Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Tarkastuslautakunta 2017-2021325.01.20183

1719-2017 (041)

Talousarvion toteutuminen 1.1.2017 - 31.12.2017

Tiivistelmä: -

Tlk2017- § 3

Revisiotoimisto 22.1.2018:

 

Toimikauden 2013 - 2016 tarkastuslautakunnan ja toimikauden 2017 - 2021 tarkastuslautakunnan vuoden 2017 talousarvion toteutumasta ajetaan SAP BI -tietovarastosta Kustannuspaikkaryhmän (TLK) meno- ja tuloraportti ajalta 1.1. - 31.12.2017.

 

Oheismateriaali 1   Tarkastuslautakunta, Kustannuspaikkaryhmän meno- ja tuloraportti 1.1. - 31.12.2017

 

Kaupunginvaltuuston 30.1.2017 § 14 hyväksymien vuoden 2017 talousarvion noudattamista koskevien määräysten mukaan:

 

2. Talousarvion sitovuus

 

Kuntalain 110 §:n mukaan talousarvioon otetaan tehtävien ja tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. Hallintosäännön 28 §:n mukaan kaupunginvaltuusto antaa talousarvion noudattamista koskevat määräykset siitä, miten talousarvio ja sen perustelut sitovat kaupungin viranomaisia. Kaupunginhallitus antaa määräykset siitä, miten strategisiin sopimuksiin kirjatut tavoitteet ja toimenpiteet sitovat kaupungin viranomaisia.

 

Kaupunginvaltuustoon nähden sitovat tavoitteet

 

Kaupunginvaltuustoon nähden sitovia tavoitteita ovat kaikki toimintasuunnitelmakirjassa olevat lausekkeet ja toimielimen tavoitteet sekä määrärahat, tuloarviot sekä työvoiman käyttö, ellei alla toisin ole määrätty.

 

Toimielinten kaupunginvaltuustoon nähden sitovat tavoitteet ovat mukana kaupunginhallituksen ja toimielimen välisissä strategisissa sopimuksissa. Ne strategisen sopimukset tavoitteet ja kohdat, jotka eivät ole kaupunginvaltuustoon nähden sitovia, ovat kaupunginhallitukseen nähden sitovia tavoitteita tai tiedoksi annettavia tietoja.

 

Kaupunginvaltuuston nähden sitovia tavoitteita eivät ole kaupunginvaltuuston vahvistaman talousarvion yleisperustelut ja toimielimen kokonaiskuva toimialan kehittämisen suunnasta.

 

Kaupunginvaltuuston, keskusvaalilautakunnan ja tarkastuslautakunnan toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet esitetään strategista sopimusta suppeammassa muodossa osana kaupungin toimintasuunnitelmaa. Näiden toimielinten kuvaus toiminnasta ja sen kehittämisestä sekä toimintaympäristön muutostekijät eivät ole sitovia tavoitteita.

 

Kaupunginvaltuusto on päättänyt määrätä toimielimille käyttötalousosan määrärahat ja tuloarviot bruttositoviksi (poikkeuksena aluepelastuslautakunta ja liikelaitosten johtokunnat). Investoinneista kaupunginvaltuustoon nähden sitovia ovat talousarviokirjaan merkityt investointimenot, rahoitusosuudet ja pysyvien vastaavien luovutustulot. Kaupunginvaltuustoon nähden sitovia ovat investointien kokonaissumma.

 

Toimielimen käyttötalousosan määrärahat ja investointiosan määrärahat ovat erikseen sitovia. Määrärahan säästöä käyttötalousosassa ei voi käyttää investointiosan määrärahan ylityksen katteena tai päinvastoin.

 

Taseyksikkönä toimivaa aluepelastus­lautakuntaa sitoo liikeylijäämä + poistot sekä investointien brut­tomenot vähennettynä rahoitusosuuksilla ja pysyvien vastaavien hyödykkeiden luo­vutustuloilla (investointien rahavirta). Liikelaitosten johtokuntia sitoo liikeyli-/alijäämä + poistot ja korvaus peruspääomasta sekä investointien vuositason kokonaismääräraha, rahoitusosuudet ja pysyvien vastaavien luovutustulot. Kaupungin tilahankkeiden tarveselvityksissä ja hankesuunnitelmissa noudatetaan hallintosäännön määräyksiä. Hallintosäännössä on määrätty myös päätösvallasta investoinneissa ja muissa pitkävaikutteisissa menoissa.

 

Kaupungin tuloslaskelmaosan sitovia eriä ovat verotulot ja valtionosuudet sekä rahoitustulot ja - menot. Rahoituslaskelmaosan sitova erä on lainakannan muutos.

 

Tytäryhteisöjen kaupunginvaltuustoon nähden sitovia tavoitteita ovat lausekkeet sekä ”Konserniyhtiön kaupunginvaltuustoon nähden sitovat tavoitteet” -kohtaan merkityt tavoitteet.

 

4. Toimenpiteet talousarviossa pysymiseksi

 

Toimielinten tulee jatkuvasti arvioida oman toimialansa talouden ja toiminnan toteutumista ja esittää kaupunginhallitukselle niiden pohjalta välittömästi tai osavuosikatsausten yhteydessä toimenpiteet talousarviossa pysymiseksi.

 

5. Toiminnan ja talouden seuranta

 

5.1 Osavuosikatsaukset toiminnan ja talouden kehittymisestä

 

Kaupunginvaltuustolle, kaupunginhallitukselle ja tarkastuslautakunnalle annetaan osavuosikatsaukset toiminnan ja talouden kehittymisestä kolme kertaa vuodessa tilikauden aikana. Neljäs toiminnan ja talouden toteutumisesta annettava raportti on tilinpäätös

 

Osavuosikatsauksissa raportoidaan arviot kaupunginvaltuuston sitoviksi vahvistamien tavoitteiden ja talousarviolausekkeiden toteutumisesta tilikaudella.

 

Ensimmäinen osavuosikatsaus laaditaan raportointijaksolta 1.1. - 31.3.

 

Osavuosikatsaus, joka annetaan toukokuussa sisältää talouden katsauksen sekä talous ja henkilöstötavoitteiden toteutumisennusteen

 

Toinen osavuosikatsaus laaditaan raportointijaksolta 1.1. - 30.6.

 

Osavuosikatsaus, joka annetaan elokuussa sisältää toiminnan ja talouden katsauksen sekä ennusteen strategisten (toiminnallisten), taloudellisten ja henkilöstötavoitteiden toteutumisesta.

 

Kolmas osavuosikatsaus laaditaan raportointiajalta 1.1. ­- 30.9.

 

Osavuosikatsaus, joka annetaan marraskuussa sisältää talouden katsauksen sekä talous- ja henkilöstötavoitteiden toteutumisennusteen

 

Tilinpäätös laaditaan tilikaudelta, joka on kalenterivuosi.

 

Tilinpäätös sisältää toimintakertomuksen sekä kaupungin ja konsernin tilinpäätöslaskelmat sekä talousarvion toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisvertailut.

 

Ensimmäinen ja kolmas osavuosikatsaus tulee tuoda kaupunginhallituksen käs­ittelyyn viiden viikon sisällä raportointikauden päättymisestä. Toinen osavuosikatsaus tulee tuoda kaupunginhallituksen käsittelyyn yhdeksän viikon sisällä raportointikauden päättymisestä. Kaupunginhallitus laatii tilinpäätöksen tilikautta seuraavan maaliskuun loppuun mennessä.

 

5.2 Kuukausiraportointi toiminnan ja talouden kehittymisestä

 

Toimialajohtajat ja liikelaitosjohtajat raportoivat toiminnan ja talouden kehittymisestä kuukausiraportein omalle lautakunnalleen tai johtokunnalleen. Raportoitavat tavoitteet sisältyvät toimialan operatiivisiin sopimuksiin.

 

Toimialajohtajan ja liikelaitosjohtajan tulee erikseen annettavan aikataulun ja ohjeen mukaisesti raportoida toimialansa toiminnasta ja taloudesta kaupunginjohtajalle sekä huolehtia siitä, että kaupunginjohtajalla on valvontaa varten riittävät tiedot toimialan toiminnasta.

 

Kokouksessa revisiotoimisto selostaa vuoden 2017 talousarvion toteutumista.

 

Kaupunginreviisori Kari Koivuluhta:

 

Ehdotus        Tarkastuslautakunta päättää merkitä kustannuspaikan 10200 (TLK) talousarvion toteutumisraportin sekä revisiotoimiston selostuksen vuoden 2017 talousarvion toteutumisesta tiedokseen.

 

PäätösEhdotus hyväksyttiin.