Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta3515.03.20233

1921-2023 (02 06 01)

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan tilinpäätös 2022

Tiivistelmä:

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle ja edelleen kaupunginhallitukselle tuodaan Liikkumispalveluiden palvelusuunnitelma ja seudullisen joukkoliikenteen tilinpäätös 2022 sekä Turun kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelman tilinpäätös 2022. Palvelu- ja toimintasuunnitelma hyväksytään vain Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakuntaa koskevilta osilta.

Tksjlk § 35

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte ja talouspäällikkö Sari Niemi 9.3.2022:

Yleiskatsaus

Seudullinen joukkoliikenne pysyi talousarviossa. Valtiolta saamien koronatukien sekä lähimaksujen ansiosta nousseiden lipputulojen myötä kustannusarvio alittui.

Vuonna 2022 Fölissä tehtiin noin 21,9 miljoonaa matkaa. Matkamäärä kasvoi aiempaan koronavuoteen 2021 verrattuna 29 %, mutta oli 17 % pienempi kuin ns. normaalivuosina. Matkamäärä oli vielä alkuvuonna 39 % pienempi kuin normaalitilanteessa, mutta parani syksyä kohti ja oli enää seitsemän prosenttia normaalia pienempi loppuvuodesta, marras-joulukuussa.

Lähimaksujen käyttö kasvoi nopeasti 2022. Käyttökertoja oli jo 1,9 miljoonaa (+270 % edellisvuoteen verrattuna). Lähimaksujen osuus kaikista maksuista nousi edellisvuoden neljästä prosentista yhdeksään prosenttiin.

Fölin työmatkakorttia työntekijöilleen tarjoavien yritysten määrä kasvoi koronapandemiasta huolimatta 38 yritykseen (21 yritystä vuonna 2020).

Peruskoulun 1. luokkalaisille järjestettävät Ykkösten Föli -koulukierrokset saatiin jälleen kunnolla käyntiin, kun koronavuosien jälkeen päästiin taas paikan päälle luokkiin. Fölin koulukierrokset ovat jatkuneet vuodesta 2016 saakka ja tavoittavat vuosittain noin 150 luokkaa ja 3000 ekaluokkalaista.

Fölin markkinoinnin pääteemoja olivat lähimaksaminen, alueen saavutettavuus ja lähimatkailu sekä työmatkaliikkuminen ja ilmastoasiat. Vuonna 2022 tehtiin paljon myös opiskelija- ja brändimarkkinointia. Markkinoinnissa kokeiltiin uusia kanavia, kuten digimarkkinointia, tienvarsitauluja ja markkinointia podcastien yhteydessä. Fölin palveluiden saavutettavuutta parannettiin. Föli otti käyttöön kuvakommunikaatio-ohjeet joukkoliikenteen käyttöön. Föli-kaveritoiminta laajeni Turusta myös muihin Föli-kuntiin.

Kuulutukset otettiin käyttöön osassa busseista. Aikuisten kausituote toteutettiin myös lähimaksuihin. Joukkoliikenteen sisäistä tiedolla johtamista parannettiin Power BI Ratti-ohjelmaa kehittämällä.

Asiakkuuksien hallintajärjestelmä CRM otettiin käyttöön keväällä 2022. Järjestelmä mahdollistaa entistä sujuvammat ja kohdistetummat palvelut Fölin asiakkaille esimerkiksi häiriötilanteissa.

Korona-ajan hellittäessä otettiin uudestaan käyttöön mahdollisuus maksaa kertalippu käteisellä bussissa. Aikuisten kertalipun hinta käteisellä maksettaessa liikennevälineessä on 20.5.2022 alkaen 4 euroa aikuiselta ja 2 euroa lapselta (sis. alv).

1.7.2022 alkoivat uudet liikennöintisopimukset linjoilla 9, 33, 60, 75, 90 ja 91, 220 ja 221 sekä Kaarinan sisäisillä linjoilla. Turun sisäisten linjojen 55 ja 56 kilpailutettu liikenne alkoi 1.12.2022.

Föli järjesti liikennöinnin Naantalin asuntomessuille osana normaalia Fölin liikennettä.

Lähimatkailun suosio bussilla Kuhankuonolle ja vesibussilla Ruissaloon jatkoi kasvuaan.

Uusi kaupunkipyöräkausi alkoi heinäkuussa 2022. Fölläreillä ajettiin kesäkauden aikana noin 100.000 kertaa ja noin 150.000 kilometriä.

Helsinki–Turku–Helsinki-junaliikenteen päätepysäkki siirtyi Kupittaalle 15.8.2022 alkaen osana Kupittaa-Turku-ratahanketta, jossa kehitetään Turun henkilö- ja tavararatapihoja sekä rakennetaan kaksoisraide Kupittaan ja Turun rautatieaseman välille. Föli teki pieniä liikennemuutoksia ja lisäyksiä junamatkustajien palvelemiseksi linjoille 42, 53, 53A ja 58.

Joukkoliikenteen kesäaikataulukausi jatkui poikkeuksellisesti aina 30.10 asti, jonka jälkeen Fölin bussit pääsivät palaamaan torin ympäristöön neljän vuoden tauon jälkeen. Siirtyminen oli iso viestinnällinen ponnistus ja viestintää tehtiin laajasti eri kanavissa. Koko Fölin henkilökunta jalkautui Kauppatorin uusille pysäkkialueille opastamaan matkustajia oikeille pysäkeille.

Arvokorttimatkojen hintaa nostettiin 1.12.2022 alkaen.

Paimion kaupunki hyväksyttiin Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen uudeksi jäseneksi. Paimio liittyy Föliin vuonna 2024.

Föli pärjäsi erinomaisesti myös vuoden 2022 BEST-tutkimuksessa ja sai kolmatta kertaa peräkkäin kaikista osallistuvista kaupungeista parhaat arvosanat alueensa asukkailta. Vastaajista 82 % oli tyytyväisiä Föliin.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan vaikutti Fölin toimintaan monin tavoin vuonna 2022. Sodan jaloista paenneille tarjottiin maksuttomat matkat 9.3.–5.6.2022. Dieselin nopean hinnannousun vuoksi päätettiin liikennöitsijöille maksaa ylimääräistä dieselkorvausta vaikeassa tilanteessa. Poikkeusaika vaikutti myös mm. adBluen ja varaosien hintaan sekä saatavuuteen. Myös sähkön hinta kohosi vuoden loppupuolella erittäin kovaksi.

Valtio myönsi Turun seudun joukkoliikenteelle koronatukea yhteensä 4,1 milj.euroa.

Tilinpäätös

Tilinpäätös koskee Turkua, Kaarinaa, Raisiota, Naantalia, Lietoa ja Ruskoa. Koska nettoluvut ovat joukkoliikenteessä aina miinusmerkkisiä eli verovaroin maksettavaa osuutta, nettoluvun alittuminen tarkoittaa, että rahaa on säästynyt.

Seudullisen joukkoliikenteen matkamäärä oli 21,9 miljoonaa, mikä on 29 % edellisvuotta suurempi. Matkamäärä voidaan jakaa kunnittaiseksi laskennalliseksi luvuksi lipputulotietojen perusteella.

Turun laskennallinen matkamäärä oli 18,0 miljoonaa. Tämä oli 27 % enemmän kuin vuonna 2021 mutta 19 % vähemmän kuin Turun laskennallinen matkamäärä vuonna 2019. Seudun matkamäärä ilman Turkua oli 3,9 miljoonaa, mikä on 40 % enemmän kuin vuonna 2021 ja enää 4 % vähemmän kuin vuonna 2019.

Seudullisen joukkoliikenteen menot olivat 58,83 miljoonaa euroa ja tulot 40,61 miljoonaa euroa. Turun nettoluku oli -18,21 miljoonaa euroa, josta liikennöinnin osuus oli -16,53 miljoonaa euroa.

Kaarinan nettoluku oli liikennöinnin osalta -0,87 miljoonaa ja hallinnon osalta -0,29 miljoonaa euroa. Laskennallinen matkamäärä oli noin 1,27 miljoonaa (+46 % verrattuna vuoteen 2020, -2 % verrattuna vuoteen 2019) eli Kaarina saavutti normaalivuoden matkamäärän vuonna 2022.

Raision nettoluku oli liikennöinnin osalta -0,81 miljoonaa euroa ja hallinnon osalta -0,21 miljoonaa euroa. Laskennallinen matkamäärä oli noin 0,84 miljoonaa (+33 % verrattuna vuoteen 2020, -15 % verrattuna vuoteen 2019).

Liedon nettoluku oli liikennöinnin osalta -0,86 miljoonaa euroa ja hallinnon osalta -0,17 miljoonaa euroa. Laskennallinen matkamäärä oli noin 0,84 miljoonaa (+41 % verrattuna vuoteen 2020, +7 % verrattuna vuoteen 2019). Lietolaiset matkustivat joukkoliikenteellä vuonna 2022 enemmän kuin ennen korona-aikaa.

Naantalin nettoluku oli liikennöinnin osalta -0,83 miljoonaa euroa ja hallinnon osalta -0,17 miljoonaa euroa. Laskennallinen matkamäärä oli noin 0,69 miljoonaa (+35 % verrattuna vuoteen 2020, -6 % verrattuna vuoteen 2019).

Ruskon nettoluku oli liikennöinnin osalta -0,77 miljoonaa euroa ja hallinnon osalta -0,05 miljoonaa euroa. Laskennallinen matkamäärä oli noin 0,21 miljoonaa (+48 % verrattuna vuoteen 2020, +0 % verrattuna vuoteen 2019). Ruskokin siis on saavuttanut korona-aikaa edeltävän matkamäärätason.

Nettolukunsa alittaneet kunnat laskuttavat seudulliselta joukkoliikenteeltä alituksen mukaiset summat. Yhteistoimintasopimuksen mukaan palautukset tehdään heinäkuun 2023 loppuun mennessä. Turku laskuttaa liikennöinnin ylityksen osuuden Ruskolta.

Joukkoliikenteen nettokustannukset asukasta kohti olivat liikennöinnin osalta Turulla 85 euroa (-5,9 %), Kaarinalla 24 euroa (-20 %), Raisiolla 32 euroa (+14 %, linja 7A ajettiin vuonna 2022 normaalisti, vuonna 2021 keskeytys koko vuodeksi vähensi ko. vuoden kustannuksia), Liedolla 43 euroa (-14 %), Naantalilla 42 euroa (-10,6 %) ja Ruskolla 120 euroa (+31,9 %).

Kausikorttimatkojen määrä asukasta kohti kuvaa asukkaiden sitoutumista joukkoliikenteen käyttöön, joten mitä suurempi tämä luku on, sitä paremmin joukkoliikenteeseen sitoudutaan. Jokaisessa Föli-kunnassa kausikorttimatkojen käyttö lisääntyi.

Asiakastyytyväisyys oli edelleen erittäin hyvä eli arvosana 4,4, kun skaala on 1 huono – 5 erinomainen.

Nettilatauskertojen määrä oli 255.000. Määrä nousi 18 % vuoteen 2021 verrattuna.

Lähimaksuja käytettiin 1.920.000 kertaa. Vuonna 2021 vastaava luku oli 712​ 000. Työsuhde-matkalippuja ladattiin noin 12.400 kertaa, kasvua työsuhdematkalippujen latauksessa 20 %.

Linja-autoliikenteen kokonaiskustannusindeksi seuraa liikenteen kustannuskehitystä ja vaikuttaa suoraan ostokustannuksiin. Indeksin laskee tilastokeskus. Mitä suurempi kokonaiskustannusindeksi on, sitä enemmän joukkoliikenteen ostokustannukset kasvavat liikennöinnin osalta siten, että joukkoliikenne ei voi niihin vaikuttaa. Indeksi perustuu kuljettajien palkkojen, dieselin hinnan, korkotason jne. muutoksiin. Linja-autoliikenteen kokonaiskustannusindeksi nousi vuonna 2022 erittäin paljon, noin 8,9 %.

Joukkoliikenteen investoinnit olivat vuoden 2022 yhteensä 688 059 euroa. Kaarina, Raisio, Naantali, Lieto ja Rusko maksoivat investointiosuutensa omien kuntiensa talousarviossa.

Liite 1​Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan tilinpäätös 2022

Ehdotus​Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää osaltaan hyväksyä kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden vuoden 2022 tilinpäätöksen sekä liitteessä 1 olevan Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan tilinpäätöksen vuodelta 2022 sekä lähettää ne edelleen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaarinan kaupunki
tiedLiedon kunta
tiedNaantalin kaupunki
tiedRaision kaupunki
tiedRuskon kunta
esiKaupunginhallitus
tpvKonsernihallinto, talousohjaus


Liitteet:

Tksjlk § 35
Liite 1:Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan tilinpäätös 2022