Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Egentliga Finlands regionala räddningsnämnd5911.09.2014

9277-2014 (041)

Förslag till budget för 2015 och förslag till ekonomiplan för 2015-2018 för Egentliga Finlands regionala räddningsverk

Sammandrag: -

Efrn § 59

Ekonomichef Juho Kaituri 29.8.2014:

Beredningsprocessen för budgeten för 2015 och ekonomiplanen för 2015 - 2018 startade i början av innevarande år. Stadsstyrelsen beslöt den 24.2.2014 § 85 om nämnders och styrelsers anpassningsbehov samt om att påbörja planeringen av åtgärder som anpassningsbehovet förutsätter. Upprättandet av kommande års budget präglas starkt av anpassandet av utgifterna för att bättre motsvara den förväntade tillgången på medel.

I de av stadsdirektören utgivna anvisningarna för budgetberedning och den av stadsstyrelsen godkända utformningen av riktvärden för förvaltningsgrenarna framställs de allmänna riktlinjer och principer som följs vid beredningen av budgeten och ekonomiplanen.

Höjda pris- och lönenivåer

I anvisningarna för budgetberedningen antas prisnivån för 2015 ändra 1,6 % på grundval av det av finansministeriet förutspådda konsumentindexet. I ekonomiplanen har man uppskattat att prisnivån kommer att ändra cirka 2 % per år. Priserna för de interna tjänsterna höjs inte för 2015 (med undantag av interna hyror högst 0,5%).

För budgetåret 2015 kan man förbereda sig på löneförhöjningar på årsnivå på en knapp procent jämfört med 2014. Arbetsmarknadsorganisationerna förhandlar först i juni 2015 om kostnadseffekterna av löneavtalet för åren 2016 och 2017, vilka ingår i ekonomiplanen.

Övriga faktorer som påverkar budgeten

Räddningsväsendets budgetering styrs, förutom av ovannämnda riksomfattande stigande löne- och prisnivåer, av räddningsväsendets lagstadgade skyldigheter, det av nämnden fastställda beslutet om servicenivå, statsrådets beslut om grundande av regionala räddningsverk och avtalet med Egentliga Finlands Sjukvårdsdistrikt om produktion av tjänster inom akutvården. Den regionala räddningsnämndens nuvarande servicenivåbeslut gäller 2013-2016.

Beredning av budgetförslaget (räddningsväsendet) 

På grund av den allmänt rådande och utmanande ekonomiska situationen inom den kommunala ekonomin, kom nämnden under sitt budgetseminarium fram till ett beslutsförslag, där kommunernas kostnadsandelar för 2015 skulle bevaras på 2014 års nivå. Detta förutsätter bl.a. ändringar i vakanserna, att vakanser inte fylls eller att vakanser avskaffas. Helheten presenteras närmare i bilaga 3; vakansändringar 2015.

Kommunernas andelar av räddningsväsendets (exkl. akutvårdstjänster) brukskostnader och investeringar kommer alltså i genomsnitt inte att stiga 2015. Detta betyder att eftersom betalningsandelen för de kommuner som åtnjuter räddningsväsendets tjänster grundar sig på en relativ andel enligt invånarantal, kan betalningsandelen för en enskild kommun avvika från genomsnittet.

Akutvårdstjänster

Ansvaret för ordnande av akutvårdstjänster överfördes från kommunerna till sjukvårdsdistrikten med början av 2013. Räddningsverket och Egentliga Finlands Sjukvårdsdistrikt (Affärsverket för jour och akutvård) har ett gällande associationsavtal som har undertecknats i december 2012.

Utgifterna för akutvårdstjänsterna beror helt och hållet på beställarens behov. Akutvårdsutgifterna täcks helt och hållet med utomstående finansiering. (fpa och sjukvårdsdistriktet). Förändringarna för budgetåret 2015 gäller förändringar i beredskapsnivån som baserar sig på akutvårdsenheternas dygnsrytm.

Investeringar

I beslutet om servicenivån har räddningsverkets investeringsnivå fastställts. I enlighet med beslutet om servicenivån ska avskrivningsåldern för den tunga materielen vara ca 25 år. För att målet skall uppnås krävs ett effektivt omlopp av materielen samt en minskning av överlappande materiel (t.ex. reservmateriel). Under innevarande budgetår orsakar det totala avskaffandet av statsstöden och minskningen av understödet från oljeskyddsfonden ett underskott på 0,3-0,4 M euro i finansieringen av investeringar. Investeringarnas nettoutgift för 2015 föreslås bli 1,6 M €. Mängden avskrivning efter 25 år och bruttoinvesteringar bör dock hållas på den i servicenivåbeslutet nämnda aktuella nivå, för att undvika bl.a. att reparationsskulden stiger. Då investeringsinkomsterna minskar kan en eventuell inbesparing inom bruksekonomin användas för att kompensera ovannämnda underskott.

Bilaga 1                               Strategiskt avtal 2015–2018

Bilaga 2                               Plan angående arbetskraftanvändningen 2015

Bilaga 3                               Vakansändringar 2015

Bilaga 4                               Anskaffningsplan 2015–2018

Räddningsdirektör Jari Sainio:

Egentliga Finlands räddningsnämnd beslutar att förelägga Åbo stadsstyrelse förslaget till budget för år 2015 och förslaget till ekonomiplan för åren 2015-2018 i enlighet med bilagorna 1 - 4.

Beslut            Förslaget godkändes.


Bilagor:

Efrn § 59
Bilaga 1:Strategiskt avtal 2015¿2018
Bilaga 2:Plan angående arbetskraftanvändningen 2015
Bilaga 3:Vakansändringar 2015
Bilaga 4:Anskaffningsplan 2015¿2018