Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Egentliga Finlands regionala räddningsnämnd5817.09.2015

9015-2015 (041)

Förslag till budget för 2016 och till ekonomiplan för 2016-2019 för Egentliga Finlands regionala räddningsverk

Sammandrag: -

Efrn § 58

Ekonomichef Juho Kaituri 8.9.2015:

Beredningsprocessen för budgeten 2016 och ekonomiplanen 2016–2019 startade i början av detta år. Stadsfullmäktige godkände vid sitt möte 15.6.2015 planeringskapitlen och de strategiska avtalen för organen.

Kommunallagen förutsätter målinriktning och planmässighet i den kommunala verksamheten. Fullmäktige och de övriga kommunala organen ska i sin budget och i sin ekonomiplan samt i de dispositionsplaner och specialbudgeter som baserar sig på dessa godkänna de mål som gäller verksamheten och ekonomin.

Målet för verksamheten gäller styrning av verksamhetsprocessen och med de ekonomiska målen styrs kommunens inkomst- och kapitalfinansiering samt fördelningen av resurserna. Organen beslutar i samband med fastställandet av den dispositionsplan som baserar sig på budgeten om i vilken grad den är bindande inom organen.

Höjda pris- och lönenivåer

I finansministeriets prognoser antas prisnivån 2016 stiga med 1,3 procent jämfört med 2015. I ekonomiplanen har man uppskattat att prisnivån kommer att stiga med cirka 1,4–2 procent per år.

Enhetspriserna för interna tjänster kommer inte att höjas 2016. I fråga om interna hyror pågår ett reformprojekt som ska höja de interna hyrorna, men före det planeras hyrorna hållas på samma nivå som 2015.

I beredningen av budgeten 2016 kan man bereda sig på lönehöjningar på årsnivå. Deras kostnadseffekt är i medeltal 0,6 procent jämförd med nivån 2015.

Övriga faktorer som påverkar budgeten

Räddningsväsendets budgetering styrs, förutom av ovan nämnda riksomfattande stigande löne- och prisnivåer, av räddningsväsendets lagstadgade skyldigheter, det av nämnden fastställda beslutet om servicenivå, statsrådets beslut om att inrätta ett regionalt räddningsverk och avtalet med Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt om produktion av tjänster inom den prehospitala akutsjukvården. Den regionala räddningsnämndens nuvarande beslut om servicenivån gäller 2013–2016.

  

Beredning av budgetförslaget (räddningsväsendet) 

Samtidigt som kommunernas betalningsandelar var oförändrade i budgeten 2015 har prisnivån för tjänster och anskaffningar och lönerna stigit. Även om kostnadshöjningen har varit måttfull ser man i samband med uppföljningen av årets ekonomi konsekvenserna av den bland annat i en höjning av kostnaderna för underhåll av materielen.  En delorsak är det hållbarhetsunderskott i investeringsanslagen som har hållits på samma nivå. Underskottet ökar kostnaderna på driftsidan. 

I fråga om nätverket av stationer höjer byggandet av nya och reparationer av gamla stationer utöver indexhöjningarna också de interna hyreskostnaderna, vilket emellertid minskar kommunernas nettoavgifter.

På grund av ovan nämnda faktorer som ökar kostnaderna föreslås en total höjning 2016 på 0,88 procent av kommunernas betalningsandelar i enlighet med driftkostnaderna för och investeringarna i räddningsväsendet (exkl. prehospital akutsjukvård).

 

Prehospital akutsjukvård

Ansvaret för ordnande av den prehospitala akutsjukvården överfördes från kommunerna till sjukvårdsdistrikten i början av 2013. Räddningsverket och Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt (Affärsverket för jour och akutvård) har ett gällande samarbetsavtal som undertecknades i december 2012.

 Utgifterna för den prehospitala akutsjukvården beror helt och hållet på beställarens behov. Utgifterna täcks helt och hållet med utomstående finansiering (fpa och sjukvårdsdistriktet).

Investeringar

 I beslutet om servicenivån har räddningsverkets investeringsnivå fastställts. I enlighet med beslutet om servicenivån ska avskrivningsåldern för den tunga materielen vara ca 25 år, vilket inte uppnås med dagens investeringsnivå. För att målet skall uppnås krävs effektiv återvinning av materielen och utöver en minskning av överlappande materiel (t.ex. reservmateriel) också en ökning av nettofinansieringen av investeringar.

Den minskade utomstående finansieringen (bl.a. statsbidrag) under de senaste åren tillsammans med de ökade priserna på byggande av tung materiel leder till större reparationskostnader i form av utgifter på driftsidan, samtidigt som investeringsnettot inte har höjts till en nivå som behövs för materielens cirkulation.

Nettoutgiften för investeringar 2016 föreslås fortfarande vara 1,6 M €. Avskrivningen efter 25 år och mängden bruttoinvesteringar ska emellertid hållas åtminstone på den aktuella nivå som nämns i beslutet om servicenivå, för att vi bland annat ska kunna undvika en ökad reparationsskuld. Då investeringsinkomsterna minskar kan en eventuell inbesparing inom driftekonomin användas för att kompensera ovan nämnda underskott.

Bilaga 1Strategiskt avtal 2016–2019

Bilaga 2Plan angående användningen av arbetskraft 2016

Bilaga 3Befattningsändringar 2016

Bilaga 4Anskaffningsplan 2016–2019

Räddningsdirektör Jari Sainio:

FörslagRegionala räddningsnämnden för Egentliga Finland beslutar att för Åbo stadsstyrelse framställa förslaget till budget 2016 och till ekonomiplan 2016–2019 för Egentliga Finlands räddningsväsende i den form de presenteras i bilagorna 1–4.

BeslutBeslutsförslaget godkändes.

Sändlista

förkAuran kunnanhallitus
förkKaarinan kaupunginhallitus
förkKemiönsaaren kunnanhallitus
förkKosken Tl kunnanhallitus
förkKustavin kunnanhallitus
förkLaitilan kaupunginhallitus
förkLiedon kunnanhallitus
förkLoimaan kaupunginhallitus
förkMarttilan kunnanhallitus
förkMaskun kunnanhallitus
förkMynämäen kunnanhallitus
förkNaantalin kaupunki
förkNousiaisten kunnanhallitus
förkOripään kunnanhallitus
förkPaimion kaupunginhallitus
förkParaisten kaupunginhallitus
förkPyhärannan kunnanhallitus
förkPöytyän kunnanhallitus
förkRaision kaupunginhallitus
förkRuskon kunnanhallitus
förkSalon kaupunginhallitus
förkSauvon kunnanhallitus
förkSomeron kaupunginhallitus
förkTaivassalon kunnanhallitus
förkUudenkaupungin kaupunginhallitus
förkVehmaan kunnanhallitus
förkStadsstyrelsen


Bilagor:

Efrn § 58
Bilaga 1:Strategiskt avtal 2016-2019
Bilaga 2:Plan angående användningen av arbetskraft 2016
Bilaga 3:Befattningsändringar 2016
Bilaga 4:Anskaffningsplan 2016¿2019