Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta3015.02.20232

10842-2021 (02 08 00, 08 00 00)

Lausunto Turun kaupungin liikenneturvallisuusohjelman luonnoksesta

Tiivistelmä:

Turun kaupunki ja ELY-keskus ovat laatineet yhteistyössä luonnoksen MAL-sopimuksen mukaisesti Turun kaupungin liikenneturvallisuusohjelmasta. Liikenneturvallisuusohjelma on kaupungin toimintaa ohjaava strategisen tason dokumentti, jonka avulla voidaan priorisoida liikenneturvallisuuden edistämisen kannalta merkittävimmät toimet. Ohjelmaluonnoksesta on pyydetty lausuntoja sekä kaupungin sisällä eri lautakunnista ja vaikuttajaryhmiltä että ulkoisilta sidosryhmiltä. Liikkumispalvelut on valmistellut ehdotuksen Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan lausunnoksi.

Tksjlk § 30

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa ja liikennepalvelupäällikkö Risto Peltonen 13.2.2023:

Lausuntopyyntö

Kaupungin ja valtion yhteisessä maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimuksessa eli MAL-sopimuksessa on yhtenä toimenpiteenä Turun kaupungin liikenneturvallisuussuunnitelman laatiminen Turun kaupungin ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen yhteistyönä. Liikenneturvallisuusohjelmaksi (luonnos lokakuu 2022) nimetty suunnitelma on laadittu konsulttityönä elokuun 2021 ja marraskuun 2022 välisenä aikana. Työssä on järjestetty laajasti vuorovaikutusta kaupungin eri palvelukokonaisuuksien ja muiden sidosryhmien välillä.

Liikenneturvallisuusohjelman luonnoksen laatimista on ohjannut ohjausryhmä, joka kokoontui työn aikana neljä kertaa. Ohjausryhmässä on ollut edustajat hyvinvoinnin palvelukokonaisuudesta, kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuudesta, kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudesta, vapaa-ajan palvelukokonaisuudesta sekä konsernihallinnosta. ​

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden liikennesuunnittelun vastuualueen tehtävänä on ollut konsulttityön tilaaminen ja työn koordinointi. Liikennesuunnittelu on pyytänyt lausuntoja liikenneturvallisuusohjelman luonnoksesta kaupungin eri lautakunnilta, vaikuttajaryhmiltä ja muilta sidosryhmiltä. Ohjelmaluonnoksesta on järjestetty myös kuuleminen Kerro kantasi-palvelussa 12.1.-17.2.2023. Lausunto- ja kuulemiskierroksen jälkeen liikenneturvallisuusohjelma viedään kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.

Liikenneturvallisuusohjelman lähtökohdat ja sisältö

Turun kaupungin liikenneturvallisuusohjelma on kaupungin toimintaa ohjaava strategisen tason dokumentti, jonka avulla voidaan priorisoida liikenneturvallisuuden edistämisen kannalta merkittävimmät toimet. Yksittäisiä liikenneympäristön kohteita tai jonkin yksikön toimintoja ei strategisen tason ohjelmassa käsitellä tarkasti. Tarkentavaa toimenpidesuunnittelua tehdään liikenneturvallisuusohjelman tavoitteiden ja toimenpidekokonaisuuksien perusteella tulevina vuosina. Ohjelmaa noudattamalla myös lisätään kaupungin hallinnonalojen ja sidosryhmien yhteistyötä ja sitoutumista liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

Visio, tavoitteet ja toimenpidekokonaisuudet

Liikenneturvallisuusohjelmassa on määritelty kaupungille turvallista liikkumista edistävä visio, asetettu tavoitteet, painotukset ja kohderyhmät sekä ohjelmoitu liikenneturvallisuutta parantavia toimenpiteitä kaupungin eri palvelukokonaisuuksille ja sidosryhmille tuleville vuosille. Vision mukaan ”kaikki liikennemuodot ovat vuoteen 2050 mennessä niin turvallisia, ettei kukaan kuole tai loukkaannu vakavasti liikenteessä”.

Liikenneturvallisuusvisiota kohdennetaan ja viedään käytännön toteutukseen tunnistamalla tärkeimmät kohderyhmät ja asettamalla jokaiselle niistä omat tavoitteensa. Näiden avulla voidaan rajalliset resurssit kohdentaa merkittävimpien liikenneturvallisuusriskien minimoimiseen ja vaikuttaa etenkin tulevaisuuden liikkujien liikenneympäristön turvallisuuteen ja turvallisuuden tunteeseen. Tavoitteita tarkentavien teemojen pohjalta on muodostettu toimenpiteitä, jotka voivat vastata useammankin kohderyhmän tavoitteisiin.

Tärkeimmiksi kohderyhmiksi liikenneturvallisuusohjelmassa on tunnistettu

Toimenpideohjelma on jaettu viiteen toimenpidekokonaisuuteen, jotka ovat

  1. Liikenneturvallisuustyön perusta
  2. Liikennekasvatus
  3. Viestintä, kampanjointi ja koulutus
  4. Liikenneympäristön parantaminen
  5. Yhteistyö sidosryhmien kanssa.

Jokaisen toimenpidekokonaisuuden yhteyteen on esitetty toimenpiteitä, joiden avulla päästään lähemmäs yhtä tai useampaa tavoitetta. Toimenpiteistä annetaan lyhyt kuvaus ja nimetään sen edistämisestä päävastuussa oleva palvelukokonaisuus tai -alue. Toimenpideohjelmassa on aikataulutettu seuraaville viidelle vuodelle (2023–2027) toimenpiteiden aloitusajat, mutta prosessien vaiheita tai vaiheiden ajoitusta ei ole tarkemmin avattu. Jokaisen toimenpiteen toteuttaminen vaatii tarkempaa suunnittelua, josta vastaa nimetty päävastuullinen palvelukokonaisuus.

Liikenneturvallisuusohjelman toteuttaminen vaatii kaupungilta huomattavan panostuksen, jota on konkretisoitu kuvaamalla kunkin tavoitteen saavuttamiseksi vaaditut edellytykset, eli resurssit, osaaminen ja yhteistyö. Toimenpiteiden määrässä, aikataulussa ja kunnianhimossa on huomioitu kaupungin henkilöstöresurssit ja taloudelliset resurssit. Näiden kannalta merkittävin painoarvo on ensimmäisellä toimenpidekokonaisuudella, eli liikenneturvallisuustyön perustalla, jonka varaan kaikki muut kokonaisuudet rakentuvat. Toimenpideohjelman lopuksi kuvataan sen toteuttamisen edellytykset, eli näkemys vaadituista resursseista, kaupungin henkilöstön osaamisen kehittämisestä ja tarvittavasta yhteistyöstä eri tahojen kanssa.

Liikkumispalveluiden lausunto Turun liikenneturvallisuussuunnitelma 2022:sta

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus on Turun kaupungin liikenneturvallisuusohjelmassa merkitty vastuutahoksi useaan toimenpideohjelmaan. Liikkumispalvelut on osa kaupunkiympäristöä, ja liikkumispalvelut tulee olemaan useassa toimenpiteessä mukana. Suunnitelmassa on esitetty yhden henkilön lisäresurssia palvelukokonaisuuteen. Liikkumispalveluissa lisäresurssitarvetta ei suunnitelman vuoksi ole, mutta jatkossa tulee huomioida asiantuntijatyötä ohjattavan enemmän liikenneturvallisuustyöhön. Liikenneturvallisuustyön kannalta on erittäin tärkeää, että sen koordinointi ja resurssointi ovat jatkossa riittävällä tasolla.

Liikkumispalvelut tulee olemaan jatkossa mukana liikenneturvallisuustyössä eri toimenpidekokonaisuuksien kautta. Moni palvelualueen nykyinen työ liittyy joko suoraan tai epäsuorasti liikenneturvallisuustyöhön. Suunnitelmassa on tunnistettu myös muiden kuin liikenneympäristön parantamisen vaikutus liikenneturvallisuuteen. Ihmisten asenteilla on suuri vaikutus liikenneympäristön turvallisuuteen, ja tämän eteen liikkumispalveluissa tehdään jo nyt paljon töitä.

Kaupunkiliikkumisen ratkaisuiden vastuulla olevat mikroliikkumismuodot ovat tärkeässä roolissa tulevaisuuden turvallisessa liikenneympäristössä. Sähköpotkulaudat ja kaupunkipyörät ym. ovat jo nyt merkittävä osa kaupunkiliikkumista. Tulevaisuudessa erilaisten palveluiden määrä tulee lisääntymään merkittävästi, ja on tärkeää, että ihmisten asenteisiin vaikutetaan heti alusta alkaen. Uusia palveluita käyttävien asenteisiin tulee vaikuttaa, mutta yhtä tärkeä on vaikuttaa perinteisten liikennemuotojen käyttäjien asenteisiin mikroliikkumisen eri muotoja kohtaan.

Liikenneturvallisuussuunnitelmassa tärkeimmiksi kohderyhmiksi on tunnistettu lapset ja nuoret, kävelijät, pyöräilijät, sähköpotkulautailijat ja riskikäyttäjät. Kaikki kohderyhmät ovat merkittävissä määrin myös joukkoliikenteen käyttäjiä. Moni joukkoliikennematka alkaa kävellen tai pyöräillen, suuri osa koululaisista ja opiskelijoista kulkee opinahjoon joukkoliikenteellä, ja joukkoliikenne on monen kevyemmän liikennemuodon käyttäjän valinta huonolla kelillä. On tärkeä huomioida joukkoliikenteen vaikutus liikenneturvallisuuteen myös muutoin kuin fyysisen ison linja-auton kautta. Seudullinen joukkoliikenne tekee paljon liikenneturvallisuuden eteen, ja roolia on mahdollista uuden suunnitelman jatkotöiden kautta parantaa. Liikenneturvallisuutta parantaakseen Föli jakaa vuosittain 10–20 tuhatta heijastinta alueen matkustajille. Lisäksi Föli vaikuttaa lapsien asenteisiin ja liikennekäyttäytymiseen kiertämällä kaikki alueen 1. luokat läpi vuosittain ”ykkösten Föli” esityksen kanssa. Esityksessä neuvotaan lapsille, miten joukkoliikennettä käytetään turvallisesti, sekä miten tärkeää on käyttää myös muita ekologia liikkumismuotoja.

Liikkumispalvelut pitää tehtyä liikenneturvallisuussuunnitelmaa hyvänä lähtökohtana liikenneturvallisuuden kehittämiselle. Se vie ajattelua oikeaan suuntaan, jossa haavoittuvin liikkumismuoto priorisoidaan ensimmäiseksi sekä liikennejärjestelmässä että ihmisten asenteissa.

Oheismateriaali 1​Turun kaupungin liikenneturvallisuusohjelma 2022

Oheismateriaali 2​Turun kaupungin liikenneturvallisuusohjelma 2022 liitteet

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

Ehdotus​Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää antaa Turun liikenneturvallisuusohjelman luonnoksesta edellä olevan lausunnon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu