Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Egentliga Finlands regionala räddningsnämnd9116.12.2015

11586-2015 (229)

Vädjan och krav på att placera en bil med skylift i Pargas

Sammandrag: -

Efrn § 91

Räddningschef Mika Kontio 7.12.2015:

Egentliga Finlands räddningsverk har 2015 dragit upp linjer för var bilarna med skylift och bomstegsbilarna som räddningsverket besitter ska placeras. Egentliga Finlands regionala räddningsnämnd har fått en vädjan och ett krav på att en bil med skylift ska finnas placerad på brandstationen i Pargas.

Tilläggsmaterial 1Vädjan: Flytten av räddningsverkets bil med skylift från Pargas till Loimaa måste förhindras.

Tilläggsmaterial 2Skrivelse och namninsamling för att bevara Pargas skyliftbil i Pargas

Egentliga Finlands räddningsverk genomför i sin verksamhet beslutet om servicenivå åren 2013–2016 (regionala räddningsnämnden 15.11.2012 § 99). Genomförandet av beslutet om servicenivå förutsätter att räddningsverkets ledning och räddningsverkets system i allmänhet vidtar åtgärder för att säkra att människorna får den organiserade hjälp de behöver om en olycka inträffar eller hotar att inträffa, och att olyckans konsekvenser förblir så små som möjligt för individerna och samhällets viktiga funktioner. Till räddningsväsendet hör bedömning av risker, förebyggande av olyckor samt räddningsverksamhet och en planering och dimensionering av räddningsverksamheten enligt verksamhetsområdets risker.

I beslutet om Egentliga Finlands räddningsverks servicenivå åren 2013–2016 (förberett år 2012) konstateras att ”Räddningsverkets investeringsmängd har varit den samma ända sedan verksamheten inleddes, trots den allmänna kostnadsutvecklingen". Med investeringarna skaffar man främst tungt materiel och i mindre utsträckning även andra anskaffningar som kan klassas som investeringar, såsom investeringar i fartygs- och båtmateriel samt oljebekämpningsmateriel. Den tunga materielens avskrivningstid är 20 år. Idag överskrider 50 tunga fordon avskrivningsåldern, trots att man samtidigt minskat stationernas fordonsmateriel till lägsta möjliga nivå.”

De ekonomiska realiteterna kräver alltjämt att resurserna effektiveras. År 2015 är avskrivningsåldern för räddningsverkets tunga materiel redan 25 år och man tvingas alltjämt effektivisera mängden materiel samt överväga placeringen utgående från riskanalyser och inträffade olyckor. Med beaktande av helheten tvingas räddningsverket alltjämt effektivisera bland annat antalet bilar med skylift, och några ersättande fordon finns inte nödvändigtvis att tillgå för det materiel som avskrivs.

I beslutet om servicenivå bestäms räddningsverkets resurser (till exempel mängden materiel och avskrivningsåldern). År 2017–2020 förbereds under år 2016.

Räddningsdirektör Sainio:

FörslagEgentliga Finlands regionala räddningsnämnd antecknar de inkomna vädjandena för kännedom och beaktar ärendet i samband med att nästa beslut om servicenivå förbereds.

BeslutEgentliga Finlands regionala räddningsnämnd beslöt att anteckna de inkomna vädjandena för kännedom och beakta ärendet i samband med att nästa beslut om servicenivå förbereds.

Dessutom beslöt den regionala räddningsnämnden att under perioden för beslut om servicenivå den gällande placerings- och återvinningsplanen för den tunga fordonsparken inte ändras för skylift-/stegbilarnas del.

Beslutet fattades på grundval av föredragandes ändrade beslutsförslag och var enhälligt.

Lindeman, understödd av Raisto-Elo och Suominen, framlade ett förslag att skyliftbilen som placerats i Pargas inte flyttas till någon annan plats innan ärendet har granskats i samband med det nya beslutet om servicenivå.

Under diskussionens gång återtog Lindeman sitt förslag.