Åbo stad | § | Sammanträdets datum | Ärende nr | 1 |
Egentliga Finlands regionala räddningsnämnd | 15 | 12.03.2009 |
3560-2009 (040)
Balansering av stadens ekonomi
Sammandrag: -
Efrn § 15
Förvaltningschef Olavi Leppäranta:
Stadsdirektör Mikko Pukkinen har gett ämbetsverken och inrättningarna inbesparingsanvisningar daterade den 26.2.2009 för spenderingar år 2009.
Bifogat material 1 Inbesparingsanvisningar för ämbetsverkens och inrättningarnas spenderande under 2009
I den tidigare nämnda anvisningens beredningsunderlag presenteras sätt att balansera ekonomin bl.a. genom målsättningarna för förvaltningarnas inbesparingar i budgeten samt en minskning av årsverken med sammanlagt 800 arbetsverken under fullmäktigeperioden. Anvisningarna fokuserar bl.a. på förbudet mot rekrytering utifrån samt att avstå från anläggningstillgångar och anskaffning av tjänster utifrån om inte särskilda skäl för rekrytering och anskaffning föreligger.Som motivering för rekrytering utifrån nämns i beredningsunderlagen en fortsatt kundinriktad serviceproduktion som förutsätter rekrytering bl.a. vad gäller räddningsverkets operativa personal. Vidare framläggs i beredningsunderlagen att ifrågavarande nämnd ska ge noggrannare instruktioner för begränsningen av anställandet till de underordnade inrättningarna. Målet är att stävja tillväxten av personalkostnader.
I egenskap av regionala aktörer måste räddningsväsendet ordna sin verksamhet jämlikt och likvärdigt i hela landskapsområdet enligt den servicenivå som Egentliga Finlands regionala räddningsnämnd har beslutat om. Kommunerna som är delägare i räddningsverket betalar räddningsväsendets kostnader enligt €/invånare exklusive sjuktransport, vilken betalas av hälsocentralerna som beställt tjänsten.
Enligt stadsdirektörens anvisningar ska räddningstjänstens verksamhet genomföras enligt följande:
1. Personalkostnader
Räddningsverksamhetens och sjuktransporternas beredskap förutsätter alltid en minimibemanning av ifrågavarande basenheter där arbetsskyddsnormer gällande rökdykning beaktas och räddningsverksamheten består av minst 4 personer/släckenhet och sjuktransporten av 2 personer/ambulans. I räddningsverksamheten placeras brandstationer ut och deras bemanning dimensioners baserat på de släckningsenheter och stödenheter som behövs enligt riskkartläggning och sjuktransporten enligt avtal som slutits med hälsocentralerna.
Balanseringen av brandstationernas bemanning har vid räddningsverket bedrivits enligt släckningsenheterna, så att antalet för brandstationernas släckningsenhet har definierats som 1+4 personer samt nödvändig bemanning av stödverksamheten som förutsätts för verksamheten (tankbil, stegbil). Målsättningen för skiftesplaneringen som hör ihop med bemanningsdirektiven är att tjänstledigheter som man vet om på förhand (semestrar, kurser) delas in i perioder, så att inte fler personer är borta från brandstationen/skiftet samtidigt än vad minimiantalet tillåter. På detta sätt behövs i regel inte vikarier, dock med undantag för kulmen av semestersäsongen. I övrigt kan oförutsedda sjukledigheter fordra att vikarier anställs.
Besparingar har redan uppnåtts med hjälp av balanseringen av bemanningsdirektivet och noggrann skiftesplanering. Bland annat har övertidsarbetet avsevärt minskat.
Brandinspektionerna är en lagstadgad verksamhet. Räddningsverkets inspektionsresurser är dimensionerade så att man förmår inspektera de objekt som enligt lag förutsätter årlig inspektion. För närvarande räcker dock resurserna inte till för inspektion av andra objekt i enlighet med beslutet om servicenivå.
Räddningsnämndens utomstående rekrytering ska ske enligt följande:
- Om man med räddningsverksamhetens bemanningsdirektiv och skiftesplanering inte kan garantera den beredskap som förutsätts enligt skiftets riskanalys (tid och minimibemanning) så anställs en utomstående vikarie. Tjänster som blir lediga fylls vid behov utifrån.
- Samma förfarande gäller för sjuktransporter.
- Vid brandinspektion anställs inte vikarier för kortfristiga tjänstledigheter. Under långfristiga tjänstledigheter anställs en vikarie, samma vakans som blivigt ledig fylls vid behov utifrån.
- För räddningsverkets andra verksamheter anställs i regel inte vikarier för korta tjänstledigheter/arbetsledighet, utan anställningen av en vikarie eller vakansens besättning övervägs från fall till fall där nödvändigheten av uppgiftens utförande beaktas.
2. Anskaffningar
Man avhåller sig alltid från anskaffningar av anläggningstillgångar och lös egendom eller senarelägger dessa då det för verksamhetens del är möjligt.
3. Bidrag
Beslut om bidrag för detta år har redan fattats och ska för 2010 fattas i december 2009. Besluten om bidrag granskas enligt den dåvarande situationen.
4. Utvecklingsprojekt
Räddningstjänstens utvecklingsprojekt omfattar bl.a. brandstationsprojekt av vilka en del redan är aktuella och andra just har börjat. Aktuella projekt fortskrider enligt planerna, men vad beträffar kommande projekt utreds speciellt noga de ekonomiska konsekvenserna jämfört med den nuvarande ekonomin, och projekt där man kan spara förs vidare.
5. Resekostnader och utbildning
Deltagandet i skolningstillfällen och kurser begränsas till vad som är nödvändigt för upprätthållandet av yrkeskunnandet.Besök och studieresor utesluts.
Deltagande i evenemang inrikes eller utrikes godkänns endast om dessa inte, förutom möjlig avlönad tjänstledighet, förorsakar kostnader för räddningsverket.
6. Elektroniskt förfarande och kopiering, samt 7. Mötespraxis
Förfar enligt anvisningarna.
Räddningsdirektör Jari Sainio:
FörslagEgentliga Finlands regionala räddningsnämnd godkänner den ovanstående framlagda målsättningen för inbesparingsanvisningarna för räddningsverksamheten och skickar den till de ansvariga i Åbo stads stadsstyrelse för personalfrågor för kännedom.
BeslutBeslutsförslaget godkändes.