Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Vammaisneuvosto2417.03.2016

9903-2014 (662, 065)

Kauppatorin ympäristön liikenne-, katu- ja torisuunnitelma - vammaisneuvoston lausunto

Tiivistelmä: -

Vammais § 24

Sihteeri Rita Salviander 10.3.2016:

Keskustan uudistaminen on laaja kokonaisuus, johon kuuluvat maanalaisen pysäköintilaitoksen lisäksi torin ja sitä ympäröivien katuosuuksien liikennejärjestelyn uusiminen. Suunnitelma on nähtävänä 9.-29.3.2016. Lausunnot pyydetään 29.3.2016 mennessä. Suunnitelma menee kaupunginhallituksen ja –valtuuston käsittelyyn loppukeväästä.

Katuosuuksien uudistamissuunnitelma:

Kauppiaskatu muutetaan keskustan pihakaduksi. Torin kohdalla ajoradalla sallitaan ainoastaan taksi- ja huoltoliikenne sekä pyöräily. Aikaisempaa kapeampi ajorata mahdollistaa leveämmät jalkakäytävät kävelijöille, terasseille ja liikkeiden ulkomyynnille. Kirjaston vierellä katu muutetaan monikäyttöiseksi aukioksi.

Eerikinkadulla vähennetään ajokaistoja Aninkaistenkadun ja Kauppiaskadun välillä. Tämä mahdollistaa nykyistä lyhyemmät suojatiet sekä leveämmät jalkakäytävät ja bussipysäkkitilat. Uudet puuistutukset parantavat katuosuuden viihtyisyyttä.

Aurakatu osoitetaan entistä vahvemmin joukkoliikenteen käyttöön. Maariankadusta etelään kadulla sallitaan ainoastaan bussiliikenne ja kiinteistöille ajo. Ajorata kapenee nykyiseen verrattuna ja vapautuva tila annetaan kävelylle ja pyöräilylle.

Yliopistonkatu muutetaan torin kohdalla kävelykaduksi ja kadulle istutetaan puita. Yliopistonkatu on yksi keskustan tärkeimmistä itä-länsi –suuntaisista pyöräteistä, mistä syystä kadun molemmin puolin rakennetaan pyöräkaistat. Autot kulkevat Yliopistonkatu pitkin kauppatorin alaiseen pysäköintilaitokseen.

Kokouksessa liikenneinsinööri Jaana Mäkinen kaupunkisuunnittelusta esittelee suunnitelman.

EhdotusVammaisneuvosto päättää lausunnostaan.

PäätösVammaisneuvosto merkitsi tiedokseen liikenneinsinööri Jaana Mäkisen selvityksen Kauppatorin ympäristön liikenne-, katu- ja torisuunnitelmasta.

Vammaisneuvosto esittää lausuntonaan seuraavaa:

Yleistä

Vammaisneuvosto toteaa pahoitellen, ettei sen aiempaa lausuntoa esteettömyyden huomioimisesta ole nykyisessä suunnitelmassa otettu huomioon saati toteutettu lähestulkoon lainkaan.

Torin pinta

Huolimatta mediassa julkaistuista tiedoista Turun kauppatorin pinta ei esitetyssä muodossaan tule olemaan esteetön. Edelleen vammaisneuvosto toistaa epäilynsä siitä, että vanhojen torikivien muhkurainen pinta saataisiin esteettömyyden vaatimukset täyttäväksi. Mikäli on suunniteltu tasainen tulos aikaan saatavaksi saumalaastilla, ei vanhoista kivistä jää näkyviin kuin häviävän pieni osa. Kaikki torin käytöstä aiheutuva rasitus kohdistuisi tällöin sauma-aineeseen.

Nyt vastoin aiemmin sovittua on vanhojen kivien osuus huomattavasti yli puolet torin pinta-alasta. Edes esiintymislavan edustalle ei ole jätetty pyörätuolien, rollaattorien yms. vaatimaa sileää pintaa puhumattakaan siitä, että pyörätuolia käyttävät henkilöt pääsisivät asioimaan torin keskialueella olevien myyntipöytien ääreen.

Ylityspaikat pyörätuoleille, suojatiet yms.

Kaikkiin kadunkulmiin sekä muihin tarvittaviin kohtiin on tehtävä turvallinen viiste (ns. 0-raja) leveydeltään vähintään yksi metri.

Pyörätiet

Vammaisneuvosto kannattaa pyöräteiden rakentamista, mutta pitää parhaana ratkaisuna niiden erottamista jalankulkuväylistä huomioraidalla ja korkeuserolla (vähintään 30 mm). Vain täten turvataan näkövammaisten kulku.

Torin penkit ja portaat

Toripintaan suunnitellut korkeuserot, penkit ja portaat, tulee erottaa huomioraidalla, jotta vältetään näkövammaisten putoaminen niihin.

Vammaisten autopaikat

Paikoitushalleihin tulevista vammaisten autopaikoista ei vammaisille ole mainittavaa hyötyä, koska niiden automaattien käyttö on monelle vammaiselle mahdotonta. Siksi vammaisten autopaikkojen tulee pääsääntöisesti olla aina katutasossa. Vammaisneuvosto pitää esitettyjen vammaisille tarkoitettujen autopaikkojen määrää riittämättömänä. Niitä tulee sijoittaa riittävästi mahdollisimman lähelle erilaisia palvelupisteitä kuten esimerkiksi Kauppiaskadulle ja Eerikinkadulle. Nykyiset invapysäköintipaikat Kristiinankadulla Stockmannin sivulla ja Aurakatu 6-8 pitäisi säilyttää. Vammaispaikat tulee sijoittaa aina ensisijaisesti tasaiselle maalle (ei mäkiin), koska pyörätuoli lähtee mäessä lastattaessa helposti karkuun.

Lopuksi

Vammaisneuvosto edellyttää, että kauppatorin suunnittelussa noudatetaan soveltuvin osin Esteetön ympäristö –ohjekortteja (SuRaKu) ja että esteettömyysasiamies otetaan välittömästi mukaan Kauppatorin suunnitteluun.

Vammaisneuvoston mielestä nykysuunnitelma on vanhuksia ja vammaisia syrjivä eikä toteuta tasa-arvoa. Tori kuuluu kaikille.

Jakelu

lausYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, suunnitteluyksikkö
lausMäkinen Jaana