Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta3115.02.20231

931-2023 (02 08 00)

Kilpailukierroksen 1/2023 käynnistäminen

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään, että se käynnistää kilpailutuskierroksen 1/2023, joka sisältää joukkoliikennelinjojen 12, 12T, 14, 14T, 15, 15A, 15B, 15T, 20 ja 72 kilpailuttamisen.

Tksjlk § 31

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 10.2.2023:

Turun seudun joukkoliikenneviranomaisen hallinnoimista liikennöintisopimuksista on kilpailutusvuorossa kaksi kohdetta. Sopimukset päättyvät 30.6.2024 ja uudet sopimukset pyritään kilpailuttamaan niin, että kilpailun ratkaisuhetkestä jää 1–1,5 vuotta liikenteen aloitukseen. Molemmat kohteet tulee kilpailuttaa 1.7.2024 alkavaan sopimukseen, ja kohteet esitetään KH:n päätöksen mukaisesti yhdistettäväksi.

Nykyisiä sopimuksia on kaksi

Seudullinen joukkoliikenne on valmistellut yhteistyössä Strategisen hankinnan kanssa tarjouskilpailua koskevat tarjouspyyntöasiakirjat, jotka tuodaan lautakunnalle hyväksyttäväksi, että tarjouskilpailu voidaan aloittaa. Tarjouspyyntö on liitteenä 1, sopimusluonnos liitteenä 2, sopimuksen liitteet 1, 2a ja 2b liitteinä 3 - 5 sekä sopimuksen liite 3 liitteenä 6.

Turun kaupunginhallitus on antanut lausunnon Turun sisäisten linjojen 12, 14, 15, 20 ja 72 kilpailuttamisesta kokouksessaan 6.2.2022 § 63 (931-2023):

"931-2023 (02 08 00)

Linjojen 12, 14, 15, 20 ja 72 kilpailuttaminen

Tiivistelmä:

Joukkoliikenteen yhteistoimintasopimus edellyttää, että kunta lausuu sisäisen liikenteensä kilpailutuksen periaatteista ennen kutakin kilpailutusta. Kaupunginhallitukselle tuodaan lausuttavaksi Turun sisäisten linjojen 12, 14, 15, 20 ja 72 kilpailutuksen käynnistäminen.

Kh § 63

Salassa pidettävä - salauksen peruste: Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 6 § 1 mom. 2)-kohta

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa 31.1.2023:

Joukkoliikenteen toimivaltaisena viranomaisena Turun kaupunkiseudulla toimii Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta. Viranomaisalueeseen kuuluvien kuntien välille on solmittu 8.11.2011 yhteistoimintasopimus, joka on päivitetty ajan tasalle 30.3.2017. Jäsenkunnat ovat sopineet, että Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta noudattaa ko. kunnan lausuntonaan antamaa päätöstä kunnan sisäisen liikenteen pääperiaatteista ja liikenteen kilpailutuksen käynnistämisestä. Lautakunnan toimivaltaan kuuluu päättää mm. joukkoliikenteen vuorotarjonnasta ja reiteistä silloin, kun kyse ei ole uuden linjan aloittamisesta tai merkittävästi kunnan talouteen vaikuttavasta muutoksesta. Lautakunta päättää myös mm. sanktioperusteista ja palvelubonuksista sekä seuraa sopimuksen toteutumista.

Turun kaupungin hallintosäännön 32 §:n 24) -kohdan mukaan kaupunginhallituksen toimivaltaan kuuluu päättää kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle annettavista lausunnoista, jotka koskevat kaupungin sisäisen joukkoliikenteen järjestämistä.

30.6.2024 päättyvistä Turun seudun liikennöintisopimuksista on kilpailutusvuorossa kaksi Turun sisäisen liikenteen kohdetta. Kohteet esitetään yhdistettäväksi yhdeksi liikennöintikohteeksi runkolinjaston tuomien muutosten vuoksi. Tulevaisuudessa molemmissa sopimuksissa liikennöidään Hirvensalon sekä Kakskerran suunnan linjoja, ja kohteet on järkevä yhdistää yhdeksi kokonaisuudeksi synergiahyötyjen vuoksi.

Ensimmäisessä kohteessa liikennöidään kolmea linjaa. Linja 14 (14/14T) Saramäki – Oriketo – Kauppatori – Erikvalla. Linja 15 (15/15A/15B/15T) Saramäki – Oriketo – Kauppatori – Kakskerta. Linja 72 Syvälahden koulu – Haarlan koulu – Kakskerta. Toisessa kohteessa liikennöidään kahta linjaa. Linja 12 (12/12T) Varissuo – Kauppatori – Härkämäki. Linja 20 Puutori – Logomo – Muhkuri.

Runkolinjasto muuttaa 1.7.2025 Turun linjastoa, ja moni linja on jo määritelty liikennöintisopimuksiin optioina. Nyt kyseessä olevat sopimukset esitetään optiona siirrettäväksi runkolinjastossa lähinnä Hirvensalon sekä Kakskerran/Satavan linjoille. Lisäksi kohteesta tullaan liikennöimään seutulinjaa 220, sekä mahdollisesti Turun sisäistä liityntälinjaa. Koska runkolinjasto yhdistää näiden kohteiden autot niin, että toisessa liikennöidään usealla autolla Hirvensalossa ja toisessa usealla autolla Kakskerran suunnasta, tulee kohteet yhdistää. Yhdistäminen mahdollistaa linjojen autojen käyttämisen ristiin eri linjoilla, joka tekee liikenteestä tehokkaampaa ja sitä kautta edullisempaa.

Linjojen 14, 15 ja 72 kohdetta liikennöidään nykyisin kuudella 2-akselisella sekä kahdella telibussilla. Linjojen 12 ja 20 sopimusta liikennöidään kahdella 2-akselisella sekä seitsemällä telibussilla. Linjoille esitetään tilattavaksi 1.7.2024 alkaviin sopimuksiin yhdeksän 2-akselista sekä kahdeksan telibussia. Tämä on lähellä runkolinjaston tarvetta, jolloin liikenteeseen tarvitaan kymmenen 2-akselista sekä 8 telibussia. Esitetään edellä mainittua runkolinjaston optioksi.

Käyttövoima ja pisteytys

Turun kaupungin tavoite on olla vuonna 2029 hiilineutraali. Lisäksi kaluston ympäristöominaisuuksista säädetään EU:n direktiivissä (EU) 2019/1161 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019L1161&from=FR), että kesän 2021 jälkeen allekirjoitetuissa liikennöintisopimuksissa sähköbusseja on oltava vähintään 20,5 %. Lisäksi vähintään 20,5 % ko. sopimusten autoista on oltava sähköbusseja tai muita puhtaita busseja. Kansallinen lainsäädäntö on madaltanut täyssähköbussivaatimuksen 15 %, mutta puhtaiden ajoneuvojen osuus tulee olla edelleen vähintään 41 % hankinnoista.

Turun kaupungin tavoitteet tulevat voimaan linjojen 12, 14, 15, 20 ja 72 uudella sopimuskaudella. EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivi on voimassa, joten tämän kilpailutuskohteen autot lasketaan mukaan joukkoliikenneviranomaisen 2021 - 2025 kiintiöön. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on päättänyt puhtaiden ajoneuvojen (sähköbussiliikenteen laajenemissuunnitelma Tksjlk 03.03.2021 § 40) käyttöönotosta. Yhteenvetona puhtaista ajoneuvoista tekstissä todetaan, että:

”Sähköbussiliikennettä kilpailutetaan sekä EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivin että siitä johdetun Suomen lainsäädännön perusteella. Lisäksi sähköbussiliikenne vastaa Turun kaupungin ilmastotavoitteisiin. Tämä sähköbussiliikenteen laajentamissuunnitelma koskee vuosia 2021-2025 eli EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivin ensimmäistä osaa.

Turun seudun joukkoliikenneviranomainen jatkaa toistaiseksi jo hyväksi todetulla kilpailutustavalla, jossa sähköbussiliikennettä ei vaadita, vaan siitä annetaan kilpailutuksessa lisäpisteitä. Jos sähköbussien määrä ei tällä kilpailutusperiaatteella toisi viranomaisalueelle riittävästi sähköbusseja, sähköbusseja on mahdollista alkaa vaatia. Toistaiseksi tälle ei näy tarvetta.”

Turun kaupungin ilmastotavoitteiden vuoksi sopimuksessa tullaan edellyttämään, että kohdetta tulee liikennöidä direktiivin mukaisilla puhtailla ajoneuvoilla vuoteen 2029 mennessä. Jos kohde on voitettu puhtailla ajoneuvoilla, ei tämä lisävaatimus aiheuta muutoksia. Jos kohde kuitenkin on voitettu normaaleilla dieselbusseilla, tarkoittaa vaatimus sitä, että viimeistään vuonna 2029 autoissa tulee käyttää uusiutuvaa polttoainetta.

Turun seudun joukkoliikenne on sähköistynyt vauhdilla vuosina 2021-2023. Liikenteessä on 1.7.2023 alkaen 83 sähköbussia (kokonaismäärä n. 230), joten päälle 1/3 busseista on sähköisiä. Markkinaehtoisesti liikenteeseen tulevat uudet bussit ovat lähes poikkeuksetta sähköisiä. Sähköbussit muuttavat joukkoliikenteen täysin päästöttömäksi, ja sitä kautta sopimuksien autoille määritellyt keski-ikä ja enimmäisikä vaatimukset ovat menettäneet merkitystään. Dieselbusseille on historiassa tullut useita päästörajoja, ja autojen päästökehitys on ollut nopeaa. Samalla vanha kalusto on ollut aina suhteessa saastuttavampaa, joka on ohjannut kilpailuttamaan uudempaa kalustoa. Sähköbussit myös sitovat paljon enemmän yritysten pääomaa mm. merkittävästi korkeamman hankintahinnan kautta. Liikenteen tilaajan näkökulmasta olisi järkevää nostaa ikärajoja niin, että busseilla on mahdollista liikennöidä paremmin niiden koko elinkaaren ajan. Tarkemmat määrittelyt tulee määritellä sopimuskohtaisesti, mutta periaatteeksi esitetään sähköbussien maksimi-ikää nostettavan 20 vuoteen (nykyään 15 vuotta). Keski-ikävaatimus on nykyään 8 vuotta sopimuskaudella, ja mahdollisella optiokaudella 10 vuotta (jos 8+2 vuoden sopimus). Keski-ikävaatimus esitetään muutettavan 10 vuoteen sähköbussien osalta.

Samalla dieselbusseilla on tilanne, ettei uusia päästöluokkia ole enää tullut, ja toisaalta bussi lasketaan EU:n direktiivin mukaisesti puhtaaksi ajoneuvoksi (kilpailussa pisteytettävä), jos polttoaineena käytetään esim. biopohjaista polttoainetta. Tämän vuoksi olisi perusteltua käyttää koko sopimuksessa samoja keski-ikä ja enimmäisikä vaatimuksia, myös dieselbussien osalta. Koska uudet bussit hyvin suurella todennäköisyydellä ovat sähköbusseja, ja niillä halutaan halpojen kilometrien ja korkean pääoman vuoksi ajaa mahdollisimman paljon, jää puhdas dieselbussi kalustoksi kiertoihin, joissa suoritteita ei päivän aikana kerry paljoa. Tällöin autot eivät myöskään kulu käytössä niin paljoa, ja ne kestävät kauemmin. Jos Suomessa olemassa olevaa hyväkuntoista ja uutta dieselbussikantaa saadaan hyödynnettyä tehokkaasti puhtaina mahdollisimman kauan, on sillä merkittävä vaikutus myös liikennöinnin kustannuksiin sekä huoltovarmuuteen (koska liikenteessä on sekä sähkö- että dieselbusseja).

Autojen enimmäisiän nostaminen 20 vuoteen edellyttää, että autoille tehdään viimeistään 15 vuoden iässä päivitys, jossa uusitaan mm. penkkien verhoilu sekä muut erikseen määriteltävät asiakkaiden matkustusmukavuuteen liittyvät kohdat.

Linjojen liikennöinti

Nykytilanne

Linja 12 Varissuo – Kauppatori - Härkämäki tarjoaa yhteyksiä Varissuon, Skanssin, Kaskenkadun, Keskustan, Puutarhakadun, Patterihaan ja Härkämäen suunnilla. Linjaa ei nykymuotoisena liikennöidä runkolinjastossa, mutta monella sen reitillä vuoroväli paranee tulevien runkolinjojen myötä. Vuonna 2022 linjalla 12 tehtiin n. 950 tuhatta nousua. Sen bruttokustannus oli 1,75 miljoonaa euroa, ja tehokkuutta kuvaava €/nousu -arvo 1,83. Linja on yksi Turun käytetyimmistä ja tehokkaimmista runkolinjojen ulkopuolisista linjoista.

Linja 14 liikennöi Erikvallasta Kauppatorin ja Orikedon kautta Saramäkeen. Linjalla tehtiin vuonna 2022 n. 250 tuhatta nousua ja sen bruttokustannus oli n. 880 tuhatta euroa. Linjaa liikennöidään ydinkaupungin ulkopuolelle ja tehokkuusluku 3,54 €/nousu on verrokkilinjoihin nähden hyvä. Linja 14 tukee linjan 15 kanssa Hirvensalon yhteyksiä Turun keskustaan, ja on tärkeä osa saarien liikennettä.

Linja 15 liikennöi linjan 14 parina Kakskerrasta Kauppatorin ja Orikedon kautta Saramäkeen. Linjalla 15 tehtiin vuonna 2022 n. 320 tuhatta nousua sen bruttokustannuksen ollessa 1,24 miljoonaa euroa. Tehokkuusluku 3,91 €/nousu vertautuu hyvin linjaan 14. Linjat 14 ja 15 säilyvät nykyisen kaltaisina runkolinjastossa.

Linja 20 Puutorilta Logomon kautta Muhkuriin, on Muhkurin pääjoukkoliikenneyhteys. Linjan 20 liikennöinti kustansi vuonna 2022 n. 460 tuhatta euroa ja sillä tehtiin n. 78 tuhatta matkaa. Linjan tehokkuusluku 5,88 €/nousu on keskiarvoa heikompi, joka johtuu alhaisista matkamääristä. Toisaalta linjan vuoromäärät vastaavat hyvin kysyntää, eikä linjalle ole helposti löydettävissä synergiaa muilta linjoilta, alueen sijaitessa rautatien ja Naantalin pikatien välissä. Linja jatkaa liikennöintiä vastaavalla tavalla myös runkolinjastossa.

Linja 72 on koululaislinja, joka liikennöi Kakskerrasta Haarlan ja Syvälahden kouluihin. Linjalla tehtiin vuonna 2022 n. 16,5 tuhatta nousua ja sen kustannus oli n. 85 tuhatta euroa. Tehokkuusluku 5,16 €/nousu vastaa muita Turun koululaislinjoja.

Linjojen yhteenlaskettu bruttokustannus vuonna 2022 oli n. 4,41 miljoonaa euroa.

Esitys

Seudullinen joukkoliikenne esittää linjat 12, 14, 15, 20 ja 72 kilpailutettavan yhteen sopimukseen ja sopimuskaudeksi 1.7.2024 – 30.6.2032, jonka lisäksi sopimukseen kirjataan kaksipuolinen optio pituudeltaan enintään 2 vuotta.

Kilpailutuskohteen suuruudeksi tulee 17 autoa. Kohteen kalustona tulee vaatia yhdeksän 2-akselista sekä 8 telibussia. Kaluston keski-ikä on korkeintaan 10 vuotta, ja enimmäisikä 20 vuotta sähköbussien osalta. Koko kohteessa voidaan käyttää vastaavia rajoja, jos koko liikennöinti hoidetaan päästöttömällä kalustolla.

Kilpailutuspakettiin esitetään sisällytettävän tilaajan mahdollisuus lisätä tai vähentää liikennettä 20 % sopimuskauden aikana (kuitenkin maksimissaan 10 % yhden vuoden aikana). Suuremmista muutoksista tulee neuvotella liikennöitsijän kanssa. Tämä on yleisesti Turun liikennöintisopimuksissa käytetty muutosprosentti, joka antaa tilaajalle mahdollisuuksia liikenteen muutoksiin sekä liikennöitsijälle riittävän varmuuden liikenteen määrästä sopimuskautena.

Kilpailutuksen käynnistäminen

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se lausuu Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle linjojen 12, 14, 15, 20 ja 72 kilpailutuksesta edellä esitetyllä tavalla. Kilpailutuspaketin ostohinta on todennäköisesti samaa luokkaa, kuin nykyisen liikenteen eli noin 4,4 miljoonaa euroa vuodessa vuoden 2022 keskimääräisessä hintatasossa. Joukkoliikenteen kustannusindeksi on noussut Ukrainan sodan sekä pandemian myötävaikutuksesta, ja on oletettavaa hintatason nousevan vähintään seudullisen joukkoliikenteen budjetin mukaisen 3 % kasvun mukaiselle tasolle.

Oheismateriaali 1​Joukkoliikenteen järjestäminen Turun seudulla; perustietoja

Oheismateriaali 2​Nykyiset yleisöaikataulut linjoilla 12, 14, 15, 20 ja 72

Kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen:

Ehdotus​Kaupunginhallitus lausuu Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle, että se voi aloittaa Turun sisäisen joukkoliikenteen linjojen 12, 14, 15, 20 ja 72 liikennöinnin kilpailuttamisen seuraavin edellytyksin:

Turun sisäiset linjat 12, 14, 15, 20 ja 72 tulee kilpailuttaa jaksolle 1.7.2024 – 30.6.2032. Sopimusta voidaan jatkaa optiokaudella, jonka pituus on enintään 2 vuotta. Kilpailukohteessa tulee olla yhdeksän 2-akselista ja kahdeksan telibussia. Sähköisten linja-autojen keski-ikä on korkeintaan 10 vuotta ja enimmäisikä 20 vuotta. Ikävaatimukset voidaan ulottaa koko kalustoon, jos se on direktiivin mukaisesti puhdasta. Liikennettä voidaan lisätä tai vähentää sopimuskaudella enintään 20 % verrattuna tarjouskilpailussa ilmoitettuun kilometrimäärään. Vuoteen 2029 mennessä kohdetta tulee liikennöidä direktiivin mukaisilla puhtailla ajoneuvoilla Turun ilmastosuunnitelman mukaisesti.

Päätös​Ehdotus hyväksyttiin."

Suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa:

Yhteenveto hankinnasta

Kohteeseen esitetään optioita:

”Liikennöitsijä sitoutuu Tilaajan niin päättäessä muuttamaan liikennöintiä edellä mainitun sopimuskauden sisällä runkolinjaston liikennöinnin alkaessa (kilpailutushetkellä suunnitelluksi muutokseksi on kaavailtu linjakilometreihin 481 760 kilometriä / vuosi lisäystä, mikä tarkoittaa 29 682 linjatunnin lisäystä ja 1295 autopäivän lisäystä automäärän kuitenkin lisääntyessä vain yhdellä. Päätös liikennöinnin lisäämisestä Liikennöitsijän kanssa (optio) tehdään kahden (2) vuoden kuluessa alkuperäisen sopimuksen tekemisestä, kuitenkin vähintään 12 kuukautta ennen option käyttöönottoa. Optiossa on kyse Tilaajan oikeudesta, ei velvollisuudesta.”

Kohteen optio sisältää runkolinjaston suunnitteluvaiheen linjat L21, L96, T92, T92A, T93, T94, T99, T220 ja 72, jotka korvaavat kohteen peruslinjat runkolinjaston myötä.

Kaluston pisteytys

Tarjouskilpailussa on mahdollista saada lisäpisteitä kaluston osalta, jos kalusto täyttää EU:n direktiivin 2019/1161 mukaiset vaatimukset puhtaasta ajoneuvosta tai päästöttömästä ajoneuvosta.

Direktiivi määrittelee termit seuraavasti:

Puhtaalla ajoneuvolla tarkoitetaan:

”b) M3-, N2- tai N3-luokan ajoneuvoa, joka käyttää Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2014/94/EU (*) 2 artiklan 1 ja 2 alakohdassa määriteltyä vaihtoehtoista polttoainetta, lukuun ottamatta polttoaineita, joihin liittyy suuria epäsuoran maankäytön muutoksen riskejä ja jotka on tuotettu sellaisista raaka-aineista, joiden tuotantoalue on laajentunut merkittävästi maalle, johon on sitoutunut paljon hiiltä, Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2018/2001 (**) 26 artiklan mukaisesti. Kun kyseessä ovat ajoneuvot, jotka käyttävät nestemäisiä biopolttoaineita taikka synteettisiä tai parafiinisiä polttoaineita, kyseisiin polttoaineisiin ei saa sekoittaa tavanomaisia fossiilisia polttoaineita; 5)”

Päästöttömällä raskaalla hyötyajoneuvolla tarkoitetaan:

”tämän artiklan 4 alakohdan b alakohdassa määriteltyä puhdasta ajoneuvoa, jossa ei ole polttomoottoria tai jossa on polttomoottori, jonka päästöt ovat alle 1 g CO2/kWh mitattuna Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 595/2009 (***) ja sen täytäntöönpanotoimenpiteiden mukaisesti tai jonka päästöt ovat alle 1 g CO2/km mitattuna Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 715/2007 (****) ja sen täytäntöönpanotoimenpiteiden mukaisesti.”

Kaupunginhallitus on lausunut, että ” Sähköisten linja-autojen keski-ikä on korkeintaan 10 vuotta ja enimmäisikä 20 vuotta. Ikävaatimukset voidaan ulottaa koko kalustoon, jos se on direktiivin mukaisesti puhdasta.”. Keski-, ja enimmäisiän nostamisen vuoksi esitetään pisteytystä muutettavan niin, että se tukee paremmin myös käytettyjä päästöttömiä autoja, ja niiden pistemäärä nostetaan edelliseen kilpailuun verrattuna 0,25 pisteestä 0,3 pisteeseen per linja-auto.

Kalustosta saa pisteitä seuraavasti:

Uusi direktiivin mukainen päästötön ajoneuvo 0,5 pistettä / linja-auto

Käytetty direktiivin mukainen päästötön ajoneuvo 0,3 pistettä / linja-auto

Uusi direktiivin mukainen puhdas ajoneuvo 0,2 pistettä / linja-auto

Käytetty direktiivin mukainen puhdas ajoneuvo 0,1 pistettä / linja-auto

Lisäksi tarjouskilpailussa on mahdollista saada lisäpisteitä kaluston osalta, jos linja-autossa on vähintään kaksi (2) kappaletta lasten turvaistuimia. Istuinten pitää soveltua 1–4-vuotiaille 18 kg:aan asti. Turvaistuimen pitää mahdollistaa istuimessa matkustuksen selkä menosuuntaan. Lastenistuin voidaan integroida osaksi normaalia penkkiä niin, että käytössä ollessaan se poistaa kyseisen penkin käytöstä. Pisteitä voi saada 0,01 pistettä per auto, eli enintään 0,17 pistettä yhteensä.

Esitetty pisteytys tarkoittaa, että hintapisteytyksen osuus on 91,33 pistettä ja kalustopisteitä voi saada enintään 8,67. Maksimipistemäärä on 100 pistettä.

Runkolinjaston liikennöinti alkaa vuoden kuluttua sopimuksen alkamisesta. Tämän takia tarjouskilpailu esitetään ratkaistavaksi niin, että huomioidaan sekä nykyisen linjaston suoritteet ja hinnat yhden vuoden osalta, että runkolinjaston suoritteet ja hinnat seitsemän vuoden osalta.

Kustannusarvio

Arvioitu kokonaisarvo on 50 000 000,00 € kymmenen vuoden sopimuskaudelta sisältäen optiokauden sekä runkolinjaston option.

Föli-liikenteen yksinoikeudensuoja

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta totesi kokouksessaan 27.6.2018 § 129 sen hankintavallassa olevan joukkoliikenteen yksinoikeuden olevan voimassa nykyisten hankintapäätösten ja sopimusten nojalla Liikennepalvelulain 1.7.2018 voimaan tullessa.

Kansallinen joukkoliikenteen sääntely siirtyi 1.7.2018 alkaen lakiin liikenteen palveluista. Liikennepalvelulaissa todetaan yksinoikeuden suojasta seuraavaa:

”Lisäksi toimivaltainen viranomainen voi tarvittaessa tehdä palvelusopimusasetuksen mukaisen päätöksen yksinoikeudesta. Yksinoikeuspäätöksellä annetaan erikseen valittavalle julkisen liikenteen harjoittajalle mahdollisuus harjoittaa julkista henkilöliikennettä tietyllä reitillä tai tietyssä verkossa taikka tietyllä alueella ja suljetaan pois muut mahdolliset liikenteenharjoittajat. Toimivaltaisen viranomaisen on julkaistava päätös yksinoikeuden antamisesta internet-sivullaan. Yksinoikeus voidaan antaa kaikentyyppisten julkisia hankintoja koskevien sopimusten yhteydessä.”

Päätös liikenteen suojaamisesta tulisi tehdä päätettäessä liikenteen kilpailuttamisesta.

Lisäksi liikennöintisopimuksen ehtoihin tullaan kirjaamaan asiaan liittyviä ehtoja kuten bruttosopimuksessa liikenteenharjoittajalle velvollisuus ilmoittaa havaitsemastaan päällekkäisestä liikenteestä sekä käyttöoikeussopimuksissa yksinoikeuksien mahdollisiin loukkaamisiin liittyvät menettelyt kumpaakin sopimusosapuolta koskien.

Liite 1​Tarjouspyyntö

Liite 2​Sopimusluonnos

Liite 3​Sopimusliite 1 Yleiset kriteerit ja kalusto- sekä tekniset vaatimukset linjat

Liite 4​Sopimusliite 2a Palvelukuvaus ICT-järjestelmä uudet linja-autot

Liite 5​Sopimusliite 2b Palvelukuvaus ICT-järjestelmä käytetyt linja-autot

Liite 6​Sopimusliite 3 Laatupalkkiot

Oheismateriaali 1​Joukkoliikenteen järjestäminen Turun seudulla; perustietoja

Oheismateriaali 2​Nykyiset yleisöaikataulut linjoilla 12, 12T, 14, 14T, 15, 15A, 15B, 15T, 20 ja 72

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

Ehdotus​Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää hyväksyä kilpailun käynnistämisen oheisten tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti ja että joukkoliikennepalvelujohtaja oikeutetaan tekemään tarpeellisia muutoksia tarjouspyyntöasiakirjoihin.

Lisäksi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää myöntää näiden sopimusten liikenteen yksinoikeuden valittaville sopimuskumppaneille liikenteen palveluista annetun lain (320/2017) VI osan 1 luvun 4 §:n 2 momentin asettamin rajoituksin.

Lisäksi lautakunta päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvKonsernihallinto, hankintapalvelut
tpvXXXXX


Liitteet:

Tksjlk § 31
Liite 1:Tarjouspyyntö
Liite 2:Sopimusluonnos
Liite 3:Sopimusliite 1 Yleiset kriteerit ja kalusto- sekä tekniset vaatimukset linjat
Liite 4:Sopimusliite 2a Palvelukuvaus ICT-järjestelmä uudet linja-autot
Liite 5:Sopimusliite 2b Palvelukuvaus ICT-järjestelmä käytetyt linja-autot
Liite 6:Sopimusliite 3 Laatupalkkiot