Åbo stad | § | Sammanträdets datum | Ärende nr | 1 |
Egentliga Finlands regionala räddningsnämnd | 35 | 22.04.2010 |
14977-2009 (061)
Anskaffning av tryckluftsapparater för avtalsperioden som upphör 31.12.2011
Sammandrag:
Anbud på tryckluftsapparater har begärts för avtalsperioden som upphör 31.12.2011. Fyra anbudsgivare har lämnat anbud. Slutande av ett ramavtal med Finnsa Oy föreslås.
Efrn § 35
Upphandlings- och logistikcentralen, upphandlingsexpert Maiju Skyttä 12.3.2010:
Åbo stads upphandling och logistik har på uppdrag av Egentliga Finlands lokala räddningsverk genom ett öppet upphandlingsförfarande med anbudsinfordringen 19.1.2010 (14977–2009) begärt anbud om tryckluftsapparater för avtalsperioden som upphör 31.12.2011.
En annons om upphandlingen skickades på internetadressen www.hankintailmoitukset.fi19.1.2010 för att publiceras i supplementet (S-serien) till EU:s officiella tidning (EUT) samt i databasen Tenders Electronic Daily (TED) på hela EU:s område. Handlingarna för anbudsinfordringen fanns att tillgå på internet på Åbo stads webbplats på adressen www.turku.fi/tarjouspyynnot.
Frågor om upphandlingen skulle ställas senast 10.2.2010. Ett sammandrag av frågor som rör upphandlingen och svaren på dessa publicerades i enlighet med anbudsinfordringen 15.2.2010 på adressen www.turku.fi/tarjouspyynnot.
Vid utgången av den givna tidsfristen 3.3.2010 klockan 11.00 hade man fått anbud från följande anbudsgivare: Dräger Suomi Oy, Finnsa Oy, Karske Oy Ab och Oy Sea Safety Ltd.
Utvärdering av anbudsgivarnas behörighet
Det konstaterades att anbudsgivarna uppfyllde de ställda behörighetsvillkoren.
Anbudens överensstämmelse med anbudsinfordringen
Enligt 46.1 § i upphandlingslagen ska anbudsgivaren i sitt anbud påvisa att anbudet stämmer överens med de krav som ställts i anbudsinfordringen. Principen om opartiskt och icke-diskriminerande bemötande av anbudsgivarna förutsätter att anbuden utvärderas i den form i vilken de har inlämnats till upphandlingsenheten inom den uppsatta tidsfristen för inlämnandet av anbud. Anbudsgivaren har ansvaret för sitt anbuds innehåll.
Anbudsgivarna kan jämföras opartiskt och icke-diskriminerande endast om anbuden är kommensurabla och jämförbara sinsemellan. Upphandlingsenheten är skyldig att avslå ett anbud som inte stämmer överens med anbudsinfordringen då anbudets bristfällighet eller stridighet med anbudsinfordringen äventyrar ett opartiskt och icke-diskriminerande bemötande av anbudsgivarna vid jämförelse av anbuden.
I anbudsinfordringen uppgavs att egna avtalsvillkor (som t.ex. prisförbehåll eller avvikande betalningsvillkor) inte kan framställas i anbudet.
Karske Oy Ab:s anbud innehöll egna säljvillkor i vilka nämndes att inga undantag görs utan godkännande av Scotts ledning. Följande punkter i säljvillkoren stod i strid med anbudsinfordringen: beställningens minimivärde, leveranstider, ansvar, betalning och risk samt garanti.
I Oy Sea Safety Ltd:s anbud har man angett leveranspartier: 100 st.
Dräger Suomi Oy:s och Finnsa Oy:s anbud stämde överens med anbudsinfordringen.
I jämförelsen av anbuden bör endast sådana anbud tas med som överensstämmer med anbudsinfordringen.
Jämförelse av anbuden
I anbudsinfordringen uppgavs att man bland de givna anbuden väljer ut den leverantör som är förmånligast med beaktande av den totala ekonomin samt att man utser en reservleverantör för denna. Reservleverantören anlitas om den valda leverantörens leveranskapacitet inte räcker till.
Som grund för utvärderingen av förmånligheten med beaktande av den totala ekonomin uppgavs i anbudsinfordringen apparatsammansättningens pris och garantitid.
I prisjämförelsen fick det totala priset för den billigaste tryckluftsapparaten 70 poäng. De övriga anbudsgivarnas poängantal bildades i direkt relation till det billigaste priset (billigaste pris / jämförelsepris x 70).
I jämförelsen av garantitiden:
· gavs garantin på 60 mån 30 poäng
· gavs garantin på 48 mån 20 poäng
· gavs garantin på 36 mån 10 poäng
· gavs garantin på 24 mån 0 poäng
Jämförelsen av anbudens förmånlighet med beaktande av den totala ekonomin visas i vidstående bilaga.
Bilaga 1Jämförelse av anbudens totala ekonomiska förmånlighet
Egentliga Finlands lokala räddningsverk, tekniska chefen Pertti Soininvaara 13.4.2010:
Jag framför att
· Oy Sea Safety Ltd:s och Karske Oy Ab:s anbud ska avslås eftersom de inte motsvarar anbudsinfordringen.
· följande leverantörer väljs som leverantörer av tryckluftsapparaterna för den avtalsperiod som upphör 31.12.2011 med de fasta totala nettopriserna (moms 0 %) som dessa har uppgett samt i övrigt enligt anbudsinfordringens och anbudens villkor och att det beslutas separat om införandet av en eventuell option:
Som primär leverantör av tryckluftsapparater Finnsa Oy och som reservleverantör Dräger Suomi Oy.
Beslutets totala värde utan förbindelse är cirka 105 000 euro (utan skatt).
Egentliga Finlands lokala räddningsverk, räddningsdirektör Jari Sainio 13.4.2010:
FörslagEgentliga Finlands lokala räddningsnämnd beslutar att
· avslå Oy Sea Safety Ltd:s och Karske Oy Ab:s anbud eftersom de inte motsvarar anbudsinfordringen.
· välja följande leverantörer som leverantörer av tryckluftsapparaterna för den avtalsperiod som upphör 31.12.2011 med de fasta totala nettopriserna (moms 0 %) som dessa har erbjudit samt i övrigt enligt anbudsinfordringens och anbudens villkor och att besluta separat om införandet av en eventuell option:
Som primär leverantör av tryckluftsapparater Finnsa Oy och som reservleverantör Dräger Suomi Oy.
Detta beslut resulterar inte i ett avtal som är bindande för upphandlingsenheten utan ett avtal uppkommer med ett separat skriftligt avtal som kan uppgöras tidigast inom 21 dagar efter det att sakägaren har delfått eller anses ha delfått beslutet och ansökningsanvisningen. Beslutet kan ändras på basis av ändringssökande, rättelseyrkande eller en högre myndighets tagelott.
BeslutBeslutsförslaget godkändes.
Sändlista
förkCentralförvaltning, Upphandlings- och logistikcentralen
partDräger Suomi Oy
partFinnsa Oy
partKarske Oy Ab
partOy Sea Safety Scandinavia Ltd.