaara:
Målsättningen för Egentliga Finlands räddningsverk har varit, förutom att utnyttja de befintliga resurserna mer effektivt, att få mer resurser för förebyggande arbete genom att centralisera förvaltningen samt att göra verksamheten effektivare genom att utveckla och upprätthålla yrkeskunnigheten. För att målen ska uppnås förutsätter det att man går igenom, förenhetligar och effektiviserar de nuvarande förfarandena. Dessutom behöver man utveckla nya förfaranden och framför allt förbinda hela personalen till att uppnå de gemensamma målen. De gemensamma målen definieras i räddningsverkets servicenivåbeslut. Syftet är att få personalen att helhjärtat engagera sig och delta i genomförandet av servicenivåbeslutet.
Utgångspunkten för mätarna för resultatpremien (tillsyn, beredskap, räddningsverksamhet, akutvård och utbildning) är att arbetstagaren genom sin egen aktivitet och de mål som arbetsgivaren fastställt kan påverka hela räddningsverkets verksamhet så att den förbättras. Resultatpremiesystemet fungerar som en arbetsledningsmetod för cheferna och har en viktig roll i utvecklingen och produktionen av funktionerna.
Resultatpremiesystemet har bl.a. lett till att räddningsverkets verksamhetsutgifter är lägre än det nationella genomsnittet, användningen av arbetskraft har effektiviserats och man har kunnat framhäva effektiviteten.
Egentliga Finlands räddningsverk konstaterar att utgångspunkterna och målen för räddningsverkets betalning av resultatpremier har grundat sig på räddningsväsendets servicenivåbeslut och det genomförandeprogram (strategi) som har upprättats om servicenivåbeslutet, på BSC-korten samt på personalplanen. Kvaliteten på räddningsväsendets tjänster och verksamhetens lönsamhet är beroende av personalens engagemang i de gemensamma målen.
Egentliga Finlands räddningsverk har berett ett förslag om personalens resultatpremier för år 2016 för serviceenheterna för tillsyn, beredskap, räddningsverksamhet, akutvård, utbildning, förvaltning och teknik. Resultatpremiesystemen indelas i undersystem, som skiljer sig från varandra främst vad gäller viktkoefficienterna samt de sektorspecifika mätarna för olika personalgrupper. En gemensam mätare är lönsamhet. Lönsamheten mäts genom en jämförelse av budgeten och utgifterna i bokslutet. Om utgifterna i budgeten utfaller till 99–100,2 procent, berättigar detta enligt lönsamhetsmätaren till en resultatpremieandel på 50–100 procent.
Vem hör till resultatpremiesystemet?
År 2016 hör all personal inom serviceenheterna för tillsyn, beredskap, räddningsverksamhet, akutvård, utbildning, förvaltning och teknik till resultatpremiesystemet.
Uppföljningstid:
Uppföljningsperioden är hela år 2016.
Resultatpremiens belopp:
Som resultatpremie betalas högst 4 procent av årsförtjänsten som beräknas enligt den ordinarie lönen, dock högst 1 500 euro, till de personer som hör till resultatpremiesystemet. Varje anställds personliga betalningsprocent fastställs på individnivå och enligt de egna gruppnivåmätarnas värden multiplicerat med viktkoefficienterna på dessa nivåer.
Effekten av när tjänsteförhållandet inleds och upphör:
En person vars tjänsteförhållande inleds mitt i uppföljningsperioden får resultatpremie i förhållande till arbetstiden. En person vars tjänsteförhållande upphör mitt i uppföljningsperioden av annan orsak än pensionering får ingen resultatpremie för den aktuella uppföljningsperioden.
För att resultatpremien ska betalas förutsätter detta minst 6 månaders tjänsteförhållande/arbetstid före utgången av uppföljningsperioden.
Effekten av ett tidsbestämt avbrott i arbetet på resultatpremien:
Ifall arbetet avbryts under en bestämd tid betalas resultatpremie bara i förhållande till årsarbetstiden.
Ifall arbetet avbryts för oavlönad tjänsteledighet på grund av anställning hos en annan arbetsgivare, betalas ingen resultatpremie.
Fastställande av storleken på resultatpremierna:
En persons resultatpremiebelopp fastställs utifrån summan av produkten av viktkoefficienterna och poängen på den uppnådda nivån, vilken divideras med en divisor som fastställs enligt det maximala poängantalet och den övre gränsen för resultatpremierna på 4 procent. Det erhållna procenttalet multipliceras sedan med ett procenttal som beror på uppgifternas andel av personens befattningsbeskrivning och uppgifter. Det erhållna resultatet är betalningsprocenten för resultatpremien av årsförtjänsten för den personen.
Resultatpremien för ledningsgruppen och befälen (bl.a. brandchefen, brandmästaren, skiftesmästaren, stationsmästaren) inom den operativa serviceenheten samt serviceenheterna för förvaltning och teknik bestäms utifrån medelvärdet av prestationerna inom räddningsverksamheten, akutvården, tillsynen, beredskapen och utbildningen. Arbetsuppgifterna och prestationerna inom serviceenheterna för förvaltning och teknik är olika från person till person och därför finns det inga mätare som mäter prestationer där. För att det ska vara rättvist beräknas resultatpremieprocenten för serviceenheterna för förvaltning och teknik samt för räddningsbefälen utifrån medelvärdet i de andra serviceenheterna. Arbetsuppgifterna inom serviceenheten för förvaltning har ökat, medan personalen har minskat betydligt (bl.a. genom pensioneringar), vilket beaktas när resultatpremieprocenten för förvaltningen fastställs.
Bilaga 1Resultatpremiemodell och förklaringsdel för serviceenheten för räddningsverksamhet år 2016
Bilaga 2Resultatpremiemodell och förklaringsdel för serviceenheten för akutvård år 2016
Bilaga 3Grunderna för betalning av resultatpremier/målen för personalen i beredskapsuppgifter vid Egentliga Finlands regionala räddningsverk år 2016
Bilaga 4Resultatpremiemodell för serviceenheten för utbildning och kommunikation år 2016
Bilaga 5Resultatpremiemodell för serviceenheten för tillsyn år 2016
Bilaga 6Resultatpremiemätare för kommunikations- och ledningscentralen år 2016 (VIKE)
Räddningsdirektör Jari Sainio
FörslagEgentliga Finlands regionala räddningsnämnd beslutar om resultatpremiesystemen för år 2016 för regionala räddningsverkets serviceenheter för tillsyn, beredskap, räddningsverksamhet, akutvård, förvaltning, utbildning och teknisk verksamhet enligt de principer som fastställs i bilagorna 1-6. Den övre gränsen för resultatpremierna bestäms enligt räddningsverkets ekonomiska resultat och budgeten för år 2017.
Räddningsdirektören godkänner de beräknade personliga eurobeloppen innan premierna betalas med beaktande av den övre gränsen för resultatpremier och en eventuell granskning av lönesystemet.
BeslutBeslutsförslaget godkändes.
Sändlista
förkKonsernihallinto
förkAlanko Kari
förkKaituri Juho
förkLahtinen Timo
förkLeino Kari
förkLindström Torbjörn
förkNenonen Petri
förkRajamäki Markku
förkSoininvaara Pertti
förkSärmä Mikko
förkTassila Petri
Bilagor:
Efrn § 49
Bilaga 1:Resultatpremiemodell och förklaringsdel för serviceenheten för räddningsverksamhet år 2016
Bilaga 2:Resultatpremiemodell och förklaringsdel för serviceenheten för akutvård år 2016
Bilaga 3:Grunderna för betalning av resultat-premier/målen för personalen i beredskapsuppgifter vid Egentliga Finlands regionala räddningsverk år 2016
Bilaga 4:Resultatpremiemodell för serviceenheten för utbildning och kommunikation år 2016
Bilaga 5:Resultatpremiemodell för serviceenheten för tillsyn år 2016
Bilaga 6:Resultatpremiemätare för kommunikations- och ledningscentralen år 2016 (VIKE)