Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta6824.05.20233

13042-2022 (02 08 00, 08 01 00)

Miten ihmiset liikkuvat Föli-alueella - kuluttajatutkimuksen alustavia tuloksia

Tiivistelmä:

Föli toteuttaa kuluttajatutkimuksen yhdessä kuluttajatutkimuksen dosentti, KTT, Samuel Pihan kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena on analysoida mm. asiakasvirtoja ja valintoja eri liikkumistapojen välillä sekä bussien käyttöön liittyviä asenteita. Tulosten avulla kehitetään Fölin strategiaa ja markkinointia. Tutkimuksesta on nyt talviaineiston osalta saatavilla alustavia tuloksia. Lopulliset analyysit ja raportit ovat valmiit arviolta elokuussa, kun myös kesäaineisto on kerätty.

Tksjlk § 68

Palvelusuunnittelija Tiina Sinokki ja viestintä- ja markkinointipäällikkö Sinikka Martinez 12.5.2023:

Föli toteuttaa kuluttajatutkimuksen yhdessä kuluttajatutkimuksen dosentti, KTT, Samuel Pihan kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena on analysoida mm. asiakasvirtoja ja valintoja eri liikkumistapojen välillä, bussien käyttöön liittyviä asenteita, aikomuksia, käyttömahdollisuuksia ja sosiaalisia paineita, liikkumistavan ja ihmisen identiteetin suhdetta, bussien käyttötarkoituksia ja -tapoja, bussilla matkustamiseen liittyviä tunteita, mielikuvia ja hallinnan kokemusta. Tutkimustulosten avulla kehitetään Fölin strategiaa ja markkinointia.

Tutkimus koostuu kolmesta vaiheesta; pilottiaineisto, talviaineisto ja kesäaineisto. Pilottitutkimus toteutettiin tammi-helmikuussa 2023 ja sen pohjalta kysymyslomakkeeseen tehtiin joitakin muutoksia. Varsinainen talviaineisto kerättiin helmi-maaliskuussa 2023 ja kesäaineisto kerätään toukokuussa 2023. Tutkimusaineisto kerätään Taloustutkimuksen kautta. Analyysit toteutetaan keskenään vertailukelposilla talvi- ja kesäaineistoilla. Vertailu on olennaista, koska kuluttajien liikkumiskäyttäytyminen muuttuu merkittävästi vuodenajan mukaan. Nyt on kerätty vasta talviaineisto, joten lopullisia johtopäätöksiä ei tässä vaiheessa vielä voida tehdä, mutta alustavien tulosten perusteella kesäaineistonkeruussa voidaan huomioida nyt esille tulevia asioita.

Talvella toteutettuun kyselyyn vastasi hieman yli 800 vastaajaa, joista noin puolet on naisia ja puolet miehiä. Vastaajia saatiin melko tasaisesti kaikista ikäryhmistä ja eri puolilta Föli-aluetta.

Talviaineiston pohjalta voidaan todeta, että kulkuneuvojen valinnasta ja asiakasvirroista on tässä vaiheessa liian aikaista tehdä johtopäätöksiä. Kesä- ja talviaineiston vertailu antaa merkittävästi lisää tietoa asiakasvirtojen ohjautumisesta eri kulkuneuvojen välillä. Demografisten tekijöiden selitysvoima vaikuttaisi talviaineiston pohjalta olevan yleisesti huono. Keskeisistä demografisista tekijöistä (ikä, tulotaso, asuinalue) Fölin kannalta relevantein on ikä. Tulotaso ja asuinalue ovat rakenteellisia seikkoja, joihin on vaikea enää vaikuttaa. Sen sijaan nuoret, jotka eivät ole vielä sitoutuneet asuinalueisiin tai esim. yksityisautoiluun, ovat kuluttajakasvatukselle altis segmentti. Tähänastiset tutkimustulokset osoittavat, että bussit ja yksityisautot eivät pääsääntöisesti ole identifioitumisen kohteita vaan identifioituminen liittynee voimakkaammin ns. liikunnalliseen elämäntapaan.

Palvelusuunnittelija Tiina Sinokki ja viestintä- ja markkinointipäällikkö Sinikka Martinez esittelevät tuloksia lautakunnalle kokouksessa.

Oheismateriaali 1​Miten ihmiset liikkuvat Föli-alueella – kuluttajatutkimuksen alustavia tuloksia -esittely

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

Ehdotus​Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää merkitä esityksen tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.