Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta16507.10.20202
Vammaisneuvosto7922.10.20204

5289-2020 (02 08 00)

Joukkoliikennelinjojen P1, P2 ja P3 liikennöinti

Tiivistelmä: -

Tksjlk § 165

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa ja Konsernihallinnon Hankintapalveluiden osuus projektipäällikkö Tapani Järvinen 30.9.2020:

Turun kaupungin Konsernihallinnon Hankintapalvelut (entinen Strateginen hankinta) on Seudullisen joukkoliikenteen toimeksiannosta pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia joukkoliikennelinjojen P1. P2 ja P3 liikennöinnistä ajalle 1.7.2021 - 30.6.2022. Sopimuksia voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin ajalle 1.7.2022 – 30.6.2023 (optio). 

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on kokouksessaan 10.6.20202 § 114 hyväksynyt tarjouskilpailun käynnistämisen yhteistyössä Hankintapalveluiden kanssa. Kilpailutus pitää sisällään kolme (3) osakokonaisuutta:

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään sopimus osakokonaisuuksittain yhden palveluntuottajan kanssa.

Hankintailmoitus julkaistiin 12.6.2020 EU-kynnysarvon ylittävänä hankintana HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samoina päivinä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.

Hankintaan esitetyt kysymykset ja niihin annetut vastaukset julkaistiin 15.7.2020 Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa. Samana päivänä julkaistiin hankinnasta korjausilmoitus.

Annettuun määräaikaan 25.9.2020 kello 11.00 mennessä tarjoukset osakokonaisuuteen 2 joukkoliikennelinjat P1, P2 ja P3 saatiin seuraavilta tarjoajilta: Länsilinjat Oy, Nobina Oy, V-S Bussipalvelut Oy ja Savonlinja Oy.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että osatarjoukset otetaan huomioon osakokonaisuuksittain ja, että vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytä.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa:

  1. Tarjoajien kelpoisuuden arviointi
  2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
  3. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan toteuttamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

Tarjoajien kelpoisuuden arvioinnissa todettiin kaikkien tarjoajien täyttävän tässä hankintamenettelyssä tarjoajien kelpoisuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Tarjoukset arvioitiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.

Arvioinnissa todettiin kaikkien tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta

Valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan osakokonaisuuksittain kokonaistaloudellisesti edullisin. Vertailuperusteena käytetään hintaa seuraavasti:

Vertailussa halvin kokonaishinta huomioiden linjakilometrit, linjatunnit ja autopäivät saa osakokonaisuuksittain enimmäispistemäärän 100 pistettä. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa halvimpaan (halvin / tarjoajan hinta x 100).

Kokonaiskorvauksen laskentakaava on seuraava:

KMK * LKM + AHK * ALH + PHK * PLH + APK * AP = kokonaiskorvaus, missä:

KMK = linjakilometrikorvaus

AHK = linjatuntikorvaus arki- ja lauantaipäiviltä

PHK = linjatuntikorvaus pyhäpäiviltä

APK = autopäiväkorvaus

LKM = linjakilometrit

ALH = linjatunnit arki- ja lauantaipäiviltä

PLH = linjatunnit pyhäpäiviltä

AP = autopäivät.

Osakokonaisuuden 2. Joukkoliikennelinjat P1, P2 ja P3 kokonaistaloudellisuuden vertailu esitetään erillisellä liitteellä.

Liite 1Osakokonaisuuden 2. Joukkoliikennelinjojen P1, P2 ja P3 kokonaistaloudellisuuden vertailutaulukko

Parhaat pisteet tarjousten vertailussa sai V-S Bussipalvelut Oy.

Tarjouksen arvioinnin perusteella esitämme, että:

Osakokonaisuuden 2 tarjouskilpailussa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen hinta on vertailun mukaisesti 672 225 € (alv 0%) vuodessa 1.7.2020 – 30.9.2020 hintatasossa. Nykyisen liikennöintisopimuksen vertailuhinta on 747 774 € (alv 0 %). Tarjoushinta on siten n. 75 000 €, eli noin 10,1 % alhaisempi kuin nykyinen sopimushinta.

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

EhdotusTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että:

Lisäksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Hankintayksikköjä sitova sopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävillä kirjallisilla sopimuksilla. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Hankintasopimus voidaan tehdä ja päätös panna täytäntöön aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Vammais § 79

Sihteeri Sari Huusko 14.10.2020:

EhdotusMerkitään vammaisneuvoston tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.


Liitteet:

Tksjlk § 165
Liite 1:Osakokonaisuuden 2. joukkoliikennelinjojen P1, P2 ja P3 kokonaistaloudellisuuden vertailutaulukko