Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta13815.11.20231

7491-2023 (08 01 00)

Joulupäivän lisäkorvaus

Tiivistelmä:

Liikennöitsijät ovat lähestyneet seudullista viranomaista ehdotuksella joulupäivän liikennöinnin lisäkorvauksesta. Lautakunnalle esitetään lisäkorvauksen maksamista.

Tksjlk § 138

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 13.11.2023

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on 14.6.2023 § 86 päättänyt, että joulupäivänä 25.12.2023 liikennöidään pyhäaikataulujen mukaista liikennettä n. klo 10.00–20.00. Nobina Oy (26.10.2023) sekä LS-Liikennelinjat Oy (6.11.2023) ovat lähestyneet seudullista joukkoliikennettä koskien joulupäivän 2023 liikennöinnin lisäkustannusten korvaamista. Esitykset löytyvät oheismateriaaleina 1 ja 2.

Yritykset vetoavat siihen, että joulupäivän liikennöinti ei ole ollut tiedossa tarjouksia jätettäessä, eikä täten ole voitu huomioida joulupäivän osalta Autoliikenteen Työnantajaliitto ry:n ja Auto- ja kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:n välisen työehtosopimuksen kirjausta siitä, että kuljettajille maksetaan ensimmäisenä joulupäivänä suoritetusta työstä joulutyölisä, jonka suuruus on 200 % työntekijän taulukkopalkasta. Normaalia pyhäpäivää korkeampien palkkakulujen kompensoimiseksi yritykset esittävät joulupäivän liikennöinnin osalta tuntihinnan kaksinkertaistamista muiden yksikköhintojen säilyessä normaaleina.

On totta, että liikennöitsijät eivät ole voineet huomioida työehtosopimuksen kirjausta tarjouksia jättäessään. On myös totta, että kustannukset tosiasiassa syntyvät, ja liikenteen tuottamisen kustannukset ovat korkeammat, kuin normaalien yksikköhintojen kautta muodostuvat korvaukset.

Liikennöintisopimuksessa määritetään periaatteet, joiden mukaisesti korvausta maksetaan liikennöinnistä, ja joiden mukaisesti korvausta muutetaan liikennettä lisättäessä ja vähennettäessä. Liikennöintikorvauksista säädetään esimerkiksi uusimmissa sopimuksissa kappaleessa 6 seuraavasti:

”Tilaaja maksaa sopimuksen mukaisesta liikenteen hoidosta Liikennöitsijälle korvauksen, joka lasketaan Tilaajan laatimista ja hyväksymistä aikataulukaavioista seuraavien neljän ajosuoritteen yksikköhintojen perusteella:

Linjakilometrit (km) ovat aikataulun mukaisten vuorojen kilometrit lisättynä aikataulukaavioissa esitetyillä siirtoajoilla. Kustannustekijänä linjakilometreihin katsotaan sisältyvän poltto- ja voiteluaine- sekä rengaskustannukset, korjaus- ja huoltopalkat sosiaalimenoineen sekä korjaus- ja huoltotarvikkeet.

Linjatunnit (h) ovat ajokaavioissa esitettyjen aikataulupalojen kokonaisaika, joka sisältää aikataulun mukaisia vuoroja sekä mahdollisia siirtoajoja. Linjatunnit lasketaan ja korvataan erikseen arki- ja lauantaipäivien sekä pyhäpäivien linjatunteina. Kustannustekijänä linjatunteihin katsotaan sisältyvän kuljettajien palkat sosiaalimenoineen.

Autopäivät (ap) ovat aikataulukaavion mukaisen liikenteen hoitamiseen suurin samanaikaisesti tarvittava linja-autojen määrä. Kustannustekijänä autopäiviin katsotaan sisältyvän linja-autokaluston pääomakustannukset.

Myös yleiskustannusten ja hallintokulujen katsotaan sisältyvän yksikköhintoihin.

Liikenteen määrän muutokset sopimuskauden aikana otetaan huomioon toteutuneiden ajosuoritteiden mukaisina käyttäen korvausperusteena ajosuoritteiden yksikköhintoja. Ajosuoritteiden muutos lasketaan aikataulukaaviosta.

Korvaus maksetaan toteutuneiden ajosuoritteiden perusteella.”

Sopimuksen kirjaukset eivät huomioi liikennöitsijöille syntyvää ylimääräistä kustannusta joulupäivän liikennöinnistä, ja lisäkustannus tulisi tämän takia kompensoida.

Vastaavasti on totta, että sopimuksessa säädetyistä yksikköhinnoista autopäiväkorvaukseen katsotaan sisältyvän linja-autokaluston pääomakustannukset. Joulupäivän liikennöinti lisää autopäivien määrää, ja täten pienentää pääomakustannusta suhteessa autopäiviin. Tällöin, samaa periaatetta noudattaen, jos tuntihinta korvataan kaksinkertaisena, pitäisi autopäiväkustannus poistaa joulupäivän osalta.

Edellä mainittujen seikkojen valossa esitetään, että joulupäivän 25.12.2023 liikennöinnistä maksetaan pyhäpäivänä normaalisti maksettava tuntikorvaus kaksinkertaisena. Syntyvästä lisäkorvauksesta vähennetään autopäivien korvaus.

Lautakunnan päätöksen yhteydessä esitettiin joulupäivän liikenteen kustannusarvioksi 47​ 500 euroa. Jos liikenteestä maksetaan tuntikorvaus kaksinkertaisena, ja autopäivien osuus vähennetään lisäkorvauksesta, kustantaa liikenne n. 25​ 000 euroa aikaisempaa arviota enemmän. Tällöin joulupäivän liikennöinti kustantaa n. 72​ 500 euroa.

Koska lisäkorvauksen periaatetta ei ole yksiselitteisesti määritetty sopimuksessa, joulupäivän sisältäessä muista pyhäpäivistä eroava joulutyölisä, tulee lisäkorvauksessa kyseeseen erityisalojen hankintalain 124 § 2 momentin 5 kohdan mukaisesti määritelty vähäarvoinen sopimusmuutos. Erityisalojen hankintalaki määrittelee vähäarvoisen sopimusmuutoksen raja-arvoksi 431.000 € ja 10 % alkuperäisen sopimuksen arvosta. Muutos hankintasopimukseen voidaan tehdä raja-arvojen alittuessa ilman uutta hankintamenettelyä. Hankintasopimuksiin tehtävä muutos ei vaikuta sopimusten yleiseen luonteeseen.

Oheismateriaali 1​Nobina Oy:n esitys joulupäivän 2023 liikennöinnin lisäkorvauksesta

Oheismateriaali 2​LS-Liikennelinjojen esitys joulupäivän 2023 liikennöinnin lisäkustannusten korvaamisesta

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

Ehdotus​Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedLS-Liikennelinjat Oy
tiedLiikenne Vesma Oy
tiedLänsilinjat Oy
tiedNobina Oy
tiedTurun Kaupunkiliikenne Oy
tiedV-S Bussipalvelut Oy
tiedXXXXX
tpvXXXXX