Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta6225.04.20129

11893-2011 (114, 021)

Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan selitys Turun hallinto-oikeudelle Mikko Nikkolan valituksen johdosta

Tiivistelmä: -

Vapelk § 62

Selityksen antajaTurun kaupungin varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta

 

Selityksen antajan asiamies

Lakimies Kaarina Helin

ja prosessiosoiteKasvatus- ja opetusvirasto

Käsityöläiskatu 10

20100 Turku

puhelin 044 262 9376

sähköposti etunimi.sukunimi@turku.fi

 

Asia Valitus varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan päätöksen 1.2.2012 § 19 johdosta

 

Turun hallinto-oikeuden selityspyyntö

 

Turun hallinto-oikeus on pyytänyt Turun kaupunginhallitukselta selitystä Nikkolan valituksen johdosta 19.4.2012 mennessä, hankkimaan päätöksen tehneen lautakunnan lausunnon sekä Outi Rinteen että Timo Jalosen lausunnot esteellisyydestään. Lisäksi hallinto-oikeus on pyytänyt liittämään asiakirjoihin

 

-Outi Rinteen viranhaltijapäätöksen 18.10.2011 § 175

-selvityksen siitä, miten ja milloin päätös 1.2.2012 § 19 on annettu valittajalle tiedoksi

-viran kelpoisuusehdot

-valittajan ja Jorma Kauppilan hakemusasiakirjat liitteineen

-mahdollisen hakijayhteenvedon

-kaupungin hallintosäännön sekä lautakunnan johtosäännön

-muut asian käsittelyssä kertyneet tai siihen liittyvät asiakirjat.

 

Turun kaupungin hallintosäännön 22 pykälän ja kasvatus- ja opetustoimen johtosäännön mukaan varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta antaa selityksen tässä asiassa.

 

Liite 1                                   Turun kaupungin hallinto-sääntö, voimassa 1.4.2010 alkaen

Liite 2                                   Turun kaupungin kasvatus- ja opetustoimen johtosääntö, voimassa 1.1.2012 alkaen

 

Turun hallinto-oikeus on myöntänyt varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnalle määräajan pidennystä selityksen antamiseksi pe 27.4.2012 asti.

 

Mikko Nikkolan vaatimukset ja vaatimusten perustelut

 

Nikkola vaatii, että varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan tekemä päätös Vapelk § 187 koskien toimipaikan siirtoa Katariinan kouluun, Jorma Kauppila, tulee kumota, koska päätös on lainvastainen/epätarkoituksenmukainen.

 

Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan tekemä hylkäävä päätös Vapelk § 19 koskien Nikkolan oikaisuvaatimusta Vapelk § 187 johdosta tulee kumota.

 

Nikkola perustelee vaatimuksiaan seuraavasti:

 

1. Alkuperäinen Katariinan koulun rehtorin hakuilmoitus on Nikkolaa syrjivä.

 

2. Nikkola on perustuslain yleisillä nimitysperusteilla vertailtaessa selkeästi pätevämpi kuin virkaan valittu Jorma Kauppila.

 

3. Outi Rinne ja Timo Jalonen ovat olleet esteellisiä tässä asiassa.

 

4. Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan oikaisuvaatimuksen hylkäävä päätös on tehty

5. virheellisesti ja salaillen, koska kuntalaisille ja asianosaiselle ei ole annettu oikeaa ja riittävää informaatiota käsittelyssä olevasta asiasta.

 

6. Päätösten perustelut ovat vähintäänkin ristiriitaisia ja virheellisiä todellisuuden kanssa.

 

7. Oikaisuvaatimusta ei ole käsitelty kuntalain 11 luvun 89 §:n mukaan viipymättä.

 

Liite 3                                   Mikko Nikkolan valitus liitteineen

 

Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan selitys perusteluineen

 

Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan selitys noudattelee Nikkolan valituksen jäsentelyä.

 

Hakuprosessista

 

Hakuilmoitusta ei oltu erehdyksessä lähetetty (hallintopäällikkö Merran sihteeri Elina Mäki) erityiskoulujen postituslistalle. Kun perusopetuksen tulosaluejohtaja Outi Rinne huomasi puutteen hän korjasi asian välittömästi eli 15.9.2011 klo 16:16.

 

Liite 4                                   Sihteeri Elina Mäen sähköpostiviesti Outi Rinteelle 14.9.2011

Liite 5                                   Outi Rinteen sähköpostiviesti erityisopetuksen rehtoreille 15.9.2011

 

Nikkolaa ei ole tarkoitushakuisesti syrjitty hakuprosessissa, koska hän on saanut tiedon siirtymismahdollisuudesta ja hänet haastateltiin.

 

Kelpoisuudesta ja pätevyydestä

 

Perusopetuksen rehtorin kelpoisuus määräytyy asetuksen opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista 14.12.1998/986 mukaan. Sekä Nikkolalla että Kauppilalla on asetuksen mukainen rehtorin kelpoisuus.

 

Vertailtaessa Nikkolan ja Kauppilan hakemuksia ja ansioluetteloita keskenään, voidaan todeta, että perustuslain yleisten nimitysperusteiden mukaan, Kauppila on selkeästi taitavampi kuin Nikkola. Kauppilan kyky ja koeteltu kansalaiskunto arvioitiin hakuprosessissa (mm. haastattelu) hakijoista parhaimmaksi.

Liite 6                                   Perusopetuksen tulosaluejohtaja Outi Rinteen viranhaltijapäätös 18.10. 2011

Liite 7                                   Mikko Nikkolan hakemus ja curriculum vitae

Liite 8                                   Jorma Kauppilan hakemus ja ansioluettelo

 

Esteellisyyksistä

 

Kuten Nikkolan valituksen liitteestä 7 käy ilmi, niin varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta päätti 22.6.2011, että aluerehtorijärjestelmän kehittämiseksi perustetaan virastopäällikkö Timo Jalosen johdolla toimiva työryhmä. Tärkeä kysymys, johon työryhmän tulisi löytää ratkaisu on: Tulisiko aluerehtoreiden olla myös esimiehiä?

 

Perusopetuksen tulosaluejohtaja Rinteen työhön kuuluu mm. perusopetuksen kehittäminen sekä rehtorien esimiehenä toimiminen, joten hänen on työnsä puolesta osallistuttava työryhmän toimintaan. Jorma Kauppila on edustanut kriittistä näkökulmaa aluerehtoreiden esimiesasemaan ja Maarit Jalo on itse aluerehtori, joka on sitoutunut aluerehtorijärjestelmän kehittämiseen.

 

Työryhmään osallistuminen ei muodosta esteellisyyttä toimia omassa virassaan eikä siten ole hallintolain 27 §:n 7 kohdan erityinen syy, josta seuraisi se, että luottamus viranhaltijan puolueettomuuteen vaarantuu.

 

Liite 9                                   Kasvatus- ja opetustoimen johtaja Timo Jalosen lausunto

Liite 10                                   Perusopetuksen tulosaluejohtaja Outi Rinteen lausunto

 

Salailusta

 

Nikkola on siinä oikeassa, että asiaa ei olisi tarvinnut käsitellä salaisena.

 

Perusteluiden ristiriitaisuudesta ja virheellisyydestä

 

Päätösten perustelut ovat johdonmukaiset, mikäli ajatellaan sitä, että oppilasmäärät ovat yleensä, ja tässä tapauksessa Samppalinnan erityiskoulun oppilasmäärä, jatkuvasti vähentyneet, mikä tarkoittaa myös sitä, että rehtoreita ei tarvita enää yhtä paljon kuin aikaisemmin.

Kaiken kaikkiaan kouluverkkoa kehitetään jatkuvasti ja siitä vastaavat kasvatus- ja opetustoimen johtavat viranhaltijat mm. Outi Rinne ja Timo Jalonen, vaikka koulujen lakkauttamisesta tai yhdistämisestä päättävät poliitikot.

 

Käsittelyn viipymisestä

 

Nikkolalle on toimitettu tieto oikaisuvaatimuksen hylkäämisestä 27.2.2012.

 

Liite 11                                   Ote asianhallintajärjestelmästä.

 

Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan kokoukset ovat noin kerran kuukaudessa ja vuodenvaihteesta johtuva asioiden ruuhkautuminen ( esim. budjettiin liittyvät asiat ) saattaa siirtää ei kiireellisten asioiden, kuten tämä, käsittelyä.

 

Ehdotus         Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta antaa Turun hallinto-oikeudelle ehdotuksen mukaisen selityksen.

 

Pöytäkirja tarkastetaan tämän asian osalta kokouksessa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

seliTurun hallinto-oikeus


Liitteet:

Vapelk § 62
Liite 1:Turun kaupungin hallintosääntö, voimassa 1.4.2010 alkaen
Liite 2:Turun kaupungin kasvatus- ja opetustoimen johtosääntö, voimassa 1.1.2012 alkaen
Liite 3:Mikko Nikkolan valitus liitteineen
Liite 4:Sihteeri Elina Mäen sähköpostiviesti Outi Rinteelle 14.9.2011
Liite 5:Outi Rinteen sähköpostiviesti erityisopetuksen rehtoreille 15.9.2011
Liite 6:Perusopetuksen tulosaluejohtaja Outi Rinteen viranhaltijapäätös 18.10.2011
Liite 7:Mikko Nikkolan hakemus ja CV
Liite 8:Jorma Kauppilan hakemus ja ansioluettelo
Liite 9:Kasvatus- ja opetustoimen johtaja Timo Jalosen lausunto
Liite 10:Perusopetuksen tulosaluejohtajaOuti Rinteen lausunto
Liite 11:Ote asianhallintajärjestelmästä