Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta7924.05.20231

3439-2023 (02 08 00)

Kilpailukierroksen 2/2023 käynnistäminen

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään, että se käynnistää kilpailukierroksen, joka sisältää seudullisten joukkoliikennelinjojen 700-709 sekä Paimion sisäisten linjojen PA1-PA5 kilpailuttamisen.

Tksjlk § 79

​Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 22.5.2023

​Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja Turun kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaisen välille on tehty sopimus hankintayhteistyöstä ja vastuista Paimio-Turku-joukkoliikenteen kilpailuttamisessa 1.7.2024 alkavalle liikennöintikaudelle. Lautakunta hyväksyi sopimuksen 15.3.2023 § 37.

Seudullinen joukkoliikenne on valmistellut yhteistyössä Strategisen hankinnan kanssa tarjouskilpailua koskevat tarjouspyyntöasiakirjat, jotka tuodaan lautakunnalle hyväksyttäväksi, että tarjouskilpailu voidaan aloittaa. Tarjouspyyntö on liitteenä 1, sopimusluonnos liitteenä 2, sopimuksen liitteet 1, 2 ja 3 liitteinä 3 – 5.

Paimion kaupunginhallitus on 12.4.2023 § 126 (oheismateriaali 1) lausunut kilpailuttamisesta seuraavaa:

Kaupunginhallitus lausuu joukkoliikennelautakunnalle, että se voi aloittaa Paimion sisäisten joukkoliikenteen linjojen PA1-PA4 ja Palveluliikenteen sekä seudullisten linjojen 702-709 liikennöinnin kilpailuttamisen seuraavin edellytyksin:

Linjat tulee kilpailuttaa jaksolle 1.7.2024 – 30.6.2032. Sopimusta voidaan jatkaa optiokaudella, jonka pituus on enintään 2 vuotta. Näiden linjojen osalta kilpailukohteessa tulee olla viisi telibussia, yksi 2-akselinen linja-auto sekä yksi pikkubussi. Liikennettä voidaan lisätä tai vähentää sopimuskaudella enintään 20 % verrattuna tarjouskilpailussa ilmoitettuun kilometrimäärään, kuitenkin enintään 10 % vuodessa.

Paimion lausunnossa mainittu Palveluliikenne on esitetty tarjouspyyntöasiakirjoissa linjana PA5.

Lisäksi kohteeseen kuuluvat linjat 700 Puutori – Piikkiö ja 701 Puutori – Piikkiö – Toivonlinna. Kokonaisuutena kohteessa on 8 kpl C-tyypin linja-autoa, 1 kpl A-tyypin linja-auto ja 1 kpl P2-tyypin linja-auto.

Kaluston pisteytys

Tarjouskilpailussa on mahdollista saada lisäpisteitä kaluston osalta, jos kalusto täyttää EU:n direktiivin 2019/1161 mukaiset vaatimukset puhtaasta ajoneuvosta tai päästöttömästä ajoneuvosta.

Direktiivi määrittelee termit seuraavasti:

Puhtaalla ajoneuvolla tarkoitetaan:

”b) M3-, N2- tai N3-luokan ajoneuvoa, joka käyttää Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2014/94/EU (*) 2 artiklan 1 ja 2 alakohdassa määriteltyä vaihtoehtoista polttoainetta, lukuun ottamatta polttoaineita, joihin liittyy suuria epäsuoran maankäytön muutoksen riskejä ja jotka on tuotettu sellaisista raaka-aineista, joiden tuotantoalue on laajentunut merkittävästi maalle, johon on sitoutunut paljon hiiltä, Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2018/2001 (**) 26 artiklan mukaisesti. Kun kyseessä ovat ajoneuvot, jotka käyttävät nestemäisiä biopolttoaineita taikka synteettisiä tai parafiinisiä polttoaineita, kyseisiin polttoaineisiin ei saa sekoittaa tavanomaisia fossiilisia polttoaineita; 5)”

Päästöttömällä raskaalla hyötyajoneuvolla tarkoitetaan:

”tämän artiklan 4 alakohdan b alakohdassa määriteltyä puhdasta ajoneuvoa, jossa ei ole polttomoottoria tai jossa on polttomoottori, jonka päästöt ovat alle 1 g CO2/kWh mitattuna Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 595/2009 (***) ja sen täytäntöönpanotoimenpiteiden mukaisesti tai jonka päästöt ovat alle 1 g CO2/km mitattuna Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 715/2007 (****) ja sen täytäntöönpanotoimenpiteiden mukaisesti.”

Esitetään, että pisteytys pidetään samalla tasolla, kuin kilpailukierroksella 1/2023.

Tällöin kalustosta saa pisteitä seuraavasti:

Uusi direktiivin mukainen päästötön ajoneuvo 0,5 pistettä / linja-auto

Käytetty direktiivin mukainen päästötön ajoneuvo 0,3 pistettä / linja-auto

Uusi direktiivin mukainen puhdas ajoneuvo 0,2 pistettä / linja-auto

Käytetty direktiivin mukainen puhdas ajoneuvo 0,1 pistettä / linja-auto

Jos ajoneuvo kuuluu luokkaan M2, määritellään seuraavasti:

Puhtaalla ajoneuvolla tarkoitetaan:

"M2-luokan ajoneuvoa, jonka suurimmat pakokaasupäästöt ilmaistuna grammoina hiilidioksidia kilometriä kohti (CO 2 g/km) ovat liitteessä olevassa taulukossa 2 säädettyjen raja-arvojen mukaiset ja todellisissa ajo-olosuhteissa syntyvät epäpuhtauksia aiheuttavat päästöt ovat pienemmät kuin mainitussa taulukossa esitetyt prosenttiosuudet sovellettavista päästörajoista."

Taulukon 2 mukaisesti M2-luokan ajoneuvolle edellä mainittu pakokaasupäästöraja on CO2 50 g/km, ja ilman epäpuhtauksia aiheuttavat RDE-päästöt prosentteina päästörajoista 80 %.

M2-luokan kalustosta saa pisteitä seuraavasti:

Uusi direktiivin mukainen puhdas ajoneuvo 0,5 pistettä / linja-auto

Käytetty direktiivin mukainen puhdas ajoneuvo 0,3 pistettä / linja-auto

Lisäksi tarjouskilpailussa on mahdollista saada lisäpisteitä kaluston osalta, jos A- tai C-tyypin linja-autossa on vähintään kaksi (2) kappaletta lasten turvaistuimia. Istuinten pitää soveltua 1–4-vuotiaille 18 kg:aan asti. Turvaistuimen pitää mahdollistaa istuimessa matkustuksen selkä menosuuntaan. Lastenistuin voidaan integroida osaksi normaalia penkkiä niin, että käytössä ollessaan se poistaa kyseisen penkin käytöstä. Pisteitä voi saada 0,01 pistettä per auto, eli enintään 0,09 pistettä yhteensä.

Esitetty pisteytys tarkoittaa, että hintapisteytyksen osuus on 94,91 pistettä ja kalustopisteitä voi saada enintään 5,09. Maksimipistemäärä on 100 pistettä.

A- ja C-tyypin autojen osalta esitetään, että pyydetään vain yhdet yksikköhinnat käyttövoimasta riippumatta. Erillisten hintojen pyytäminen sähkö- ja dieselbusseille tilanteessa, jossa tarjoaja voi vapaasti päättää käyttövoiman, vaikeuttaisi merkittävästi tarjousten vertailua. Tällöin isoille linja-autoille annetaan yhdet yksikköhinnat, ja hinnat elävät käyttövoimittain käyttövoimaindeksin mukaisesti. Käyttövoimariippumaton yksikköhinnoittelu tullaan lisäämään tarjouspyyntöön ja sopimukseen ennen tarjouskilpailun käynnistämistä.​

Kustannusarvio

Arvioitu kokonaisarvo on 15 000 000,00 € kymmenen vuoden sopimuskaudelta sisältäen optiokauden.

Föli-liikenteen yksinoikeudensuoja

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta totesi kokouksessaan 27.6.2018 § 129 sen hankintavallassa olevan joukkoliikenteen yksinoikeuden olevan voimassa nykyisten hankintapäätösten ja sopimusten nojalla Liikennepalvelulain 1.7.2018 voimaan tullessa.

Kansallinen joukkoliikenteen sääntely siirtyi 1.7.2018 alkaen lakiin liikenteen palveluista. Liikennepalvelulaissa todetaan yksinoikeuden suojasta seuraavaa:

”Lisäksi toimivaltainen viranomainen voi tarvittaessa tehdä palvelusopimusasetuksen mukaisen päätöksen yksinoikeudesta. Yksinoikeuspäätöksellä annetaan erikseen valittavalle julkisen liikenteen harjoittajalle mahdollisuus harjoittaa julkista henkilöliikennettä tietyllä reitillä tai tietyssä verkossa taikka tietyllä alueella ja suljetaan pois muut mahdolliset liikenteenharjoittajat. Toimivaltaisen viranomaisen on julkaistava päätös yksinoikeuden antamisesta internet-sivullaan. Yksinoikeus voidaan antaa kaikentyyppisten julkisia hankintoja koskevien sopimusten yhteydessä.”

Päätös liikenteen suojaamisesta tulisi tehdä päätettäessä liikenteen kilpailuttamisesta.

Lisäksi liikennöintisopimuksen ehtoihin tullaan kirjaamaan asiaan liittyviä ehtoja kuten bruttosopimuksessa liikenteenharjoittajalle velvollisuus ilmoittaa havaitsemastaan päällekkäisestä liikenteestä sekä käyttöoikeussopimuksissa yksinoikeuksien mahdollisiin loukkaamisiin liittyvät menettelyt kumpaakin sopimusosapuolta koskien.

Liite 1​Tarjouspyyntö

Liite 2​Sopimusluonnos

Liite 3​Sopimusliite 1 Yleiset kriteerit ja kalusto- sekä tekniset vaatimukset

Liite 4​Sopimusliite 2 Palvelukuvaus ICT-järjestelmä

Liite 5​Sopimusliite 3 Laatupalkkiot

Oheismateriaali 1​Paimion KH:n päätös §126

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

Ehdotus​​Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää hyväksyä kilpailun käynnistämisen liitteenä olevien tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti ja että joukkoliikennepalvelujohtaja oikeutetaan tekemään tarpeellisia muutoksia tarjouspyyntöasiakirjoihin.

Lisäksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää myöntää näiden sopimusten liikenteen yksinoikeuden valittaville sopimuskumppaneille liikenteen palveluista annetun lain (320/2017) VI osan 1 luvun 4 §:n 2 momentin asettamin rajoituksin.

Lisäksi lautakunta päättää, että A- ja C-tyypin linja-autoille määritetään samat yksikköhinnat bussin käyttövoimasta riippumatta.​​

Lisäksi lautakunta päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvKonsernihallinto, hankintapalvelut
tpvXXXXX


Liitteet:

Tksjlk § 79
Liite 1:Tarjouspyyntö
Liite 2:Sopimusluonnos
Liite 3:Sopimusliite 1 Yleiset kriteerit ja kalusto- sekä tekniset vaatimukset
Liite 4:Sopimusliite 2 Palvelukuvaus ICT-järjestelmä
Liite 5:Sopimusliite 3 Laatupalkkiot