Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Egentliga Finlands regionala räddningsnämnd621.01.20166

12469-2015 (113)

Svar på rättelseyrkande angående tidsbunden skötsel av uppgifterna som stationsmästare

Sammandrag: -

Efrn § 6

Räddningschef Mika Kontio och förvaltnings- och personalchef Pertti Soininvaara:

Brandinspektör Janne Aso har i ett rättelseyrkande som mottagits av räddningsverket den 28 december 2015 krävt en ändring av räddningsdirektörens beslut av den 8 december 2015 49 § (dnr 12469-2015), angående tillsättandet av 7 personer att tidsbundet sköta uppgifterna som stationsmästare genom att dra nytta av öppna tjänster som brandmästare (vakansnummer 100583, 100588, 100600, 100603, 100605, 100842 och 100843). Ovan nämnda tidsbundna tjänster tillsattes genom intern rekrytering och det fanns 20 sökande. I platsannonsen ingick en befattningsbeskrivning för uppgiften som stationsmästare och nämndes att eventuella studie- och arbetsintyg skulle bifogas ansökan.

Enligt 125 § 2 mom. i grundlagen är de allmänna utnämningsgrunderna för offentliga tjänster skicklighet, förmåga och beprövad medborgerlig dygd. Bestämmelsen i grundlagen förutsätter att de sökandes meriter jämförs. Utöver utbildning och yrkeserfarenhet bedöms också personliga egenskaper som är viktiga med tanke på tjänsten. Utifrån dessa överväganden väljs den sökande som är mest meriterad. Den kommunala myndighet som tillsätter tjänsten har rätt att grunda sitt val på en helhetsbedömning av de sökande och deras lämplighet för uppgiften.

Alla sökande är kända vid räddningsverket inom olika serviceområden (räddningsverksamhet, riskhantering och stödtjänster). De sökandes personliga egenskaper och förmåga att sköta stationsmästarens uppgifter i fråga har klarlagts redan tidigare i samband med medarbetarsamtal/utvecklingssamtal samt arbetsuppgifter. På ovan nämnda grunder har alla sökande i viss mån skött och/eller skulle klara av att sköta de uppgifter som beskrivs i platsannonsen, så inga egentliga intervjuer gjordes med anknytning till detta. Preciserande frågor ställdes till de personer vars egenskaper ansågs bättre än de övriga sökandes med tanke på skötseln av uppgifterna som stationsmästare.

I befattningsbeskrivningen i samband med platsannonsen för tillsättandet av den tidsbundna tjänsten som stationsmästare nämns bl.a. medverkan i det operativa joursystemet vid behov. Det innebär bl.a. att man i jämförelsen betonade de sökande som avlagt befälsexamen inom räddningsbranschen (yrkeshögskoleingenjör eller motsvarande tidigare examen) vid bedömningen av färdighet, förmåga att framgångsrikt sköta stationsmästarens uppgifter (t.ex. högsta domstolens avgörande KKO:2005:24).

Brandinspektör Aso anför att sökande med längre yrkeserfarenhet har förbigåtts genom att åtminstone en sökande med kortare yrkeserfarenhet har valts, samt att sökande med längre yrkeserfarenhet har utsatts för diskriminering enligt lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män. Janne Aso har inte identifierat vilka sökande han hänvisar till, men enligt arbetsgivare har alla val motiverats av arbetets/uppgiftens art och utan att utsätta någon för diskriminering. Mer yrkeserfarenhet gör inte automatiskt en sökande bättre än en annan med mindre yrkeserfarenhet (se högsta domstolens årsboksavgöranden KKO:2005:24 och KKO:1996:141, KHO 2005:44). Den som tillsätter tjänsten har omfattande rätt att avgöra hur de sökandes personliga egenskaper betonas.  

Enligt 45 § i förvaltningslagen ska ett beslut motiveras. I motiveringen ska det anges vilka omständigheter och utredningar som har inverkat på avgörandet. Som grund för beslutet har fastställts att valet gjordes utifrån ansökningar, de sökandes personliga egenskaper, arbete, uppgifter och utbildning. I valet beaktades de sökandes utbildning, yrkeserfarenhet och personliga egenskaper som krävs för ett resultatrikt arbete (bl.a. organisationsförmåga, sociala färdigheter, förmåga till interaktion och teamarbete, initiativförmåga, flexibilitet och andra färdigheter som är nödvändiga med tanke på den tidsbundna tjänsten).

Med beaktande av ovan nämnda faktorer grundar sig tillsättandet av den tidsbundna tjänsten på en helhetsbedömning. Även de sökandes personliga egenskaper var avgörande med tanke på slutresultatet, dvs. vem som betraktas som mest meriterad för uppgiften. Motiveringarna till beslutet ges i det avseendet på en allmän nivå. Enligt sekretessbestämmelserna är det inte möjligt att inkludera detaljer som grundar sig på den personliga bedömningen i beslutet (t.ex. 24 § 29 punkten i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet).

De personer som har valts till tjänsterna som brandmästare (stationsmästares uppgifter/befattningsbeskrivning) använder titeln stationsmästare, trots att löneutgifterna för uppgifterna täcks av de medel som reserverats för brandmästartjänsterna.

Janne Aso har i sitt rättelseyrkande inte anfört några motiveringar som talar för att räddningsdirektörens beslut skulle vara felaktigt, så rättelseyrkandet bör förkastas.

Bilaga 1Janne Asos rättelseyrkande (stationsmästare)

Räddningsdirektör Jari Sainio:

FörslagDen regionala räddningsnämnden fattar beslut om att förkasta Janne Asos rättelseyrkande som ogrundat och vidmakthålla räddningsdirektörens beslut av den 9 december 2015 53 §.

BeslutBeslutsförslaget godkändes.


Bilagor:

Efrn § 6
Bilaga 1:Janne Asos rättelseyrkande (stationsmästare)